Handla elektronik via Ebay? Om det skiter sig (fel vara, skick osv?)

Permalänk

Handla elektronik via Ebay? Om det skiter sig (fel vara, skick osv?)

Hej! Funderar på att köpa datorprylar från Ebay. Säljaren har gott renome (fått bra betyg), och skriver att sakerna är helt nya, oöppnade osv. Priset på varan är dessutom bra, kanske "för bra". Jag vet inte. Kan man vara säker när man handlar från Ebay? OM, jag säger OM något är fel - brukar Ebay reda ut problemet (hur lång tid tar detta), eller är det mitt kortföretag som tar smällen? Brukar följa mottot "för bra för att vara sant" - köp inte, när jag handlar. Men här blir jag ändå sugen. Vad gäller för sånt här egentligen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@spacedebree: Följ magkänslan, om det känns orätt så är det troligen så. Det är även som så att du har ansvaret mot kortutgivaren att göra rimlighetsbedömningen om det är en äkta annons/vara.

Gällande Ebay så varierar det nog, jag har dock ingen tidigare erfarenhet om problem via Ebay.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan klaga till Ebay inom en månad så bestämmer de vad som händer.
Men vad är det för prylar som skulle vara billigare på Ebay ? Man handlar ju normalt sett bara begagnat eller "kinadelar" där och vanliga datordelar brukar inte alls vara billigare, du får ju tänka på att du ska betala moms och ofta tull också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Betalar man med Paypal så är det ganska riskfritt. Sedan får man väl fundera lite på det här med tull, moms och avgifter som tillkommer om det rör sig om en säljare baserad utanför EU. Frakt kan också gå till en hel del om det är lite större/tyngre saker.

[EDIT]: Vet inte riktigt vad ditt kortföretag skulle ha med detta att göra dock.

Permalänk
Medlem

En del kortföretag har liknande regler som paypal där de hjälper till vid konflikter och s.k "fraud". Annars har jag upplevt att det brukar lösa sig om man använder paypal. De kan vara rätt sega bara.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det du tjänar in vid köptillfället kan ätas upp i fraktkostnader vid retur eller garantiärende, om det inte är inom EU då.

Men är det inte värt mellanskillnaden att handla hos en svensk handlare och samtidigt slå ett slag för att stödja den svenska ekonomin och speciellt i tider som dessa plus att du inte belastar miljön med köp från annat land.

Permalänk
Medlem

Beställde förr via Hongkong, nu bara inom Europa för att slippa diverse tillägg. Flera hongkong/kina bolag har öppnat upp i Storbrittanien och "levererar" inom EU.

Av alla Ebay köp jag har gjort så har enbart 18650 batteriladdare varit ren besvikelse, men det är mycket magkänsla. Annars nöjd med ebay. Välrenommerade säljare på ebay brukar erbjuda det de ska, men några premium varor är det inte. När det gäller elektronik.

Däremot, motordelar och dyra grejer som xenon är det annan historia. OEM varor som t.ex. packningar och kolv/ringar etc från Honda via nån brittisk bolag var bland de bästa köpen jag gjort, sparade 2000:- och varan jag fick hem var faktiskt äkta Honda OEM. Glädjeskutt. Min ena gaslampa i bilens strålkastare dog, och oem xenon är fruktansvärt dyrt men sparade 1000:- genom att beställa från Litauen och det var faktiskt äkta OEM philips gaslampor. Hur de kan ha fått tag på sånt är ett mysterium, men diverse rån/kapning av långtradare ute i östeuropa är kanske inte alltför ovanligt och ebaysellers får tag på dem via svarta marknaden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Särimner:

Beställde förr via Hongkong, nu bara inom Europa för att slippa diverse tillägg. Flera hongkong/kina bolag har öppnat upp i Storbrittanien och "levererar" inom EU.

Av alla Ebay köp jag har gjort så har enbart 18650 batteriladdare varit ren besvikelse, men det är mycket magkänsla. Annars nöjd med ebay. Välrenommerade säljare på ebay brukar erbjuda det de ska, men några premium varor är det inte. När det gäller elektronik.

Däremot, motordelar och dyra grejer som xenon är det annan historia. OEM varor som t.ex. packningar och kolv/ringar etc från Honda via nån brittisk bolag var bland de bästa köpen jag gjort, sparade 2000:- och varan jag fick hem var faktiskt äkta Honda OEM. Glädjeskutt. Min ena gaslampa i bilens strålkastare dog, och oem xenon är fruktansvärt dyrt men sparade 1000:- genom att beställa från Litauen och det var faktiskt äkta OEM philips gaslampor. Hur de kan ha fått tag på sånt är ett mysterium, men diverse rån/kapning av långtradare ute i östeuropa är kanske inte alltför ovanligt och ebaysellers får tag på dem via svarta marknaden.

Du har väl inte missat Brexit ? Än så länge har de inga nya handelsavtal utan vi får väl vänta och se vad som händer där men låt bli att handla utanför EU om du inte har koll på vad det kommer ett kosta om du jagar "sista öret"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har väl inte missat Brexit ? Än så länge har de inga nya handelsavtal utan vi får väl vänta och se vad som händer där men låt bli att handla utanför EU om du inte har koll på vad det kommer ett kosta om du jagar "sista öret"

Nej det har jag inte gjort, än så länge finns inget avtal så det rullar på som vanligt. Faktiskt nog beställde jag renoveringskit till bakbroms på min mc från England via wemoto och de kom hem förra veckan. Nemas problems. Tro mig, det kommer märkas när ev avtal är i hamn men det kommer ta lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Beställde förr via Hongkong, nu bara inom Europa för att slippa diverse tillägg. Flera hongkong/kina bolag har öppnat upp i Storbrittanien och "levererar" inom EU.

Av alla Ebay köp jag har gjort så har enbart 18650 batteriladdare varit ren besvikelse, men det är mycket magkänsla. Annars nöjd med ebay. Välrenommerade säljare på ebay brukar erbjuda det de ska, men några premium varor är det inte. När det gäller elektronik.

Däremot, motordelar och dyra grejer som xenon är det annan historia. OEM varor som t.ex. packningar och kolv/ringar etc från Honda via nån brittisk bolag var bland de bästa köpen jag gjort, sparade 2000:- och varan jag fick hem var faktiskt äkta Honda OEM. Glädjeskutt. Min ena gaslampa i bilens strålkastare dog, och oem xenon är fruktansvärt dyrt men sparade 1000:- genom att beställa från Litauen och det var faktiskt äkta OEM philips gaslampor. Hur de kan ha fått tag på sånt är ett mysterium, men diverse rån/kapning av långtradare ute i östeuropa är kanske inte alltför ovanligt och ebaysellers får tag på dem via svarta marknaden.

Men det var ju kul att du vet med dig att du troligtvis köpt stöldgods, bara det var billigare så var det ändå ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men det var ju kul att du vet med dig att du troligtvis köpt stöldgods, bara det var billigare så var det ändå ok.

Det är spekulationer från min sida, dessa produkter kommer från som nämnt etablerade och välrenommerade Ebay vendors.

Permalänk
Medlem

Handla från Ebay beror till viss del vilket land det säljs ifrån och en större del var det skickas ifrån, är väldigt vanligt att det säljs från tex england sen skickas från kina.
Problemen med detta är dels att man idag här i svedala då kommer åka på tull/moms/avgift trots att man kanske handla från england då det är skickat från kina.

Utöver det så finns det ju problem med fake/etc från kina vissa saker gör det ju inte så mycket om det är fake och betydligt sämre kvalitet, medans andra så kan det göra enormt mycket.
Som tex HD/SSD/usbminnen/minneskort som inte är direkt ovanligt att det skickas fake och då ofta att det är märkt med mycket större storlek än vad det faktiskt är.
Tex så kan det stå att det är ett 512gb usb, i windows/linux så rapporteras det att det är 512gb och det går utmärkt att skriva alla dessa 512gb MEN när du går för att läsa dom så finns bara det sista som skrevs kvar.
Dvs om det i verkligheten bara är 16gb så kommer det fyllas upp sen börjar usbminnet om igen och skriver över allt igen o igen tills alla 512gb har skrivits men det går bara att läsa dom sista 16gb.
Det är extremt vanligt att göra detta på usbminnen/minneskort men finns även till HD/SSD, ett annat exempel är att man tagit ett chassi från en död HD och stoppat i sata till usb/SDkort kretskort och sen ett usbminne/SDkort inne i chassit.

Sen kan även /GPU/CPU vara fake dock mindre vanligt men du kan tex köpa ett 2080ti o få ett x antal år äldre instegs GPU som inte ens skulle orka med minecraft.

Så nåt av det övre skulle JAG aldrig handla från kina särskilt usb/SD/HD/SSD, men från EU/US och det även SKICKAS från samma land som det säljs ifrån så skulle jag vara betydligt säkrare inför ett köp.
Skulle troligen inte köpa beg HD/SSD/USB/SD överlag dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Ja, folk som håller på med "drop shipping" (och inte upplyser om det) borde kastreras på offentlig plats.