Permalänk

Excel

protokoll
Tjena! är väldigt lite insatt i excel

men ja vill få till o göra ett protokoll där.

ja har lite enkelt på bild hur ja vill ha de på ett ungefär men vet inte hur ja ska få till de i excel.

överst vill ja ha med logo o lite så

sen kommer en gruppöversikt, vilket gruppnummer de tillhör och rubriken eller kategorin för gruppen följ av ett poängsystem för var grupp o för varje "felkod"

under detta ska då grupp 1 börja med en rad olika kolumner med diverse "rubriker"

på rad "2" sen så står de tex 01;01 l text l kontroll av l osv osv.

dessa "kontroll" ska vara upplysta tills man fyller i sina initialer osv

Längre ner på rader så kommer där "felbeskrivning" där man fyller i felet -> "åtgärd" där man skriver vad man gjort ->"felkod" där man i en dropdown meny väljer vilken typ av felkod det är.

https://imgur.com/98FKsuz
https://imgur.com/h6LSVBW
https://imgur.com/SIrz1bi
https://imgur.com/9vq0qaD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

protokoll
Tjena! är väldigt lite insatt i excel

men ja vill få till o göra ett protokoll där.

ja har lite enkelt på bild hur ja vill ha de på ett ungefär men vet inte hur ja ska få till de i excel.

överst vill ja ha med logo o lite så

sen kommer en gruppöversikt, vilket gruppnummer de tillhör och rubriken eller kategorin för gruppen följ av ett poängsystem för var grupp o för varje "felkod"

under detta ska då grupp 1 börja med en rad olika kolumner med diverse "rubriker"

på rad "2" sen så står de tex 01;01 l text l kontroll av l osv osv.

dessa "kontroll" ska vara upplysta tills man fyller i sina initialer osv

Längre ner på rader så kommer där "felbeskrivning" där man fyller i felet -> "åtgärd" där man skriver vad man gjort ->"felkod" där man i en dropdown meny väljer vilken typ av felkod det är.

https://imgur.com/98FKsuz
https://imgur.com/h6LSVBW
https://imgur.com/SIrz1bi
https://imgur.com/9vq0qaD

Har du inte tillgång till filerna du visar bilderna från så att du bara kan utgå från dem och anpassa texten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Det handlar ju egentligen mest om att jobba med att skriva in text i rätt celler och ange lite formateringskommandon, funktionerna är ganska lätta men det är jobbigt att göra det för det är mycket pillande och upprepande av enkla formateringsfunktioner.
Ärt det nån specifik funktion du har problem med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Specifik skulle ja inte säga mer att ja känner inte till hur nån funktion är uppbyggd/inskriven.
Själva designen är ju inget problem, de är ju bara skriva texter i kolumner o lägga till färg, men att få vissa funktioner typ att tex:
C4 är röd, när ja skriver in "1" så ändras den till grå och E,F4 blir röda tills jag skrivit något i dem cellerna.
detta var bara ett exempel men det är en funktion jag vet om
Saken är den att ja vet EXAKT hur hela dokumentet fungerar o vad som händer MEN jag vet inte HUR de händer liksom, asså de som ligger i "bakgrunden"
För där finns inget skrivit i VBA heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

...men att få vissa funktioner typ att tex:
C4 är röd, när ja skriver in "1" så ändras den till grå och E,F4 blir röda tills jag skrivit något i dem cellerna.

Den specifika funktionen ordnar du lätt med "villkorsstyrd formatering":

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.350381/sa-fargformaterar-du...

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

@mrqaffe: Specifik skulle ja inte säga mer att ja känner inte till hur nån funktion är uppbyggd/inskriven.
Själva designen är ju inget problem, de är ju bara skriva texter i kolumner o lägga till färg, men att få vissa funktioner typ att tex:
C4 är röd, när ja skriver in "1" så ändras den till grå och E,F4 blir röda tills jag skrivit något i dem cellerna.
detta var bara ett exempel men det är en funktion jag vet om
Saken är den att ja vet EXAKT hur hela dokumentet fungerar o vad som händer MEN jag vet inte HUR de händer liksom, asså de som ligger i "bakgrunden"
För där finns inget skrivit i VBA heller

Vilkorsstyrd formatering >

På den menyn väljer du sedan formatera nere till höger och ger cellen den färg du vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej okej ska prova de. På en av bilderna är en "poäng" karta för olika "felorsaker" samt en annan bild där "1"an är flyttat från "godk" till "ej godkänd" vilket generade i att det blev 4 olika kolumner med rödd plus en kolumn med en poängsiffra.
"1"an står där från original. om de var fel så skriver ja bara en 1a i "ej godkänt" o då flyttas 1an o dessa 4 rutor blir röda för att begära en text.
Är detta också vilkorstyrd formatering? Något måste den ju hämta poängen ifrån? för de ger olika poäng på olika saker nämligen

(Ber om ursäkt för att jag är jobbig)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Okej okej ska prova de. På en av bilderna är en "poäng" karta för olika "felorsaker" samt en annan bild där "1"an är flyttat från "godk" till "ej godkänd" vilket generade i att det blev 4 olika kolumner med rödd plus en kolumn med en poängsiffra.
"1"an står där från original. om de var fel så skriver ja bara en 1a i "ej godkänt" o då flyttas 1an o dessa 4 rutor blir röda för att begära en text.
Är detta också vilkorstyrd formatering? Något måste den ju hämta poängen ifrån? för de ger olika poäng på olika saker nämligen

(Ber om ursäkt för att jag är jobbig)

Ja det låter som villkorsstyrd formatering men det är lite svårt att förstå vad du menar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Okej okej ska prova de. På en av bilderna är en "poäng" karta för olika "felorsaker" samt en annan bild där "1"an är flyttat från "godk" till "ej godkänd" vilket generade i att det blev 4 olika kolumner med rödd plus en kolumn med en poängsiffra.
"1"an står där från original. om de var fel så skriver ja bara en 1a i "ej godkänt" o då flyttas 1an o dessa 4 rutor blir röda för att begära en text.
Är detta också vilkorstyrd formatering? Något måste den ju hämta poängen ifrån? för de ger olika poäng på olika saker nämligen

(Ber om ursäkt för att jag är jobbig)

Det finns under villkorsformateringen en regel som är "genom att använda en formel", (längst ned i listan), den används bl.a. för att styra formatet på celler utan för urvalet.
T.ex. om du vill att A1 ska bli rödmarkerad om A9>0, så är A1 celler regel gäller för, och formel blir =A9>0

Det finns förmodligen också en underliggande regel Godk. /Ej Godk. rutan, med att Godk. kolumnen har en enkelt =om(A2="";1;"") vilket helt enkelt är att är Ej Godk. blank är Godk =1, annars är Godk. blank
Vart femman kommer i frånn går inte att veta från bilerna, kanske manuellt, kanske en =om formel.

Ett tips för att be om hjälp med Excel, använda gärna celler även i frågan och förtydligande av frågor, det är mycket lättare att förstå, och får du flera svar komma alla använda de celler du skrivit, t.ex. "Jag vill att A2 ska byta färg baserat på värdet i A1 hur gör jag?"

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Tjena Ursäkta för sent svar, varit lite upptagen men har lyckats ganska bra med att få ihop protokollet nu som jag vill ha de, poängkartan får vänta lite
Nu håller jag på med artiklar som ska in, så vill ja att när ja väljer ett artikelnr i en dropdown lista så ska den automatiskt fylla i namnet på artikelnr och plats
Just nu har ja i ett separat blad gjort A = ArtikelNr, B = Artikelnamn och C = Plats
Så när ja väljer DD på blad 1 (A36) o väljer ett artikelnr där så ska den fylla i B36 och C36 också.

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337: VLOOKUP eller på svenska LETARAD

Du pekar den mot din DD, sen mot tabellen som innehåller all data, sen kolumnnummer och sätter sista parametern till FALSKT - för att den ska hitta exakt)

Exempel (som du måste anpassa till ditt ark)

=LETARAD(A36;'Separat blad'!A:C;2;FALSKT) -> den här ger artikelnamn

=LETARAD(A36;'Separat blad'!A:C;3;FALSKT) -> den här ger plats

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

@glemmy:

Okej så Om ja har följande
A B C
Artikelnr Benämning annat
23:
24:

Så för att A och B 23 ska linkas ihop så att när jag väljer dropdown A23 o väljer nummer 1643213 så ska den automatiskt lägga in benämningen som tillhör det artikelnr.
=LETARAD(A26;'dropdowns'!A:B;2;FALSKT) ?
För just nu har ja på "Blad2" ->
A23-A33 som är artikelNr
B23-B33 som är Benämning
i blad3 som ja döpt till "dropdowns" så har ja lagt allt i kolumner som ska vara i dropdowns.
och där på den sidan är A = ArtikelNr, B=Benämning
så ska ja då skriva
=LETARAD(A26;'dropdowns'!A:B;2;FALST) i A23 på blad2
Eller har ja helt missuppfattat allt?

Permalänk
Medlem

Jag lyckas tyvärr inte tolka din beskrivning. Kan du lägga upp någon exempelfil eller screenshot?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tror jag förstår vad du vill göra, kolla i länken nedan, i Art Blad 1 skriver du inte ett art nr, så tar filen fram benämning och annat enligt listan i fliken dropdown, är art nr tomt visas inget (du kan även lägga in en text mellan citattecknen i formeln =OMFEL(LETAUPP(A7;dropdown!A$2:A$6;dropdown!B$2:B$5);"") om du vill att det ska stå något istället för att bara vara blankt)

Om Art nr finns men inte benämning eller annat visas nollor, bra om det t.ex. råkat raderas eller en ny artikel inte är klar.

Länk till exempel

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Det finns en ny funktion för att hämta data som är betydligt bättre en de äldre. Jag har dessvärre aldrig använt Svensk Excel men på engelska heter de ursprungliga HLOOKUP och VLOOKUP, nu har XLOOKUP lagts till och den är superenkel och smidig i jämförelse. Även MATCH har fått en förbättrad ny variant som heter XMATCH.

Fördelen med att ha Excel på Engelska är att det finns sjukt mycket bra information på nätet, guider etc.