Programmeringsspel för små barn?

Permalänk
Medlem

Programmeringsspel för små barn?

En släkting till mig fyller snart 1 och jag funderade på vad jag ska köpa. Hon har redan massvis med leksaker. Därför tänkte jag att det kanske vore kul att ge bort något slags programmeringsspel ämnat för barn? Jag inser att det kanske är lite för tidigt att ge detta nu men jag ville ändå höra era erfarenheter. Är dessa spel ens något att ha? Vilken ålder ska man ha? Antar att det finns spel anpassade för olika åldrar.

För inspiration, jag tänker något spel i stil med det här: https://www.komplett.se/product/1132210/datorer/surfplattor-t...

Permalänk
Vila i frid

En ettåring ska ha en bakelse eller tårta i present som de skall ha för sig helt själva utan föräldrars "tillrättavisningar" och skall ätas med händerna utan bestick. Kladdigt? Javisst! Fototillfälle? Javisst!

Permalänk
Medlem

@Baxtex: personligen har jag tveksam framgång med mina programmeringsleksaker jag gett bort men tycker ändå det är vettigt, man ska inte bli besviken om de inte används men finns de där så ger man barnet en möjlighet att utveckla den sidan eller finna ett intresse. I tidig ålder är matematik, mängder, fysik etc liknande viktigt, kulor som interagerar med varandra eller andra saker, sand, vätskor med olika viskositet att låta rinna genom begränsande rör/passager. På så sätt är en gräddtårta man får äta med händerna ifred bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

En släkting till mig fyller snart 1 och jag funderade på vad jag ska köpa. Hon har redan massvis med leksaker. Därför tänkte jag att det kanske vore kul att ge bort något slags programmeringsspel ämnat för barn? Jag inser att det kanske är lite för tidigt att ge detta nu men jag ville ändå höra era erfarenheter. Är dessa spel ens något att ha? Vilken ålder ska man ha? Antar att det finns spel anpassade för olika åldrar.

För inspiration, jag tänker något spel i stil med det här: https://www.komplett.se/product/1132210/datorer/surfplattor-t...

Jag tror att det du tittar på är för lite äldre barn, gissningsvis 3-5 år iallafall. Det på din länk har också denna text, OBS! Detta är ett tilläggsspel som kräver Coding Awbie och Coding Jam. så du tänker på det ifall du köper.

För en ettåring så skulle jag säga att byggklossar är bättre men låter som det redan finns i samlingen.

Själv köpte jag en tröja till min gudson i doppresent med bild på mig, problemet var att jag köpte storlek S så han kunde inte ha den förrän han blev 14 år Så du kan göra som mig, köpa för framtiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tror att det du tittar på är för lite äldre barn, gissningsvis 3-5 år iallafall. Det på din länk har också denna text, OBS! Detta är ett tilläggsspel som kräver Coding Awbie och Coding Jam. så du tänker på det ifall du köper.

För en ettåring så skulle jag säga att byggklossar är bättre men låter som det redan finns i samlingen.

Själv köpte jag en tröja till min gudson i doppresent med bild på mig, problemet var att jag köpte storlek S så han kunde inte ha den förrän han blev 14 år Så du kan göra som mig, köpa för framtiden.

Ah, jag försökte skriva att jag gärna tar emot tips till när hon blir äldre också.

Har ju sett en del scratch grejer men det ser ut att vara för barn som är åtminstone 6 år eller äldre.

Permalänk
Medlem

Barn som är ett har inte utvecklats nog för att kognitiva funktioner som krävs är klara.
Du pratar om en ålder där milstolparna är lära sig gå, visa känslor, sträcka ut armar när man ska klä på dem mm

https://www.understood.org/en/learning-thinking-differences/s...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood