Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 7 3700x - Stockkylare eller ny?

Tjo!
Beställde igår en AMD ryzen 7 3700x. Kört intel de senaste åren så har lite dålig koll på AMD och deras kylning.

Räcker deras stock-kylare eller ska jag passa på att köpa en ny?

Om det rekommenderas en ny, vilken rekommenderar du?
AiO eller fläkt? Kom gärna med produktförslag också

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Den låter men den kyler bra, i alla fall för normalt användande.
Det är svårt att sätta ord på ljud men om du har datorn på skrivbordet så låter den för mycket, har du burken på golvet så är den helt okej.

Är du ljudkänslig så köp en annan kylare.
Har du pengar över och tvekar, köp en annan kylare.
Men jag tycker det är värt att prova först.

Jag körde stock ett tag, när jag spelar spel med lite action så tänker jag inte på ljudet men i lugnare spel eller loadingscreens så störde jag mig för mycket så jag köpte en Noctua och har inte ångrat det.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Ljudet från grafikkortet kommer överrösta CPU fläkten när du spelar, men skulle köpa bättre kylare iaf. Den kommer antagligen hålla boost frekvens längre med biffigare kyl.

Edit: Det räcker med en be quiet pure rock.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Den låter men den kyler bra, i alla fall för normalt användande.
Det är svårt att sätta ord på ljud men om du har datorn på skrivbordet så låter den för mycket, har du burken på golvet så är den helt okej.

Är du ljudkänslig så köp en annan kylare.
Har du pengar över och tvekar, köp en annan kylare.
Men jag tycker det är värt att prova först.

Jag körde stock ett tag, när jag spelar spel med lite action så tänker jag inte på ljudet men i lugnare spel eller loadingscreens så störde jag mig för mycket så jag köpte en Noctua och har inte ångrat det.

Kanon, tack
Vilken Noctua kör du?

Skrivet av Insanyrd:

Ljudet från grafikkortet kommer överrösta CPU fläkten när du spelar, men skulle köpa bättre kylare iaf. Den kommer antagligen hålla boost frekvens längre med biffigare kyl.

Tips på vilken kylare jag ska köra?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

@Cellen
Be quiet pure rock duger lätt 😉

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Får du plats med en NH-D15 kommer du aldrig behöva bekymra dig någonsin igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Kanon, tack
Vilken Noctua kör du?

Jag kör Nh-U12a, jättenöjd med den helt tyst i mitt P600s chassi.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Ljudet från grafikkortet kommer överrösta CPU fläkten när du spelar, men skulle köpa bättre kylare iaf. Den kommer antagligen hålla boost frekvens längre med biffigare kyl.

Edit: Det räcker med en be quiet pure rock.

Jag skulle inte hålla med här, amd-kylaren låter i alla fall mer än mitt grafikkort då den är så högvarvig, det beror ju säkerligen på vilken kyllösning det är på grafikkortet men mitt är bra mycket tystare på hög load.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Avstängd

Min stockkylare som jag enbart körde i BIOS i ett funktionstest rasslade till och med när den snurrade. Skulle säga att den duger till funktionstest, är inte avsedd att köras "i produktion".

Permalänk
Medlem

Om du kan köpa processorn i bulk till ett lägre pris, köp en kylare. Annars är det bara bygga med stockkylaren, använda den ett tag och sedan uppgradera till vad du vill ifall du inte gillar läget. Huruvida du ska välja AIO eller luft beror helt på vilket chassi du har och vad du själv känner är bäst, båda har för och nackdelar.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jag skulle inte hålla med här, amd-kylaren låter i alla fall mer än mitt grafikkort då den är så högvarvig, det beror ju säkerligen på vilken kyllösning det är på grafikkortet men mitt är bra mycket tystare på hög load.

Nja, möjligtvis högre frekvens på ljudet? Har 3 st amd-kylare, dock utbytta nu mot be quiet pure rock och en aio kyl. Dom är däremot väldigt mycket tystare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Om du kan köpa processorn i bulk till ett lägre pris, köp en kylare. Annars är det bara bygga med stockkylaren, använda den ett tag och sedan uppgradera till vad du vill ifall du inte gillar läget. Huruvida du ska välja AIO eller luft beror helt på vilket chassi du har och vad du själv känner är bäst, båda har för och nackdelar.

Tjo!
Kör ett Fractal Design Define R5 chassie.

För tillfället är det följande 3 kylare jag funderar på.
Pure Rock
Corsair Hydro H100i
Noctua NH-D15.

Det som talar imot lyftkylningen är storleken på kylaren. På nuvarande processor kör jag en H55 AiO.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Nja, möjligtvis högre frekvens på ljudet? Har 3 st amd-kylare, dock utbytta nu mot be quiet pure rock och en aio kyl. Dom är däremot väldigt mycket tystare.

Sant, det "störande" ljudet i alla fall

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Blev en H115i Pro. Knäpptyst och blev bra med utrymme. Återstår att se hur den kyler

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Blev en H115i Pro. Knäpptyst och blev bra med utrymme. Återstår att se hur den kyler

Grattis! Och välkommen till AIO klubben 😋

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.