Epic Games avslöjar vårens exklusiva spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Nu är väl HL Alyx utvecklat av Valve, så de bör ju rimligtvis få sälja det exklusivt på sin egen plattform.

Men självfallet hade det varit trevligt om alla spel släpptes på GoG. Helt klart den bästa plattformen, från kundens sida sett.

Håller inte med. GOG är en underbar idé och att köpa spel på deras sida är bra - man kan använda dem utan en launcher och med mera. Dock så ställer installationerna av deras spel till det för användare ibland. Kunde inte köra ett DOS 2 eller Pathhfinder spelen på min laptop via GOG 2.0 launchern. Vägrade. Satt med utvecklare och andra och testade allt. Att ladda ner dem stand alone och vägra låta GOG 2.0 lägga sina galaxy drivare i foldrarna löste problemet. Så, njae, bäst är den verkligen inte.
Skall även tillägga att jag har spelen på STEAM också, efter rean, och installerades och kördes utan några som helst problem från start.

Har helt klart haft minst strul sätt till antal spel med STEAM - den är verkligen smidigast för slutanvändaren - såvida men inte kör single player spel utan mods, utan vänner utan intresse för något alls utöver SP delen - då är STEAM för just den titeln aningens overblown...
Jag känner bara min fru som har just ett spel installerat, och bara ett....

EDIT NOTE: La till lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dessvärre så släpps det än mer spel exklusivt på framförallt Steam. Jag hade gärna sett att vi kunnat köpa exempelvis Half Life Alyx på GOG men det sätter ju monopolisterna hos Valve stopp för.

Utan Vavle hade inte Half-life: Alyx funnits överhuvudtaget. De fullständigt betalde och utvecklade det själva. Det är ungefär som om folk hade klagat på att Fortnite inte finns på Steam, vilket ingen gör.

Dessa exklusiva titlar i nyheten är något annat dock, här har Epic precis som vanligt bara gått in med en stor säck pengar och köpt exklusiviteten efter utvecklingen. Det enda som händer i dessa fallen är att vår valfrihet som kunder försvinner, that's it - Hade Epic inte köpt rättigheterna så hade spelen funnits ändå, och sålts på fler ställen.

Sen att spel skulle vara exklusiva på Steam, det stämmer inte. Visst att det finns en massa titlar som endast finns på Steam... men Vavle i säg hindrar inte utvecklarna från att också släppa sina spel på andra butiker samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dessvärre så släpps det än mer spel exklusivt på framförallt Steam. Jag hade gärna sett att vi kunnat köpa exempelvis Half Life Alyx på GOG men det sätter ju monopolisterna hos Valve stopp för.

No GOG, no buy.
Game Pass löser dock mycket också.

Spel som utvecklas in-house tycker jag har rätt att vara exklusivt till en butik/plattform, och detta gäller även spel som Epic utvecklar själva. Det jag däremot inte tycker om är när man köper exklusiva rättigheter. Detta har förpestat konsolbranschen väldigt länge, och nu ser vi att det har kommit in i PC-branschen också, tack vare Epic, och tidigare varit förespråkare för en öppen marknad. Det är av denna anledning som de får ta emot så mycket skit, och det är inte mer än rätt. GOG borde vara PC-branschens förebild, inte Epic.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Alltså vet inte om de flesta har missat EPic, dom har varje vecka gratis spel. Och inte endast de som visades i artikeln.
Just nu är det Watch Dogs bland annat.
http://prntscr.com/rmh6uq

Så sure det kanske inte är de mest populära spelen, men det är en hel del spel som är nice.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skönt då kanske vi kan fortsätta att få använda steam. Ogillar Epicstore samt att deras klient är stenåldern jämfört med steams. Inte verkar den knappa in heller.
Att de bundit upp så många exklusiva titlar har nästan bara ökat missnöjet med dem.

Tycker EGS fungerar bra. Steam är klart bättre men om man jämför EGS mot ex Uplay eller Origin så är den så otroligt mycket bättre trots sin ringa ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Tycker EGS fungerar bra. Steam är klart bättre men om man jämför EGS mot ex Uplay eller Origin så är den så otroligt mycket bättre trots sin ringa ålder.

Egs fungerar men skillnaden är ändå stor.
Lokal streaming finns inte vilket för mig ett ett jätte minus.
Ett väl fungerade refund system saknas. Ja de har refunds men det tar ett tag och en massa onödig tid jämfört med steam.

Origon har jag ingen vidare pejl på då jag inte har några spel av dem.
Uplay har jag inte heller några spel köpta via men jag spelar flera spel som kräver uplay och kopplingen mellan Egs och och Uplay är knappas alltid smärtfri när det gäller att köpa spel. Kan ta ett bra tag innan man får alla aktiveringar att fungera.
Uplay är klart ännu sämre en de båda. De är dock i mina ögon en annan typ av leverantör då de har sina egna titlar endast.

Permalänk
Medlem

Industries of Titan och Dread Nautical ser ju ändå lite småintressants ut ändå?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Håller inte med. GOG är en underbar idé och att köpa spel på deras sida är bra - man kan använda dem utan en launcher och med mera. Dock så ställer installationerna av deras spel till det för användare ibland. Kunde inte köra ett DOS 2 eller Pathhfinder spelen på min laptop via GOG 2.0 launchern. Vägrade. Satt med utvecklare och andra och testade allt. Att ladda ner dem stand alone och vägra låta GOG 2.0 lägga sina galaxy drivare i foldrarna löste problemet. Så, njae, bäst är den verkligen inte.
Skall även tillägga att jag har spelen på STEAM också, efter rean, och installerades och kördes utan några som helst problem från start.

Har helt klart haft minst strul sätt till antal spel med STEAM - den är verkligen smidigast för slutanvändaren - såvida men inte kör single player spel utan mods, utan vänner utan intresse för något alls utöver SP delen - då är STEAM för just den titeln aningens overblown...
Jag känner bara min fru som har just ett spel installerat, och bara ett....

EDIT NOTE: La till lite...

Nu tänkte jag endast ur kundhänseende.

De har ju helt klart bäst returrätt, och det är nice att de inte har DRM.

Tekniskt och funktionsmässigt så är såklart Steam bäst - ingen tvekan. Köper nästan alla mina spel där, och har sällan problem. De gånger jag haft oöverkomliga problem så har jag fått pengarna tillbaka utan knussel.

Det bästa vore ju DRM-fritt och 30 dagars ångerrätt, med Steams funktioner och välfungerande system.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Jag utnyttjade för första gången min rätt att lämna tillbaka ett spel jag köpte på Steam förra veckan. Blev positivt överraskad över hur enkelt och smidigt det gick. Har ingen aning om hur det skulle gå till att göra likadant på Epic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Nu tänkte jag endast ur kundhänseende.

De har ju helt klart bäst returrätt, och det är nice att de inte har DRM.

Tekniskt och funktionsmässigt så är såklart Steam bäst - ingen tvekan. Köper nästan alla mina spel där, och har sällan problem. De gånger jag haft oöverkomliga problem så har jag fått pengarna tillbaka utan knussel.

Det bästa vore ju DRM-fritt och 30 dagars ångerrätt, med Steams funktioner och välfungerande system.

Där håller jag fullständigt med dig!

Permalänk

Industries of Titan, hm, kanske?