Oljekrig mellan Saudi Arabien och Ryssland

Permalänk
Medlem

Oljekrig mellan Saudi Arabien och Ryssland

Tänkte kolla vad folk tycker om att Usa som har stora ägande delar i Råoljan i Saudi Arabien försöker slå ut Ryssland från denna marknaden via priskrig.

Priset är nere på 24 Usd/fat idag och brukar normalt vara 60-65 Usd/fat.

Därför vi även sett priserna sjunka drastiskt på Bensin/Diesel under senaste tiden.

Första gången jag kan komma ihåg att en vill försöka få bort en annan aktör via priskrig men sen är väll inte Usa och Ryssland bästa kompisar precis.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas79:

Tänkte kolla vad folk tycker om att Usa som har stora ägande delar i Råoljan i Saudi Arabien försöker slå ut Ryssland från denna marknaden via priskrig.

Priset är nere på 24 Usd/fat idag och brukar normalt vara 60-65 Usd/fat.

Därför vi även sett priserna sjunka drastiskt på Bensin/Diesel under senaste tiden.

Första gången jag kan komma ihåg att en vill försöka få bort en annan aktör via priskrig men sen är väll inte Usa och Ryssland bästa kompisar precis.

Frågar du vad folk tycker om att USA har ägande i ARAMCO? (Vet inte ens om det stämmer, vilka är det som äger?)

Att USA skulle heja på är otänkbart då USA har betydligt högre pris på utvinningen av olja i sina Shalefält. Risken är överhängande att shaleproducenterna konkar med nuvarande priser. Vidare tjänar man inga pengar på nuvarande priser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det här priskriget bör ju drabba USA:s skiffer oljeraffinaderier ganska hårt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Frågar du vad folk tycker om att USA har ägande i ARAMCO? (Vet inte ens om det stämmer, vilka är det som äger?)

Att USA skulle heja på är otänkbart då USA har betydligt högre pris på utvinningen av olja i sina Shalefält. Risken är överhängande att shaleproducenterna konkar med nuvarande priser. Vidare tjänar man inga pengar på nuvarande priser.

Just det jag tänkte på.

För slår man ut sina konkurrenter kan man kontrollera marknaden och sätta sina egna priser för då har kunderna inget annat val.

Men under tiden som priskriget pågår kommer företagen förlora pengar.

Bara kolla Intel vs Amd under lång tid kunde Intel nästan sätta valfria betydligt högre priser pga saknaden av konkurrans.

Så det är högt spel för att försöka kontrollera marknaden enligt mig

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas79:

Just det jag tänkte på.

För slår man ut sina konkurrenter kan man kontrollera marknaden och sätta sina egna priser för då har kunderna inget annat val.

Men under tiden som priskriget pågår kommer företagen förlora pengar.

Bara kolla Intel vs Amd under lång tid kunde Intel nästan sätta valfria betydligt högre priser pga saknaden av konkurrans.

Så det är högt spel för att försöka kontrollera marknaden enligt mig

Din grundtanke är korrekt, att man försöker slå ut konkurrensen, vilket är exakt samma orsak till att OPEC existerar.
Att USA har ett finger i spelet kan jag dock inte se.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Frågar du vad folk tycker om att USA har ägande i ARAMCO? (Vet inte ens om det stämmer, vilka är det som äger?)

Sedan 1974 så ägs det av Saudi Arabian government (förutom några få procent som de släppte i IPO aktier i slutet av 2019)

Saudi Aramco

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänkte kolla vad folk tycker om att Usa som har stora ägande delar i Råoljan i Saudi Arabien försöker slå ut Ryssland från denna marknaden via priskrig.

Priset är nere på 24 Usd/fat idag och brukar normalt vara 60-65 Usd/fat.

Därför vi även sett priserna sjunka drastiskt på Bensin/Diesel under senaste tiden.

Första gången jag kan komma ihåg att en vill försöka få bort en annan aktör via priskrig men sen är väll inte Usa och Ryssland bästa kompisar precis.

Retail investerare får inte investera i aramco så länge de saknar medborgarskap i något av gulfstaterna. Så tror knappast Usa äger stora delar i aramco. Sen är det ändå så att Putin har ess på hand, han vägrade produktionsbegränsningar under corona spridningen när efterfrågan minskade brant, saudierna såg rött och valde då att öka produktionen.

De glömde dock att även Ryssland precis som Saudi arabien har låg produktionskostnad, lägre än dagens priser. Deras statsbudget är inte heller i närheten så beroende av höga oljepriser som saudiernas. Tvärtom så har saudierna hjälpt Ryssland att slå ut amerikanska skiffer producenter som är högt belånade i högränte obligationer.

De som tror att Ryssland lider värst under dessa förhållanden har fel.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Din grundtanke är korrekt, att man försöker slå ut konkurrensen, vilket är exakt samma orsak till att OPEC existerar.
Att USA har ett finger i spelet kan jag dock inte se.

Precis. Långt är det ju USA som är mål för utslagningsförsöket. Saudiarabien, Ryssland, Norge och Venezuela har ju alls väldigt billig oljeproduktion i jämförelse med nordamerikanerna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Belzader:

Sedan 1974 så ägs det till 100% av Saudi Arabian government.

Saudi Aramco

Får titta på nyare källa. Saudi Aramco är världens största börsnoterade bolag och handlas sedan 12 dec 2019.
Edit: Såg att det kom en sen edit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt med lägre soppapriser, hoppas det håller i sig över sommaren så jag kan rasta Mustangen extra mycket

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Risken är överhängande att shaleproducenterna konkar med nuvarande priser. Vidare tjänar man inga pengar på nuvarande priser.

Det finns gott om oljefält där man tjänar bra med pengar på nuvarande prisnivå.

Många shale oil bolag har förhållandevis låg CAPEX men desto högre OPEX så de stoppar bara verksamheten när den inte är lönsam. Samtidigt så har kostnadsnivån för shale oil utvinning gått ner avsevärt sista 10 åren så det är inte lika lätt som förr att slå ut bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Får titta på nyare källa. Saudi Aramco är världens största börsnoterade bolag och handlas sedan 12 dec 2019.
Edit: Såg att det kom en sen edit.

Det är väl 1.5% av aktierna som är tillgängliga på aktiemarknaden.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Det finns gott om oljefält där man tjänar bra med pengar på nuvarande prisnivå.

Många shale oil bolag har förhållandevis låg CAPEX men desto högre OPEX så de stoppar bara verksamheten när den inte är lönsam. Samtidigt så har kostnadsnivån för shale oil utvinning gått ner avsevärt sista 10 åren så det är inte lika lätt som förr att slå ut bolag.

Absolut, hänger dock på låg CAPEX.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Din grundtanke är korrekt, att man försöker slå ut konkurrensen, vilket är exakt samma orsak till att OPEC existerar.
Att USA har ett finger i spelet kan jag dock inte se.

Det jag reagerade på var vid drönar attacken i Iran så fick man reda på att Usa hade massa soldater nere i Saudi Arabien och Olje arbetare och vet att Saudi var rädd att Iran skulle gå på Oljekällor och raffenederier för att hämnas på Usa drönarattack i Iran.

Efter denna händelse valde Usa att ta hem dom amrekanska trupperna och arbetarna i Oljeindustrin i detta område.

Med denna fakta så tycker jag att Usa borde ha ett finger med i spelet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Fortsätta och kollade idag har priset varit ner på 21 Usd/fatet. (225 liter)

Vissa tror att snart blir det brist på lagring pga överproduktion som kan ta ner priset till 10 Usd/fatet detta betyder 44 Svenska ören/litern.

Känns inte som att man kan tjäna pengar med dessa priser enligt mig.
https://www.theguardian.com/business/2020/mar/25/oil-price-ma...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det finns gott om oljefält där man tjänar bra med pengar på nuvarande prisnivå.

Många shale oil bolag har förhållandevis låg CAPEX men desto högre OPEX så de stoppar bara verksamheten när den inte är lönsam. Samtidigt så har kostnadsnivån för shale oil utvinning gått ner avsevärt sista 10 åren så det är inte lika lätt som förr att slå ut bolag.

"Breakeven prices for U.S. shale basins range between $39 and $48 a barrel".
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Russias-Plan-To-Ba...

"Refiners Are Having To Pay To Produce Gasoline"
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Refiners-Are-Havin...

Som jag misstänkte så påverkar detta redan oljeindustrin och kostar dom just nu pengar medans priskriget pågår.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det jag reagerade på var vid drönar attacken i Iran så fick man reda på att Usa hade massa soldater nere i Saudi Arabien och Olje arbetare och vet att Saudi var rädd att Iran skulle gå på Oljekällor och raffenederier för att hämnas på Usa drönarattack i Iran.

Efter denna händelse valde Usa att ta hem dom amrekanska trupperna och arbetarna i Oljeindustrin i detta område.

Med denna fakta så tycker jag att Usa borde ha ett finger med i spelet.

Självfallet drog USA *tillbaka* trupperna nu när man har slagit ner småstaterna som drog ner oljepriserna samt försökte byta ut dollarn som man använder när man handlar oljan men med. Nu finns det bara *stormakterna* kvar och de vill man inte och kan inte slå på samma sätt som tidigare.

När det kommer till olja så har USA alltid minst ett finger med i spelet på ett eller annat sätt.

Samt Oljebolagen i USA kan rida ut det här ganska bra tack vare Fracking processen som gjort så att få fram oljan kan kosta som låga 25$/fat men för tillfället ligger man runt 31$/fat

Så Oljebolagen blåser bara upp siffrorna så det ska låta värre än vad det är.

https://www.investopedia.com/articles/investing/072215/can-fr...

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/30-Oil-Won...

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Only-5-Sha...

https://www.marketwatch.com/story/why-us-shale-oil-producers-...

https://www.forbes.com/sites/michaellynch/2020/03/17/estimati...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Självfallet drog USA *tillbaka* trupperna nu när man har slagit ner småstaterna som drog ner oljepriserna samt försökte byta ut dollarn som man använder när man handlar oljan men med. Nu finns det bara *stormakterna* kvar och de vill man inte och kan inte slå på samma sätt som tidigare.

När det kommer till olja så har USA alltid minst ett finger med i spelet på ett eller annat sätt.

Samt Oljebolagen i USA kan rida ut det här ganska bra tack vare Fracking processen som gjort så att få fram oljan kan kosta som låga 25$/fat men för tillfället ligger man runt 31$/fat

Så Oljebolagen blåser bara upp siffrorna så det ska låta värre än vad det är.

https://www.investopedia.com/articles/investing/072215/can-fr...

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/30-Oil-Won...

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Only-5-Sha...

https://www.marketwatch.com/story/why-us-shale-oil-producers-...

https://www.forbes.com/sites/michaellynch/2020/03/17/estimati...

Kollar du så ligger Crude Olja 20.29 Usd/fatet och de USA och Canada producerar mest.

Brent Olja 25.85 Usd/fatet och detta Norge tar fram som jag uppfattat det som.

Men enligt denna artikel som verkar nästan överdriven från Canada.

"As of Thursday, WCS was selling for US$6.45 a barrel, or C$9.08"
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Canadian-Drillers-...

Jag har också fått uppfattningen att Usa alltid är delaktig i Olje industrin på ett eller annat vis pga pengarna som denna omsätter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Min gissning på 10 Usd/fatet blev korrekt, Just nu är priset 10.11 Usd/fatet.

Efterfrågan har sjunkit med på 40% på Råoljan och priset från 64 Usd vid Nyår till dagens pris.

Känns som detta borde påverka dom mindre företagen inom Oljeindustrin medans dom större borde klara detta ändå med alla vinster dom gjort genom åren.

Edit: Tydligen har priset varit nere på 1 Usd/fatet idag för hemsidan krashade totalt under tiden just nu när jag lyckades komma in var priset 1.50 Usd/fatet på Råoljan snacka om rekord lågt och förstår varför den inte vill fungera.

208 Liter Råolja kostar alltså 15 Sek just nu.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Black-Monday-Oil-P...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Självfallet drog USA *tillbaka* trupperna nu när man har slagit ner småstaterna som drog ner oljepriserna samt försökte byta ut dollarn som man använder när man handlar oljan men med. Nu finns det bara *stormakterna* kvar och de vill man inte och kan inte slå på samma sätt som tidigare.

När det kommer till olja så har USA alltid minst ett finger med i spelet på ett eller annat sätt.

Samt Oljebolagen i USA kan rida ut det här ganska bra tack vare Fracking processen som gjort så att få fram oljan kan kosta som låga 25$/fat men för tillfället ligger man runt 31$/fat

Så Oljebolagen blåser bara upp siffrorna så det ska låta värre än vad det är.

Knappast så att oljebolagen i Usa kan reda ut den här skitstormen, de större kommer troligtvis överleva.
Maj kontrakten för WTI är iprincip värdelösa och såldes för 1usd tidigare idag.

Nej det är just de mindre shale och fracking bolagen som kommer kursa, de har högre produktionskostnad än de tyngre jättarna som i många fall även har statlig uppbackning.

Jag vet att det är många som påstår att de kommer börja borra så fort priset går över deras marginal igen, men jag undrar hur många gånger lånemarknaden ska köpa den bluffen? Räntefonder har förlorat stora summor, i flera omgångar på dessa mindre borrare, även om de betalat höga räntor.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

sådär ja, 0.01usd på wti, traders vägrar uppenbarligen ta den fysiska varan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

sådär ja, 0.01usd på wti, traders vägrar uppenbarligen ta den fysiska varan.

-13.10 USD/fatet Så nu får jag betalt 131 SEK för att ta emot Råoljan.

Så tar jag 1000 fat betalar dom mig 131 000 SEK undrar vad jag ska lagra dom för lär nog få fixa transport själv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

"Det vi ser just nu med oljefutures påminner väldigt mycket om kartellbildning. Vi kan bygga på våra erfarenheter på gasmarknaden och sälja vår olja enligt principen take or pay. Vi diskuterar detta gärna med våra partners."

- Dmitrij Medvedev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

-13.10 USD/fatet Så nu får jag betalt 131 SEK för att ta emot Råoljan.

Så tar jag 1000 fat betalar dom mig 131 000 SEK undrar vad jag ska lagra dom för lär nog få fixa transport själv.

Stängde på -37.6usd på wti, alltså -306% på en dag.

Visa signatur

=)

Permalänk

@Maarus: ...och ännu värre lär det bli för Venezuela. Big F.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

"Det vi ser just nu med oljefutures påminner väldigt mycket om kartellbildning. Vi kan bygga på våra erfarenheter på gasmarknaden och sälja vår olja enligt principen take or pay. Vi diskuterar detta gärna med våra partners."

- Dmitrij Medvedev

Det lär vara därför dom pushat för LNG & Vätgas i alla tider redan på 90 talet påstod GM att Vätgas ska bli nya bränslet när dom terminerade Gm EV1 deras första Elbil i produktion mellan 1996-1999 och visade upp en Vätgas Hummer prototype.

Gm Ev1 kunde enbart köpas via Leasing och var enbart kända personer som lyckades ingå avtal med ett frågeformulär för att få ett leasing avtal och när avtalet utgick gick det ej att förnya utan dom tog tillbaka alla och krossa dom för att ingen skulle bli påminda om elbilar och deras existens.

Självklart mer pengar i vätgas som drivmedel och dessutom mer pengar till bilverkstäderna men som konsument så vill iallafall jag ha lägsta driftskostnaderna och minimal service och här är El bilen (Bev) överlägsen enligt mig vs Fcev.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Knappast så att oljebolagen i Usa kan reda ut den här skitstormen, de större kommer troligtvis överleva.
Maj kontrakten för WTI är iprincip värdelösa och såldes för 1usd tidigare idag.

Nej det är just de mindre shale och fracking bolagen som kommer kursa, de har högre produktionskostnad än de tyngre jättarna som i många fall även har statlig uppbackning.

Jag vet att det är många som påstår att de kommer börja borra så fort priset går över deras marginal igen, men jag undrar hur många gånger lånemarknaden ska köpa den bluffen? Räntefonder har förlorat stora summor, i flera omgångar på dessa mindre borrare, även om de betalat höga räntor.

De skulle nog kunna reda ut det med DÅVARANDE priser.

Med nuvarande priser så kommer bara de största drakarna med rätt kontakter, etc att överleva.

Jag handlar inte med råvaror så sällan jag tittar på priserna men det här får mig att undra så fort allt sjönk på en dag kommer det också skjuta i taket när man har fått covid-19 under kontroll och allt börjar rulla på nytt eller kommer det bli en långsam återhämtning?

Många företag blöder så kan tänka mig att så fort man får fri lej att köra ut produkter igen så kommer man att maximera produktionen så mycket som möjligt så transportsektorn kommer nog få fullt upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Säker på att det är 208 och inte 159 liter som priset avser? Normalt är ett fat olja 159 liter.

Permalänk
Medlem

När var dom svenska priserna senast så här "låga"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

När var dom svenska priserna senast så här "låga"?

Wti priserna är för Maj kontrakten som dom betalar kunderna för att ta emot Råoljan och har aldrig hänt någonsin.

Detta kommer betyda att bensin blir billigare i Maj så klart.

Kollade bensinpriser.nu på skoj. 95 oktan 1.12 Sek/litern Preem Örebro aldrig sett detta.

Diskutteras om vi nått peak oil alltså att efterfrågan är lägre i detta fallet en tillgången som drivit ner priserna till detta läge.

Perfekt läge att börja ställa om fordonsflottan enligt mig och sluta subventionera oljebranshen som inte är lönsam längre med dagens situation.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.