Google home & SmartThings

Permalänk
Medlem

Google home & SmartThings

Har google home idag som jag styr diverse saker med. Ikea trådfri, dammsugare, tv, ikea symphoni mm mm . Är nu sugen på att utöka mitt system med fler enheter. Är det lämpligt att skaffa smart things hub då? Och vad/hur kan jag kombinera dessa två? vill ha fler smarta prylar i hemmet som jag kan styra med app eller röst ?

Permalänk
Medlem

Söker även svar på denna tråd, någon som törs svara :)?

Permalänk
Medlem

Jag har den uppsättning och det funkar kanon.
Jag kör med bla en massa Aqara sensorer på fönster och dörrar som larm och även för styrning av lampor vissa tider på dygnet.

Jag kan rekommendera det för att det har varit lätt och stabilt det året jag haft det.
Men! Jag sneglar själv på Hubitat och Athom nu just för att smartthings ligger i molnet och inte finns lokalt.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Jag har den uppsättning och det funkar kanon.
Jag kör med bla en massa Aqara sensorer på fönster och dörrar som larm och även för styrning av lampor vissa tider på dygnet.

Jag kan rekommendera det för att det har varit lätt och stabilt det året jag haft det.
Men! Jag sneglar själv på Hubitat och Athom nu just för att smartthings ligger i molnet och inte finns lokalt.

aha så du kan använda aqara prylar i smartthings?
Vet du om man kan köra Yale Doorman via smartthings?

Permalänk
Medlem

Svar ja, om du har smartthings appen kan du kolla där. Både zigbee, z-wave och något som heter Yale conexis finns att lägga till där. @RichiB: kolla här (verkar som att länkarna på denna sida är döda)

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Svar ja, om du har smartthings appen kan du kolla där. Både zigbee, z-wave och något som heter Yale conexis finns att lägga till där. @RichiB: kolla här (verkar som att länkarna på denna sida är döda)

okok verkar nice
låsa o låsa upp kan jag redan göra med verisure appen, det jag är nyfiken på är om jag kan göra det med rösten? på svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Har google home idag som jag styr diverse saker med. Ikea trådfri, dammsugare, tv, ikea symphoni mm mm . Är nu sugen på att utöka mitt system med fler enheter. Är det lämpligt att skaffa smart things hub då? Och vad/hur kan jag kombinera dessa två? vill ha fler smarta prylar i hemmet som jag kan styra med app eller röst ?

det beror på, smartthings är inte super stabilt eller snabbt, senaste mjukvaran gör dock att fler saker går köra offline men du är väldigt begränsad av vad för saker som kan köras offline. stabilaste jag känner till just nu är vera plus med senaste mjukvaran 7,31+HA då kan du koppla ihop din ikea hub till veran. vill du sedan ha ett interface för alla saker skaffar du även en raspberry och kör ha på. då får du allt i samma app och på datorn. jag använder främst smartthings hub till zigbee saker då dessa körs offline, MEN jag håller på och fasar ut zigbee för att slippa ha störningar på 2.4ghz bandet. tanken är att köra allt som är fastinstalerat med z-wave istället, väntar dock på att fler saker ska komma med 700 chippet för att få bättre batteritid på sensorer.

jag kör röststyrning på allt i huset genom följande tjänster: vera,smartthings hub, rtftrx,kameror,alexa,volvo on call,gräsklippare,dammsugare,bevattning,larm,belysning,alla vägguttag,nätverk,servrar,högtalare,tracking osv och allt är samlat och styrs av HA på ett eller annat sätt. så alla hubbar och tjänster ansluter till HA sedan ansluter du alexa till HA så kan du styra allt.

Något att vara noga med, köp en bra psu till raspberryn och ett minneskort som är gjort för mycket skrivningar, många skriker att ha strular men väldigt mycket problem kommer av dessa två saker.
Samma sak med vera, det har varit mycket gnäll på vera men väldigt mycket är användarfel, tex stressar många när dom ska installera z-wave saker. det får man inte göra med vera, det tar en stund för varje enhet, när den väl är klar är enheten superstabil, jag har kört min ett par år nu och jag har väldigt mycket saker.

Vad är det för saker du i första hand vill styra och vad är planen framåt?
något många gör är att köpa massa skit som dom i ett senare skede får slänga eller byta ut för det inte är kompatibelt eller fungerar dåligt med nya saker.

tex, ska du styra vägguttag eller belysning, då är z-wave absolut bäst enligt min mening, jag föredrar qubino. (vera som controller)
vill du bara ha temperatur och fuktighet, då kan du gå på trådlöst i stället som är väldigt mycket billigare än z-wave, tex telldus eller rfxtrx kopplat till ha eller vera.
billiga sensorer för magnetkontakter och rörelse är zigbee och smartthings kanon på (dock vill jag själv fasa ut det)
brukar gå att köpa för 10-15 dollar styck exepel visonic eller bosch
är det webbaserade tjänster typ dammsugare,philips hue,ikea,volvo osv du vill koppla samman, då är den raspberry eller nuc med HA.

z-wave vs zigbee största fördelen med zigbee är för mig att det inte är styrt av region vilket z-wave är, du kan inte köpa saker från usa när det gäller z-wave om du inte har en kontroller för det vill säga. sedan har z-wave en begräsninsing stax över 230 enheter medans zigbees gräns är väldigt mycket högre, detta är dock inget en villaägare lär märka av i första taget och det går att bygga ut med ytterligare en hub.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Lite små irriterande på några olika saker som kanske finns en lösning på med Google home & smartthings. Troligen beror det mest på google enheten.

När jag länkar Smartthings till googlehome så kommer alla enheterna med. Även de som google inte kan hantera, vilket medför att det ser ut som en soppa bland saker som inte fungerar.
Sedan verkar det som strömbrytare som tänder och släcker belysningen fungerar med att tända/släcka med kommandon men dycker inte upp min min Nest Hub som en enhet som går att göra något med. Mycket irriterande.
Jag som gör fel eller finns det fortfarande inget sätt att lösa detta tämligen enkla problem på.