Kraschar när jag försöker uppdatera till windows 1909

Permalänk
Medlem

Kraschar när jag försöker uppdatera till windows 1909

Hej, så mitt problem är att jag aldrig uppdaterade till 1903 sen kom 1909 och jag har fortfarande 1809 versionen och jag tvingas att uppdatera nu. Så jag har försökt 4 gånger men varje gång jag uppdaterar så kommer jag till rutan starta inte om datorn när man först trycker starta om och uppdatera, den laddas sen startas datorn om och då börjar det uppdateras och då ska det startas om flera gånger som det brukar göra när man uppdaterar ny windows version. Så det laddas till 30% så ska det startas om första gången och då stängs det av och startas igen så precis innan man kommer till rutan där man ser windows uppdatering så fastnar det helt svart så sitter jag och väntar efter 1 minut så stängs datorn av och startas igen men fastnar bara och är svart. Så jag väntar ett bra tag och det håller bara på så sen stänger jag bara av datorn och startar den igen så återställer windows till gamla versionen.

Är det någon som vet vad jag ska göra för att kunna uppdatera?

Permalänk
Medlem

@Maze122:
En lösning kan vara att helt strunta i att uppgradera och skapa ett installationsmedia (DVD/USB) med senaste versionen och köra en ominstallation istället.
Fick själva göra det på en dator där Windows vägrade att uppdatera.

Om det finns saker som man vill behålla så om man inte väljer att formatera partitonen/disken utan bara helt enkelt "kör över" den gamla installationen så skapas det automatiskt en mapp som heter Windows.old och där finns allting från ens gamla installation.
Inga program som ligger i den kommer dock naturligtvis inte att fungera utan måste ominstalleras.

Värt att tänka på om man väljer det alternativet, så måste man ha tillräckligt med ledigt utrymme på partitionen/disken som Windows ligger på för att det ska få plats, dvs. det kräver tillräckligt med ledigt utrymme för både den nya installationen och den gamla.

Det är dock rekommenderat att kopiera filer som man vill behålla till en annan disk för att säkerställa att man har en backup av dem trots att det automatiskt skapas en backup i det fallet.
Dels för Windows.old mappen tas automatiskt bort efter en viss tid (har för mig att det är 30 dagar) som standard, samt för att det inte är garanterat att allting sker korrekt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Om du inte redan har provat det så kan du testa att uppdatera Windows direkt till senaste version genom deras hemsida istället för att använda windows update tjänsten.

Gå in på de här sidan: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Sedan trycker du på Uppdatera nu.