Permalänk
Medlem

Håller med Biltemas belägg skriker.
Brukar ta vinkelslipen å sätta ett kryss i dom så brukar dom va tysta.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sist jag var med om någon som köpte bromsbelägg på Biltema, så byttes de ganska snart.
De smulades sönder och det lossnade stora bitar från dem... Bra kvalitét.

Det har jag aldrig varit med om när jag bytt till biltema eller hört någon som haft det problemet. Men
de har säkert testat olika leverantörer för att få ner pris och du råkade ut för en dålig sådan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det har jag aldrig varit med om när jag bytt till biltema eller hört någon som haft det problemet. Men
de har säkert testat olika leverantörer för att få ner pris och du råkade ut för en dålig sådan.

förr höll biltema ganska ok kvalitet deras bromsar var typ 2a sortering på orginaldelar där loggan slipats bort (notera detta var innan biltema började med att varenda del de säljer måste ha minst 1 biltema logo på sig).

idag är det kinamassproducerat rebrandade kopior med varierande kvalitet direkt från aliexpress typ precis som resten av deras sortiment.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så enkelt att du missat att sätta dit antiskrikfjädern?
Har bytt bromsar med samma hårdvara på andra bilar och kommit på det ett antal gånger när man fått på hjulet igen.

Permalänk
Medlem

Rost på kolven som gör att den kärvar?

Har man kört länge med dåliga belägg så står kolven långt ut, rostar den då lite i ytan löper den inte fint längre.
Går den inte i retur så ligger belägget kvar mot skivan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Har bytt på fler bilar än jag kan räkna under åren och aldrig hört någon som haft problem med Biltemas bromsar så kan tyvärr inte hålla med där

Biltemas bromsskivor är bra, oken helt Ok men beläggen är det absolut sämsta skit man kan köpa. Senast någon i familjen monterade dem så smetade de ut på skivorna, vilket var väldigt besvärligt att få bort. Många bromsproblem kan lösas genom att inte använda deras bromsbelägg.

Dessutom är det dumt att snåla med bromsarna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Håller med Biltemas belägg skriker.
Brukar ta vinkelslipen å sätta ett kryss i dom så brukar dom va tysta.

I belägget? Eller på baksidan? Om det är i belägget så bör man ju undvika den där metoden, då dammet är lagom hälsovådligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

I belägget? Eller på baksidan? Om det är i belägget så bör man ju undvika den där metoden, då dammet är lagom hälsovådligt.

I belägget ja.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

I belägget? Eller på baksidan? Om det är i belägget så bör man ju undvika den där metoden, då dammet är lagom hälsovådligt.

Man får inte använda Asbest idag så dammet bör inte vara värre än nått annat damm så det bör räcka med vanlig skyddsutrustning mot damm och inte krävas några extra skydd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan berätta att problemet numera är löst. Va inte ens bromsen som va felet utan en liten metallbit på något sorts skydd för spindeln precis bakom skivan som hade böjt sig lite och rispa skivan. Blev fundersam då repan i skivan sitter precis där belägget går men va alltså inte alls det man trodde.

Tackar alla oerhört för tankar och tips och hoppas det går bra på bes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Har bytt på fler bilar än jag kan räkna under åren och aldrig hört någon som haft problem med Biltemas bromsar så kan tyvärr inte hålla med där

Har själv haft väldigt mycket problem med Biltemas produkter och anser att de håller en undermålig kvalitét. Är uppvuxen med en far som ständigt var där och handlade och fick hela tiden se hur han åkte dit för samma grejer med jämna mellanrum.
Själv tycker jag att istället för att "spara" några kronor på att köpa produkten på Biltema, så köper jag en dyrare kvalitétsprodukt och sparar då den tid, soppapengar och arbete det tar för att tvingas åka tillbaka, köpa och göra om arbetet igen.
Bromsbeläggen har mina kompisar köpt och bytt, men allihopa åkte senare till Mekonomen... verkar vara bättre där.

Hur som.. Personligen skulle jag aldrig spara pengar på något så viktigt som bromsarna på min bil. Vill gärna att de fungerar och jag hinner bromsa om det blir nödvändigt.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det har jag aldrig varit med om när jag bytt till biltema eller hört någon som haft det problemet. Men
de har säkert testat olika leverantörer för att få ner pris och du råkade ut för en dålig sådan.

Nu har jag inte råkat ut för det själv, men mina vänner/kompisar har. Kan mycket väl vara så att de testat olika leverantörer, men det visar ju bara att de väljer de billigaste de kan få tag på. Som jag skrev ovan.. Inget jag vill ha på min bil iaf.

Skrivet av Tobitheo:

Kan berätta att problemet numera är löst. Va inte ens bromsen som va felet utan en liten metallbit på något sorts skydd för spindeln precis bakom skivan som hade böjt sig lite och rispa skivan. Blev fundersam då repan i skivan sitter precis där belägget går men va alltså inte alls det man trodde.

Tackar alla oerhört för tankar och tips och hoppas det går bra på bes

Gött att du hittade problemet och det löste sig till slut.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Skönt du hittade felet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Har ingen sådan på denna.

Ingen bromsköld? Jag tvivlar. Men om så är fallet är det ju därför man inte köper Ford...

edit: För att tillföra något, det är inte ovanligt att nya belägg ligger an.
Kör ett par mil och bromsa rejält ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Torkade du av oljan på de nya skivorna?

Glidbultarna går fint?

Slipa ned sidorna på beläggen om det är dem som skriker. Så att de är pyttelite ovala ut mot kanterna istället för helt platta mot skivan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Torkade du av oljan på de nya skivorna?

Glidbultarna går fint?

Slipa ned sidorna på beläggen om det är dem som skriker. Så att de är pyttelite ovala ut mot kanterna istället för helt platta mot skivan.

Har inget med olja på skivan att göra.
Även om Bräkleen är att föredra.
Och slipa inte på beläggen. Riktigt dåligt tips.
Bromsa istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ingen bromsköld? Jag tvivlar. Men om så är fallet är det ju därför man inte köper Ford...

edit: För att tillföra något, det är inte ovanligt att nya belägg ligger an.
Kör ett par mil och bromsa rejält ett par gånger.

Nope det kanske har funnits men sitter ingen på denna iaf. Nae den va inte mitt förstahandsval men pga tillökning och för korta bälten i Volvon vi hade så fick det bli som det blev lite där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@Tobitheo:

Har du monterat skrikplattor?

Det här tror jag på. bytte belägg fram på kärringens lilla iq och nu klagar hon på att den gnisslar/tjuter. jag har sagt att hon ska ge den ett par mil. kollade på gamla beläggen och där sitter mycket riktigt "skrikplattor" om man kan kalla dom det. har du bromssköld kan en liten sten fastna där och leva rövare.
som många redan sagt så är det bara riva igen och stålborsta rent alla kritiska ytor och smörja, sista utvägen är nog att införskaffa skik plattor dom bör inte vara så dyra, det kommer jag få göra till kärringens bil rätt snart.

men glöm inte att åka några mil så beläggen kan formas efter skivornas små egenheter. alltid lika kul att byta belägg åt folk och dom åker 10 meter och säger det känns konstigt eller låter. då säger jag att dom ska åka 10-20 mil och återkomma om det fortfarande är konstigt. ingen har återkommit än iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det har jag aldrig varit med om när jag bytt till biltema eller hört någon som haft det problemet. Men
de har säkert testat olika leverantörer för att få ner pris och du råkade ut för en dålig sådan.

jag köpte belägg från autodock för 112kr, dom funkar rätt bra tycker jag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det här tror jag på. bytte belägg fram på kärringens lilla iq och nu klagar hon på att den gnisslar/tjuter. jag har sagt att hon ska ge den ett par mil. kollade på gamla beläggen och där sitter mycket riktigt "skrikplattor" om man kan kalla dom det. har du bromssköld kan en liten sten fastna där och leva rövare.
som många redan sagt så är det bara riva igen och stålborsta rent alla kritiska ytor och smörja, sista utvägen är nog att införskaffa skik plattor dom bör inte vara så dyra, det kommer jag få göra till kärringens bil rätt snart.

men glöm inte att åka några mil så beläggen kan formas efter skivornas små egenheter. alltid lika kul att byta belägg åt folk och dom åker 10 meter och säger det känns konstigt eller låter. då säger jag att dom ska åka 10-20 mil och återkomma om det fortfarande är konstigt. ingen har återkommit än iallafall.

Problemet är löst av TS...

Skrivet av Tobitheo:

Kan berätta att problemet numera är löst. Va inte ens bromsen som va felet utan en liten metallbit på något sorts skydd för spindeln precis bakom skivan som hade böjt sig lite och rispa skivan. Blev fundersam då repan i skivan sitter precis där belägget går men va alltså inte alls det man trodde.

Tackar alla oerhört för tankar och tips och hoppas det går bra på bes

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har själv haft väldigt mycket problem med Biltemas produkter och anser att de håller en undermålig kvalitét. Är uppvuxen med en far som ständigt var där och handlade och fick hela tiden se hur han åkte dit för samma grejer med jämna mellanrum.
Själv tycker jag att istället för att "spara" några kronor på att köpa produkten på Biltema, så köper jag en dyrare kvalitétsprodukt och sparar då den tid, soppapengar och arbete det tar för att tvingas åka tillbaka, köpa och göra om arbetet igen.
Bromsbeläggen har mina kompisar köpt och bytt, men allihopa åkte senare till Mekonomen... verkar vara bättre där.

Hur som.. Personligen skulle jag aldrig spara pengar på något så viktigt som bromsarna på min bil. Vill gärna att de fungerar och jag hinner bromsa om det blir nödvändigt.

Nu har jag inte råkat ut för det själv, men mina vänner/kompisar har. Kan mycket väl vara så att de testat olika leverantörer, men det visar ju bara att de väljer de billigaste de kan få tag på. Som jag skrev ovan.. Inget jag vill ha på min bil iaf.

biltema lyssnar på sina kunder och byter ofta till bättre delar. köpte en generator där efter jag fick veta att dom bytt tillverkare och den fungerade som den skulle(samma tillverkare som orginal men inte samma fina klistermärken på). min bror som är bilmeck blev lite chockad när vi skulle byta kamrem på min bil och han packade upp biltema remmen varpå han sa att det här är ju samma tillverkare vi använder på jobbet.
deras drivknutar var även skit men dom byttes till en modell som var minst lika bra som orginalet.
aldrig haft problem med deras broms delar heller. har biltema OK på min bil och fungerar mycket bra efter ca 8 år.

dessutom har det ALDRIG varit något som helst problem att byta ut något och fått pengarna tillbaka om det skulle krongla på något sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sist jag var med om någon som köpte bromsbelägg på Biltema, så byttes de ganska snart.
De smulades sönder och det lossnade stora bitar från dem... Bra kvalitét.

Jag har använt Biltema i över 10 år och aldrig haft problem, var nog ett måndagsexemplar. Vad jag vet så bytar Biltema tillverkare ganska ofta så det kan vara varierande kvalitet kanske. Halva min bil är biltema och är överlag väldigt nöjd med kvaliten för priserna dom erbjuder. Min bil kostade bara 5 000Kr så att gå till Volvo och köpa belägg för samma summa är ju helt befängt. Hade jag haft en nyare bil och kanske till och med garanti hade jag troligen köpt märkesgrejer dock. Finns en snubbe på youtube som jämför Biltemagrejer, kul underhållning:

https://www.youtube.com/watch?v=pmKeiFcZq-8

Annars kan man ju numera köpa märkesgrejer från Tyskland ganska billigt. Köpte SKF kamremssats förra året, kostade runt 600kr, hemkört till dörren.

Har också haft belägg från Biltema som skriker medans dom flesta har varit tysta. Som redan nämnts kan det vara en bra idé att göra följande:

  • Rengjorde du alla bromsdelar ordentligt? Kan vara en idé att putsa upp glidytorna i oket med stålborste och slippapper.

  • Smörjt glidytorna? Kopparpasta är bra, men det finns dom som hävdar att det kan skada bromsokcylinderns gummidamask. Jag brukar använda bromscylinderfett. Självklart var försiktig så att du inte smörjer beläggets slitsida.

  • Ligger något emot? Bromssköldar har en tendens att göra det i tid och otid.

  • Kolla att du köpt belägg för rätt bil.

  • Kör in beläggen, har några kilometer innan dom har "satt sig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har inget med olja på skivan att göra.
Även om Bräkleen är att föredra.
Och slipa inte på beläggen. Riktigt dåligt tips.
Bromsa istället.

Olja på skivorna brukar ge ett gött ljud innan oljan är bortbromsad.

Hur ska du bromsa in en tapering på bromsbeläggen menar du?

https://www.youtube.com/watch?v=MdyrFIS1Mz8

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Olja på skivorna brukar ge ett gött ljud innan oljan är bortbromsad.

Hur ska du bromsa in en tapering på bromsbeläggen menar du?

https://www.youtube.com/watch?v=MdyrFIS1Mz8

Ett spår eller kryss i mitten av beläggen fungerar bättre. Flertalet belägg är tillverkade just så.

Avfasningen på kanterna tycker jag inte gör någon skillnad mer än under den första tiden då det inte dröjer så länge innan de är planslipade av bromsningar.