Problem vid brygg-koppling Bahnhofs 10Gbps Huawei HN8255Ws router? Buffring?

Permalänk

Problem vid brygg-koppling Bahnhofs 10Gbps Huawei HN8255Ws router? Buffring?

Jag köpte nyligen Bahnhofs 10 Gbit/s tjänst (jag har fiber hem till villan).

Initialt kommer jag i ärlighetens namn inte använda de 10 GBit/s, utan kommer uppgradera min interna utrustning till 1+ Gbit/s under de kommande månaderna. Men det är ju så sexigt med 10 Gbps, så jag kunde inte låta bli att beställa tjänsten... Hittills njuter jag 1 Gbps-blås både upp och ner, vilket är 4 ggr mer än jag hade tidigare.

Bahnhofs mediaomvandlare är en Huawei HN8255Ws-router, som Bahnhof som ISP kan remote accessa och administrera via TP-069 (jag kan t ex inte ändra admin login settings). Jag är inte heltänd på att använda denna router som hushållets huvudrouter, och *framför allt* gillar jag inte att någon annan (t ex Bahnhof) kan logga in och ha full access till routern, och därmed få insyn i mitt LAN och all utrustning där.

Jag skulle alltså vilja brygga Huawei-routern och isolera mitt lokala nätverk genom att därefter koppla in min egna router (just nu en 1Gbps Asus RT-AC86U, men kommer uppgraderas) som får sköta brandväggsuppgifter, routing osv.

Jag har pratat med Bahnhofs utmärkta villafiber-support, och de bekräftar att det är möjligt för dem att brygga Huawei-routern. Men, de varnar också för att det finns risk att min egna Asus-router inte klarar av 'flödet' från 10 Gbps-porten. Det skulle kunna bli så att Asus-routern börja sända paus-signaler till Huawaei-mediaomvandlaren, och att bandbredden kan sjunka till 200-300 Mbps. (inte 1 Gbps, som jag hade trott)

Jag lyckas inte googla något om detta. Har någon ytterligare kunskap eller erfarenhet kring detta? Vad finns för risker med att brygga mediaomvandlaren/routern på det sätt jag tänkte?

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte den Huaweien bara 2 portar som kan ge 10 Gbit ?
Om det skulle vara ett problem vid bryggnnigen så kanske man kan gå runt det genom att ansluta en 10 Gbit switch mellan Huaweien och sin egen Gbit router för att "anpassa" trafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har inte den Huaweien bara 2 portar som kan ge 10 Gbit ?
Om det skulle vara ett problem vid bryggnnigen så kanske man kan gå runt det genom att ansluta en 10 Gbit switch mellan Huaweien och sin egen Gbit router för att "anpassa" trafiken.

Njae, den Huaweien jag har har bara en 10 Gbps-port, resten är 1 Gbps. Så min tanke var att bryggkoppla Huaweien, och koppla vidare 10 Gbps till min egen Asus-router/brandvägg (denna är ju nu bara 1 Gbps-kapabel, men tanken är att byta till en 3,5 el 10 Gbps router inom kort, ev en hemmabyggd pfSense-burk.)

Om jag bryggar Huaweien, och sedan kopplar en 10 Gbps switch direkt mot den, blir inte det en stor säkerhetsrisk?...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Topology94:

Njae, den Huaweien jag har har bara en 10 Gbps-port, resten är 1 Gbps. Så min tanke var att bryggkoppla Huaweien, och koppla vidare 10 Gbps till min egen Asus-router/brandvägg (denna är ju nu bara 1 Gbps-kapabel, men tanken är att byta till en 3,5 el 10 Gbps router inom kort, ev en hemmabyggd pfSense-burk.)

Om jag bryggar Huaweien, och sedan kopplar en 10 Gbps switch direkt mot den, blir inte det en stor säkerhetsrisk?...

Varför skulle säkerheten påverkas det minsta ?
Jag skrev att du skulle ha switchen där som ett omvandlingssteg och inte att du skulle ta bort Asusroutern. Jag vet inte hur Huaweirn funkar men om den är ansluten mot en 10 Gbit switch så är det ju den switchen som kommer att paketera om trafiken mellan 1 och 10 Gbit om det skulle vara bli problem med Huaweien.
Du tillhör en av de allra första som kan ha denna typ av tjänst så det är du som är försöksobjekt för att kolla hur det fungerar och hur man kan lösa ev problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har en router som stödjer Gigabit Ethernet (1 Gbit/s) så är det ju den länkhastigheten som bestämmer bandbredden, inte att bryggan "skickar mycket data". Har Huawein 10 Gbit RJ45-portar ut, eller kör den fiberportar (SFP+)?

Låter som mycket BS i mina öron, det bör inte vara några problem att köra din Asus-router, men du kanske inte kan förvänta dig 1 Gbit/s bandbredd rakt av via Bredbandskollen direkt, dels kommer din router begränsa, sedan är det ju relativt svårt att utnyttja så pass mycket bandbredd genrellt. Bra seedade torrents är ett av de bättre bandbreddstesten tycker jag, så länge du har en router som orkar hantera sessionerna.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Om du har en router som stödjer Gigabit Ethernet (1 Gbit/s) så är det ju den länkhastigheten som bestämmer bandbredden, inte att bryggan "skickar mycket data". Har Huawein 10 Gbit RJ45-portar ut, eller kör den fiberportar (SFP+)?

Låter som mycket BS i mina öron, det bör inte vara några problem att köra din Asus-router, men du kanske inte kan förvänta dig 1 Gbit/s bandbredd rakt av via Bredbandskollen direkt, dels kommer din router begränsa, sedan är det ju relativt svårt att utnyttja så pass mycket bandbredd genrellt. Bra seedade torrents är ett av de bättre bandbreddstesten tycker jag, så länge du har en router som orkar hantera sessionerna.

Tack!

Huaweien har 1 st RJ45 10 Gbps port ut.

Den hastighet jag uppnår idag är ca 950 Mbps down, och ca 670 Mbps upp. Mätt via Ooklas Speedtest app. Har ingen torrent-app på min dator, så kan tyvärr inte kolla på så vis. För mig är det oklart varför hastigheten upp blir lägre, dessa är siffror som jag fått vid många olika mättillfällen.

Men jag tycker dit resonemang låter rimligt, att Asus-routern kommer styra flödet och hålla det kring 1 Gbps (snarare än att någon form av buffring ska uppstå, och bandbredden skulle dyka till 200-300 Mbps...). Kanske ska ringa Bahnhof igen och se om jag hittar någon annan supporttekniker, som kanske har ytterligare info.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Topology94:

Tack!

Huaweien har 1 st RJ45 10 Gbps port ut.

Den hastighet jag uppnår idag är ca 950 Mbps down, och ca 670 Mbps upp. Mätt via Ooklas Speedtest app. Har ingen torrent-app på min dator, så kan tyvärr inte kolla på så vis. För mig är det oklart varför hastigheten upp blir lägre, dessa är siffror som jag fått vid många olika mättillfällen.

Men jag tycker dit resonemang låter rimligt, att Asus-routern kommer styra flödet och hålla det kring 1 Gbps (snarare än att någon form av buffring ska uppstå, och bandbredden skulle dyka till 200-300 Mbps...). Kanske ska ringa Bahnhof igen och se om jag hittar någon annan supporttekniker, som kanske har ytterligare info.

Tycker bandbredden låter vettig. Bandbredd på nätet är ju inte statisk utan beror helt på vilken typ av trafik du skickar och tar emot. Problemet med att mäta hög bandbredd är att det ofta krävs många sessioner vilket konsumentroutrar ofta har problem med. Det har blivit väsentligt mycket bättre sista åren, men finns fortfarande routrar som dör när man kör 200 samtida sessioner för torrents t.ex.

Om du upplever att något är segt kan det väl vara vettigt att ringa en servicetekniker, annars är det bara att njuta av ruskigt snabbt Internet-snöre tycker jag iaf

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

När jag bodde hemma hos mina föräldrar hade jag 10Gbit från Bahnhof dock utan deras router då man inte hade en router tillgänglig när det var nytt.

Körde direkt från mediaomvandlaren till en AC68u under tiden jag höll på att bygga en pfSense burk, det fungerade utmärkt men så klart med begränsat till 1Gbit.

Rekommenderar dig dock att fixa en 10Gbit router, för attans vad coolt det är att kunna tanka ner spel i 300-400 megabyte/s Saknar det nu när man är begränsad till 250mbit....

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har Bahnhof's 10 Gbit och deras router. Jag lät ett tag deras router vara "router" och ha Netgear Orbi Mesh i AP-läge. Då fick jag ut cirka 7-8 Gbps i mitt innenätverk (har 10 GB-switchar) medan ORBI'n satt på en av 1 Gbps-portarna.

Nu har jag dock bytt och bryggat routern. Visste dock inte att man skulle be dom utan fixade det själv. I en tråd här på forumet fick jag tips hur man kunde göra det. I GUI't finns ett ställe där du kan sätta upp hur de olika LAN-portarna ska funka . Jag satt upp att en av LAN-portarna skickar vidare trafiken. Dock! Jag lyckades aldrig får 10 Gbps-porten att bryggas (tror den är LAN5 i deras GUI). Endast de andra. Ska dock prata med dom i morgon i så fall för att se om de kan testa brygga den för min plan är också att snart testa en ASUS AX600 Mesh med 2.5 Gbps-WAN och vill gärna då ha "full" hastighet.

Men det går alltså att brygga själv om man vill - åtminstone 1 Gbps-portarna.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Hej, hoppas det är ok att jag lånar/tillför till tråden.

Sitter lite i samma båt, vill INTE använda deras router, (kanske lite fel men är nojig med Huewei grejer just nu). Vill använda som brygga och ha den högsta WAN som är rimligt i en bra router för NAT och allt annat. Vilken router rekommenderar ni? eller är det bara att använda den routern och vara glad? plus köpa en 10gb switch såklart..

Permalänk
Medlem

Hej,
Väcker denna tråden då jag har ett liknande problem

Fick nyligen Bahnhofs 10gbps villafiber med samma gamla Huawei HN8255Ws router.
Vill inte heller använda routern mer än nödvändigt men i web-interfacet kan man välja om man vill brygga eller route:a anslutningen på dom olika portarna, så det är inget problem.

För att maxa WiFi så gott det går i hela huset letade jag efter snabbast möjliga mesh. Hittar inget alls med 10gbps port, men några med 2.5gbit. Valet föll på Deco X90. Nu till problemet.

Kopplar jag Huaweins 10gbit-port till Decons 2.5gbit-port (med cat 6a kabel) så får jag inget nät på Decon. Huawei rapporterar linkspeed 1gbps istället för 2.5. Den skickar paket till Decon men får 0 tillbaka.
Har varit i kontakt med både TP-Link & Bahnhof, men dom har dålig koll. Gissningsvis är inte Huawei kompatibiel med 2.5gbps som linkspeed utan endast 100/1000/10000. Varför denna begränsning skulle finnas har jag ingen aning om.

Så, eftersom Bahnhofs 10gbps tjänst med denna router har funnits i typ tre(!) år nu måste det väl finnas lite bra erfarenheter!
Hur har ni gjort? Funkar 2.5gbit utrustning för er? Eller kör folk med denna bara 10gbit grejor? Vad för något isf?
Även om det är ballt med en trådad 10gbps server i garderoben använder vi mestadels wifi. Hade därför varit kul att komma över 1gbps även med WiFi(6).

Permalänk
Medlem

Det är ironiskt hur Bahnhof (som förövrigt är en utomordentligt ISP annars) ondgör sig över Kina med samtidigt köra deras grejor. Mycket märkligt.

Skrivet av leXor:

Kopplar jag Huaweins 10gbit-port till Decons 2.5gbit-port (med cat 6a kabel) så får jag inget nät på Decon. Huawei rapporterar linkspeed 1gbps istället för 2.5. Den skickar paket till Decon men får 0 tillbaka.
Har varit i kontakt med både TP-Link & Bahnhof, men dom har dålig koll. Gissningsvis är inte Huawei kompatibiel med 2.5gbps som linkspeed utan endast 100/1000/10000. Varför denna begränsning skulle finnas har jag ingen aning om.

Det är skillnad på 10GBase-T och NBase-T (som 2.5Gbps och 5Gbps råka gå under) så din hypotes är troligen helt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det är skillnad på 10GBase-T och NBase-T (som 2.5Gbps och 5Gbps råka gå under) så din hypotes är troligen helt korrekt.

Intressant. Det visste jag inte. Går det att konvertera från den ena till den andra? Om jag sätter en adapter eller switch eller nått emellan? Kabeln är ju densamma, så det borde gå att fixa i firmware också antar jag. Inte så troligt att Huawei är pigga på det med en tre år gammal router dock... 😂

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att det ligger i själva Ethernet-kretsen. Nej Huawei bryr sig knappast.

Ja, du kan konvertera genom att gå via en kombinerad 10Gbase-T och NBase-T switch, men jag förstår ärligt inte varför eftersom du troligen aldrig kommer nå över 1Gbps trådlöst till någon enhet hur du än gör. Det är snarare bättre ha att flera APs utspridda då.

Permalänk
Medlem

Hej, Då väcker jag till liv igen...
Jag har försökt att koppla en 10 gb switch till Huawei routern men då fungerar det lite till och från. Rättare sagt, när det belastat känns det som det ballar ut och inget fungerar, för att sedan helt plötstligt fungera.
Om jag kopplar in EN dator direkt till 10 gb porten, så fungerar allt som det ska men då får jag i praktikten ca 3,5 gbit.
Därav frågan igen, hur fan kopplar ni vidare från routern? eller är det helt enkelt ett måste att köra i bridgemode från 10gb porten till en 10 gb kapabel router? i sådana fall vilken?
Jag vill inte ha rack grejer utan nöjer mig med en bra gaming router som har 1 output i 10gb som jag sedan kan switcha upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wasabi:

Hej, Då väcker jag till liv igen...
Jag har försökt att koppla en 10 gb switch till Huawei routern men då fungerar det lite till och från. Rättare sagt, när det belastat känns det som det ballar ut och inget fungerar, för att sedan helt plötstligt fungera.
Om jag kopplar in EN dator direkt till 10 gb porten, så fungerar allt som det ska men då får jag i praktikten ca 3,5 gbit.
Därav frågan igen, hur fan kopplar ni vidare från routern? eller är det helt enkelt ett måste att köra i bridgemode från 10gb porten till en 10 gb kapabel router? i sådana fall vilken?
Jag vill inte ha rack grejer utan nöjer mig med en bra gaming router som har 1 output i 10gb som jag sedan kan switcha upp.

Har du provat lite olika kablar? Just intermittenta fel på nätverk har för mig alltid varit kablar som spökat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har även provat stänga av och på strömmen Skämt åsido, jo kablar har jag kört med kat 6, och även 7 på kort sträcka..

Men fick höra att tex. Sonos och annat på nätverket kan göra så att detta utspel sker.. så jag tänkte koppla 10 gig switchen i 10 gig porten inom kort och plocka bort så mycket annat som kan störa.

Permalänk
Medlem

Är det någon med villafiber som plockat bort sin HN8255Ws och kör med enbart egen utrusting? Har Bahnhof synpunkter på vilken fiberkonverterare man skall använda isåfall?

Permalänk
Medlem

Använder de en standard 10GBase-** SFP eller är det GPON/XGPON-SFP (Huawei rätt stora med sådant nämligen)

Permalänk
Skrivet av Joniels:

Är det någon med villafiber som plockat bort sin HN8255Ws och kör med enbart egen utrusting? Har Bahnhof synpunkter på vilken fiberkonverterare man skall använda isåfall?

Ja, jag har gjort det. Jag har SFP+ på nätverkskortet så inget behov av fiberkonverterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joniels:

Är det någon med villafiber som plockat bort sin HN8255Ws och kör med enbart egen utrusting? Har Bahnhof synpunkter på vilken fiberkonverterare man skall använda isåfall?

Använder Ubiquiti Dream machine PRO med Bahnhof Villafiber istället för Huawei routern och det fungerar bra. Bara att peta i transceivern från Huawein i SFP+ WAN porten på Ubiquiti routern och sedan koppla in fiberpatch kabeln direkt från inkommande fiber.

Var tvungen att få hjälp av Bahnhof så att min router kunde ”pairas”. De var inte direkt begeistrade, men det var inga problem att få det gjort.

Med egen router fungerar inte bahnhofs telefoni, och kanske inte TV heller men de tjänsterna använder jag inte.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill använda Banhofs huawei router, det bästa sättet är att skaffa en egen switch/router som har en SFP+ port som du kan trycka in fibern direkt i. Sedan har Banhof säkert någon mac låsning på sin port, alternativt så köper du utrustning som kostar lite mer där du kan ändra mac adressen eller så ber du Banhof om hjälp. Eftersom det är villafiber så kör de säkert taggade vlan till sin egna router men köper du en router så kan du tagga vlanen själv förutsatt att den har stöd för 802.1q.

Jag hade skippat att köpa en fiberkonverterare bättre att satsa på utrustning som klarar att leverera SFP+. Finns switchar som klarar multigigabit alltså 1,2.5,5 Gbps på access portarna. Det kan ju vara ett schysst alternativ om du har ett moderkort som har 2.5 Gbps. Alternativt så köper du ett nätverkskort med 10 Gbps som du kan stoppa in i pci porten. Vet inte om det finns moderkort som klarar 10Gbps men det borde det göra, kanske är svindyra dock

Behöver du mer specifik hjälp så dra iväg ett PM så kan vi kolla på lite produkter. Kan vara bra att ha en budget, att bygga 10Gbps lan kan vara billigt men också rinna iväg ordentligt i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadbois:

Använder Ubiquiti Dream machine PRO med Bahnhof Villafiber istället för Huawei routern och det fungerar bra. Bara att peta i transceivern från Huawein i SFP+ WAN porten på Ubiquiti routern och sedan koppla in fiberpatch kabeln direkt från inkommande fiber.

Var tvungen att få hjälp av Bahnhof så att min router kunde ”pairas”. De var inte direkt begeistrade, men det var inga problem att få det gjort.

Med egen router fungerar inte bahnhofs telefoni, och kanske inte TV heller men de tjänsterna använder jag inte.

Jag har en UDM i dagsläget och en UniFi AP-AC Pro som jag vill köra på. Kanske är enklast att kliva upp på en UDM Pro.