Epic Games avslöjar vårens exklusiva spel

Permalänk
Melding Plague

Epic Games avslöjar vårens exklusiva spel

Vårens skörd av Epic Games-exklusiviteter undviker kontroversiella stortitlar och fokuserar istället på indiespel som Among Trees.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att detta nu är ett problem på PC-marknaden också.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Riktigt tråkigt att detta nu är ett problem på PC-marknaden också.

Va? Finns det olika launchers hos konsollerna?

Permalänk
Medlem

Skönt då kanske vi kan fortsätta att få använda steam. Ogillar Epicstore samt att deras klient är stenåldern jämfört med steams. Inte verkar den knappa in heller.
Att de bundit upp så många exklusiva titlar har nästan bara ökat missnöjet med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Riktigt tråkigt att detta nu är ett problem på PC-marknaden också.

Förutom att det egentligen inte är ett problem. Visst, bäst vore om det kunde undvikas helt och alla spelen släpptes på alla butiker(inte bara att alla spelen släpps på steam).

Men det är ju inte riktigt att jämföra med konsolerna där man måste köpa samma prestanda en gång till för att kunna spela ett visst spel.

Tycker t ex att det känns lite larvigt att det står en Switch och en Nvidia Shield på min tv bänk som båda har samma chip i sig. Hade vart bättre att bara regga både switch/shield konto på en av maskinerna så hade man tillgång till allt från bådas utbud.

Permalänk
Medlem

Tur att det bara är "skit spel"
Diabotical ser dock lite små roligt ut ):

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Hjälpsam

Gog 2,0
One launcher to rule them all...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Va? Finns det olika launchers hos konsollerna?

Svårt att spela xbox spel på en ps4a.
Tycker också det är tråkigt med exklusiva spel, samma sak med streaming tjänster :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Tur att det bara är "skit spel"
Diabotical ser dock lite små roligt ut ):

EGG!

Diabotical är riktigt kul, movement är nästan 1:1 med Quake 3, vapen i princip samma och allt inpacketerat i en riktigt väl fungerande motor. Den första slutna betan avslutades i söndagskväll och kommer att först följas av utvärding i någon vecka för att följas av en ny sluten betaperiod. Är du sugen på att testa nästa betaperiod tycker jag du ska gå hit www.diabotical.com och be om en nyckel.

glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Svårt att spela xbox spel på en ps4a.

Ja, men det är inte lika svårt att spela en epic games exlusiv titel på PC även om man är Steam användare så ser inte riktigt jämförelsen.

Dock håller jag med om att det är tråkigt att det är svårare som konsument att välja vilken vilken launcher man vill köpa spelet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gog 2,0
One launcher to rule them all...

Kräver väl fortfarande att man har de övriga installerade för att spela? Bara att man får en översikt på ett ställe.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ducedo:

Kräver väl fortfarande att man har de övriga installerade för att spela? Bara att man får en översikt på ett ställe.

Ja det krävs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skönt att det inte var några efterlängtade AA titlar. Förhoppningsvis så hindras de av att de vill sälja dem på Steam också (Genom Steams avtal att spel måste släppas på Steam inom 1 månad av släppet i en annan butik).

Men jag börjar tyvärr ogilla Steam en del nu också, det nya library är inget bra. Kan inte få min gammla goa list vy och kunna sortera spel på vart de installerade osv. Man får inte samma översyn i nya.

Permalänk
Avstängd

Var inget av spelen som fick mig att gå igång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lille7:

Svårt att spela xbox spel på en ps4a.
Tycker också det är tråkigt med exklusiva spel, samma sak med streaming tjänster :/

Alltså om det vore så att man kunde installera någon "Xbox Launcher" på en PS4:a och kunna spela Xbox-spel på en PS4 så hade det ju vart rätt bra ändå.

Det är det situationen är på PC-plattformen. Inte så att du måste köpa en speldator för varje launcher du behöver köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Riktigt tråkigt att detta nu är ett problem på PC-marknaden också.

Problem? antar du menar konsoler och plattforms exklusiva spel? om så är fallet så är väl det inte ett problem på pc-marknaden? spelar ingen roll vilken pc du har du kan ändå köpa alla pc-spel eller har jag missat något? är Epic Games exslusivt för Intel användare eller något??

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nu är jag så gammal så att jag var med när det inte fanns "launchers" utan varje spel startades genom var sitt program. Har man nu svårt och tycker att mer än en "launcher" blir för komplext så kanske man skall köpa en konsol? De är ju mycket enklare...

Permalänk
Medlem

Gör som jag, börja använda en launcher för alla launchers! Finns flera, jag använder Playnite, andra använder Gog 2 galaxy grejen, finns fler. Playnite är open-source och samlar alla spel på en plats, även om respektive launcher måste startas ibland men då åtminstone ha igång 6 st olika launchers och ändå se sitt bibliotek samlat.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Nu är jag så gammal så att jag var med när det inte fanns "launchers" utan varje spel startades genom var sitt program. Har man nu svårt och tycker att mer än en "launcher" blir för komplext så kanske man skall köpa en konsol? De är ju mycket enklare...

Det var ju inte bättre på den tiden dock. Jag minns att man fick gå och hämta uppdateringar till spelen manuellt, eller i bästa fall skulle spelen uppdateras när man faktiskt vill spela. Med en (eller några få) launchers kan detta ske i bakgrunden.

Det bästa hade ju vart om allt sånt här sköttes genom någon slags central pakethantering i operativsystemet och inte en massa bloatade launchers som alla ska ligga i bakgrunden och få sitt, men alternativet att varje spel ska sköta egenuppdateringar är ju inte bättre på något sätt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag tror denna inriktningen är mer hälsosam för epic på sikt.
Exklusiviteter på AAA-spel väckte ju onekligen......känslor, och man fick snabbt ett.....rykte.
Hellre ökänd än okänd kanske men jag ser hellre en rejäl satsning på förmånliga avtal för indies:)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror denna inriktningen är mer hälsosam för epic på sikt.
Exklusiviteter på AAA-spel väckte ju onekligen......känslor, och man fick snabbt ett.....rykte.
Hellre ökänd än okänd kanske men jag ser hellre en rejäl satsning på förmånliga avtal för indies:)

Ja, om inte annat så lyfter den här sortens satsning upp ett antal mindre kända indie-spel från mediabruset. Dessa spel skulle ju sannolikt inte t.ex. figurerat i en nyhetsartikel här på siten om de inte vore Epic-exklusiva.

Permalänk
Inaktiv

Dessvärre så släpps det än mer spel exklusivt på framförallt Steam. Jag hade gärna sett att vi kunnat köpa exempelvis Half Life Alyx på GOG men det sätter ju monopolisterna hos Valve stopp för.

No GOG, no buy.
Game Pass löser dock mycket också.

Permalänk
Medlem

Bara ladda ner Epyc launcher och enjoy. Sluta tjafsa.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon5930:

Game Pass löser dock mycket också.

Jo det är sant. Hade bara önskat att man slopat windows stores märkliga fullscreenlösning som tar prioritet över tex steams overlay 🤬 (#steamlinkissues)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Jo det är sant. Hade bara önskat att man slopat windows stores märkliga fullscreenlösning som tar prioritet över tex steams overlay 🤬 (#steamlinkissues)

För mig är det tvärtom, Steam tar över i allt annat. Så kör oftast Steam avstängd idag.
Hanteringen av overlays av olika slag behöver verkligen förbättras.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att detta vidriga beteende fortsätter.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dessvärre så släpps det än mer spel exklusivt på framförallt Steam. Jag hade gärna sett att vi kunnat köpa exempelvis Half Life Alyx på GOG men det sätter ju monopolisterna hos Valve stopp för.

No GOG, no buy.
Game Pass löser dock mycket också.

Nu är väl HL Alyx utvecklat av Valve, så de bör ju rimligtvis få sälja det exklusivt på sin egen plattform.

Men självfallet hade det varit trevligt om alla spel släpptes på GoG. Helt klart den bästa plattformen, från kundens sida sett.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

För mig är det tvärtom, Steam tar över i allt annat. Så kör oftast Steam avstängd idag.
Hanteringen av overlays av olika slag behöver verkligen förbättras.

Ja, det hade varit härligt om det fanns någon priotiteringslösning i windows. Där man kan välja att lägga overlays i olika ordning. Då får väl programmen också regga det har overlays och namnge dem. Hade varit riktigt bra!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Pinsamt, och att folk fortfarande stödjer detta spektakel är sjukt i mina ögon..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Proffsmoddare

Inte för att jag är intresserad av spelen som listas här, men jag hade inte köpt oavsett.

Väntar på att Control ska släppas på riktigt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989