Söker moderkort till i7-8700 (EJ Asus Prime Z370-P)

Permalänk

Söker moderkort till i7-8700 (EJ Asus Prime Z370-P)

Hej,

Söker ett moderkort till min i7-8700, annan modell än Asus Prime Z370-P. Anledningen är att cpun överhettar efter bara några sekunder under normal användning. Standardinställningar i BIOS (2401), inte ens XMP aktiverat.

Jag redan testat 2 olika luftkylare och nu kör NZXT Kraken M22 med extra fläkt för push-pull effekt genom radiatorn.

Han som hade CPUn innan sa att han inte ens hade värmeproblem när han körde men stock-kylaren, så felet verkar inte ligga i vare sig cpu eller kylare.

Pris varierar givetvis beroende på chipset. Skicka gärna PM med vad du har och ett prisförslag.

Om jag är helt ute och cyklar och någon vet vad lösningen kan vara tar jag givetvis tacksamt emot råd.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt Asus moderbord och min i7-8700K.
Tydligen så överklockar Asus som standard och därför blir det varmt.
Kolla här om du vill.
https://youtu.be/zi-zU2p2ykc

Visa signatur

Intel Core i7-8700K
KFA2 GeForce RTX 2060 Super EX 8GB
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Samsung 960 EVO 500GB, Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att du provar att stänga av "MultiCore Enhancement" I BIOS om du nu inte redan har testat det. Detta har varit ett vanligt problem ganska länge nu när dessa tillverkare har tagit sig friheten att köra K-märkta CPU:er utanför sina specifikationer numera, något jag tror började med Coffee Lake och dess nya chipsets.

Taget ur manualen,

Citat:

2.5.2 ASUS MultiCore Enhancement [Auto]
[Auto] This item allows you to maximize the oveclocking performance optimized
by ASUS core ratio settings.
[Disabled] This item allows you to set to default core ratio settings.

EDIT: Jag var nog lite för snabb, men detta är förutsättningen om du nu har en K-märkt 8700, dvs 8700K, för annars så lär inte detta hjälpa dig dessvärre 😣

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av palmen4:

Jag hade samma problem med mitt Asus moderbord och min i7-8700K.
Tydligen så överklockar Asus som standard och därför blir det varmt.
Kolla här om du vill.
https://youtu.be/zi-zU2p2ykc

Skrivet av aleves:

Kan rekommendera att du provar att stänga av "MultiCore Enhancement" I BIOS om du nu inte redan har testat det. Detta har varit ett vanligt problem ganska länge nu när dessa tillverkare har tagit sig friheten att köra K-märkta CPU:er utanför sina specifikationer numera, något jag tror började med Coffee Lake och dess nya chipsets.

Taget ur manualen,
EDIT: Jag var nog lite för snabb, men detta är förutsättningen om du nu har en K-märkt 8700, dvs 8700K, för annars så lär inte detta hjälpa dig dessvärre 😣

Tack, men precis som du skriver aleves så hjälpte det inte. Disablade MCE, drog igång prime 95, och datorn går på ett par sekunder upp i 95 grader på varmaste kärnan med 4,3 ghz över alla kärnor (1,3v), strax därefter throttlar den och klockar ner sig till 3,7 ghz över alla kärnor (1,1v), och då ligger temperaturerna strax under 70 grader.

Jag har alltså en i7-8700 och inte en K.

Permalänk

@galenmyra: Går det undervolta på cpuer som saknar "K"?

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.