Monitor för arbete - Programmering och annat kontorsarbete. 1440p eller 4k

Permalänk
Inaktiv

Monitor för arbete - Programmering och annat kontorsarbete. 1440p eller 4k

Hejsan!

Det jobbas hemifrån, det har nog inte undgått någon.

Denna nya verklighet har skapat behovet av en skärm till då jag och sambon är tvungna att dela på en idag. Detta är en Dell Ultrasharp 27" U2713HM 1440p skärm. Den har många år på nacken men levererar fortfarande i högsta grad, jag är mycket nöjd med den. Tanken med den nya vart först att köpa Dells motsvarande 27" 4k skärm, men den landar en bit över 6000 spänn vilket är en hel del pengar.

Frågan är om jag har nytta av en 4k skärm när jag programmerar? Ni som jobbat med bägge, vad är er erfarenhet? Det finns ju även billigare 4k skärmar som https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5283945 .

Fokus bör ligga på ergonomi, speciellt viktigt att den är bekväm att titta på för ögonen.

Mina jobb och privata laptops skall gärna kunna driva den också. jobblaptopen är en Macbook pro 13" från 2018, sitter integrerad Intel GPU i den. Min privata laptop är en Lenovo T495 med ett Ryzen 3500U chip, alltså Vega 8 grafikdel. Men för kontorsarbete bör väl 4k inte vara ett problem för dessa?

Är supertacksam för tips, speciellt från personliga erfarenheter av att jobba med olika typer av skärmar inom programmering.

Permalänk
Medlem

4k är trevligt i teorin, men har du för liten skärm så behöver du aktivera skalning av GUI och det var inte Win10 starka sida, iaf inte för två år sedan då jag körde en 27" 4k budgetmonitor. Windows tyckte jag skulle ha 150% skalning vilket i praktiken gjorde att jag inte hade fler pixlar på höjden än med en 1440p skärm, och skärpan var inte heller något extra men det kanske berodde på att det var en budgetskärm.
Jag kör nu enbart 1440p skärmar utan skalning av GUI, både hemma och på jobbet.
Köpte precis en Dell U2520D som jag är nöjd med, en USB-C kabel mellan laptop och skärm ger bild och usb in i skärmen samtidigt som den strömförsörjer laptopen.

Permalänk

Köpte en 2560x1440 skärm och ångrar det. Texten är så extremt liten att det blir svårt att använda den. Kör med 150% förstoring och program blir suddiga.

Skulle ha köpt 1080p skärm. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en 4k skärm. Skulle behövs förstoringsglas för att kunna läsa något.

Permalänk
99:e percentilen

Sitter med en XV273K (4K @ 120 Hz), som i mina ögon är drömmarnas skärm för de flesta typer av arbete, i synnerhet programmering. Text upplevs verkligen påtagligt skarp jämfört med 1440p på samma skärmstorlek och avstånd, tycker jag.

Skrivet av Frejoh466:

Köpte en 2560x1440 skärm och ångrar det. Texten är så extremt liten att det blir svårt att använda den. Kör med 150% förstoring och program blir suddiga.

Skulle ha köpt 1080p skärm. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en 4k skärm. Skulle behövs förstoringsglas för att kunna läsa något.

Detta resonemang förstår jag knappt överhuvudtaget. Man anpassar väl bara antingen skalning eller zoomnivå så att texten blir lagom stor? Nog för att detta har vissa begränsningar i det allmänna fallet, men hur kan du förespråka 1080p (med 100 % skalning) framför 4K med 200 % skalning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Sitter med en XV273K (4K @ 120 Hz), som i mina ögon är drömmarnas skärm för de flesta typer av arbete, i synnerhet programmering. Text upplevs verkligen påtagligt skarp jämfört med 1440p på samma skärmstorlek och avstånd, tycker jag.

Detta resonemang förstår jag knappt överhuvudtaget. Man anpassar väl bara antingen skalning eller zoomnivå så att texten blir lagom stor? Nog för att detta har vissa begränsningar i det allmänna fallet, men hur kan du förespråka 1080p (med 100 % skalning) framför 4K med 200 % skalning?

Windows skalning är skräp och ofta program blir suddiga med 150%.

Visst, om man kan köra 4x skalning så går det ju. Tror dock att det bara är Mac som stöder den typ av skalning native.

Permalänk
Sötast

Vad du än gör så snåla inte!
Du använder ögonen 100% av tiden du använder en skärm, där är det viktigt med hög standard och bra komponenter som ger ett naturligt och mindre påfrestande för ögonen!

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att ändra min setup. Jag kör idag 3st 27" 1200p (16:10) skärmar. Porträtt, Landskap, Porträtt.
Det är inte så att jag inte uppskatta multimonitor setupen. Men det är så mycket strul med dockor som inte är kompatibla med alla datorer (jag har nyligen bytt dator) eller så måste man köra 3 kablar till datorns alla tillgängliga portar.

Så i min plan för nästa upgrade blir nog en >40" 4K skärm. Det tar upp samma fysiska yta på skrivbordet men jag får lite extra skärmyta på höjden på den mittersta, landskaps, skärmen. Och det är bara en kabel (USB-C) att koppla in 🤷‍♂️

En kollega till mig som kör MacOS sitter på en Dell Ultrasharp 43" och det ser riktigt trevligt ut. Man kör inga fönster i helskärm direkt, men flera små flytande. Vill man inte se sitt skrivbord kan man alltid ha ett par extra terminaler öppnade 🤓

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en 34" ultrawide 1440p. Samma höjd som en 27" 1440p, men man får plats med ett fönster till på bredden. Jag har ofta behov av att ha två kodfönster och en webbläsare/mail på skärmen, vilket går utmärkt med en ultrawide. Har inget behov av dubbla skärmar längre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frejoh466:

Windows skalning är skräp och ofta program blir suddiga med 150%.

Jag kör 150 % skalning när jag kör Windows på min XV273K. (När jag hade 1440p körde jag 100 %.) Det är bara gamla legacyprogram som blir suddiga. De program jag använder för programmering (VS Code, Atom, Firefox, Windows Explorer) har bra stöd för skalning och textstorlek/zoom, så inga problem där.

Sedan tycker jag inte vi ska utgå från att TS nödvändigtvis kör Windows överhuvudtaget, med tanke på att hans användningsområde är programmering. Det som framgår i OS-väg är att hans jobbdator troligen kör macOS.

Citat:

Visst, om man kan köra 4x skalning så går det ju.

Och det kan man på 4K. Därför förstår jag inte varför du tycker att du borde ha köpt en 1080p-skärm, men "aldrig skulle komma på tanken att köpa en 4K-skärm".

Citat:

Tror dock att det bara är Mac som stöder den typ av skalning native.

Får erkänna att jag inte riktigt vet vad du menar med detta, men 200 % skalning funkar bra på både Windows och Linux i min erfarenhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som programmerare och kör 27" 4K hemma och 27" 1440p på jobbet, och 4K är väldigt märkbart behagligare att läsa text på. Jag kör dock enbart Linux och har inga större klagomål på skalningen, men jag kan inte uttala mig om hur det fungerar i andra OS.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar verkligen minst 1600 vertikala pixlar. Och pixelstorleken bör vara minst samma som för 27" 1440p.

Därför är det tråkigt att så få 38" 3840x1600 existerar.

Tidigare körde jag 3 st vertikalt ställda 1920x1200 . Men jag är nu otroligt nöjd med min LG 38UC99.
Det är en i övrigt ganska tråkig skärm. Inte så ljusstark, bara 75 Hz, inte jättemycket anslutningar osv. Men till just programmering och kontorsarbete är den fantastisk. Jag ställer alltid mina skärmar på lägsta ljusstyrka ändå.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Bildexpert 📺

MacOS är bekymmerfritt sedan länge. Måste backa till legacy med PowerPC-emulering och program från den tiden för att märka av problem runt gränsnittet med skalning. Men PowerPC-emuleringen är borta sedan länge för moderna Macar. Så detta är ett icke-problem ifall man kör en moderna Mac och håller sig med aktuella programversioner. Apple är på gott och ont väldigt effektiva med att bli av med just legacyproblem.

Windows 10 är inte helt genomtänkt runt skalning och eftersom Microsoft vare sig kan eller vill klippa banden mot legacyprogram har många, även en moderna program, en del problem med skalning av gränsnittet. För allmänn användning, webb-surf, office etc. fungerar det däremot utan problem skulle jag säga

Permalänk
Medlem

27tum skulle jag gå med 1440, från 32tum och större 4K.
4K på en skärm under 32tum kan kräva skalning och då beror det på OS och programmet att det blir bra samt med lite ev. meck.
Fast för programmering brukar IDE vara bra på att skala.

Ritar du (t.ex. CAD, illustrationer eller foto) har du större behov för högre upplösning än med text (programmering).

Permalänk
Inaktiv

Mycket hänger på sittavståndet. En 27" 4k får man sitta rätt nära, en 32" 4k kan man ha på lite större avstånd och kan t.ex. luta sig tillbaka för att vila ryggen. En 32" får man också hyfsat lätt plats med. En 43" 4k börjar bli otymplig och så långt tillbaka från skärmen behöver man inte sitta.

Hög upplösning är bra för programmering. Det tar ett tag innan man riktigt börjar uppskatta det, innan man uppfattar skillnaden, det kommer liksom smygande hur bra det är, men det är alltså värt en hel del med skarpare text.

Permalänk
Medlem

Tar och lånar tråden. Jag undrar om IPS paneler är bättre för ögonen än VA paneler om man sitter framför skärmen 8-10h om dagen? Någon som vet?

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag sitter på samma plats och avstånd och kör idag 5K på 27 tum där jag tidigare har kört 1920x1200 i många år och fram till nyligen 2560x1440. Kan även växla över till 4K 27-tum på exakt samma avstånd.

Alla fungerar lika bra på samma avstånd så länge skalningen fungerar. Och på samma avstånd bara fördelar med 5K och 4K över de gamla 00-talspixelmatriserna eftersom pixelstrukturen är nästan helt borta och textrenderingen är ordentligt mycket bättre.

På 5K-skärmen – en gammal iMac 5K från 2015 – kör jag motsvarande 2880x1620-upplösning och får därmed lite mer arbetsyta och en rejält mycket bättre textrendering jämfört med den förra 2560x1440-skrmen med 100% skalning. Även grafik och fotoarbete på 5K-skärmen är som väntat bättre. Inte bara för den högre pixeltätheten utan för att den obstruerande och fullt synliga pixelstrukturen som är på 2560x1440-paneler inte längre är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag funderar på att ändra min setup. Jag kör idag 3st 27" 1200p (16:10) skärmar. Porträtt, Landskap, Porträtt.
Det är inte så att jag inte uppskatta multimonitor setupen. Men det är så mycket strul med dockor som inte är kompatibla med alla datorer (jag har nyligen bytt dator) eller så måste man köra 3 kablar till datorns alla tillgängliga portar.

Så i min plan för nästa upgrade blir nog en >40" 4K skärm. Det tar upp samma fysiska yta på skrivbordet men jag får lite extra skärmyta på höjden på den mittersta, landskaps, skärmen. Och det är bara en kabel (USB-C) att koppla in 🤷‍♂️

En kollega till mig som kör MacOS sitter på en Dell Ultrasharp 43" och det ser riktigt trevligt ut. Man kör inga fönster i helskärm direkt, men flera små flytande. Vill man inte se sitt skrivbord kan man alltid ha ett par extra terminaler öppnade 🤓

Håll mig uppdaterad vad du kommer fram till, börjar bli dags för mig också.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition