SweClockers Marknad får nya funktioner och priser – firar med gratishelg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle dock vilja säga att om jag läser prislistan på Blocket är det mesta relevanta priserna ca 20-40kr per annons.
Datorer & TV-spel 30 kr tex

Men jag håller med. Priserna på blocket är oftast 5-25% högre än på Swec och om annonspriset är samma så...

Jag kollade just i appen och det stod 15:- för både stationära datorer, bärbara datorer och tv-spel!
Kan de ha ändrat sina priser nyligen och ha en gammal prislista?

Permalänk
Medlem

Instämmer i att priset är för högt. Förstår dock att pengar man lagt på utvecklingen av marknaden måste kunna återfås på något sätt.

Permalänk
Medlem

Som någon annan redan har nämnt, tycker det är väldigt rörigt och svårt att bilda sig en uppfattning av marknadssidan nu. Var betydligt lättare att urskilja kategorier för några månader sen, väldigt enkelt att leta efter saker men nu tycker blöder min hjärna så fort jag går in på marknadssidan.. Sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Jag kollade just i appen och det stod 15:- för både stationära datorer, bärbara datorer och tv-spel!
Kan de ha ändrat sina priser nyligen och ha en gammal prislista?

Svårt att säga, detta är direkt från deras hemsida. Osäker vilken som gäller nu. Har inte använt blocket på ett par år utan använt Swec.

https://blocket.zendesk.com/hc/sv/articles/206629729-Prislist...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Proffsmoddare

Gratis är gott, men vissa håller på att annonsbomba just nu. Kanske man ska införa ett tak för hur många gratisannonser man får har aktivt??

@Gurt

Permalänk
Medlem

Det händer grejer när det inte är en massa kollegor som propsar på läskprovning eller startar Nerf-krig.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Mer än hälften av svaren på blocket är bedragare/skambud dock. Folk som budar ett pris och dyker upp med en lägre mängd kontanter. Att jämföra Blocket mot Sweclockers marknad rakt av är inte helt rätt imo.

Tycker att tilläggen är lite väl dyra med. Kommer definitivt aldrig använda något tillägg. Men kommer definitivt fortsätta använda Swec marknad.

Permalänk

Priset är för högt. Har tidigare annonserat på både blocket och här. Blocketpubliken är så otroligt mycket större och kan inte rättfärdiga samma annonspris här.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av str8forthakill:

Mer än hälften av svaren på blocket är bedragare/skambud dock. Folk som budar ett pris och dyker upp med en lägre mängd kontanter. Att jämföra Blocket mot Sweclockers marknad rakt av är inte helt rätt imo.

Tycker att tilläggen är lite väl dyra med. Kommer definitivt aldrig använda något tillägg. Men kommer definitivt fortsätta använda Swec marknad.

Funny story here. I had an advertisement on blocket one time for a lamp cover shaped like a panda head for 100kr. We agreed a time for the woman to come, but she did not turn up.

She messaged 2 days later and wanted to reschedule. She came this time. But when she came, she offered 70kr cash and said that is all that she was willing to pay.

I took the lamp cover from her hand, and closed the door in her face.

Blocket is seriously scummy.

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen att behöva säga att prishöjningen definitivt kommer påverka min annonsering, är veteran i annonsmarknaden på Sweclockers och kommer börja leta nya kanaler nu. 100% prisökning är saftigt då man ibland lägger ut saker för småpengar. Tjänar jag 100:- på en annons går alltså 30% till annonsen i sig. Det är just här på SweC marknaden för dem här småsakerna vart så bra!

Är för att ni ska få in pengar och vill stötta er. För dem som lägger ut en annons lite då och då är det ju inga problem säkert, men för mig blir det mycket pengar i slutändan. Blocket tar just nu 15:- för att lägga ut en hel stationär dator. Hade kanske hellre sett nån typ av premiumfunktion där man betalar X summa per år eller månad men kanske får kostnadsfri Marknad eller något liknande. Mer värt för mig som lägger ut mycket prylar.

Kul som fan att se att ni arbetar med Marknaden i alla fall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Blocket har dessutom sett över sin prissättning för att tackla konkurrensen från Facebooks gratisannonser. Nästan alla kategorier som tidigare kosta 30:- kostar nu halva priset dvs 15:-
Att Swec går den omvända vägen ser jag lite konstigt på ur ett marknadsperspektiv och det riskerar att döda mycket av aktiviteten, dvs annonser där annonsvärdet är under tusenlappen. Jag har inget emot 30:- för en annons av en dyrare sak men på mindre annonsvärde är det inte värt det.
Ja, vi är trogna medlemmar på denna sida som vill stödja en god sak men vi tolererar inte vad som helst. De nya funktionerna och dess prissättningsmodell är en förolämpning för oss medlemmar som inte hör hemma på ett forum.

Bra formulerat, jag har valt att ta förlusten innan i form av ett lägre pris här på marknaden kontra blocket tidigare eftersom jag upplever att affärerna här är betydligt mycket smidigare.
Jag kan leva med att förlora 500:- på en dator om jag sparar 1 timma av mitt liv och 2 timmar huvudvärk efteråt.
Men om folket här flyr marknaden förlorar man även den aspekten, behöver jag inget akut har jag ofta väntat tills det kommer ut här på marknaden kontra blocket.
Men blir det färre annonser här kommer jag inte ha det tålamodet och helt enkelt sluta kolla på marknaden och köpa nytt eller på blocket/tradera.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Bra!

Nu kanske det blir lite mindre av "lägger ut för att kolla intresset"-annonser som i mitt tycke mest är brus. Med en prishöjning så kanske en del tänker till en extra gång så det blir bättre kvalitet på annonserna

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inflationen is real, köp guld!

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tycker att tilläggen är lite väl dyra med. Kommer definitivt aldrig använda något tillägg. Men kommer definitivt fortsätta använda Swec marknad.

Fast att tilläggen är dyra är ju ”bra” så att säga. Tanken där är ju inte att alla ska köpa det, för då försvinner meningen med att t.ex. få sin annons gul. Det är iaf så jag tänker och resonerar.
Det ska inte vara så billigt att alla använder det, men inte heller så dyrt att ingen använder det. Gissar att det här är en grej som man ser över och justerar lite efter behov!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Det nya priset. Kan jag lika gärna vända mig till blocket och få större och mer korkad skara kunder.

Har en drös med gammal hw jag tänkt lägga ut för kaffepengar. Men jag slänger nog skiten på återvinning

Permalänk
Medlem

Har aldrig betalat något för swec så de få gånger jag använder marknaden gör det inget om det kostar lite extra. Känns bara som att jag donerar till något bra.
Något ni däremot kunde gjort då för att dämpa klagandet: om man lägger ut ett visst antal annonser inom en viss tid att man då får halva priset?

Tack Sweclockers!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Det nya priset. Kan jag lika gärna vända mig till blocket och få större och mer korkad skara kunder.

Har en drös med gammal hw jag tänkt lägga ut för kaffepengar. Men jag slänger nog skiten på återvinning

Eller så säljer du nu medan det är gratis i helgen. Men jag håller med om att det minskar anledningarna till att välja sweclockers där kunderna är snåla jämfört med tradera och blocket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att lägga till 15 kr på varan ni säljer så är det problemet löst?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Anser att den tillagda funktionaliteten inte motsvarar en sådan prishöjning. En höjning till 20kr hade varit acceptabel. Men även då har jag ett par kommentarer:

  • Vid en titt på marknaden nu så ser jag endast två annonsbilder då majoriteten är gratisannonser. Gissningvist kommer detta mönster repetera sig vid framtida gratisperioder. Vore bättre med en seperat lista av alla gratisannonser under den av de betalda och då gärna med annonsbilder igen.

  • Är starkt emot highlight-funktionen då kombinationen av bra annonsbild, pris och annonstitel bör vara tillräckligt för att ens inlägg ska få uppmärksamhet. Om något kommer jag undermedvetet filtrera ut dessa annonser då den gula bakgrundsfärgen påminner mig om ads, eller företagsannonser på blocket.

  • Bump-funktionen gillar jag i alla fall, då det agerar Quality-of-Life istället för att man behöver lägga upp en annons igen.

Har ni några andra funktionaliteter planerade? Jag hoppas att marknaden inte blir ett fall av feature-creep. Jag använder Sweclockers marknad utöver alla andra då den är så simpel utan en massa bjällror och visselpipor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snorlena:

100% höjning för något som kräver ca 4 nya rader med kod.
Men ingen som tvingar mig att annonsera på sweclockers. 🤷‍♂️

Tänker bara flika in med att det ändå var 5573 radändringar som gjordes (tillägg och borttagningar)

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Jättekul med förbättringar men tycker höjning till 20kr per annons hade räckt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag måste verkligen bli bättre på att läsa artiklar.
Betalade precis 30kr och det är långt ifrån första gången jag gör det när det är gratis, haha!

Ska jag ge någon kritik så är det väl priset, 20kr hade varit mer rimligt.
Tänker mest på folk som vill sälja 'småprylar', kablar, äldre begagnat osv. Då blir 30kr ganska mycket.

Å andra sidan tycker jag ett högre annonspris ger bättre kvalité bland annonser och inte bara massa slafs då man tänker efter innan man 'kastar iväg 30kr'. Ja, om man inte är jag då som inte är läskunnig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag måste verkligen bli bättre på att läsa artiklar.
Betalade precis 30kr och det är långt ifrån första gången jag gör det när det är gratis, haha!

Ska jag ge någon kritik så är det väl priset, 20kr hade varit mer rimligt.
Tänker mest på folk som vill sälja 'småprylar', kablar, äldre begagnat osv. Då blir 30kr ganska mycket.

Å andra sidan tycker jag ett högre annonspris ger bättre kvalité bland annonser och inte bara massa slafs då man tänker efter innan man 'kastar iväg 30kr'. Ja, om man inte är jag då som inte är läskunnig!

Det är just detta som gör Swec till vad det är, att det ligger massa annonser med småpryttlar ute gör att ens projekt kanske kan räddas för man fick tag på vad man behövde i sista sekunden. För 30:- så kommer dessa annonser att försvinna och med det en del av andan som lever här.
Hoppas verkligen Swec tänker till och låter, låt oss säga alla annonser med ett annonsvärde under 500:- ligga kvar på det gamla priset.

Permalänk
Testpilot

Personligen har jag inget problem med priset alls.

Betalar hellre 30kr och får exponering på en marknad med folk som förstår eller kan uppskatta ett värde på en produkt någorlunda korrekt, än att spara 15-30kr (Blocket/FB) och behöva slåss med alla som ska pruta och dryga sig med "byta mot iphone 4S?".

Ser också fördelen med att det blir mindre "skräp" annonser förmodligen då det helt enkelt inte blir värt att sälja något för en hundring (om man ska utgå från hur upprörda folk verkar var av denna ökning) och därmed blir det fokus på mer kvalitativa annonser med produkter som faktiskt är intressanta för dom flesta - mer så än att någon hittat en gammal Salman fläkt i senaste vårrensningen ska försöka göra sig av med den, så hoppas jag att det kommer upp produkter från årtiondet i alla fall (räknar inte in retro saker i det uttalandet).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Bortskänkes borde göras om till en egen kategori med låg eller ingen kostnad, annars så verkar det ok. Priset är då verkligen inget att bråka om.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Jag brukar vara för förändring, men tycker det blir lite svårare att få översikt över vad som faktiskt säljs och köpes på det här sättet. Det gamla sättet fick dessutom några tomma rader som gjorde det lättare att inte tappa bort sig i raderna.

Det är mina spontana tankar. Ska ge det nya utseendet en chans!

Håller med dig. Personligen gillar jag inte det nya utseendet då jag tycker det är svårt att skilja på vad det är som köpes eller säljes. I alla fall när det handlar om gratisannonser, då alla verkar vara i grått, oavsett om det är en köpe- eller säljannons.

Jag gillade den så kallade "julgranen" då det gav en klar och fin överblick vad som var till salu och sedan saker som folk letade efter.

Edit: strunt samma, det stod varför i artikeln, så då är det lugnt 🙂👍. Missade det när jag snabbläste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Bortskänkes borde göras om till en egen kategori med låg eller ingen kostnad, annars så verkar det ok. Priset är då verkligen inget att bråka om.

Bortskänkes är gratis som det alltid varit.

> Betalning
>Att annonsera kostar 30 kronor för 30 dagar, undantaget kategorin skänkes, som är gratis. Annonsen betalas med något utav följande alternativ:

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om att gratisannonser syns sämre än betalda annonser. När ni gör något som en gratis weekend är de ändå tänkt att alla ska få ha de trevligt med att lägga ut annonser gratis. Nu när ni gjort de jobbiga och läsa blir detta riktigt kasst tycker jag. Man ser ingen bild, kontrasten suger. Det känns inte som en bra gratishelg. Då föredrar jag att alla betalar ändå bara så att man ska se annonsen.

Basically, när de blir gratishelg använder i princip alla den förmånen, så marknaden ser skit ut på grund av det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Eller så säljer du nu medan det är gratis i helgen. Men jag håller med om att det minskar anledningarna till att välja sweclockers där kunderna är snåla jämfört med tradera och blocket.

Jag har tyvärr inte tid denna helg 🤬

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Mer än hälften av svaren på blocket är bedragare/skambud dock. Folk som budar ett pris och dyker upp med en lägre mängd kontanter. Att jämföra Blocket mot Sweclockers marknad rakt av är inte helt rätt imo.

Tycker att tilläggen är lite väl dyra med. Kommer definitivt aldrig använda något tillägg. Men kommer definitivt fortsätta använda Swec marknad.

Håller med dig här. När jag gör affärer på sweclockers känner jag mig säker. Varje försök att sälja något på blocket är hemskt plågsamt. Även om man sätter ut låga priser där 100 pers kontaktar en så slutar det alltid med att någon prutar eller något annat.

Här kan man lita på folk. Det är iaf min erfarenhet.