Entusiaster vill få Samsung att överge Exynos i Europa

Permalänk
Medlem

Men köp dem inte då...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Ni som säger "men köp det inte då"

Ett stort problem är ju att mobilerna heter samma sak. Kunder som inte vet bättre blir lurade på en sämre produkt, vilket inte borde vara lagligt. Hade Samsung döpt mobilerna olika så hade det varit mer okej. Fortfarande inte helt okej, då europeer då fortfarande inte ges möjlighet att köpa den bättre produkten, och då kan man klaga på det istället, men man blir iallafall inte lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ni som säger "men köp det inte då"

Ett stort problem är ju att mobilerna heter samma sak. Kunder som inte vet bättre blir lurade på en sämre produkt, vilket inte borde vara lagligt. Hade Samsung döpt mobilerna olika så hade det varit mer okej. Fortfarande inte helt okej, då europeer då fortfarande inte ges möjlighet att köpa den bättre produkten, och då kan man klaga på det istället, men man blir iallafall inte lurad.

Inga kunder blir lurade eftersom det är allmänt känt att de kör olika systemkretsar i olika regioner. Det är inget de undanhåller. Köper man något utan att undersöka vad det är man köper är det ens eget fel om den inte motsvarar ens förväntningar. Köp en annan telefon om telefonen inte är vad du vill ha.. Gnäll inte på Samsung. De har gjort ett medvetet val genom att köra Snapdragon i USA. Helst skulle de såklart vilja köra sina egna kretsar och kameror där också.
Jag ser det som att här får ni den riktiga modellen här och i USA får de en annan bättre. Gillar man inte hur den modellen presterar får man köpa en telefon som har de kretsarna man vill ha, det är enkelt. Jag skulle i nuläget inte köpa en Samsungtelefon eftersom de inte varit prisvärda på många år. Vill man betala extra för Samsungmärket så är det fritt fram att köpa en. Det är det många som gör, fast många tror de är bättre än de är eftersom de heter Samsung. Det kan också vara att luras enligt vissas konstiga sätt att se på det...

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Exynos 990 blir den sista med SLSI:s egna cpu arkitektur så är det troligare att det blir mer jämt i framtiden.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Det är sådant här som får mig att tycka illa om Samsung, det finns säkert många som bara läser review på nätet av stora tekniksidor och läser hur bra en telefon är med Snapdragon. Sen går man och köper samma telefon Serige och får en sämre telefon utan att veta det.

Tror inte det hade varit så uppskattat om t.ex Tesla släpp Model 3 Long range där den man köper i EU har 20% kortare räckvidd

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Men, hur svårt är det att rösta med plånboken?
Gillar du inte produkten, köp den inte!

Skrivet av Novdid:

Och min spontana tanke blir att det finns gott om andra tillverkare som säljer Androidlurar med Qualcommkretsar och Sonys sensorer. Våga köpa annat kanske är ett alternativ?

Dessutom kanske det får Samsung att inse att det syns i de ekonomiska resultaten och därmed tvingas släppa bättre produkter.

Skrivet av Nioreh83:

99% varken bryr sig, vet om, eller märker nån skillnad. Entusiaster kan väl importera en om de vill ha en annan cpu. Är ju inte förbjudet, eller särskilt svårt.

Skrivet av anon42512:

Men då är det så simpelt att du inte köper en Samsung-telefon. Det var väl inte så svårt?

Skrivet av FubbHead:

Men köp dem inte då...

Det ena utesluter ju inte det andra. Man kan vilja ha en förändring och skriva under, samtidigt som man inte köper en Samsung-telefon.

Konsumentmakt är inte bara plånboken, utan även om man går samman och försöker påverka. Jag tycker att det är ett intressant initiativ oavsett om det hjälper eller inte.

Permalänk

Entusiaster vill... Jag skulle snarare påstå att precis alla förutom konkurrenterna vill att en tillverkare ska leverera bättre saker.
Utan att vara insatt i Exynos så vill Samsung att denna ska bli bra, helst skulle de kanske bara sälja denna cpu? Men det är tufft att bli bättre för att Snapdragon blir också bättre för varje år.
Jag tycker Samsung borde lösa problemet med att t.ex ha Exynos i en billigare modell. Som det är nu tycker jag de lite utnyttjar falsk marknadsföring. Folk ser recensioner på samsung s20 och den får superbra betyg, sedan får de hem en mobil som är lite sämre utan att veta om detta.

De som har åsikten att man ej behöver ha en sådan bra cpu så det kvittar, ja man behöver kanske inte heller ha en mobil för 10 000kr. De som dock köper en sådan dyr mobil gör det troligtvis för att de vill ha bättre hårdvara.

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att de kör olika processorer?

Har det med tillverkningskapacitet av den bättre processorn att göra?

Permalänk
Medlem

men för f** här var man lyckligt ovetande, var ni tvungna att upplysa om detta, nu kommer jag ju störa mig varje gång jag använder telefonen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Inga kunder blir lurade eftersom det är allmänt känt att de kör olika systemkretsar i olika regioner.

Fast det där tror du väl inte riktigt på va? Jag kan sträcka mig till att det är allmänt känt hos en del av Sweclockers läsare, men där stannar tåget. Det är definitivt inte allmänt känt att de köra olika kretsar. Jag skulle snarare säga att om du gick runt på stan och frågade folk vilken krets deras telefon använder, så skulle majoriteten svara "Vad är en krets" eller "Hur ser jag det?". De flesta är lyckligt ovetandes om att det finns två versioner av varje Samsung telefon, och att den de har kostar lika mycket eller mer, men presterar sämre.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Vad är anledningen till att de kör olika processorer?

Har det med tillverkningskapacitet av den bättre processorn att göra?

Det är patent-relaterat. De får inte sälja Exynos i USA har jag för mig.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk

Känns som att man kollar upp sånt om man bryr sig om produkten man köper(speciellt när den kostar ca 10000kr). Har väl vart så länge att mobiler har lite olika specs i olika regioner. Mer så nu när 5G varianter finns och versioner med olika mycket minne och lagring. Det är väl bara att köpa nått annat, köper ingen mobilerna så lär samsung märka av det.

Permalänk

Om Googles egna Pixel-telefoner såldes i Sverige så skulle jag köpa en sådan.
Jag är så trött på att Samsung installerar en massa saker som jag inte vill ha och INTE kan ta bort.
När jag köpte min S7 Edge så var nästan hälften av utrymmet redan fyllt med skit jag inte ville ha.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BobMarley:

Det är patent-relaterat. De får inte sälja Exynos i USA har jag för mig.

Jag trodde det hade med olika modem att göra 🤔

EDIT: Verkar som jag hade rätt också
https://www.cio.com/article/3035487/what-chip-will-your-galax...

Citat:

The company is using the two chips largely because they have different integrated modems. The Snapdragon 820 modem supports a wider range of bands and runs on older CDMA networks operated by companies like Verizon. The Exynos is tuned for GSM and LTE networks deployed in European and Asian countries.

Permalänk
Medlem

Samsung har rätt att erbjuda vilken hårdvara de vill i sina produkter.
Den som inte gillar telefonerna kan avstå från att köpa produkten och om ni får den via arbetet så uppfyller den säkert de krav som finns i arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Samsung har rätt att erbjuda vilken hårdvara de vill i sina produkter.
Den som inte gillar telefonerna kan avstå från att köpa produkten och om ni får den via arbetet så uppfyller den säkert de krav som finns i arbetet.

Man har samma rätt att uttrycka sin åsikt om vilka produkter som helst också.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Däremot har den inte stöd för alla 4G-/LTE-band som den internationella varianten har, men en S20 såld i USA borde fungera utmärkt i Sverige.

Fungerar gör den väl men alla 4G+-kombinationer som används i Sverige stöds inte av Snapdragon-versionerna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Antar att Samsungs kunder gillar monopol då

Hahaha!! Do not speak about APPLE customers !

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fungerar gör den väl men alla 4G+-kombinationer som används i Sverige stöds inte av Snapdragon-versionerna.

Nej, det är förvisso sant - USA-varianten fixade färre LTE-kanaler vi använder än jag antog. My bad.
Ser ut som det är 2.6GHz-bandet (LTE 7 och 38) som den kommer få gå på vad gäller 4G-trafik - vilket gör att den kanske inte är så intressant för någon som tänker använda den alltför långt från storstäder.

Korea-versionen av S20n ser ju mest intressant ut för de som vill köra Snapdragon, då den stödjer fler av våra LTE-kanaler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Fast det där tror du väl inte riktigt på va? Jag kan sträcka mig till att det är allmänt känt hos en del av Sweclockers läsare, men där stannar tåget. Det är definitivt inte allmänt känt att de köra olika kretsar. Jag skulle snarare säga att om du gick runt på stan och frågade folk vilken krets deras telefon använder, så skulle majoriteten svara "Vad är en krets" eller "Hur ser jag det?". De flesta är lyckligt ovetandes om att det finns två versioner av varje Samsung telefon, och att den de har kostar lika mycket eller mer, men presterar sämre.

O andra sidan är det nog ingen annan utom just sweclockers medlemmar som ”lider” av att det är skillnad mellan dem då de flesta skillnaderna kretsen levererar endast upplevs i något prestandatest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

O andra sidan är det nog ingen annan utom just sweclockers medlemmar som ”lider” av att det är skillnad mellan dem då de flesta skillnaderna kretsen levererar endast upplevs i något prestandatest.

Det håller jag utan tvekan med om. Folk förstår ju inte ens att det INTE är normalt att ha 15st olika toolbars i sin webbläsare..

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nej, det är förvisso sant - USA-varianten fixade färre LTE-kanaler vi använder än jag antog. My bad.
Ser ut som det är 2.6GHz-bandet (LTE 7 och 38) som den kommer få gå på vad gäller 4G-trafik - vilket gör att den kanske inte är så intressant för någon som tänker använda den alltför långt från storstäder.

Korea-versionen av S20n ser ju mest intressant ut för de som vill köra Snapdragon, då den stödjer fler av våra LTE-kanaler.

Fast största problemet brukar vara att många av de kombinationer av band (Carrier aggregation) som används inte stöds. Som 3 + 20, 3 + 3 + 20, 3 + 7 + 20, 1 + 20, 20 + 38 etc. Bara internationella Exynos-varianter har dessa hos Samsung.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast största problemet brukar vara att många av de kombinationer av band (Carrier aggregation) som används inte stöds. Som 3 + 20, 3 + 3 + 20, 3 + 7 + 20, 1 + 20, 20 + 38 etc. Bara internationella Exynos-varianter har dessa hos Samsung.

Har för dålig koll på hur CA är implementerat här får jag erkänna - tar gärna mer info om hur det ser ut i Sverige om det finns.
Som jag antog är det operatören som allokerar aggregering mellan band/LTE-kanaler (så länge telefonen stödjer dessa - och att aggregering inte görs om inte stöd finns, tidiga 4G-lurar är ju ett exempel på lite skralare stöd för vissa band och kanaler), var inte medveten om att telefonen/chipset+radio(r) har en större roll i det.

Tack för mer info i alla fall, intressant!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det skulle inte vara sådan storsak om Samsung inte var mer eller mindre det enda märket som tillverkar smartphones med storlek 150x70mm som samtidigt har SD8xx SoC.

Alla andra tillverkare tycker visst att det är lättare att bara sälja något större. Hej, tillverkare jag försöker köpa en smartPHONE här, inte någon jävla phablet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

....Alltså....vissa saker tror man bara inte händer....

Så entusiaster är missnöjda över Samsungs Epoxi kretsar....vad gör dem åt det..?
Fortsätter köpa Epoxi kretsar o tror att Samsung ska byta ut de mot Snapdragon....

Hallå..? Nån hemma..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Dagens i-världsproblem.

Till skillnad från ALLT annat här som är... livsviktigt?

Skrivet av Campaigner:

....Alltså....vissa saker tror man bara inte händer....

Så entusiaster är missnöjda över Samsungs Epoxi kretsar....vad gör dem åt det..?
Fortsätter köpa Epoxi kretsar o tror att Samsung ska byta ut de mot Snapdragon....

Hallå..? Nån hemma..?

Hallå? Nån hemma?

Hört talas om att det går att göra mer än en sak?

Otroligt låg nivå i denna tråden på alla som försöker göra sig lustiga.

Skrivet av Triton242:

O andra sidan är det nog ingen annan utom just sweclockers medlemmar som ”lider” av att det är skillnad mellan dem då de flesta skillnaderna kretsen levererar endast upplevs i något prestandatest.

Skulle säga att alla i hela europa som äger en Samsung-telefon lider av det.

Battertid är en tämligen väsentlig del av en telefon. Folk tenderar att ladda vid behov.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ceogar:

Hallå? Nån hemma?

Hört talas om att det går att göra mer än en sak?

Otroligt låg nivå i denna tråden på alla som försöker göra sig lustiga.

Som att både köpa nya modellen av en mobil vars krets man inte vill ha OCH klaga på företaget att man vill ha den bättre kretsen USA fick..?

Jovisst kan man det....

....långt de flesta hade förhoppningsvis köpt ett annat märke dock....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]