Ryzen 3600 bygge till fjortis! Tips önskas!

Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 bygge till fjortis! Tips önskas!

Sonen svär över sin i5-4670k burk och det är dags att fixa lite nytt. Tänker att ett Ryzen 3600 bygge blir bra....
Har dålig koll på minnen, kompatibla moderkort, bra priser osv.

De komponenter vi kan ta från gamla datorn är: msi 1070, nätagg 650w fractal. Resten ska införskaffas!
Vore oerhört uppskattat med tips om vad jag ska ha och varifrån jag ska köpa det. Beställning sker i helgen, budget är så billigt som möjligt men inte dumsnålt, dvs lite flexibel budget. TACK!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Första frågan är vad som det klagas på så det inte köps en dator till som inte löser problemen som upplevs.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lite oklart med diskar och chassi osv men det är en smalare sak att titta på.
Ryzen gillar snabba minne så tog 3600mhz med CL16 (finns billigare i CL18,19) moderkortet har stöd för 3rd gen ryzen ur lådan - men rekommenderar att uppgradera UEFI/BIOS direkt när fått ihop maskinen. Hade rekommenderat (om grabben har krav för sina spel) att uppgradera sin gpu i samband med detta också. Kräng 1070:et här på marknaden och uppgradera till t.ex ett RTX 2060 Super / 5700XT om budgeten tillåter detta.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Första frågan är vad som det klagas på så det inte köps en dator till som inte löser problemen som upplevs.

microstutter, även vissa nätverksproblem med killer nic ...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Lite oklart med diskar och chassi osv men det är en smalare sak att titta på.
Ryzen gillar snabba minne så tog 3600mhz med CL16 (finns billigare i CL18,19) moderkortet har stöd för 3rd gen ryzen ur lådan - men rekommenderar att uppgradera UEFI/BIOS direkt när fått ihop maskinen. Hade rekommenderat (om grabben har krav för sina spel) att uppgradera sin gpu i samband med detta också. Kräng 1070:et här på marknaden och uppgradera till t.ex ett RTX 2060 Super / 5700XT om budgeten tillåter detta.

https://komponentkoll.se/bild/ieasx.png

Det här ser riktigt lovande ut! Stämmer väl överens med vad jag har tänkt att spendera! Tack! GPU får bli julklapp eller liknande framöver.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

ta reda på lite mer, är det HHD i datorn så ska du fixa en SSD. Du kanske kolla vilka program killen har i gång. har han massa i bakgrunden som inte behövs jag då kanske det segar ner, många program kan man ställa in i inställningarna så att dom inte startar upp när datorn startar. tryck ctrl alt del och kolla där vad som är i gång och avinstallera det som inte behövs och kolla vad allt är. En sak som i bland kan slöa ner något otroligt är avsaknad av chippsettdrivrutiner, du måste gå in på moderkortets tillverkaresida och leta upp dessa där... Chippset och en del där. Ställ in lägre setings i spelen på LOV så kommer det mesta lösa sig.

Skrivet av pi:

Sonen svär över sin i5-4670k burk och det är dags att fixa lite nytt. Tänker att ett Ryzen 3600 bygge blir bra....
Har dålig koll på minnen, kompatibla moderkort, bra priser osv.

Fundera på det nedan.

Skrivet av EDC:

Första frågan är vad som det klagas på så det inte köps en dator till som inte löser problemen som upplevs.

Har du en frustrerad arg tonåring som det går dåligt för i ett spel och som tror att allt kommer lösa sig om pappa köper ny dator , han kommer bara sitta där och vara lika arg och kommer skämmas inför sina kompisar när han är lika kass med den nya datorn.

Jag spelar själv på en 2600k och ja den är sämre men man kan faktiskt spela bra på den ändå... Det är bättre om du tvekar datorn lite eller att han gör det själv och att du tar och köper ny dator om ett till två år i stället. Snart så börjar han gymnasiet och ska ha saker till skolan eller varför inte köpa saker som julklapp. Lägg pengarna till Körkortet i stället och en liten gammal bil sedan.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Har ar mitt forslag fran webhallen. Moderkortet kanske behover byta bios for Ryzen 3000 om det inte redan ar gjort. Du far garna lana en Athlon 220GE av mig isf.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Lite oklart med diskar och chassi osv men det är en smalare sak att titta på.
Ryzen gillar snabba minne så tog 3600mhz med CL16 (finns billigare i CL18,19) moderkortet har stöd för 3rd gen ryzen ur lådan - men rekommenderar att uppgradera UEFI/BIOS direkt när fått ihop maskinen. Hade rekommenderat (om grabben har krav för sina spel) att uppgradera sin gpu i samband med detta också. Kräng 1070:et här på marknaden och uppgradera till t.ex ett RTX 2060 Super / 5700XT om budgeten tillåter detta.

https://komponentkoll.se/bild/ieasx.png

Att betala ca 2500kr mellanskillnad for ett nytt 2060 o fa ut ca +15% ar nog inte vart i ett budgetbygge. Samma galler 3600MHz-minnen. Skillnaden ar minimal fran 3200MHz.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

ta reda på lite mer, är det HHD i datorn så ska du fixa en SSD. Du kanske kolla vilka program killen har i gång. har han massa i bakgrunden som inte behövs jag då kanske det segar ner, många program kan man ställa in i inställningarna så att dom inte startar upp när datorn startar. tryck ctrl alt del och kolla där vad som är i gång och avinstallera det som inte behövs och kolla vad allt är. En sak som i bland kan slöa ner något otroligt är avsaknad av chippsettdrivrutiner, du måste gå in på moderkortets tillverkaresida och leta upp dessa där... Chippset och en del där. Ställ in lägre setings i spelen på LOV så kommer det mesta lösa sig.

Fundera på det nedan.

Har du en frustrerad arg tonåring som det går dåligt för i ett spel och som tror att allt kommer lösa sig om pappa köper ny dator , han kommer bara sitta där och vara lika arg och kommer skämmas inför sina kompisar när han är lika kass med den nya datorn.

Jag spelar själv på en 2600k och ja den är sämre men man kan faktiskt spela bra på den ändå... Det är bättre om du tvekar datorn lite eller att han gör det själv och att du tar och köper ny dator om ett till två år i stället. Snart så börjar han gymnasiet och ska ha saker till skolan eller varför inte köpa saker som julklapp. Lägg pengarna till Körkortet i stället och en liten gammal bil sedan.

Hej,jag förstår hur du tänker, grejen är vi har ominstallerat datorn totalt flertalet gånger, försökt pilla med modifierade drivrutiner till killer e2200 nätverkskortet, och grejat med diverse andra saker men har ändå inte fått det att funka bra med konstiga fryslagg som varar i flera sekunder och spel som känns tröttare än vad det borde vara. Orkar inte greja mer, in med det nya och ut med det gamla.

Det handlar inte om tron att han ska bli bättre i spel, han är bara trött på att det inte funkar bra och jag är trött på att höra om det.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Att betala ca 2500kr mellanskillnad for ett nytt 2060 o fa ut ca +15% ar nog inte vart i ett budgetbygge. Samma galler 3600MHz-minnen. Skillnaden ar minimal fran 3200MHz.

Fast du, dumsnål är man om man köper 3200mhz minne när skillnaderna mellan 3600mhz och 3200mhz är ganska liten.

Han skriver ju klart och tydligt "Beställning sker i helgen, budget är så billigt som möjligt men inte dumsnålt, dvs lite flexibel budget."

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Fast du, dumsnål är man om man köper 3200mhz minne när skillnaderna mellan 3600mhz och 3200mhz är ganska liten.

Han skriver ju klart och tydligt "Beställning sker i helgen, budget är så billigt som möjligt men inte dumsnålt, dvs lite flexibel budget."

Korrekt, några hundringar hit eller dit kvittar. Är inte luspank, vill såklart inte ösa pengar i onödan på grabbens dator men vill inte snåla på någonting som det kan vara värt att lägga nån hundring extra på.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

@pi: Marknaden på Sweclockers är gratis nu i helgen, så om du avvaktar lite kan du säkert hitta bra prisvärda delar där Nu var priset inga problem, men värt att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem

@pi: Till en fjortis, ska det väl vara lite bling/ RGB:

Allt finns på webhallen för 6496:- om du vill ha samma butik.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag hade ganska exakt samma problem här om veckan själv.
Jag hade ett Titan Black och ett 750w nätagg att återanvända.
Satte ihop denna och är nöjd även fast man känner att GPU är i behov av uppgradering
MB + CPU är kompatibla utan bios-uppgradering

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

+Chassi efter smak om det måste uppgraderas
+ Möjligtvis Cryorig H5

Skrivet av Cheewie:

Har ar mitt forslag fran webhallen.

Inget bra moderkort. VRM kylning är helt otroligt kass.

Här kan man se hur illa ett betydligt dyrare Gigabyte moderkort presterar:

Gigabyte VRM
Skrivet av roo:

Fast du, dumsnål är man om man köper 3200mhz minne när skillnaderna mellan 3600mhz och 3200mhz är ganska liten.

Ingen enorm prestanda skillnad...

Här kan man se hur hastighet och latens påverkar prestanda.

RAM Speed 32000MHz VS 3600 MHz
Skrivet av Fenrisulvfan:

@pi: Till en fjortis, ska det väl vara lite bling/ RGB:

Schysst REA på dessa också:

Skrivet av roo:

Corsair Force MP510

Skrivet av BigJ:

Samsung 970 EVO Plus 500GB

Galet mycket pengar på 500GB SSD. A2000 är på bra REA och fullt tillräckligt snabb.

Skrivet av Cheewie:

Att betala ca 2500kr mellanskillnad for ett nytt 2060 o fa ut ca +15% ar nog inte vart i ett budgetbygge.

Instämmer! RTX 2070 Super eller bättre om det skall vara värt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@pi: Till en fjortis, ska det väl vara lite bling/ RGB:
https://komponentkoll.se/bild/auyOz.png
Allt finns på webhallen för 6496:- om du vill ha samma butik.

Haha, han tycker den är skitfult med trippelfläktbling. Han vill ha ett vitt NZXT H510 hälsar han! Kan dock ha lite diskret bling vill han tillägga...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

https://komponentkoll.se/bild/RVHVm.png
https://komponentkoll.se/bild/YSzhk.png
+Chassi efter smak om det måste uppgraderas
+ Möjligtvis Cryorig H7
https://www.webhallen.com/api/cart-img/241284,290042?name=Processorkylare
Inget bra moderkort. VRM kylning saknas helt.

Här kan man se hur illa ett betydligt dyrare Gigabyte moderkort presterar:
https://youtu.be/EqQcgwz1hYA?t=593

Gigabyte VRM

Ingen enorm prestanda skillnad...

RAM Speed 32000MHz VS 3600 MHz

Schysst REA på dessa också:
https://www.webhallen.com/api/cart-img/314108?name=RGB
Galet mycket pengar på 500GB SSD. A2000 är på bra REA och fullt tillräckligt snabb.
https://www.webhallen.com/api/cart-img/305423?name=Kingston%20A2000%20M.2%20500GB
Instämmer! RTX 2070 Super eller bättre om det skall vara värt.

Tack, mycket hjälpsamt. Ska ta dina åsikter i beaktning...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Korrekt, några hundringar hit eller dit kvittar. Är inte luspank, vill såklart inte ösa pengar i onödan på grabbens dator men vill inte snåla på någonting som det kan vara värt att lägga nån hundring extra på.

Dumsnålt hade varit att köpa typ 2400- eller 2666MHz. Om du nu vill lägga några hundralappar till, varför inte köpa en 3600X? Du lär få ut mer prestanda med den än gå från 3200MHz -> 3600MHz-minnen.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Dumsnålt hade varit att köpa typ 2400- eller 2666MHz. Om du nu vill lägga några hundralappar till, varför inte köpa en 3600X? Du lär få ut mer prestanda med den än gå från 3200MHz -> 3600MHz-minnen.

Ja, visst är det så. Man kan alltid lägga lite pengar till och få lite bättre. Jag får se var jag drar gränsen...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Tack, mycket hjälpsamt. Ska ta dina åsikter i beaktning...

Beakta i så fall att cryorig h5 kylaren som webhallen rear ut inte har monteringskit för AM4.

Permalänk
Medlem

@pi: Så inte NZXT H510i då?
Kanske skulle dessa vita RAM-minnen matcha bra då?
eller 3600Mhz också vita.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Ja, visst är det så. Man kan alltid lägga lite pengar till och få lite bättre. Jag får se var jag drar gränsen...

Precis min poäng. Det är ju det som är det roliga - att plocka bästa paketet för en given budget.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Inget bra moderkort. VRM kylning saknas helt.

Vad är detta då?

Har själv kört ett med en 3600 utan några som helst problem.

A320-moderkort har däremot ingen VRM-kylning. Kanske inte är att rekommendera om man ändå köper nytt, då priserna är ungefär samma som ovan. Dock inget man behöver vara rädd att använda om man har liggande och vill uppgradera sin CPU.
https://www.youtube.com/watch?v=wF8EuEfKH3Q

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Citat:

VRM kylning saknas helt.

Inte särskilt viktigt om man inte överklockar. Rätta mig gärna om jag har fel men efter att ha gjort ganska omfattande efterforskningar så är min slutsats att ska man köra Ryzen 5 3600 stock så är VRM-specs inget man behöver bry sig om.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Cheewie:

Dumsnålt hade varit att köpa typ 2400- eller 2666MHz. Om du nu vill lägga några hundralappar till, varför inte köpa en 3600X? Du lär få ut mer prestanda med den än gå från 3200MHz -> 3600MHz-minnen.

Nja. 3600X är väl ~2-3% bättre medan 3600MHz ger typ ~3-4% i många spel.

Skrivet av guermantes:

Beakta i så fall att cryorig h5 kylaren som webhallen rear ut inte har monteringskit för AM4.

Därför jag länkade AM4 monteringen i min post kanske???

Skrivet av Cheewie:

Vad är detta då?

Okej, förlåt, tror att jag blandade ihop den med MSI B450M PRO-M2 MAX. Gigabyte B450M DS3H har bara väldigt väldigt bristfällig kylning på VRM MOS (strömförsörjning till kärnorna) och ingen kylning på VSOC MOS (strömförsörjning till allt annat i processorn, som till exemepel minneskontrollern.) Min poäng kvarstår dock att det inte är ett särskillt bra moderkort.

Här kan man se hur illa ett betydligt dyrare Gigabyte moderkort med bättre VRM kylning presterar:

Gigabyte VRM
Skrivet av guermantes:

Inte särskilt viktigt om man inte överklockar. Rätta mig gärna om jag har fel men efter att ha gjort ganska omfattande efterforskningar så är min slutsats att ska man köra Ryzen 5 3600 stock så är VRM-specs inget man behöver bry sig om.

121° C med Ryzen 7 2700X stock med ett betydligt bättre Gigabyte moderkort. Med Gigabyte B450M DS3H får man säkert över 100° C på VRM även med en Ryzen 5 3600 stock skulle jag tro.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av pi:

Hej,jag förstår hur du tänker, grejen är vi har ominstallerat datorn totalt flertalet gånger, försökt pilla med modifierade drivrutiner till killer e2200 nätverkskortet, och grejat med diverse andra saker men har ändå inte fått det att funka bra med konstiga fryslagg som varar i flera sekunder och spel som känns tröttare än vad det borde vara. Orkar inte greja mer, in med det nya och ut med det gamla.

Det handlar inte om tron att han ska bli bättre i spel, han är bara trött på att det inte funkar bra och jag är trött på att höra om det.

Och du kan inte svara på om du har koll på chipsetdrivrutinen ?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Och du kan inte svara på om du har koll på chipsetdrivrutinen ?

Har kollat allt, ser ok ut. Ändå svajiga FPS, drops, frysningar...inte alltid, men för ofta för att det.ska vara kul. Kör ju noctua kylare på 4670 så inget fel på temps direkt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av pi:

Har kollat allt, ser ok ut.

Varför svarar du inte på frågan ?
Återigen har du installerat chipsettdrivutinen eller inte... BOKSTAVLIGEN!!!!

Svara åtminstone ja eller nej på frågan.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

microstutter, även vissa nätverksproblem med killer nic ...

Har han Windows 10 ?
Det här programmet som är gjort av killarna som gjort DDU sägs fixa stutter och det är gratis
https://www.wagnardsoft.com/content/intelligent-standby-list-...

Har dock ingen erfarenhet av programmet själv

Du kan även testa DCP Latency Checker (gammalt program som kanske inte funkar så bra på nyare operativsystem enligt sidan)
Programmet behöver inte installeras https://www.thesycon.de/dpclat/dpclat.exe

Hos mig så är det grönt och fint i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare