Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Min boot uppsättning:

> en usb som sitter internt med Grub 2.02s10
> som hittar min SSD med Windows server 2019 som sitter på Port 5

Detta då jag aldrig lyckades boota SSD direkt. Detta funkar bra och stabilt varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Min boot uppsättning:

> en usb som sitter internt med Grub 2.02s10
> som hittar min SSD med Windows server 2019 som sitter på Port 5

Detta då jag aldrig lyckades boota SSD direkt. Detta funkar bra och stabilt varje gång.

Antar att du kör ahci, har för mig att det bara går att boota från port 5 med legacy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Min boot uppsättning:

> en usb som sitter internt med Grub 2.02s10
> som hittar min SSD med Windows server 2019 som sitter på Port 5

Detta då jag aldrig lyckades boota SSD direkt. Detta funkar bra och stabilt varje gång.

Kör samma setup; en minimal Debian-installation med GRUB på en sticka i interna porten, som chainloadar en full Debian-installation på en SSD i port 5.

Nu var det förvisso jäkligt längesen, så minns inte alla detaljer, men labbade lite med boot från port 5 när jag köpte servern. Jag tror det skulle funka att köra diskarna i RAID mode, och bygga separata "arrays" för varje disk, om man vill slippa boota från sticka/SD. Tror diskarna körs i AHCI mode, och att det som står i RAID-setupmenyn är ren kosmetika. Vill minnas att jag lyckades boota en disk med en OS-installation som gjorts i AHCI mode när den låg ensam i en array på port 5, vilket stödjer min teori.

I slutändan blev det dock ändå att jag bootade från USB. Har lite för värdefull data på servern för att chansa, och jag konstaterade att det ändå inte är fel att ha en riktig Debian-installation som rescuedisk

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Antar att du kör ahci, har för mig att det bara går att boota från port 5 med legacy.

Precis, använder min Gen 8 enbart som Nas och har ingen raid på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kör samma setup; en minimal Debian-installation med GRUB på en sticka i interna porten, som chainloadar en full Debian-installation på en SSD i port 5.

Nu var det förvisso jäkligt längesen, så minns inte alla detaljer, men labbade lite med boot från port 5 när jag köpte servern. Jag tror det skulle funka att köra diskarna i RAID mode, och bygga separata "arrays" för varje disk, om man vill slippa boota från sticka/SD. Tror diskarna körs i AHCI mode, och att det som står i RAID-setupmenyn är ren kosmetika. Vill minnas att jag lyckades boota en disk med en OS-installation som gjorts i AHCI mode när den låg ensam i en array på port 5, vilket stödjer min teori.

I slutändan blev det dock ändå att jag bootade från USB. Har lite för värdefull data på servern för att chansa, och jag konstaterade att det ändå inte är fel att ha en riktig Debian-installation som rescuedisk

Funderade en gång på att fila på ett script för Grub som atomagiskt pekar på min Windows, men ett mus klick extra kan jag leva med

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Funderade en gång på att fila på ett script för Grub som atomagiskt pekar på min Windows, men ett mus klick extra kan jag leva med

Kan du inte bara ändra default boot option, och minska ner tiden bootmenyn visas till nån sekund eller så? Eller kör du GRUB på nåt specialvis?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan du inte bara ändra default boot option, och minska ner tiden bootmenyn visas till nån sekund eller så? Eller kör du GRUB på nåt specialvis?

Grub har jag på en USB som botar, när den sedan är "klar" får jag scrolla ner till Windows och välja den ser ungefär ut så här .

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Precis, använder min Gen 8 enbart som Nas och har ingen raid på den.

Men om man väljer legacy sata istället för ahci så kan man boota direkt från port 5, man behöver inte pilla med raid.
Men visst usb fungerar det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Men om man väljer legacy sata istället för ahci så kan man boota direkt från port 5, man behöver inte pilla med raid.
Men visst usb fungerar det med.

Aha ska testa tack för tipset

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ny Firmware | Lights-Out Management 2.73 ute nu.
&f:@kmswsoftwaresubtypekey=[swst9000213]&hpe=1]länk till filerna

Permalänk
Medlem

@BaxarBj0rne: många updates på ilo nyligen..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej, jag kör en gen 9 som server för plex och lagring utav hela mitt bibliotek. Men jag har märkt att plex laggar ibland när jag spelar upp 180p filmer med extern undertext. Antar att den är lite för slö för just detta, är det möjligt att uppgradera den med en snabbare processor? Isåfall vilken ska man kan köra för att få den där extra kraften som det känns att jag saknar?

eller är det något annat jag kan göra för att uppgradera den så jag får ut mer kräm ur den?

Permalänk
Medlem

@Danis: Nu var det ett tag sedan jag körde plex (kör jellyfin istället). Minns det som att undertexter för plex orsakar transcoding. Kan hända att det fanns någon inställning för att komma runt detta, värt att undersöka.

Men det som sker när det sker transcoding är att processorn jobbar som ett as. Så helst vill man slippa transcoding om man kan.
Det bästa sättet att undvika det är att lyckas med direct play, vilket innebär att enheten du spelar upp dina filmer med stödjer allt. T.ex. en nvidia shield eller en apple TV. Då sköter den allt och ditt plex bibliotek på din HP microserver blir helt enkelt bara en plats för förvaring av filmerna, inte beräkning/transcoding..

Så 1, kika på om du kan ställa in något så den inte transcodar när du använder subtitles, 2, kika på vd du spelar upp med. Kanske värt att köpa en mediaspelare av något slag om det är så att du kikar i vardagsrummets TV mycket t.ex. 3, ja.. Uppgradera CPU antar jag, men detta är lite segt egentligen. Bäst att undvika..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Danis: Nu var det ett tag sedan jag körde plex (kör jellyfin istället). Minns det som att undertexter för plex orsakar transcoding. Kan hända att det fanns någon inställning för att komma runt detta, värt att undersöka.

Men det som sker när det sker transcoding är att processorn jobbar som ett as. Så helst vill man slippa transcoding om man kan.
Det bästa sättet att undvika det är att lyckas med direct play, vilket innebär att enheten du spelar upp dina filmer med stödjer allt. T.ex. en nvidia shield eller en apple TV. Då sköter den allt och ditt plex bibliotek på din HP microserver blir helt enkelt bara en plats för förvaring av filmerna, inte beräkning/transcoding..

Så 1, kika på om du kan ställa in något så den inte transcodar när du använder subtitles, 2, kika på vd du spelar upp med. Kanske värt att köpa en mediaspelare av något slag om det är så att du kikar i vardagsrummets TV mycket t.ex. 3, ja.. Uppgradera CPU antar jag, men detta är lite segt egentligen. Bäst att undvika..

Jag brukar oftast spela upp genom mobilen genom att använda chrome cast. så om vi säger jag skulle köra en nvidia shield istället för mobilen och chrome cast skulle jag komma undan transcode problemet? men samtidigt köra plex servern på gen 8an.

Permalänk
Medlem

@Danis: Just en nvidia shield är helt awesome för att det blir den som blir plex servern - och det klarar den galant! En av de största anledningarna den har blivit så populär.
Så den sköter all beräkningskraft och är igång alltid redo för att sköta plex och transkodingen.
Din HP Microserver blir enbart en fillagringsplats för dina filmer.
Detta är utan tvekan det bästa och enklaste alternativet. En äldre nvidia shield fungerar utmärkt till detta, tillochmed första generationen 2016 (tror ja den kom).

Köper du en sån löser du alla dina problem. Sätter plex servern där på men ställer in på plexservern att dina filmer finns på din microserver.
Sen kopplar dina mobiler och chromecast och vad du nu vill spela upp med till din nvidia shield - plex server.

Dessutom fungerar nvidia shielden som en chromecast om du vill casta saker från din mobil, den har det inbyggt redan. Så om du har din nvidia shield kopplad till vardagsrumsTV så behöver du ingen chromecast vid sidan av den TVn.
Dessutom fungerar nvidia shield givetvis som en utmärkt uppspelare av dina filmer med så du kan spela upp dina filmer där genom den till vardagsrumsTVn också givetvis.

Nya nvidia shield släpptes ganska nyligen (gen 3) så du kommer hitta nvidia shield gen1 och 2 säljas på marknaden ganska ofta för mellan 800-1200kr..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Grub har jag på en USB som botar, när den sedan är "klar" får jag scrolla ner till Windows och välja den ser ungefär ut så här .

Lite sent svar kanske, och jag har inte fibblat med Super GRUB Disk specifikt, men i de flesta GRUB-installationer kan man konfigurera default boot option. Parametern brukar heta GRUB_DEFAULT. 0 är första raden i menyn, 1 andra, osv.

I samma konfigurationsfil bör du också kunna ändra timeouttiden (GRUB_TIMEOUT) till någon sekund eller vad du tycker är lämpligt innan den bootar default

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Är mitt i en uppgradering av min gen8, har köpt Xeon 1260L, HP P420 smart array och kompletterat med två till 3TB hårddiskar (haft två sedan tidigare).
Det som finns kvar att inhandla är en SAS -> 2/4x SATA kabel och två SSD diskar på minst 240GB vardera.
Planen är att köra två RAID nivåer, SSD:na i RAID 1 som ska innehålla alla virtuella maskiner och sen 4st 3TB i RAID 5.
Men har lite frågor som jag skulle behöva få svar på, har aldrig lagt upp tidigare RAID så har inte mycket kunskap inom området.
Då viruset som härjar sätter det nog stopp för att jag ska få tag på en SAS -> SATA-kabel utan att betala skjortan samt att jag samtidigt påbörjat en uppgradering av min primära dator så får ta allt pö om pö. Men det kliar i fingrarna och vill som sätta ihop servern tills vidare så jag kan i.a.f. använda plex.
Kan jag sätta upp en RAID5 tillsammans med det befintliga Windows 2016 server (alt. nytt OS) som är installerat nu på en 64GB SSD kopplat till den blåa interna SATA-porten för att sen koppla ur den disken, installera två nya SSD i RAID1 kopplat till P420:n och därefter ansluta diskarna som kör i RAID5 med innehållet till det specificerade VM för Plex? Eller måste allt konfigureras på nytt och radera innehållet från RAID5 diskarna?

Försöker få detta att inte låta allt för luddigt men känns som att jag misslyckats totalt. Har faktiskt ingen aning hur det fungerar i praktiken med RAIDx och hur väl de kan migreras från ett installerat OS till ett annat utan dataförslut.

Något mer jag bör tänka på?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@Pnorberg: Det där låter väldigt likt vad jag just håller på med!
Jag köpte precis en MS gen8 med E3-1220L v2, 16GB RAM med ett P222-raidkort i.
Jag monterade i 4st Seagate Barracuda Pro 10TB diskar till P222-kortet som är kopplat till diskplatserna i fronten, dom körs i raid5 (det rekommenderas nog egentligen att köra raid6 med den här disktorleken o man är rädd om sin data vid en diskkrasch). Sen köpte jag en SAS -> 4xSATA-kabel Länk för att koppla in två WD Blue 1TB SSD som ska lagra diskarna till min virtuella maskiner.
Jag ska köra Esxi och har precis fått installerat 6.7u3 på den.

Jag låter raidkortet skapa en radi5 array med dom 4 10TB diskarna, och det inbyggda B120i-kortet skapa en raid1 med 1TB SSD:erna. (sata 1 & 2 som är 6Gb/s) Viktigt här är att din första Esxi-installation behöver ha B120i-drivrutiner annars hittas dina fysiska diskar och inte raid1-arrayen.
Hör gärna av dig om du har några frågor.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Man:

Jag ska köra Esxi och har precis fått installerat 6.7u3 på den.

SNälla jag ebr dig av hela mitt hjärta!!! Hjälp mig få till det...
Jag har kämpat med det många timmar.. Läst runt, frågat på flera forum.. Får fan inte till ESXi 6.7 över huvud taget.. Endast officiella 6.5U3 imagen för HP..

Har testat upgpradera via SSH till varenda möjliga installation.. Icke HP 6.7 67.U1, U2 U3 .. HP Gen9+ 6.7 alla varianter..
Det går inte :(((

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Hej!
Nu ska vi se, jag gissar lite nu då min mapp med esxi-installationer innehåller ganska många olika och jag bråkade ju lite med den innan jag fick med min array i installationen. Men jag är ganska säker på följande:

Jag började med MUFFINS6.5FIX.iso som är en HPE 6.5 installation med någon fixad driver som annars kan ge pink-screen crasch.
Länk till sidan där felet beskrivs och filen finns: https://blog.monstermuffin.org/fixing-esxi-6-5-hpe-g7-servers...
Direktlänk: https://drive.google.com/file/d/0By6vFHV8LbUKbGxpb2ZVcWdCUlk/...

Sedan uppgraderade jag till 6.7 genom att boota ifrån ISO´n och valde upgrade under installationen.
Även den är länkad ifrån föregående sida, dock någon annan kille som satt ihop den.
Direktlänk: https://drive.google.com/file/d/1WXPIvWLsDU_gw2J9jtvKbjkAJSMz...

Sedan sista steget blev en helt officiell nybyggd 6.7u3 med senaste uppdateringarna som byggdes via PowerShell-scriptet härifrån: https://www.v-front.de/p/esxi-customizer-ps.html
Även den bootade jag upp ISO´n och sedan valde upgrade under installationen.

Jag la upp den filen jag byggde på Google drive också, så slipper du krångla igång scriptet.
Direktlänk: https://drive.google.com/open?id=17LAILnZTrq5-5EyOEqJAPqM4IZG...

Testa detta, och fungerar det inte så säg till så ska jag fundera lite mer på vilka filer jag använde.
Alternativer skulle isf. vara att jag började med HPE´s 6.5 och sedan gjorde upgrade enligt tidigare beskrivet förfarande med deras 6.7 och tillsist den egenbyggda 6.7u3.

Lycka till!

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

@Ice-Man: Tack!
RIktigt spännande.. ska testa i dagarna eller helgen när ja får tid!
Kommer det finnas risk för att jag blir av med min datastore i något av dettA?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Ice-Man: Tack! Informationen kommer att vara praktiskt för mig också.

@Nima2001: Snälla låt oss veta hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Man:

@Pnorberg: Det där låter väldigt likt vad jag just håller på med!
Jag köpte precis en MS gen8 med E3-1220L v2, 16GB RAM med ett P222-raidkort i.
Jag monterade i 4st Seagate Barracuda Pro 10TB diskar till P222-kortet som är kopplat till diskplatserna i fronten, dom körs i raid5 (det rekommenderas nog egentligen att köra raid6 med den här disktorleken o man är rädd om sin data vid en diskkrasch). Sen köpte jag en SAS -> 4xSATA-kabel Länk för att koppla in två WD Blue 1TB SSD som ska lagra diskarna till min virtuella maskiner.
Jag ska köra Esxi och har precis fått installerat 6.7u3 på den.

Jag låter raidkortet skapa en radi5 array med dom 4 10TB diskarna, och det inbyggda B120i-kortet skapa en raid1 med 1TB SSD:erna. (sata 1 & 2 som är 6Gb/s) Viktigt här är att din första Esxi-installation behöver ha B120i-drivrutiner annars hittas dina fysiska diskar och inte raid1-arrayen.
Hör gärna av dig om du har några frågor.

Nu är så gott som allt beställt till min server men kom på att jag har ett problem kvar, strömförsörjning till båda ssd:na. Har nu en SSD inkopplad med en strömadapter från mini molex kontakten, hur löste du försörjningen till då diskar? En Y-splitter?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@Pnorberg: Ja precis, jag lödde ihop en slimmad adapter från floppykontakten till två SATA-spänningsmatningskontakter.
Satte även en fläkt mot processorn på det extra raidkortet (HP P222) då den blev ohyggligt varm utan extra kylning.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Nu är så gott som allt beställt till min server men kom på att jag har ett problem kvar, strömförsörjning till båda ssd:na. Har nu en SSD inkopplad med en strömadapter från mini molex kontakten, hur löste du försörjningen till då diskar? En Y-splitter?

Du menar berg/"floppy"-kontakten? Hade vågat mata två SSDs med Y-splitter från den utan några som helst dubier. De drar så lite ström, bara att köra typ.

Generellt brukar man annars snacka om max 3A last per lina när det kommer till floppykontakter, dvs 3*5=15W på 5VDC-linan, och 3x12=36W på 12VDC-linan. Kanske kan vara bra att ha koll på om du vill hooka upp andra strömhungrigare grejor på samma matning senare

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Man:

@Pnorberg: Ja precis, jag lödde ihop en slimmad adapter från floppykontakten till två SATA-spänningsmatningskontakter.
Satte även en fläkt mot processorn på det extra raidkortet (HP P222) då den blev ohyggligt varm utan extra kylning.

Just ja, det saknas även ännu. Körde du med en 40mm?

Skrivet av kaput:

Du menar berg/"floppy"-kontakten? Hade vågat mata två SSDs med Y-splitter från den utan några som helst dubier. De drar så lite ström, bara att köra typ.

Generellt brukar man annars snacka om max 3A last per lina när det kommer till floppykontakter, dvs 3*5=15W på 5VDC-linan, och 3x12=36W på 12VDC-linan. Kanske kan vara bra att ha koll på om du vill hooka upp andra strömhungrigare grejor på samma matning senare

Exakt! Floppy/berg-kontakten, stod helt tomt i skallen så fick bli mini molex.

Okej, tack för infon! Lär inte bli desto mer än en till fläkt så bör då räcka utan att det överbelastar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@Pnorberg: Ja det är nog en omkring 40-50mm, tog första jag hittade i lådan med delar ifrån 3d-skrivaren.
Ganska högljudd men där servern står så spelar det ingen som helst roll. Annars hade jag kört en något större som lät mindre.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

På min microserver som kör FreeNAS så får jag bara 100baseTX på ena nätverkskortet. Det andra får jag 1000baseT. Någon som har en aning vad det är som är fel?

Har testat med annan kabel och det är inte bondat till ILO.

Permalänk
Medlem

Någon som kör XPEnology med DSM 6.2.2 eller nyare?

Är fast på 6.0.2 och skulle behöva uppgradera pga LetsEncrypt m.m.

EDIT; Läst att inbyggda nätverksportarna inte ska funka, men HP NC360T från tradera för 300kr ska eventuellt räcka.