Permalänk

Använda Nikon som webbcamera?

Hej,

Jag har kikat runt lite på olika lösningar för att använda systemkamera (DSLR) som webcam, men inte hittat något vettigt alternativ.

Jobbar hemifrån numera och har ingen webbkamera. Däremot har jag en systemkamera. Tänkte att den kunde användas 5 minuter om dagen till ett och annat möte.

Provat DigicamControl, som förvisso dyker upp som webbcam (men bara i Discord), men där är det bara svart.
Den har ett instickprogram till OBS classic (skitgammalt) som funkar helt ok - nästan laggigt i typ 540p.
Sedan installerade jag ett plugin till OBS som skapar en virtuell webcam som dyker upp i Google Meet.. Men det funkar ingen vidare.

Finns det inga bra färdiga lösningar för att få upp en Nikon som webcam på Windows?
Hittade sparkocam också, men stödjer inte Nikon D3300.

Finns ju capture cards förvisso, men då köper jag hellre en webbcamera.. Om de nu inte vore slut överallt.
Är det så att det inte går så får det ju vara, men märkligt att det ska vara så svårt. Canon verkar ha ett program där man kan se live view som också dyker upp som virtuell cam. Har grävt lite bland Nikon-mjukvarorna som finns och det verkar inte finnas där heller.

Några idéer?