Permalänk
Medlem

Skrikande ljud efter bromsbyte

Någon här som är duktig på bilar och kan hjälpa mig lite.

Bytte skivor och belägg fram på min bil häromdagen (Ford focus c-Max).
Inga direkta konstigheter med själva bytet i sig. Dock efter det så har det uppstått något skrikande ljud på vänster fram så fort jag kör framåt.

Hade isär allting idag, skrapade bort rost på det som kan ha någon sorts kontakt med bromsbelägg osv samt smörjde upp kolven en del. Först lät det okej men efter en eller två lätta inbromsningar va ljudet tillbaka.
Låter lite i stil med att man drar en gaffel mot en tallrik.

Ljudet fanns inte där innan byte utan orsaken till byte av bromsar va stundande besiktning och att de började bli dåliga helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Smörjde du med kopparfett eller liknande mellan anläggningsytorna mellan ok och belägg? Glidpinnarna kan också behöva smörjas med Bräklube.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

om du inte redan gjort det

kör runt med bilen ett längre tag ett par mil eller så ibland kan det ta en stund innan beläggen och skivorna parat ihop sig och kan skrika lite i början.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Smörjde du med kopparfett eller liknande mellan anläggningsytorna mellan ok och belägg? Glidpinnarna kan också behöva smörjas med Bräklube.

Va nere nyss och kollade lite igen. Verkar som något repar skivan på insidan men ingen aning om vad då allt sitter rätt samt en Sten känns lite långsökt att det ska bli det båda gångerna man haft isär det. Även belägget på insidan ser fint ut. Inga konstiga utstickande saker där heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du inte redan gjort det

kör runt med bilen ett längre tag ett par mil eller så ibland kan det ta en stund innan beläggen och skivorna parat ihop sig och kan skrika lite i början.

Körde med den direkt efter byte och det sluta med att det rykte från hjulet, körde även igår med dottern till vc och även idag. Ingen som helst skillnad men har sett att det tydligen är något som repar insidan av skivan

Permalänk

Kollat så att inte bromsskölden fått sig en smäll vid bromsbytet och ligger an mot skivan?

Permalänk
Medlem

Sitter beläggen rätt, var med att brorsan fick ett skitfel med felvänt belägg på sin Honda Civic Typ R.

Permalänk
Medlem

Har inte bytt bromsbackar eller skivor på en ford tidigare utan bara kollat lite snabbt på youtube.
Stämmer det att skivan är "lös" och bara spänns med fälgen? Skulle i sådana fall tagit ner allt igen och kollat på bromsoket/infästningen så det inte sitter snett hade även tagit av skivan och rengjort navet igen.
Hade inte kört mer än det mest nödvändiga med bilen innan du hittat felet då bromsskivan repas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttiplatt:

Kollat så att inte bromsskölden fått sig en smäll vid bromsbytet och ligger an mot skivan?

Har ingen sådan på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMV1971:

Sitter beläggen rätt, var med att brorsan fick ett skitfel med felvänt belägg på sin Honda Civic Typ R.

Jodå de går bara sätta på ett enda sätt. Annars får du inte dit oket igen så

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Har inte bytt bromsbackar eller skivor på en ford tidigare utan bara kollat lite snabbt på youtube.
Stämmer det att skivan är "lös" och bara spänns med fälgen? Skulle i sådana fall tagit ner allt igen och kollat på bromsoket/infästningen så det inte sitter snett hade även tagit av skivan och rengjort navet igen.
Hade inte kört mer än det mest nödvändiga med bilen innan du hittat felet då bromsskivan repas.

Stämmer bra det.
Gjorde i princip allt det idag. Spänner oket genom att skriva in glidbultarna etc tills de börjar fästa för att sedan dra åt alla samtidigt bara för att det inte ska bli snett. Funderade på felaktigt belägg men ser inga fel alls med det utan det är slätt och fint som alla andra och bara där det är så. Till och med kört med metallfil osv på alla delar

Permalänk
Medlem

Om det ryker från hjulet så kärvar oket.
Säkert därför det tjuter med för det går inte tillbaka riktigt.
Se över dina ok, kolla så kolven glider fint eller i värsta fall byt oken.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Om det ryker från hjulet så kärvar oket.
Säkert därför det tjuter med för det går inte tillbaka riktigt.
Se över dina ok, kolla så kolven glider fint eller i värsta fall byt oken.

Smörjde och motionerade det och det ser ut att gå lätt. Krävdes ingen direkt kraft att trycka tillbaka kolven. Inte mer än vanligt iaf.

Permalänk
Medlem

Säkert nån glidpinne som kärvar. bara att plocka isär göra rent och fetta in ordentligt, kolla så inte nån av damaskerna är trasiga oxå, annars dröjer det inte länge förrän det kärvar ihop igen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

@Tobitheo:

Har du monterat skrikplattor?

EDIT: Vad för märke är de nya beläggen och skivorna? Samt de gamla?
Har du provat att fila bort lite av beläggens kanter som ligger an mot okhållaren?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Stämmer bra det.
Gjorde i princip allt det idag. Spänner oket genom att skriva in glidbultarna etc tills de börjar fästa för att sedan dra åt alla samtidigt bara för att det inte ska bli snett. Funderade på felaktigt belägg men ser inga fel alls med det utan det är slätt och fint som alla andra och bara där det är så. Till och med kört med metallfil osv på alla delar

Jag hade försökt att skruva fast skivan innan du sätter på hjulet så ser man lättare om något blir snett.
Ett tips är att kolla in autodocs video på youtube:
https://youtu.be/QbvGdF0MmLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@Tobitheo:

Har du monterat skrikplattor?

EDIT: Vad för märke är de nya beläggen och skivorna? Samt de gamla?
Har du provat att fila bort lite av beläggens kanter som ligger an mot okhållaren?

Nope aldrig använt såna saker någonsin.
De gamla va av märket ”rostiga och slitna”. Enklare sagt de satt på när vi köpte bilen för ett år sen.

De nya är biltema. (Hade massa presentkort på biltema så tror det va runt 200kr jag själv fick lägga till)
Har aldrig heller haft några problem med saker från biltema. Haft flera bilar samt hjälpt andra som köpt bromsar därifrån.

Har inte filat något på själva belägget. Men okhållare har jag filat, skrapat och borstat med stålborste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Jag hade försökt att skruva fast skivan innan du sätter på hjulet så ser man lättare om något blir snett.
Ett tips är att kolla in autodocs video på youtube:
https://youtu.be/QbvGdF0MmLA

Tyvärr går det inte på denna. Va faktiskt min första tanke då Volvon vi hade förut hade en skruv som höll fast skivan. Men finns inte ens ett hål för det i navet

Permalänk
Medlem

@Tobitheo: Kan du skicka länk på produkten i fråga så underlättar det vad man ev. kan göra.

EDIT: Filar på kanterna enligt bilden. Extreme paint skillz l33t

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@Tobitheo: Kan du skicka länk på produkten i fråga så underlättar det vad man ev. kan göra.

Måste kolla på förpackningen imorgon. Det finns två olika skivor men vet inte vilket artikel nummer det va på mina och får inte fram infon jag vill ha på ipaden för att kunna se det.

Permalänk
Medlem

Har du kvar gamla beläggen? Montera på dem å se om det skriker fortfarande.

Gör också rent ytorna på både belägg å skiva med bromsrengöring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Har du kvar gamla beläggen? Montera på dem å se om det skriker fortfarande.

Där sa du nåt. Suttit och tänkt på alla möjliga fel och lösningar men inte just det. Jo allt finns kvar då jag inte riktigt har möjligheten här hemma att slänga det. Så har en liten hög som jag lägger allt i för att köra till tippen. Blir dyrt åka bara för två skivor varje gång

Permalänk
Medlem

Såg nu att du skrev både skiva å belägg är nya. Nya skivor kommer alltid med en fet hinna på för att förhindra rostbildning när dem bara sitter på hyllan. Gör rent med bromsrengöring på både beläggen å skivan.

Nya skivor kommer alltid att gnissla å ha sig innan dem blir inkörda.

Edit: Sen har det mycket med vilken blandning material och hur mycket beläggen har. Vissa låter helt enkelt mer än andra å då får man testa byta märke.

Edit2: Du kan också smörja baksidan av beläggen som ligger ann mot kolven på oket.

Permalänk
Medlem

Sist jag var med om någon som köpte bromsbelägg på Biltema, så byttes de ganska snart.
De smulades sönder och det lossnade stora bitar från dem... Bra kvalitét.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Bytte du monteringssats samtidigt som bromsbeläggen? Om du smort allt som ska smörjas och du är säker på att du monterat allt rätt så hade jag börjat med att kasta på ny monteringssats om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Såg nu att du skrev både skiva å belägg är nya. Nya skivor kommer alltid med en fet hinna på för att förhindra rostbildning när dem bara sitter på hyllan. Gör rent med bromsrengöring på både beläggen å skivan.

Nya skivor kommer alltid att gnissla å ha sig innan dem blir inkörda.

Edit: Sen har det mycket med vilken blandning material och hur mycket beläggen har. Vissa låter helt enkelt mer än andra å då får man testa byta märke.

Edit2: Du kan också smörja baksidan av beläggen som ligger ann mot kolven på oket.

Gjort i princip allt det förutom att smörja direkt mot kolven. Snålade inte med brake cleaner heller. Verkar som det mer är något som ligger och skrapar mot skivan. Ska testa med de gamla beläggen sen och se om det kan vara nåt fel på just det belägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sist jag var med om någon som köpte bromsbelägg på Biltema, så byttes de ganska snart.
De smulades sönder och det lossnade stora bitar från dem... Bra kvalitét.

Har bytt på fler bilar än jag kan räkna under åren och aldrig hört någon som haft problem med Biltemas bromsar så kan tyvärr inte hålla med där

Permalänk
Medlem
Skrivet av niska:

Bytte du monteringssats samtidigt som bromsbeläggen? Om du smort allt som ska smörjas och du är säker på att du monterat allt rätt så hade jag börjat med att kasta på ny monteringssats om du inte redan gjort det.

Yes sir. Även det är helt nytt. Enda som inte byttes är väl själva oket

Permalänk
Medlem

Nu är detta ca 8 år sen men bytte bromsar på min dåvarande 940 till biltemas belägg, åkte runt i ca 1 vecka med skrikande bromsar, svängde in på Volvo och köpte belägg där och vipps så var ljudet borta.

Bytt på lillebrors svärmors V40 och där skrek inte beläggen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobitheo:

Yes sir. Även det är helt nytt. Enda som inte byttes är väl själva oket

Jag kan rekommendera en kanal på youtube : chrisfix

Där går han igenom allt med bromsar

Ps: glöm inte att ändra kvaliten från 4k till 1080 så vi andra kan titta också