Svensk Kärnkraft bjuder på el till folding

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Forumledare

Hmmm, ställer mig väldigt skeptisk till detta. Outtalade begränsningar? Personen bakom det hela har ju varit i blåsväder förr.

Känns som där ligger en hund begraven någonstans men vet inte riktigt vart ännu 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Även om jag är stark förespråkare för kärnkraft så vet jag inte, som NordhNet ovan, ifall personen som håller i trådarna där är någon seriös profil..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Betalar dom även Göteborg energi som leverera strömmen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Betalar dom även Göteborg energi som leverera strömmen?

Det verkar inte så, nej. Från sidan:

Citat:

Beloppet beräknas utifrån vårt rörliga inköpspris på el den aktuella månaden. Vi kommer fortfarande ta betalt för lagstadgade skatter och elcertifikat för din elförbrukning, det vill säga elkostnaden blir aldrig helt gratis för folding.

De skriver inget om elnätsavgifter, men i och med att det inte är elhandelsbolaget som tar betalt för elnätsavgifterna så måste man ju räkna med att dessa avgifter inte ersätts. Precis som att de inte heller ersätter ett extra Happy Meal på McDonalds.

P.S. Ja, den här snubben som är bakom skulle jag nog också vara lite skeptisk till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det verkar inte så, nej. Från sidan:

De skriver inget om elnätsavgifter, men i och med att det inte är elhandelsbolaget som tar betalt för elnätsavgifterna så måste man ju räkna med att dessa avgifter inte ersätts. Precis som att de inte heller ersätter ett extra Happy Meal på McDonalds.

P.S. Ja, den här snubben som är bakom skulle jag nog också vara lite skeptisk till.

Då kommer det blir dyrt ändå, just nu betalar vi runt 2 tusen kronor var tredje månad och har en elförbrukning på runt 800-1000 Watt per timme.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem

Känns som ett underligt och dyrt och ganska nyreggat bolag som gör en "billig kampanj" för att lura till sig kunder, de ligger ca 20 öre/kWh över Vattenfall i rörligt pris på elen.
Jag tror jag försöker hålla mig borta från både Svensk kärnkraft och Corona.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hade dock varit intressant att se hur de räknar på ens rigg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att detta är en ren marknadsföringskampanj. Jag har redan idag el som är billigare än den "gratis" el som Svensk Kärnkraft erbjuder. En skärmdump från min senaste elfaktura från ett annat elbolag:

Det de istället tjänar in pengarna på är min månadskostnad på 49 kr/månad. Detta är jämförbart med Svensk Kärnkrafts månadskostnad på 45 kr/månad. (Bor i lägenhet så min elförbrukning är rätt låg, tror inte man får samma rabatt om man bor i en villa med elvärme t.ex....)

Den som vill spara pengar på sin el och inte heller behöva committa till att köra Folding@Home (det kan man göra ändå om man vill) kan med fördel använda en elprisjämförelsesida som t.ex. Elskling.se. Bara viktigt att mna gör detta en gång per år. De "introduktionsavtal" man får (bl.a. ett sådant jag sitter med) har en begränsad giltighetstid innan de förlängs som tillsvidare-avtal som inte alls är lika förmånliga.

Permalänk
Medlem

Med tanke på spotpriset på el på Nord Pool Spot nu så kommer de ersätta med något öre per kWh. Du får stå för alla avgifter gällande leverans samt skatter.

Säg att datorn drar 1kWh och den köra dygnet runt i en månad. 1kWh×24timmar×30dagar=720kWh.
Antag att de köper in denna el för i genomsnitt 0.1kr/kWh
720kWh*0.1kr/kWh=72kr

72kr för att köra en dator 1000 watt 24/7 i en månad. Övriga avgifter och skatter kommer överstiga detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag tror att detta är en ren marknadsföringskampanj. Jag har redan idag el som är billigare än den "gratis" el som Svensk Kärnkraft erbjuder. En skärmdump från min senaste elfaktura från ett annat elbolag:

https://i.imgur.com/4A8NKEf.png

Det de istället tjänar in pengarna på är min månadskostnad på 49 kr/månad. Detta är jämförbart med Svensk Kärnkrafts månadskostnad på 45 kr/månad. (Bor i lägenhet så min elförbrukning är rätt låg, tror inte man får samma rabatt om man bor i en villa med elvärme t.ex....)

Den som vill spara pengar på sin el och inte heller behöva committa till att köra Folding@Home (det kan man göra ändå om man vill) kan med fördel använda en elprisjämförelsesida som t.ex. Elskling.se. Bara viktigt att mna gör detta en gång per år. De "introduktionsavtal" man får (bl.a. ett sådant jag sitter med) har en begränsad giltighetstid innan de förlängs som tillsvidare-avtal som inte alls är lika förmånliga.

Hur har du lyckas få så billig el?

Så här ser min ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Hur har du lyckas få så billig el?

Så här ser min ut.

https://i.imgur.com/zLoABUi.png

Elskling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Elskling.

Är det en bra ide att välja dom som är < 1 år och sen när den löper ut så byter man?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Är det en bra ide att välja dom som är < 1 år och sen när den löper ut så byter man?

https://i.imgur.com/FWS9M0D.png

Jag brukar inte ta några avtal som är kortar än 1 år. För jobbigt att byta så ofta.

Såg på din gamla faktura att du har fast elpris också. Om du byter till rörligt elpris så tar du en ekonomisk risk att du inte vet vad elen kostar. Däremot blir det billigare i längden, så om du har marginalerna kör på rörligt. Det gör jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag brukar inte ta några avtal som är kortar än 1 år. För jobbigt att byta så ofta.

Såg på din gamla faktura att du har fast elpris också. Om du byter till rörligt elpris så tar du en ekonomisk risk att du inte vet vad elen kostar. Däremot blir det billigare i längden, så om du har marginalerna kör på rörligt. Det gör jag.

Har aldrig vågat testa med rörligt elpris, vad är det värsta som kan hända att priset går upp till 1 krona?

Räkna dom med rörligt elpris per månad eller per dag?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Har aldrig vågat testa med rörligt elpris, vad är det värsta som kan hända att priset går upp till 1 krona?

Räkna dom med rörligt elpris per månad eller per dag?

Nu hamnar vi långt utanför trådens ämne, men jag försöker ge lite korta svar:

Det beror på hur ofta ditt elbolag mäter. Läser de av en gång per månad så tar de något slags genomsnitt. Mäter det oftare så varierar det med förbrukningen och det faktiska priset just då.

Kolla med ditt elnätsbolag, de borde kunna svara på det, för det är de som mäter elen, inte elhandelsbolaget.

Det värsta som kan hända är att elen blir dyrare en månad än en annan. Rent teoretiskt kan den bli hur dyr som helst men om vi som samhälle hamnar där så har vi ju större problem.

Bara du kan svara på hur du själv bör göra med tanke på din egen ekonomi. Jag har rörligt elpris för att det är billigast i genomsnitt (det är ju inte gratis med den trygghet ett fast elpris ger) och för att jag har de marginaler som krävs ifall elpriset skulle bli högre, samt att min förbrukning sammantaget är väldigt låg. Jag hade kanske valt annorlunda om jag hade sämre ekonomi och/eller värmt upp mitt hus med el. Men nu har jag bra ekonomi och bor i lägenhet och har fjärrvärme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Nu hamnar vi långt utanför trådens ämne, men jag försöker ge lite korta svar:

Det beror på hur ofta ditt elbolag mäter. Läser de av en gång per månad så tar de något slags genomsnitt. Mäter det oftare så varierar det med förbrukningen och det faktiska priset just då.

Kolla med ditt elnätsbolag, de borde kunna svara på det, för det är de som mäter elen, inte elhandelsbolaget.

Det värsta som kan hända är att elen blir dyrare en månad än en annan. Rent teoretiskt kan den bli hur dyr som helst men om vi som samhälle hamnar där så har vi ju större problem.

Bara du kan svara på hur du själv bör göra med tanke på din egen ekonomi. Jag har rörligt elpris för att det är billigast i genomsnitt (det är ju inte gratis med den trygghet ett fast elpris ger) och för att jag har de marginaler som krävs ifall elpriset skulle bli högre, samt att min förbrukning sammantaget är väldigt låg. Jag hade kanske valt annorlunda om jag hade sämre ekonomi och/eller värmt upp mitt hus med el. Men nu har jag bra ekonomi och bor i lägenhet och har fjärrvärme.

ah, då förstår jag, tack.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

1713:- i beräknad årskostnad för förbrukningen, 8932:- för att vara ansluten...
Tror jag hoppar över att byta, betalar ändå nästan bara nätavgift

Visa signatur