HP lyfter på skynket för nästa VR-headset

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

@johanandersson: @Sando:

Grymma svar från er, verkar som att det är fler än jag som uppskattar er inblick på hela VR-grejen.

Någon som hört något bra om HTC Vive Cosmos, enda som går att köpa för tillfället.

Hej, jag äger en Cosmos själv och har innan den haft OG Vive, Odyssey+ och Oculus Quest.
Nu är den helt klart riktig trevlig att spela på. Inte lika bra tracking som Vive och dess fyrtorn, men helt ok! Bättre än WMR trackingen.
Skärmarna är riktigt bra i mitt tycke och på samma nivå som Index förutom uppdateringsfrekvensen (kört index hos bror min).
Bra komfort och smidigt att det går att fälla upp. Stabilt headset som kanske skulle kostat ca 5000-6000:- För att vara riktigt värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Mmm.. jag har typ samtliga headsets och Lenovo är iaf för min del det som jag skulle säga är sämst men samtidigt var det väldigt väldigt billigt så man får väl ungefär vad man betalar för. Ska vara ärlig, jag testade väl kanske det inte tillräckligt heller - ändrade inga inställningar i SteamVR eftersom jag mest testade Microsofts Mixed Reality portal.

Egentligen köpte jag det mest av nyfikenhet och för att det hade ett uppfällbart visir. Det är ju väldigt praktiskt då man sitter och utvecklar VR-applikationer!

Har inte testat Explorer, men jag vet att den har sämst byggkvalitet av WMR-syskonen (och är lättast). Skärmarna borde vara samma dock.

Framförallt så är det hemskt att gå tillbaka till Vive efter att ha vant sig vid upplösningen i Acern. Trackingen har aldrig glitchat för mig med ett undantag, att det inte går att kasta knivar i Budget Cuts.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Det är svårt att öka upplösningen mer utan att införa eye-tracked foveated rendering eller någon DLSS-liknande lösning. Det är helt enkelt för många pixlar att driva runt i stabila 90+ FPS för dagens grafikkort.

För tillfället känns det lämpligare att fokusera på komfort, förenklat användande och lägre priser. Inside-out tracking är ett klockrent exempel på något som förenklar upplevelsen markant vilket leder till högre user retention.

vi renderar redan spelena i den upplösningen. jag renderar min index i 2580x2868 per öga vilket är mera än något headset på marknaden kan visa förutom pimax 8kx och jag har bara ett 1080ti så säga att vi inte kan är ren och skör skit snack.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

vi renderar redan spelena i den upplösningen. jag renderar min index i 2580x2868 per öga vilket är mera än något headset på marknaden kan visa förutom pimax 8kx och jag har bara ett 1080ti så säga att vi inte kan är ren och skör skit snack.

Då undrar jag vad du gör för något. Det där är nästan dubbelt så många pixlar som 4K och du påstår att du kan driva runt det i stabil framerate i spel? När ett 1080 Ti knappt mäktar med 4K 60 FPS i vanliga spel?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett HTC Vive som får hänga kvar tills vi får något i stil med Index fast gärna snäppet högre upplösning och framförallt TRÅDLÖST

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Då undrar jag vad du gör för något. Det där är nästan dubbelt så många pixlar som 4K och du påstår att du kan driva runt det i stabil framerate i spel? När ett 1080 Ti knappt mäktar med 4K 60 FPS i vanliga spel?

VR-spel är ofta mycket mindre detaljrika. Det krävs så rejäla datorer på grund av just upplösning och uppdateringshastighet, men spelen innehåller ofta färre, plattare ytor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Jag var i Norrköping när mina vänner öppnade Knock Em' Down som är ett eventcenter i Mirum galleria för några veckor sedan.
Där fick jag chans att prova på HP VREX och måste säga att det var den absolut mest sjuka (på ett positivt sätt) VR-upplevelsen jag någonsin har varit med om.
Man sprang runt med en HP Dator på ryggen som säkert är väldigt kraftfull. Tyvärr hittar jag ej någon specifikation om VREX men om någon gör så PM gärna eller svara här.

Jag har provat endel VR-upplevelser tidigare som HTC's nya, Ocolus etc. Tyvärr så är de inte i närheten så bra som VRE, men de kostar inte heller 170.000 ex moms per full body.

Dock var det 4k per öga och grafiken i deras spel var också riktigt bra.
Ska bli intressant och se hur bra denna versionen blir för vanliga konsumenter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Vill köpa PCVR men har inte en jävla aning vart man ska börja.

Valve Index? Oculus Rift S? Oculus Quest?

Vänta in nästa generations VR tanke på att ingen av ovan går att köpa just nu? Svårt att komma in i VR när det är så många att välja bland.

För mig finns det bara två självklara val.
Hyfsad när PC-kopplad all-rounder som också är portabel = Oculus Quest
PC-only WMR med bäst skärm (imo) = Samsung Oddyssey (2:an)

Rift S går fetbort för Quest är det smartare köpet på alla sätt o vis, och när jag köpte min quest så kostade Rift S exakt samma.
Jag har inte testat Index, Vive eller många andra high-profile headsets och detta är bara min input baserat på mina begränsade upplevelser och intryck av recensioner.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Inaktiv

” Första generationens HP Reverb bjuder på en total upplösning om 2 160 × 2 160 pixlar fördelat över två ögon.” får det att låta som att det är 2160x2160 dela på två ögon, alltså 1080x2160 pixlar per öga.

Permalänk
Medlem

"HP lyfter skynet" läste jag.

Permalänk
Skrivet av ClucKe:

"HP lyfter skynet" läste jag.

Fy! Det vore ju inget vidare 😅😅

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Då undrar jag vad du gör för något. Det där är nästan dubbelt så många pixlar som 4K och du påstår att du kan driva runt det i stabil framerate i spel? När ett 1080 Ti knappt mäktar med 4K 60 FPS i vanliga spel?

funkar hur fint som helst, steam rekommenderar 150% SS och funkar fint fint, kan köra 200% i en hel del spel me, tänk på att du har saker som hjälper till också me VR prestanda https://www.youtube.com/watch?v=JrPDYk9eSa0&t=272s jag kan spela spel utan problem i surround

7680x1440 är lite mera än 4k

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround