Se upp med Androids "Stör Ej"-funktion

Permalänk

Se upp med Androids "Stör Ej"-funktion

Varning
Jag vill utfärda en allmän varning för androidfunktionen
”Stör Ej”.
Det är hur lätt som helst att aktivera den av misstag.
Det räcker att man råkar nudda ikonen så är den igång.
Ingen varning får man heller. Den startar direkt.
I mitt fall ledde det till att jag missade flera viktiga
uppringningar från vården som ställde till det ordentligt.
Samtal från kontakter i telefonen gick fram som vanligt
vilket ju kan få en att tro att allt är som det skall.
För den som inte har sitt liv i telefonen utan endast är ett
snäpp bättre än tex Björn Hellberg så är det ju lätt hänt
att man går omkring med ”Stör Ej” funktionen aktiverad
hur länge som helst.

Förtydligade rubrik från "Varning"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Stör ej är fantastiskt att ha under nattetid med undantag för de på favoritlistan samt vid 2 uppringningar inom 15 minuter. Då nås man av allt akut ändå.
Däremot kan jag förstå om det råkar gå igång påverkar negativt men det borde man väl se då det står överallt att stör ej är aktivt?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Stör ej i fältet man drar ner? Det fältet är fullt konfigurerbart av vad för funktioner man vill ha där. Lite lätt som att trycka av wifi och dra slut sin surf.
Bara att ta bort snabbknappen om det skulle vara ett problem och det är en symbol om stör ej är på.
Man kan dock få in stör ej genom att sänka ringvolym/vibration i botten, går dock också att lösa om man har det problemet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ja det kan vara farligt om man aktiverar den av misstag, borde som standard inte finnas som snabbknapp i notifikationslådan utan att beskriva för användaren vad den gör första gången man trycker på den. Bättre att användare som vet vad funktionen gör själva lägger till snabbknappen om man behöver den, eller att man får nån ruta som förklarar vad den gör första gången man kommer åt den.

Stör ej kan vara en jättebra funktion, men borde inte vara så lätt att av misstag aktivera den (åtminstone första gången) för en ointresserad användare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja det kan vara farligt om man aktiverar den av misstag, borde som standard inte finnas som snabbknapp i notifikationslådan utan att beskriva för användaren vad den gör första gången man trycker på den. Bättre att användare som vet vad funktionen gör själva lägger till snabbknappen om man behöver den.

Kan vara bra att man lär sig sin utrustning och läser manualer innan man använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kan vara bra att man lär sig sin utrustning och läser manualer innan man använder den.

Eller så kan utvecklaren lära sig hur majoriteten av kunderna faktiskt använder produkten och utveckla den därefter, för att ge dem en bättre användarupplevelse och högre chans för att återkomma som kund. Är säker på att om du frågar 100 slumpmässigt utvalda personer kommer en stor majoritet inte veta vad "stör ej" på en android-lur gör för något.

Många entusiaster på detta forum som räknar med att alla ska vara lika autistiskt insatta i detaljer som de själva, men som 99/100 pers faktiskt inte bryr sig om.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Haft stör ej på i flera månader, hur gött somhelst.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av PlogarN97:

Kan vara bra att man lär sig sin utrustning och läser manualer innan man använder den.

Minst lika viktigt är att komma ihåg hur människor faktiskt fungerar. Läser du alltid hela manualen innan du börjar använda en ny telefon? Eller surfplatta, applikation, dator, moderkort, grafikkort, TV, kylskåp, mikrovågsugn, …? Och förstås varje gång det kommer en mjukvaruuppdatering till någon av dessa?

Har ingen åsikt om specifikt Do Not Disturb, men köper inte ditt argument.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Eller så kan utvecklaren lära sig hur majoriteten av kunderna faktiskt använder produkten och utveckla den därefter, för att ge dem en bättre användarupplevelse och högre chans för att återkomma som kund. Är säker på att om du frågar 100 slumpmässigt utvalda personer kommer en stor majoritet inte veta vad "stör ej" på en android-lur gör för något.

Många entusiaster på detta forum som räknar med att alla ska vara lika autistiskt insatta i detaljer som de själva, men som 99/100 pers faktiskt inte bryr sig om.

Ja då är det väl extra viktigt att man läser manualen om man inte är så teknisk.

För vana teknikanvändare räcker det nog att snabbt och smidigt ögna igenom manualen till kaffet innan löpturen på morgonkvisten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Kan vara bra att man lär sig sin utrustning och läser manualer innan man använder den.

Ja för det gör ju alla...

Bättre att göra produkter som är användarvänliga (i den mån det går)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja då är det väl extra viktigt att man läser manualen om man inte är så teknisk.

För vana teknikanvändare räcker det nog att snabbt och smidigt ögna igenom manualen till kaffet innan löpturen på morgonkvisten.

Inte lätt att läsa en manual som inte existerar. När fick du med en manual senast till en smarttelefon? Oavsett om Björn hade läst den icke-existerande manualen i det här läget så hade han kunnat aktivera funktionen av misstag eftersom den ligger i notifikationslådan. För de flesta hade det varit en bättre användarupplevelse om man själv fick lägga till den, likt många andra snabbknappar för obskyra funktioner.

Skickar med dig en manual till hur du på ett säkert sätt kliver av din höga häst, det verkar du behöva.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja för det gör ju alla...

Bättre att göra produkter som är användarvänliga (i den mån det går)

Personligen så kan jag inte komma på hur det kan göra det tydligare. I snabbmenyn är alla ikoner namngivna. Symbol och under det står det stör ej. Står ficklampa på symbolen med ficklampa.
Man får också mer information i menyn om man trycker lite längre på den.
Det första jag gör med en ny telefon är väl just att kolla vad sakerna som är på hemskärm och snabbmenyer gör. Det är 10 små saker som är att kolla. Tar 2 min sen vet man vad den runda knappen, kallat stör ej gör för något.

Hade jag fått bekräftelse på alla små knappar så hade jag gått loss. Hatar allt som är idiotförklarande när informationen är rätt framför nästan på mig.
Finns undantag, Roaming t.ex. kan notan springa iväg om man inte vet och då är det bra med en varning.
Had allt haft en varning hade folk skitit i det istället och blivit sura på att roaming kostade dem 2 papp och då har varningen förlorat mening och är bättre att den inte var där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Inte lätt att läsa en manual som inte existerar. När fick du med en manual senast till en smarttelefon?

Jag har fått med det till åtminstone min nuvarande och den förra.

Först en snabbguide i pappersformat i lådan, och sen i mobilens inställningar under "User manual", som öppnar en webbmanual.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad den här "stör ej"-funktionen är. Har aldrig fått på den av misstag i alla fall.

Men jag har alltid allt ljud avstängt dygnet runt, förutom när jag väntar viktiga samtal närmaste timmarna eller så (några gånger på ett år).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är väl olika hur tillverkare satt upp det där men på Samsung får du i alla fall en tydlig fråga om hur länge Stör ej ska vara på. Har för mig det var samma på Sony.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Personligen så kan jag inte komma på hur det kan göra det tydligare. I snabbmenyn är alla ikoner namngivna. Symbol och under det står det stör ej. Står ficklampa på symbolen med ficklampa.
Man får också mer information i menyn om man trycker lite längre på den.
Det första jag gör med en ny telefon är väl just att kolla vad sakerna som är på hemskärm och snabbmenyer gör. Det är 10 små saker som är att kolla. Tar 2 min sen vet man vad den runda knappen, kallat stör ej gör för något.

Hade jag fått bekräftelse på alla små knappar så hade jag gått loss. Hatar allt som är idiotförklarande när informationen är rätt framför nästan på mig.
Finns undantag, Roaming t.ex. kan notan springa iväg om man inte vet och då är det bra med en varning.
Had allt haft en varning hade folk skitit i det istället och blivit sura på att roaming kostade dem 2 papp och då har varningen förlorat mening och är bättre att den inte var där.

Ja nej jag har iphone så jag vet inte hur det ser ut på android. Tycker det är väldigt tydligt när/om jag råkar aktivera det, dyker ju upp en främmande ikon som man undrar vad det är.

Tyckte mest "dööööh läs manualen" var ett lite hjärndött svar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Stör ej

@BjörnJEJohansson: För min del så hade jag inte känt mig idiotförklarad om jag hade fått
frågan "vill du aktivera stör ej?" om jag av misstag hade råkat komma åt dess ikon.
Det är smällar man får ta.
Liknande saker förekommer ju för övrig ofta i datorsammanhang.
Om man tex vill byta extension på en videofil får man en varning.
Förr hände det ofta att jag av misstag ringde upp personer sedan jag av misstag hade
råkat komma åt deras namn i listan. Säkert obegripligt för många här på forumet
att sådant kan ske men så kan det vara för oss inom riskgrupperna.
Sedan stötte jag på en app som hette "Call Confirm" och alla sådana problem var över.
Livet blev underbart igen. Denna app rekommenderas varmt till alla som även har ett
annat liv höll jag på att skriva, men i alla fall till dem som känner att de behöver den.
(Vilket svammel)

Permalänk
Medlem

Lite fånigt att utfärda en varning på grund av ett vanligt handhavandefel. Lite som att varna för strömknappen när man råkat stänga av telefonen i fickan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Eller så kan utvecklaren lära sig hur majoriteten av kunderna faktiskt använder produkten och utveckla den därefter, för att ge dem en bättre användarupplevelse och högre chans för att återkomma som kund. Är säker på att om du frågar 100 slumpmässigt utvalda personer kommer en stor majoritet inte veta vad "stör ej" på en android-lur gör för något.

Många entusiaster på detta forum som räknar med att alla ska vara lika autistiskt insatta i detaljer som de själva, men som 99/100 pers faktiskt inte bryr sig om.

Ta bort snabbvalet/genvägen?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Den funktionen är definitivt lite farlig. Tror inte utvecklarna inser hur många som inte känner till vad den gör. Min pappa lärde sig faktiskt om stör ej funktionen igår. Han har haft iPhone i snart 10 år och hade inte en aning vad "den lilla månen" gjorde

Permalänk
99:e percentilen

@BjörnJEJohansson: Ett tips jag vill ge till dig är att inte trycka Enter mitt i meningar. Dina inlägg blir svårlästa om man inte råkar läsa dem på "rätt" sorts enhet med "rätt" bredd på fönstret, "rätt" textstorlek och så vidare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Stör ej-funktionen stör :-/

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Kan vara bra att man lär sig sin utrustning och läser manualer innan man använder den.

Skrivet av Alling:

Minst lika viktigt är att komma ihåg hur människor faktiskt fungerar. Läser du alltid hela manualen innan du börjar använda en ny telefon? Eller surfplatta, applikation, dator, moderkort, grafikkort, TV, kylskåp, mikrovågsugn, …? Och förstås varje gång det kommer en mjukvaruuppdatering till någon av dessa?

Har ingen åsikt om specifikt Do Not Disturb, men köper inte ditt argument.

När fick ni med en manual till en något sist? Man får en kom igång guide eller möjligen en bruksanvisning.

Tänk om man fick med en manual med en ingående beskrivning av alla funktioner och hur dom ska användas, det är något helt annat än en bruksanvisning.

Permalänk
Medlem

"Stör ej"-funktionen är det bästa som någonsin har hänt. Tar bort all frestelse att titta på mobilen på jobbet om den skulle surra till. Går dessutom utmärkt att göra undantag för telefonsamtal vilket är det enda jag svarar på på arbetstid.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning om att funktionen fanns, men hittade den bland inställningar i min Samsung. Tänkte först skriva att det är dåligt om det inte visas tydligt att den är i ett dylikt läge, men efter att ha testat att slå på det visas det ju också en symbol på den översta randen av skärmen.

Kan ju fortfarande vara lite problematiskt om man kan slå på ett sådant läge utan verifikation, men å andra sidan är det ju inte mer än att man inte behöver verifiera att man slår på ljudlöst läge. Skulle rekommendera @BjörnJEJohansson att fibbla lite med all lättåtkommna knappar och dylikt när du får en ny telefon, så du får en känsla för allt och kanske kan ta bort det som du inte tror dig få användning av (eller som kan skapa problem likt detta).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

På min Huawei telefon så får jag en stor popup där det frågas om man vill aktivera funktionen (och i den står det även information om vad den gör).
Så definitivt ingen chans att jag skulle råka aktivera det av misstag

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Trycka enter mitt i meningar

@Alling: Jo det är sant att jag brukar trycka shift enter när jag vill byta rad. Kanske skall man skriva sidan ut till systemet av sig själv byter rad så här. För mig ser det i alla fall bra ut när jag gör så men kanske inte för alla andra?

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag lyckats aktivera stör ej av misstag, så inte direkt något som påverkar mig iaf lol.

Och vill man kan man ändra sina quick toggles också enkelt.
Jag har dock den bland de första, ändå aldrig lyckats aktivera den av misstag.

Permalänk
Medlem

Håller mig till flygplansläge när jag behöver stör-ej. Och den ställer ingen kontrollfråga heller. Får bara en liten flygplanssymbol högst uppe. Aldrig råkat slå på den av misstag. Använt funktionen sedan Android 4.4.2 och stannat upp på 6.0.1.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Kan vara bra att man lär sig sin utrustning och läser manualer innan man använder den.

Om man ska vara petig så brukar inte Android eller de telefoner som använder Android komma med någon manual att läsa heller. Undantag kanske finns men jag har då aldrig sett någon.

Blir extra uppenbart när en normal, icke Androidinsatt, användare ska använda en telefon. OS uppdateras, inget är sig likt.