Exjobb inställt pga corona. Tips på vad man kan hitta på?

Permalänk
Medlem

Exjobb inställt pga corona. Tips på vad man kan hitta på?

Hej,

Jag hade ett exjobb planerat på ett företag men det blev nu inställt p.g.a. corona. Nu måste vi hitta på något eget men har lite svårt att komma på något spännande. Programmet jag läser behandlar nätverksteknik och en del kurser om datateknik.

Det som har intresserat mig mest är nätverkssäkerhet och informationssäkerhet. Nu då det är många som arbetar hemifrån så har även antalet bedrägerier ökat vilket jag kan tänka mig skriva något om. Det skulle dock vara kul med fler idéer då jag har lite idétorka just nu.

Tack

Permalänk
Medlem

På vilken nivå skriver du? Kandidat, master, YH?

Permalänk
Medlem

Hör av dig till företaget där ex-jobbet blev inställt och fråga om du får utföra (kontrollerade) penetrationstester för att testa deras IT-säkerhet. Är ju alltid mer spännande när man har en motpart att jobba med när man skriver dessa arbeten. Kan ju baka in lite överbelastningsattacker i det hela och utvärdera företagets strategi för hur de arbetar om detta sker. Kanske kan jobba fram en strategi tillsammans med de t.o.m.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Som @Napleongl skriver, vi behöver mer information för att kunna komma med tips. Ervbjuder skolan inget man kan göra på institutionen?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hör av dig till företaget där ex-jobbet blev inställt och fråga om du får utföra (kontrollerade) penetrationstester för att testa deras IT-säkerhet. Är ju alltid mer spännande när man har en motpart att jobba med när man skriver dessa arbeten. Kan ju baka in lite överbelastningsattacker i det hela och utvärdera företagets strategi för hur de arbetar om detta sker. Kanske kan jobba fram en strategi tillsammans med de t.o.m.

Lär ju vara populärt att belasta företagets nät när antagligen de flesta måste komma åt deras resurser utifrån nu när de flesta stannar hemma och belastningen på nät generellt är högt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Lär ju vara populärt att belasta företagets nät när antagligen de flesta måste komma åt deras resurser utifrån nu när de flesta stannar hemma och belastningen på nät generellt är högt...

Därav ordet kontrollerade inom parentes.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

På vilken nivå skriver du? Kandidat, master, YH?

Skrivet av Dakkie:

Som @Napleongl skriver, vi behöver mer information för att kunna komma med tips. Ervbjuder skolan inget man kan göra på institutionen?

Högskoleexamen på 120 hp. Arbetet ska vara på 15 hp och skrivas på 10 veckor. Programmet handlar om nätverksdrift och det som jag tycker har varit mest intressant har varit informationssäkerhet och nätverkssäkerhet.

Min handledare menar att i första hand så ska arbetet helst utföras på ett företag, annars en egen idé (vilket jag klurar på nu) och kommer man inte på någonting bra så har min handledare ett visst antal arbeten som kanske inte räcker till alla, beroende på hur många som inte har något att utföra.

Skrivet av talonmas:

Hör av dig till företaget där ex-jobbet blev inställt och fråga om du får utföra (kontrollerade) penetrationstester för att testa deras IT-säkerhet. Är ju alltid mer spännande när man har en motpart att jobba med när man skriver dessa arbeten. Kan ju baka in lite överbelastningsattacker i det hela och utvärdera företagets strategi för hur de arbetar om detta sker. Kanske kan jobba fram en strategi tillsammans med de t.o.m.

Tack för idén! Ska fråga om det finns några möjligheter!

Permalänk
Inaktiv

Utvärdera företagets plan för hantering av jobb hemifrån. Processer och rutiner, kapacitet osv. Utrustning. Gäller att få ut examen. Alla vet att det är coronatider.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Utvärdera företagets plan för hantering av jobb hemifrån. Processer och rutiner, kapacitet osv. Utrustning. Gäller att få ut examen. Alla vet att det är coronatider.

Bra idé! Tack!

Skrivet av JeanC:

Gävle

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta på fysiska sårbarheter i relation med konsumption och samhällsbeteende.

Vlika faror finns när du hyr ut AirBnB? - Kopiera RFId brickor, firmware trojaner i routern, sniffers i patchkablar, etc.

När du hyr AirBnB, faror med att använda WIFIet, övriga öppna wifi, typ flygplats eller cafékedja - Pineapples och liknande.

Okrypterade säkerhetsanordningar som läser av magnetremsor eller RFId kort - Man in the middle attack på dessa.

Kapa fjärrkontroller, playback attacks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag skulle titta på fysiska sårbarheter i relation med konsumption och samhällsbeteende.

Vlika faror finns när du hyr ut AirBnB? - Kopiera RFId brickor, firmware trojaner i routern, sniffers i patchkablar, etc.

När du hyr AirBnB, faror med att använda WIFIet, övriga öppna wifi, typ flygplats eller cafékedja - Pineapples och liknande.

Okrypterade säkerhetsanordningar som läser av magnetremsor eller RFId kort - Man in the middle attack på dessa.

Kapa fjärrkontroller, playback attacks.

Intressant idé! Tack för tipset