Videotest: LG OLED C9 och B9 – nästan lika

Permalänk
Melding Plague

Videotest: LG OLED C9 och B9 – nästan lika

SweClockers Thomas Ytterberg djupdyker i LG:s OLED-modeller C9 och B9 och jämför två snarlika toppklassmodeller i detta videotest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Shout out till @Grukk

https://www.sweclockers.com/testpilot/28748-testpilot-g-sync-...

Så att det redan var länkat i artikeln men men...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ännu en fantastisk guide av Laxpudding.
Synd bara att en sådan guide inte togs fram inför handelstiden, dvs blackfriday och framåt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Savage_Gray:

Ännu en fantastisk guide av Laxpudding.
Synd bara att en sådan guide inte togs fram inför handelstiden, dvs blackfriday och framåt.

https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Ja att han inte tänkte på det...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Grym genomgång!
Då vet man att en B9 kan duga om prisskillnaden är stor
Trodde det var massa annat skit med B9 som inputlagg och sånt, men så verkar ju inte vara fallet.

Men stackars Thomas ser lite vissen ut i en del av tagningarna. Hoppas han kryar på sig snart.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
99:e percentilen

Latens i spelläge: ca 13 ms (vid 1080p/60)

Detta förvånade mig. Varför anger du latensen vid 60 Hz, inte 120 Hz?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Detta förvånade mig. Varför anger du latensen vid 60 Hz, inte 120 Hz?

För att Leo Bodnar Input lag tester endast ger en 1080p/60-signal. Och det finns inga enkla och tillförlitliga vägar runt detta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lastninja:

Men stackars Thomas ser lite vissen ut i en del av tagningarna. Hoppas han kryar på sig snart.

Röd hoodie är fem veckor sedan kl 23:00 kvällen och med ett ringljus i plytet. För det gick snabbt att sparka igång. Blå Hoodie filmat i tisdags med planering, manus etc.

Själv noterar jag mest att jag börjar bli... ...karantänfet.

Permalänk
Medlem

C har en bättre/nyare procesor än B med

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

För att Leo Bodnar Input lag tester endast ger en 1080p/60-signal. Och det finns inga enkla och tillförlitliga vägar runt detta.

Aha. Hoppas det kommer en mer kompetent version snart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Skulle du säga att det är någon uppenbar skillnad mellan C7:an och C9:an gällande bildkvalité?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Aha. Hoppas det kommer en mer kompetent version snart.

Jag har en HD Fury Diva, men inte hunnit leka med den än och se vad dess input lag tester kan göra: https://www.hdfury.com/product/4k-diva-18gbps/

Ytterligare en variant är Murideo 7, den går loss på en $6-7K så det blir en annan form av investering. Men då också kapaciteten att köra 48 Gbps FRL: https://www.murideo.com/seven-g.html

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nyfiken på att se vilka förbättringar LG har gjort på sin kommande CX 65"

Edit;
NetonNet har nu listat den.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled65cx6la/...

@Laxpuddning: Hoppas du får möjlighet att testa den, LGs nya CX OLED serie.

Lite offtopic kanske, ber om ursäkt för detta.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Härligt även om jag helst hade sett dig testa den precis som en vanlig skärm. Det är trots allt väldigt många som skulle använda den som primär skärm till sin dator. Verkligen inte alla som vill ha ett skrivbord i sitt hem. Sagt det förut och säger det igen. Jag är 100 % säker på att den recensionen skulle uppskattas mångfalt mer än vilket annat skärmtest som helst här på sidan.

Permalänk
Medlem

Bästa klippet jag sätt på länge, sjukt ärligt kändes det och med bra tydlig och fokuserad information!

En guide med bra testbilder och vad man ska titta efter för att kalibrera hemma med sina ögon skulle vara trevligt, men det finns säkert redan om jag känner dig rätt?

Permalänk
Medlem

Bara ett litet problem, vi skulle fått denna video innan black friday. Blev mycket snack om just detta. Annars är det kvalitet som vanligt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Härligt även om jag helst hade sett dig testa den precis som en vanlig skärm. Det är trots allt väldigt många som skulle använda den som primär skärm till sin dator. Verkligen inte alla som vill ha ett skrivbord i sitt hem. Sagt det förut och säger det igen. Jag är 100 % säker på att den recensionen skulle uppskattas mångfalt mer än vilket annat skärmtest som helst här på sidan.

Tror vi har olika definition på väldigt många

Väldigt nöjd med min 65” C9 (köpte B9, men den var fraktskadad och fick C9 istället).
HDR och OLED är det bästa som hänt tv på länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

C har en bättre/nyare procesor än B med
https://youtu.be/MzmKsPwoe_w

Mycket bra klipp! Se och lär Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

C har en bättre/nyare procesor än B med
https://youtu.be/MzmKsPwoe_w

Jag hade en b6 och fick en b9 genom ett garanti ärende. Fick även möjligheten att uppgradera till c9 för 4000kr, han i butiken sa att du lär knappt märka skillnaden i prestanda, inte ens experterna på lg gör det.

Jag berättade även att jag aldrig använder tvns webOS eftersom jag kör allt genom Nvidia shield, då sa han spara dina 4k och köp nåt annat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

han i butiken sa

Säger inte att det är fel just denna gången men generellt så väger det där ungefär lika tungt som "spang på en 5-åring som sa".

Permalänk
Medlem

Bra och informativt, igen Laxpudding!
Mera!

Permalänk

Härligt. Ser gärna stort fokus på spelfunktionerna i tv-apparaterna Har en Samsung Q70R på väg hem och detta efter att ha försökt klämma ut den mesta infon jag har kunnat hitta på internet, vilket sammanlagt ändå känns väldigt lite och knapphändigt. Känns som att det föreligger ett mycket lågt intresse generellt för tv-apparaters spelegenskaper, och när det väl dyker upp till ytan så är det gällande konsollspelande.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Lego Master

Skitnöjd med min B9, och detta verkar ju bekräfta att jag har rätt. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Mycket bra klipp! Se och lär Sweclockers!

HDTVtest är en skön kille med härlig torr humor, och går in djupt på detaljerna!
… men Laxpudding tar ju till stora delar upp samma saker som HDTVtest gör, inklusive skillnader precisionen pga processorn, skillnaden i ljusstyrka mm... Bara lite mer kortfattat!

Jag tycker vi på Swec ska vara väldigt tacksamma som har en så kunnig testare, som enkelt och kortfattat ger bra info om alla skärmar på svenska

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Grymt som vanligt @Laxpudding !
Vilka settings kör du på B9? Tänker primärt på rörelsehanteringen.

Permalänk

Ångrar lite idag att jag inte slog till på B9, ville egentligen ha C9 men tyckte den var lite dyr. Det slutade med att det inte blev något TV-köp alls med hänvisning till att jag inte riktigt hade behovet. Nu när man sitter hemma hela dagarna hade det varit trevligt...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av EliteSweden:

@Laxpudding Skulle du säga att det är någon uppenbar skillnad mellan C7:an och C9:an gällande bildkvalité?

Äuhm? Fick du inte svar på det?

Äh, förlåt, läste för snabbt. 2017-modellen C7 är steget sämre på egentligen alla punkter. Inte lika ljusstark, ojämnare paneler, känsligare för retention och brukar kräva mer kompromisser med hur man ankrar svart för att få en balans mellan nyanser nära svart och OLED-svart.

Men det är ingen superskillnad i bildkvalitet på något sätt. Finns ingen direkt anledning att byta en C7->C9 för bilden skull.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Smack Jack:
Biosalong: På – för att få korrekt återgivning av 24p
Trumotion: Av – för att inte fel och artefakter i bilden. Vill man ha mjukare flyt är det De-judder som arbetar på material 30 FPS och under samt De-Blur som arbetar på material i högre bildfrekvens än 30 FPS. Man kan dra 1 eller kanske 2 steg innan det blir fel över hela bilden. Så där får man krydda på samma sätt som man kryddar alla mat med aromat och ketchup.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svantesson666:

Härligt även om jag helst hade sett dig testa den precis som en vanlig skärm. Det är trots allt väldigt många som skulle använda den som primär skärm till sin dator. Verkligen inte alla som vill ha ett skrivbord i sitt hem. Sagt det förut och säger det igen. Jag är 100 % säker på att den recensionen skulle uppskattas mångfalt mer än vilket annat skärmtest som helst här på sidan.

Japp, mer dator in i bilden – bokstavligen är tanken. TV:n bakom mig i videon är ju redo för rundsmörjning härnäst, en Samsung Q70R.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

En guide med bra testbilder och vad man ska titta efter för att kalibrera hemma med sina ögon skulle vara trevligt, men det finns säkert redan om jag känner dig rätt?

Har denna guide om hur man ankrar svart och vitt rätt i bilden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Nästan alla LG OLED jag sett klipper mot vitt från början så man får dra ned Kontrast-reglaget en bit. För 2019 är det inte riktigt samma problem som tidigare års modeller att den klipper mot svart och man måste kompromissa mellan nyansteckning och att behålla OLED-svärtan.