Permalänk
Medlem

Eventuell separation.

Hej, jag och min sambo funderar på att gå isär och har ett dilemma.

Vi köpte en lägenhet tillsammans förra året. I dess hast så tänkte vi inte riktigt igenom det och vi skrev oss som ägare 50/50, fast min sambo lade mer i kontantinsats. Vi delar även lånet 50/50.

Vi hade som deal att jag amorterade tills det blev jämt, men nu har som sagt kärleken kallnat och vi funderar på att separera.

Hur kommer detta spela ut i en försäljning? Vi båda är överens om att trotts att vi på papper äger 50/50 så skall min sambo få ut den större delen av en eventuell vinst / få tillbaka mer vid en eventuell förlust.

Kan man göra den uppdelningen i efterhand vid en eventuell affär, eller kommer det bli skattepåföljder?

Det jag tänkt är att man kan skriva ett skuldbrev/samboavtal om mellanskillnaden, eller kommer detta att ge skattepåföljder för någon av oss?

Som alternativ har jag även tänkt att, nu då vi fortfarande är tillsammans överlåta en del av min andel i bostadsrätten till min sambo så att det matchar vad vi gick in med. Detta då utan att ändra lånen, dvs att delen ges utan motprestation. Kommer detta kunna ge en skattepåföljd i slutändan om det vore så att vi faktiskt går isär om ca 6 månader eller om 5 år? Alltså att det ser ut som att vi har försökt skattesmita på något sätt?

Eller är det bäst att göra båda dessa metoder?

Tack för all hjälp vi kan få.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Avstängd

Skulle rekommendera att prata med mäklare, bank eller jurist. Finns risk att du får många hobbyråd här annars som kanske visar sig vara fel

Av min erfarenhet är det lite av en djungel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Skulle rekommendera att prata med mäklare, bank eller jurist. Finns risk att du får många hobbyråd här annars som kanske visar sig vara fel

Av min erfarenhet är det lite av en djungel.

Medhåll, någonsorts underlag lär behövas för: 1. Förklara för banken var pengarna kommer ifrån (de är ju kinkigare numer till oväntade överföringar), 2. Om skatteverket kräver in underlag när ni deklarerar vinst/förlust nästa år.

Skatte-effekter däremot ser jag inga, ni är fria att fördela precis som ni vill om ni är överens (är ni inte överens så är det 50-50) och gåvoskatten är ju avskaffad.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Det går att få ganska enkel hjälp vad jag vet, de kanske kan hjälpa till:

https://www.lawline.se/

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

1. Tråkigt att förhållandet tog slut. Gick igenom en sån sak själv, även om vi var bra vänner efter så suger det rejält för psyket men tiden läker alla sår.
2. Håller med om att ni bör ta kontakt tillsammans med en och samma jurist för att hitta en lösning som passar er båda.
3. Oavsett hur er situation ser ut så visa varandra respekt och var förstående. Det blir billigare för er båda i längden.

Lycka till och ta hand om er!

Mvh,

Permalänk
Medlem

Sälj dela 50/50 på pengarna sen sätter du över det som diffar till henns konto bara. Ringer banken så säger du att det är en gåva. Done. Måste väl vara det smidigaste.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Sälj dela 50/50 på pengarna sen sätter du över det som diffar till henns konto bara. Ringer banken så säger du att det är en gåva. Done. Måste väl vara det smidigaste.

TS får ju då betala vinstskatt på vinsten från sin 50-del (så det inte missas i beräkningen på vad TS ska överföra)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Finns bara en sak att göra här, prata med en jurist!.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Principiellt är det enkelt.
Ni äger 50-50 vilket är korrekt.

Om vi säger att ni köpte för 1 000 000, hon betalade 250 000 och du 50 000.
Säljer sedan för 2 000 000, hon ska ha 1 000 000, du 1 000 000.
Hon löser sedan sitt lån på 1 000 000/2 - 250 000.
Du löser ditt lån på 1 000 000/2 -50 000.

Ni betalar lika mycket skatt.

Sen har ni säkert gemensamma lån, men du förstår principen.

Men ännu bättre är att ta hjälp.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar skall säga att det inte helt säkert på att det är över, utan vi skall gå lite i parterapi ett tag för att se om det kan hjälpa.

Alla svar har varit hjälpsamma och att ta kontakt med en jurist kommer vi behöva göra, men tänkte känna av terrängen först här

Skrivet av Mindfighter:

TS får ju då betala vinstskatt på vinsten från sin 50-del (så det inte missas i beräkningen på vad TS ska överföra)

Skrivet av Nesvop:

Principiellt är det enkelt.
Ni äger 50-50 vilket är korrekt.

Om vi säger att ni köpte för 1 000 000, hon betalade 250 000 och du 50 000.
Säljer sedan för 2 000 000, hon ska ha 1 000 000, du 1 000 000.
Hon löser sedan sitt lån på 1 000 000/2 - 250 000.
Du löser ditt lån på 1 000 000/2 -50 000.

Ni betalar lika mycket skatt.

Sen har ni säkert gemensamma lån, men du förstår principen.

Men ännu bättre är att ta hjälp.

Är det såhär lätt? Låt säga vinst på 100.000. Vi betalar av lån, delar upp vinsten på låt säga 70/30. Hon får 70.000, jag 30.000. Måste inte jag då skatta för 50.000 vinst då jag ägde 50% av lägenheten?

Oavsett utkomst. ÄR det fördelaktigt att jag ger bort en del av lägenheten utan motprestations om gåva för att "rätta till" fördelningen i ägandet, eller kan detta som sagt uppfattas som en typ av skattesmitning på något vis?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Tack för alla svar skall säga att det inte helt säkert på att det är över, utan vi skall gå lite i parterapi ett tag för att se om det kan hjälpa.

Alla svar har varit hjälpsamma och att ta kontakt med en jurist kommer vi behöva göra, men tänkte känna av terrängen först här

Är det såhär lätt? Låt säga vinst på 100.000. Vi betalar av lån, delar upp vinsten på låt säga 70/30. Hon får 70.000, jag 30.000. Måste inte jag då skatta för 50.000 vinst då jag ägde 50% av lägenheten?

Oavsett utkomst. ÄR det fördelaktigt att jag ger bort en del av lägenheten utan motprestations om gåva för att "rätta till" fördelningen i ägandet, eller kan detta som sagt uppfattas som en typ av skattesmitning på något vis?

Finns nog olika lösningar på det, därav prata med mäklare/bank/jurist, antingen att ni förändrar ägarandel innan försäljning och då skattar för er del eller så kör ni vidare på 50-50 och fördelar pengarna efteråt. Ägde du 50% vid försäljningen så kommer du förstås få skatta för 50% av vinsten också. (så glöm inte bort det, blir trist "överaskning" för dig nästa år annars)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Oavsett utkomst. ÄR det fördelaktigt att jag ger bort en del av lägenheten utan motprestations om gåva för att "rätta till" fördelningen i ägandet, eller kan detta som sagt uppfattas som en typ av skattesmitning på något vis?

Skattesmitning blir det aldrig, det är fortfarande kapitalbeskattning på hela vinsten, så staten får samma belopp oberoende av vem som betalar mer/mindre andel av vinstskatten.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ett tips i dessa tider om du har värdepapper med förlust:

Kapitalförluster från försäljning av marknadsnoterade aktier kan kvittas mot vinster från försäljning av bostäder, men inte fullt ut. Förlusten ska först kvoteras med 70 procent (gånger 0,7). En kvittning mot aktievinster, där förluster och vinster går att kvitta rakt av, gör att du kan slippa en skatt på 30 procent.

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Bara sälja och dela 50 50 sen reglerar ni skulden på kontantinsatsen privat. Skitenkelt.

Om ni vill krångla och räkna procentuell vinst på kontantinsatsen kan ni göra det, men då blir deklarationen krånglig och ni måste skriva papper. Aldrig värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Tack för alla svar skall säga att det inte helt säkert på att det är över, utan vi skall gå lite i parterapi ett tag för att se om det kan hjälpa.

Alla svar har varit hjälpsamma och att ta kontakt med en jurist kommer vi behöva göra, men tänkte känna av terrängen först här

Är det såhär lätt? Låt säga vinst på 100.000. Vi betalar av lån, delar upp vinsten på låt säga 70/30. Hon får 70.000, jag 30.000. Måste inte jag då skatta för 50.000 vinst då jag ägde 50% av lägenheten?

Oavsett utkomst. ÄR det fördelaktigt att jag ger bort en del av lägenheten utan motprestations om gåva för att "rätta till" fördelningen i ägandet, eller kan detta som sagt uppfattas som en typ av skattesmitning på något vis?

Jag skulle säga att ifall ni är överens om att ni äger 50/50 så ska ni ha 50% var av vinsten.
Sen ska hon ha "tillbaka" sin insats, men det är från lägenhetens "grundvärde" så att säga.

Dvs. köpte ni för 1 000 000, hon gick in med hela kontantinsatsen på 150 000 (ni har lån på 850 000, vilket fördelar sig på 350 000/500 000) och ni sedan säljer för 1 100 000 så _tycker_ jag att det som är korrekt är att hon får 550 000, varav 350 000 går till att lösa lånet. Du får 550 000 varav 500 000 går till att lösa lånet. Båda kommer att skatta på 50 000 (minus eventuella avdrag etc).

Angående att ni skulle dela vinsten ojämnt är det precis som du säger, men det är nog mer korrekt att ni justerar lånen istället.
Om ni har gjort 100 000 i vinst så är det väl rätt att ni skattar på 50 000 per person?

Jag utgår från vad som är korrekt, inte vad ni har rätt till :-).

Permalänk
Medlem

Använd en jurist eller mäklare (båda brukar kunna lösa det).
Att skriva ett papper själv är rysk roulett, det är värt pengarna att ta hjälp med.

Min sambo har skrivit skuldbrev till mig, en bra försäkring om det skulle skära sig totalt då jag har gått in med ganska enorma summor och hon inget inte alls i huset.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte mer komplicerat än att ni skriver ett skuldbrev på beloppet du lånat från din sambo vid inköp av bostadsrätten. Rimligtvis villkårar ni att brevet behöver betalas när ni flyttar i sär eller säljer lägenheten. Men ta hjälp med det finstilta.

Hur ni lånar pengar mellan varandra eller bank spelar ingen roll för hur ni får skatta vid framtida försäljning. Det är bara gammal köpeskilling vs ny köpeskilling och hur stor del ni äger.

Om ni istället för ett skuldbrev reglerar 50/50 fördelningen så är det till din sambos fördel om ni säljer med vinst,eller nackdel om ni säljer med förlust.
Eftersom den andelen som idag motsvarar lånevärdet kommer växa eller minska precis som lägenhetens värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Bara sälja och dela 50 50 sen reglerar ni skulden på kontantinsatsen privat. Skitenkelt.

Om ni vill krångla och räkna procentuell vinst på kontantinsatsen kan ni göra det, men då blir deklarationen krånglig och ni måste skriva papper. Aldrig värt det.

Detta^

Gör det inte svårare än nödvändigt, det lär tära mer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

tekniskt sett skall ni dela ev vinst 50/50 vid försäljning, tyvärr spelar det ingen roll om ena parten betalat allt under sammanboendet. (om man inte har skrivit ett speciellt samboavtal)
Kom överens själva så båda blir nöjda, var beredd att backa lite, mycket skönare än att hamna i tinget över kanske skitpengar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|