Genomgång av hemleveranser och villkor

Permalänk
Melding Plague

Genomgång av hemleveranser och villkor

Hemleveranser från butik till din dörr är här för att stanna, men hur ligger svenska hårdvarubutiker till egentligen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Leverans direkt hem kan ju vara smidigt och snabbt. Nackdelen med hemleverans är att nån behöver vara just hemma när paketet kommer... Vilket i de flesta fall är under arbetstid vilket gör att man får vänta längre på paketet när det ska studsa tillbaka till terminal och sen försöka köras ut igen... och sen till utlämningsstället.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Föredetting
Skrivet av OSkar000:

Leverans direkt hem kan ju vara smidigt och snabbt. Nackdelen med hemleverans är att nån behöver vara just hemma när paketet kommer... Vilket i de flesta fall är under arbetstid vilket gör att man får vänta längre på paketet när det ska studsa tillbaka till terminal och sen försöka köras ut igen... och sen till utlämningsstället.

Jag vill nog argumentera att hemleverans på grund av rådande yttre omständigheter är ganska aktuellt just nu, mer än i normalfallet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Leverans direkt hem kan ju vara smidigt och snabbt. Nackdelen med hemleverans är att nån behöver vara just hemma när paketet kommer... Vilket i de flesta fall är under arbetstid vilket gör att man får vänta längre på paketet när det ska studsa tillbaka till terminal och sen försöka köras ut igen... och sen till utlämningsstället.

Nja? Budbee har ju slottider som är på kvällen samt att man kan följa sin leverans live på en karta. Ganska smidigt.

Så det scenariot du nämner ovan är främst för de gamla sega jättarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Leverans direkt hem kan ju vara smidigt och snabbt. Nackdelen med hemleverans är att nån behöver vara just hemma när paketet kommer... Vilket i de flesta fall är under arbetstid vilket gör att man får vänta längre på paketet när det ska studsa tillbaka till terminal och sen försöka köras ut igen... och sen till utlämningsstället.

Detta är något man kan förhandla bort och är något flera erbjuder.
På vissa tjänster kan man logga in och ge fullmakt så att paketet kan lämnas utan att du är hemma. Några andra har det som standard.

Earlybird har just såna avtal. Paketen lämnas i lådan, på dörren osv utan att du behöver vara hemma och ta emot (mest troligt så sover du när leverans sker).

Kan säga att antalet som beställer saker hem just nu är enormt. Är inte alls förvånad om mängden paket som körs ut nu är dubbelt jämfört mot februari.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har börjat använda PostNord hemleverans från Inet nu på sistone och varit väldigt nöjd. Det kommer fram i postens app att jag får välja dag och ungefärlig tid, och sen kan jag även välja att det kan levereras fast jag inte är hemma. Fungerar väldigt bra.
Enda nackdelarna är att det tar 1 dag extra och sen oroar jag mig att jag stör post personalens dag med att de måste stanna vid vårt hus och lämna ett paket. Som tur är är jag oftast inte hemma så jag har inte behövt få någon blick eller nåt eller behövt säga något.
Faktiskt en gång var jag hemma, men då lämnade hon paketet på trappen och åkte iväg direkt. Plingade inte på eller nåt. Det var perfekt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker är totalt värdelöst med hemleverans är att man alltid måste ringa och sitta i kö hos speditören för att man inte har portkod till huset. Slutar alltid med att leveransen misslyckades även fast jag är hemma och hade kunnat springa ner på under 30 sekunder till porten.

Permalänk
Medlem

Dom nya budbee och best är helt fantastiska. Lågt pris, man kan följa leveransen och hemleverans på kvällstid. Leveransen brukar komma dagen efter också.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Shiftypants:

Vad jag tycker är totalt värdelöst med hemleverans är att man alltid måste ringa och sitta i kö hos speditören för att man inte har portkod till huset. Slutar alltid med att leveransen misslyckades även fast jag är hemma och hade kunnat springa ner på under 30 sekunder till porten.

Väljer du Best hos Netonnet får du plita in portkoden redan i kassan. Det var något de var ensamma om när jag kollade igenom alla kassor igår kväll.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Om man har hemkörning med postnord ska man vara glad om dom ens försöker leverera hem, oftast kör dom bara ner och lämnar till ombud och skriver att man inte var hemma.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Defender:

Om man har hemkörning med postnord ska man vara glad om dom ens försöker leverera hem, oftast kör dom bara ner och lämnar till ombud och skriver att man inte var hemma.

Min erfarenhet är att Postnord ändå har högre hitrate än DHL och UPS. Just DHL har varit klockrena i mitt område på sistone, medan Postnord skötte hemleveranser perfekt ett tag, för att sedan helt och hållet försvinna från radarn.

Det varierar ganska mycket med chaufför, väder och vind, känns det som.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag har haft bra erfarenheter av hemleveranser på sistone då två olika bolag har sett till att ringa ca en halvtimme innan de är vid min dörr, vilket gör att jag inte behövt lämna jobbet speciellt länge för att ta emot paketen.

De hade dock olika förfaranden när de skulle skicka ut. Det mindre bolaget (har glömt vad de heter, men tror de är ganska lokala) ringde på morgonen direkt efter de fått försändelsen och frågade om jag kunde ta emot pallen den dagen, vilket gjorde att leveransen blev mycket snabb. DSV fick jag boka tid hos, vilket gjorde att det tog någon dag extra.

Permalänk

UPS är en ren katastrof och dyka upp närsomhelst under dagen utan någon tillstymmelse till förvarning eller möjlighet att påverkan när de kommer. Postnord har fungerat bra de 2-3 gånger jag har nyttjar deras hemleveranstjänst.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Väljer du Best hos Netonnet får du plita in portkoden redan i kassan. Det var något de var ensamma om när jag kollade igenom alla kassor igår kväll.

Det är dock inte säkert att det finns någon portkod att ange. Vill man in i huset där jag bor så är det tagg som gäller, det finns ingen portkod eller porttelefon. D.v.s. budet måste ringa till mig så att jag kan komma ner och öppna åt dem, och ett par dåliga erfarenheter genom åren av budfirmor som inte kunnat hantera den situationen gör att jag undviker hemleverans så långt som det är möjligt.

Det finns förstås många firmor som sköter sånt bra också, men eftersom jag ändå bor 200-300m från ett postombud så innebär det betydligt mindre stress för mig att bara kunna knata över vägen och hämta paketet när jag vill.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Evil Peter:

Jag har haft bra erfarenheter av hemleveranser på sistone då två olika bolag har sett till att ringa ca en halvtimme innan de är vid min dörr, vilket gör att jag inte behövt lämna jobbet speciellt länge för att ta emot paketen.

De hade dock olika förfaranden när de skulle skicka ut. Det mindre bolaget (har glömt vad de heter, men tror de är ganska lokala) ringde på morgonen direkt efter de fått försändelsen och frågade om jag kunde ta emot pallen den dagen, vilket gjorde att leveransen blev mycket snabb. DSV fick jag boka tid hos, vilket gjorde att det tog någon dag extra.

Det är ytterligare en dimension - leverans till företagsadresser går generellt sett klockrent oavsett speditör, då det är deras kärnverksamhet. Det är väl egentligen Budbee och Best som är inriktade på leveranser till privatpersoner, vilket är vad den här artikeln främst handlade om.

Skrivet av ThunderboltDrgn:

UPS är en ren katastrof och dyka upp närsomhelst under dagen utan någon tillstymmelse till förvarning eller möjlighet att påverkan när de kommer. Postnord har fungerat bra de 2-3 gånger jag har nyttjar deras hemleveranstjänst.

UPS sköter leveranser till privatpersoner som om de vore företag, just eftersom det är deras kärnverksamhet. Det varierar också rätt friskt med hur brydda de är beroende på om det är ett paket i klassen Saver, Express Saver eller Express. En gång fick jag faktiskt ett paket från UPS skickat till mig med Posten, innan de blev Postnord.

Skrivet av perost:

Det är dock inte säkert att det finns någon portkod att ange. Vill man in i huset där jag bor så är det tagg som gäller, det finns ingen portkod eller porttelefon. D.v.s. budet måste ringa till mig så att jag kan komma ner och öppna åt dem, och ett par dåliga erfarenheter genom åren av budfirmor som inte kunnat hantera den situationen gör att jag undviker hemleverans så långt som det är möjligt.

Det finns förstås många firmor som sköter sånt bra också, men eftersom jag ändå bor 200-300m från ett postombud så innebär det betydligt mindre stress för mig att bara kunna knata över vägen och hämta paketet när jag vill.

Nej, men det är ganska smidigt att kunna ange koden direkt i kassan, för dem som har det. Huset jag bor i är öppet dagtid, bara att knata in, medan många har lösningar likt de du beskriver.

Fick för inte allt för länge sedan en leverans med Airmee som gick att spåra i realtid på hemsidan. Där kunde man även skicka meddelande till föraren, vilket var smutt. Hjälper inte att komma runt ett passerkortsystem, men kan vara till nytta om man har barn och håller på och nattar dem eller vill dela exempelvis en portkod.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Om man har hemkörning med postnord ska man vara glad om dom ens försöker leverera hem, oftast kör dom bara ner och lämnar till ombud och skriver att man inte var hemma.

Har fått hemkört säkert 8 gånger totalt med postnord och 4 med DHL och jag måste säga att jag är rätt nöjd dom ringer ett par minuter innan dom kommer fram skillnaden är att DHL kräver inget ID kort när man tar emot varan men sen är det bara DHL som lyckats förstöra elektroniken man köpt också. Jag skulle nog hellre beställa av postnord alla dagar i vecka oavsett om det är hem eller till ombud pga att dom har aldrig lyckats förstöra några paket och då räknar jag in alla beställningar till ombud med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har börjat använda PostNord hemleverans från Inet nu på sistone och varit väldigt nöjd. Det kommer fram i postens app att jag får välja dag och ungefärlig tid, och sen kan jag även välja att det kan levereras fast jag inte är hemma. Fungerar väldigt bra.
Enda nackdelarna är att det tar 1 dag extra och sen oroar jag mig att jag stör post personalens dag med att de måste stanna vid vårt hus och lämna ett paket. Som tur är är jag oftast inte hemma så jag har inte behövt få någon blick eller nåt eller behövt säga något.
Faktiskt en gång var jag hemma, men då lämnade hon paketet på trappen och åkte iväg direkt. Plingade inte på eller nåt. Det var perfekt.

Mest troligt kör dem förbi ditt hus ändå så allt det gör är att personen måste lämna bilen. Vilket är surt ibland (-40, snöstorm osv) men då känns det inte som att man kör bil i onödan och börjar undra om man har ett jobb om någon månad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

UPS har hemkörning? Aldrig sett ett UPS bud, de springer upp för trappen, dumpar ned en redan förskriven lapp i brevinkastet och rusar iväg i en takt som gör Usain Bolt avundsjuk. Rusar till dörren och slänger upp den och skriker ned i trappuppgången "JAG ÄR HEMMA". Ett par sekunder senare med panikartade trappsteg som försvinner ner i mörkret hör man hur porten slängs upp. Ett par sekunder till och UPS bilen drar iväg i högsta fart.

Tyvärr var jag inte hemma den här gången heller tydligen.

Permalänk
Medlem

Undviker aktivt hemleverans om godset inte är så skrymmande att jag inte kan frakta det själv.

Hade vi haft liknande praxis som i USA där paketet bara lämpas av utan kvittens så hade jag varit betydligt mer intresserad... Men nu? Nä. För stor risk att själva överlämnandet krånglar. Då tar jag mycket hellre det förutsägbara extrajobbet att kila iväg till mitt ombud.

Edit: Jag är såklart än mindre beredd att betala extra för det! Även om hemleverans var gratis så skulle jag vara måttligt frestad.

Apropå ovan så var det här:

Skrivet av lambdan:

Har börjat använda PostNord hemleverans från Inet nu på sistone och varit väldigt nöjd. Det kommer fram i postens app att jag får välja dag och ungefärlig tid, och sen kan jag även välja att det kan levereras fast jag inte är hemma. Fungerar väldigt bra.
Enda nackdelarna är att det tar 1 dag extra och sen oroar jag mig att jag stör post personalens dag med att de måste stanna vid vårt hus och lämna ett paket. Som tur är är jag oftast inte hemma så jag har inte behövt få någon blick eller nåt eller behövt säga något.
Faktiskt en gång var jag hemma, men då lämnade hon paketet på trappen och åkte iväg direkt. Plingade inte på eller nåt. Det var perfekt.

... intressant att läsa! Nu bor jag ju tyvärr i lägenhet så det är tänkbart att det ställer till det. Jag är som sagt inte intresserad av att betala extra heller.

Tackar dock för rapporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hade vi haft liknande praxis som i USA där paketet bara lämpas av utan kvittens så hade jag varit betydligt mer intresserad... Men nu? Nä. För stor risk att själva överlämnandet krånglar. Då tar jag mycket hellre det förutsägbara extrajobbet att kila iväg till mitt ombud.

Detta är något många erbjuder redan, iallafall på varor av lägre värde. För saker under 500:- är det praxis för många firmor redan.
PostNord har så, earlybird med (och afaik best, budbee), Lastbilsstationen med (körde ut till mig sist jag beställde från Sennheiser).

DHL kollar inte ens vem som tar emot även fast man köper saker för 15k så för dem att bara börja lämna saker lär inte vara långt borta.

Risk för stölder gör dock att vissa företag inte vill lämna dyrare varor. Det är upp till stället du handlar på att bestämma.

Jobbar med att bära ut paket till folk och vi har inte ens möjlighet att ta kvittens.

Dold text
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Vad jag tycker är totalt värdelöst med hemleverans...

Eller mina två favoriter;
1. Du får en lapp att ingen kunnat ta emot paketet trots att du varit hemma (bor i hus)
2. När de säger "Vi kommer någon gång mellan 9 & 12" för att dyka upp kvart över fyra...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Generellt sett tycker jag hemleverans är dyrt, då det tillkommer den dolda kostnaden av att med kort varsel behöva vara hemma från jobbet (utebliven inkomst + måttligt road chef). Att jag sen har haft erfarenhet av att utdelningsförsök inte ens gjorts även fast jag varit hemma gör det hela till en dyr chansning.

Skall dock säga att jag haft bra erfarenhet av Budbee och olika hemleveranser av matvaror, mestadels för att de har som affärsidé att man kan specificera tiden närmare än mellan 10-16. Det är sådant jag skulle vara beredd att betala för istället för att behöva hänga i någon telefonväxel...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av BergEr:

DHL kollar inte ens vem som tar emot även fast man köper saker för 15k så för dem att bara börja lämna saker lär inte vara långt borta.

Risk för stölder gör dock att vissa företag inte vill lämna dyrare varor. Det är upp till stället du handlar på att bestämma.

Som konsument ska man minnas att företaget man köpt av är ansvariga för att varorna kommer fram oskadda. Om saker kommer bort på grund av att deras speditör gett varorna till fel person ska du som konsument gå skadefri. Aldrig roligt att behöva vänta några dagar extra oavsett.

PSA: Artikeln är uppdaterad efter att Netonnet hörde av sig och påpekade att de har fri frakt även på TV. Det har de, men alternativet är inte förvalt i kassan, varför jag missade det vid min researchrunda.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Detta är något många erbjuder redan, iallafall på varor av lägre värde. För saker under 500:- är det praxis för många firmor redan.
PostNord har så, earlybird med (och afaik best, budbee), Lastbilsstationen med (körde ut till mig sist jag beställde från Sennheiser).

DHL kollar inte ens vem som tar emot även fast man köper saker för 15k så för dem att bara börja lämna saker lär inte vara långt borta.

Risk för stölder gör dock att vissa företag inte vill lämna dyrare varor. Det är upp till stället du handlar på att bestämma.

Jobbar med att bära ut paket till folk och vi har inte ens möjlighet att ta kvittens.

Dold text

Intressant att läsa, tackar. Kvittens kanske var fel ord men min erfarenhet är att man måste ta emot paketet. Nu när jag tänker efter så testade jag nog budbee:s morgonleverans en gång när jag beställde från apotea. Det var ett litet (och inte så dyrt) paket som lämnades i ett litet fack precis utanför min dörr. Med posten hade det skickats som ett brev och hamnat direkt i lådan. Ingen extra kostnad (som syntes på köpet för min del..) så det var najs. Den typen av hemleveranser tar jag emot med öppna armar.

Får vara lite försiktig framöver, inte gagga ihop och bli anti-allt utan adekvata skäl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Som konsument ska man minnas att företaget man köpt av är ansvariga för att varorna kommer fram oskadda. Om saker kommer bort på grund av att deras speditör gett varorna till fel person ska du som konsument gå skadefri. Aldrig roligt att behöva vänta några dagar extra oavsett.

Fullt medveten om det (pga mitt jobb). Men antar att de flesta inte vet så var därför jag sa till honom om det. Kanske skrev det otydligt.

Skrivet av Olegh:

Intressant att läsa, tackar. Kvittens kanske var fel ord men min erfarenhet är att man måste ta emot paketet. Nu när jag tänker efter så testade jag nog budbee:s morgonleverans en gång när jag beställde från apotea. Det var ett litet (och inte så dyrt) paket som lämnades i ett litet fack precis utanför min dörr. Med posten hade det skickats som ett brev och hamnat direkt i lådan. Ingen extra kostnad (som syntes på köpet för min del..) så det var najs. Den typen av hemleveranser tar jag emot med öppna armar.

Får vara lite försiktig framöver, inte gagga ihop och bli anti-allt utan adekvata skäl

Det är exakt den sortens leverans earlybird (och andra) gör. Lämnar utan att någon tar emot.
Stället man handlar hos måste bara erbjuda det och det löser man bara genom att höra av sig till företagen och fråga efter det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Totalt värdelöst, måste vara hemma från jobbet i princip hela dagen, om de nu kommer alls, annars nästa dag också.

Ibland säger de att de varit hemma och ringt på när de inte ens vart i närheten. Från DHL ska man också få en liten lapp om de vart här med ett nummer man skall ange om man ringer, den saknas oftast.

Vissa paket går inte att få inom 4 mils radie om man väljer till service point, även fast man har den precis bredvid. Beställer man ny leverans och är hemma från jobbet eller köra 8 mil för att plocka ut själv?

Har också fått paket dumpat i trappuppgången (utan påskrift eller liknande) värda ca 5-10 000 kr, tur man bor högst upp.

Samt alla gångerna paketet är totalt söndertrasat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Leverans direkt hem kan ju vara smidigt och snabbt. Nackdelen med hemleverans är att nån behöver vara just hemma när paketet kommer... Vilket i de flesta fall är under arbetstid vilket gör att man får vänta längre på paketet när det ska studsa tillbaka till terminal och sen försöka köras ut igen... och sen till utlämningsstället.

Ja precis så. Jag förstår inte alls hur man kan ha hemleverans som standard alternativet i många andra länder (UK, USA, osv). Extremt opraktiskt eftersom det sker på vardagar plus att någon måste vara hemma?!

Att ha ett postombud som leveranserna sker till är en ENORM fördel!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Beställer typ inget utan hemleverans med Budbee, Best eller Airmee. Orkar verkligen inte gå till postutlämningen och köa och så går det snabbare att få sakerna. Så erbjuds inte det alternativet handlar jag inte, undantaget är väl Amazon då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Detta är något man kan förhandla bort och är något flera erbjuder.
På vissa tjänster kan man logga in och ge fullmakt så att paketet kan lämnas utan att du är hemma. Några andra har det som standard.

Earlybird har just såna avtal. Paketen lämnas i lådan, på dörren osv utan att du behöver vara hemma och ta emot (mest troligt så sover du när leverans sker).

Kan säga att antalet som beställer saker hem just nu är enormt. Är inte alls förvånad om mängden paket som körs ut nu är dubbelt jämfört mot februari.

Fast vilken privatperson är dum nog att förhandla bort det här och därmed avsäga sig fraktskador? Kul o komma hem till en crashad kartong o inte kunna få nån reklamation... (Om man inte lyckas få Goodwill, men avtalet är tydligt)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Postnord har väl inte hemleverans? Allt som händer är ju att du betalar extra, sedan kör dom en sväng med paketet, om du har tur kanske du får se postbilen åka förbi, sedan meddelar dom dig att du inte var hemma och inte kunde nås, sedan får du hämta paketet en dag senare på ditt serviceställe precis som vanligt.

Om du har riktig tur kan paketet även åka några vändor fram och tillbaka till en terminal och bli liggandes där några dagar över natten, och så kan dom meddela dig flera gånger att du inte var hemma innan paketet till slut hamnar hos ditt serviceställe, och du får kånka hem det precis som vanligt. Det är svårt att sätta ett pris på sådan nivå av service.

Som jämförelse har budbee hittat till mig i 100% av fallen och inom utsatt tid dessutom, men hur kul är det liksom? Var är spänning?