Ljud läcker till grannen, lösning?

Permalänk
Medlem

Ljud läcker till grannen, lösning?

Tjena!
Har nyligen stött på ett problem jag inte visste att jag hade. Min granne hör tydligen ofta min musik och ber mig sänka trots att jag spelar på en volym jag skulle bedöma som lagom, alltså borde inte läcka genom väggarna. En stor anledning är att jag bor i ett korridorsrum där mitt skrivbord står mot grannens vägg, och därmed även mina högtalare (Audio Pro Addon T14). En snabb och enkel lösning är väl såklart att med en equalizer sänka de lägre frekvenserna, men vore ju väldigt tråkigt för ljudbilden haha.
Finns det några lösningar man skulle kunna prova för att hindra vibrationerna gå genom väggarna, utan att behöva sänka volymen drastiskt?

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyAnidE:

En stor anledning är att jag bor i ett korridorsrum där mitt skrivbord står mot grannens vägg, och därmed även mina högtalare (Audio Pro Addon T14).

Första saken att rätta till, låt den inte stå mot väggen?

Permalänk
Medlem

Är det betong väggar?
Rekommenderar hörlurar Efter 22.00. Eller vilken tid som "gäller" i ert kvarter.
Volym är personlig, vad man kan" uthärda".

På kvällar drar jag bassen i botten. Kass ljudbild, ja. Men snällt mot granarna

Om du känner personen kan du spela på den volym du anser ok, och gå in i personen rum. För att lyssna.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Är inte hörlurar ett alternativ?
Det blir svårt att stoppa ljudet om det ligger vägg i vägg, även med ljuddämpningsmattor. Taktiken brukar att gå från 0-ljud till ljud man knappt hör och lite till och stanna där. På kvällen så hör man lätt klampande i golvet så då är det högtalare bredvid örat som gäller.

Många är tyvärr ljudblinda när det gäller sig själv, ibland måste man fokusera på oljudet för att höra det. Hör man ljudet genom badrumsdörren / väggen (om man har någon) så hör förmodligen grannen det också.

På dagstid får man väll tåla lite musik på lägre volym under kortare tid, på kvällen / natten ska det vara tyst.

Tänk dig själv vad du skulle stå ut med och justera volymen därefter.

Man vänjer sig också vid högre volym om man kör med det ofta, men det går åt andra hållet också.

Permalänk
Medlem

Dra även ner på basen, den kan störa väldigt mycket om den är hög.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Bygg basfällor dvs akustik behandla rummet. Tjocka gardiner , tjock matta framför högtalarna.
Sätt högtalarna på gummi bussning typ : https://www.hifiklubben.se/tillbehor/hogtalartillbehor/argon-...

Sen dämpa volymen efter 2100 , ha basreglagen på neutral nivå dvs +-0.
Så du får korrekt ljudbild 😀

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Skaffa hörlurar, vill du spela som du vill skaffar du en bostad som är lämplig för detta.
Nu förmodar jag att du är student vilket gör det till ett icke-alternativ förstås. Och hörlurar behöver du ju inte använda hela tiden heller förstås. Lite ljud får man ju tåla i flerfamiljshus.

Gillar dock att du faktiskt funderar på hur detta kan lösas, de flesta tänker nog inte ens så långt utan börjar istället att störa sin granne än mer istället. Hoppas ni båda hittar en smidig lösning i slutändan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Är det betong väggar?
Rekommenderar hörlurar Efter 22.00. Eller vilken tid som "gäller" i ert kvarter.
Volym är personlig, vad man kan" uthärda".

På kvällar drar jag bassen i botten. Kass ljudbild, ja. Men snällt mot granarna

Om du känner personen kan du spela på den volym du anser ok, och gå in i personen rum. För att lyssna.

Nepp det är inte betongväggar. Använder lurar ofta, men ibland är det skönt att kunna va utan de!
På kvällarna använder jag alltid lurar så då är det inga problem, men i och med att det är en studentkorridor pluggas det ofta hemma på dagarna, därav klagomålen. Får nog göra som du och sänka basen då jag spelar musik helt enkelt.

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skaffa hörlurar, vill du spela som du vill skaffar du en bostad som är lämplig för detta.
Nu förmodar jag att du är student vilket gör det till ett icke-alternativ förstås. Och hörlurar behöver du ju inte använda hela tiden heller förstås. Lite ljud får man ju tåla i flerfamiljshus.

Gillar dock att du faktiskt funderar på hur detta kan lösas, de flesta tänker nog inte ens så långt utan börjar istället att störa sin granne än mer istället. Hoppas ni båda hittar en smidig lösning i slutändan!

Haha ja precis, vill helst undvika att störa deras pluggande, skulle nog själv bli galen på det! Får nog helt enkelt använda hörlurarna mer och skippa högtalarna.

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hörlurar på dig, alternativt hörselskydd på grannen.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Rekordmedlem

Provat spela så starkt att ingen fattar att du spelar musik utan tror att det är ett vulkanutbrott, jordbävning eller liknande ?
Det är svårt att göra nått åt ett fuskbygge utan att bygga om det och realistisk sett lär du inte kunna bygga om huset så det blir bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Regla upp 45mm, isolera, gipsa, tapetsera. dubbelvägg = ljuddämpning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av adfactory:

Regla upp 45mm, isolera, gipsa, tapetsera. dubbelvägg = ljuddämpning.

Tror inte där är några strålande marginaler till det i ett korridorsrum, om man ens får göra det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Skruva upp ett lager gips till på väggen mot grannen. Men det är ju lite jobb med det

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kör klassisk musik?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag kör med högtalarkuddar under mina högtalare, dämpar vibrationer ifrån högtalarna, så då får du bort dessa.

Typ sådana här :

https://www.thomann.de/se/the_takustik_isopad_6.htm

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

https://www.silentswede.se/ljudabsorbent-till-studio-silentsw...

Kanske kan hjälpa någorlunda. Det bästa är nog att ta hänsyn till omgivningen som ovanstående kommentarer redan har påpekat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyAnidE:

Nepp det är inte betongväggar. Använder lurar ofta, men ibland är det skönt att kunna va utan de!
På kvällarna använder jag alltid lurar så då är det inga problem, men i och med att det är en studentkorridor pluggas det ofta hemma på dagarna, därav klagomålen. Får nog göra som du och sänka basen då jag spelar musik helt enkelt.

Vilka hörlurar använder du? Jag använder öppna over ear (philips fidelio x2) och de sitter så skönt och det blir inte särskilt varmt under dem så inget problem att ha hela dagen .

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk

Jag köpte ett par nya högtalarstativ som jag sandfyllde vilket gjorde stor skillnad, då vibrationerna från högtalarna sprider sig lätt är det viktigt att dämpa dessa.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare