Hur ser köket ut när du lagat mat?

Permalänk
Medlem

Har inte jättemycket bänkyta (litet tidigt 60-talskök) och ingen diskmaskin, så oavsett hur mycket jag än försöker hålla efter det så ser det alltid ut som skit. Före, under, efter, ungefär lika illa.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Kaos innan, mer kaos efter. Har ett väldigt gammalt kök säkert 60tal, dåligt med ytor, trångt och en liten diskbänk, ingen diskmaskin. Är bara hyresgäst privat och hyran är låg så kan inte klaga heller.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Administrativ avgift

Köket ska vara rent när man lagat mat, stekpannor ska diskas direkt osv annars hade min OCD sprungit upp mot väggarna. Nu kommer jag inte laga någon mat på några dagar så kan inte ta en bild men det som blir kvar läggs direkt i matlådor och ska inte lämnas framme då det blir enkelt att överäta

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det värsta i mina ögon är dock att hon betraktar vasken som dels en papperskorg och dels någon form av lagring för smutsig disk. Det är inte så kul när jag kommer och ska laga mat så är det ett berg av disk i ena hon och fullt med gamla potatis- och morotsskal, plastpåsar, köttblöjor och liknande i den andra. Sen står det nästan alltid en skärbräda (eller flera) och en kniv, ofta min finkniv som inte tål sura grejer så bra, med intorkad tomat eller liknande på diskbänken.

Känner igen mig så väl.
Genom åren har jag lärt mig att det är mycket mindre jobb att diska av och plocka undan efterhand man håller på. Och se till diskmaskinen är tom så man kan stoppa ner saker direkt.
Kvinnan däremot bygger gärna berg först.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

En tanke slog mig när jag stod och lagade mat nyss! Det är väldigt olika hur personer "hanterar" lagandet. Blir köket en krigszon, eller är det strikt ordning?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/81512?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODE1MTIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI5NjVhZjRmZGU4OTU0ZTgxNjdjOWYxZmQ5OTlhZTEwNCJ9
Sådär är det i detta nu, mitt i tillverkning av lasagne. Kanske ser tillgjort ut, så ni får tro på mitt ord. Jag är typen som kontinuerligt diskar undan, ställer i diskmaskin och torkar av ytor. Mer eller mindre mellan varje moment.

På andra sidan staketet finns min fru och min kära svärmor (ping @Grukk!). Där blir det helt klart mer slagfält, med allt som använts och kan behöva användas framme. Själva röjandet blir istället när maten är klar, eller till och med efter ätandet.

Så, hur ser ditt kök ut mitt i matlagning? Bilder är ett krav!

Skrivet av snajk:

Vi har ungefär samma situation som TS. Jag är ganska bra på att hålla undan löpande, diska av större saker, torka av, ställa in i diskmaskinen och så men tjejen verkar inte kunna göra det. Det värsta i mina ögon är dock att hon betraktar vasken som dels en papperskorg och dels någon form av lagring för smutsig disk. Det är inte så kul när jag kommer och ska laga mat så är det ett berg av disk i ena hon och fullt med gamla potatis- och morotsskal, plastpåsar, köttblöjor och liknande i den andra. Sen står det nästan alltid en skärbräda (eller flera) och en kniv, ofta min finkniv som inte tål sura grejer så bra, med intorkad tomat eller liknande på diskbänken.

Skrivet av Stefflo:

Du och jag är av samma sort och har samma sambo tror jag. 😀
Jag torkar och plockar efter varje moment och när hon lagar så ser det ut som kriget brutit ut med diskhon full med byttor och liknande. Kan bli vansinnig på henne nor hon sen efter lagandet eller annat fix i köket inte torkar av bänkar och spis ordentligt.
Hon har också förmåga att börja plocka undan när maten är klar och man ska sätta sig till bords och äta.

Heter eran sambo/fru/flickvän Fanny? Igenkänningsfaktorn är genom taket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superolle:

Heter eran sambo/fru/flickvän Fanny? Igenkänningsfaktorn är genom taket!

Nix, Jag hittade en Elin som funkade på samma sätt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ofta rätt kaosigt under lagningen, jag hade hellre diskat undan för undan, men pga litet kök och få ytor går det inte, (etta på 36 två personer och lagar mat för 5 dagar). Men ser till att det ser bra ut efteråt, jävligt irriterande ifall det ser svinigt ut.

Haha jag ställer mig också in i den gruppen där jag blir irriterad på att tjejen ser vasken som någon förvaring av disk xD

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Entusiast

För att få in lite fler bilder i tråden.

När jag lagar lite pastasås

Trots att vitlöken och skärbrädan var det första jag använde har jag fortfarande inte tagit bort den trots att bara det bara är pastan som ska koka klart! Hur mår du av detta @emilakered?

Lätt att städa undan sekunderna efter bilden togs!

EDIT: Ja det är en termometer som ligger på bänken Den jävlades så var tvungen att lossa på batteriet!

Permalänk
Medlem

I princip enda gångerna mitt kök är rent är när jag väntar gäster, då diskar jag undan allt och gör lite extra rent på spisen & diskbänken, annars så diskar jag oftast det jag behöver före jag lagar mat, snarare än efter att jag är färdig. Det som får plats i diskmaskinen körs ju där men med liten bänkdiskmaskin är det inte bara stekpannan utan även kastruller m.m. som måste handdiskas och därför får vänta på sin behovs-reglerade diskning

Däremot när det kommer till bröd-bakning så är jag bättre på att göra rent direkt efter användning, eftersom det går så långt mellan baknings-tillfällena vill jag inte ha de sakerna stående hur länge som helst. Speciellt köksassistenten som tar hur mycket plats som helst vill man ju diska och få bort så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

En tanke slog mig när jag stod och lagade mat nyss! Det är väldigt olika hur personer "hanterar" lagandet. Blir köket en krigszon, eller är det strikt ordning?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/81512?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODE1MTIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI5NjVhZjRmZGU4OTU0ZTgxNjdjOWYxZmQ5OTlhZTEwNCJ9
Sådär är det i detta nu, mitt i tillverkning av lasagne. Kanske ser tillgjort ut, så ni får tro på mitt ord. Jag är typen som kontinuerligt diskar undan, ställer i diskmaskin och torkar av ytor. Mer eller mindre mellan varje moment.

På andra sidan staketet finns min fru och min kära svärmor (ping @Grukk!). Där blir det helt klart mer slagfält, med allt som använts och kan behöva användas framme. Själva röjandet blir istället när maten är klar, eller till och med efter ätandet.

Så, hur ser ditt kök ut mitt i matlagning? Bilder är ett krav!

Det är väldigt olika ibland diskar jag direkt efter maten men efter en lång dag som idag så blir det att diska imorgon istället.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag är rätt pragmatisk vid matlagning och har erfarenhet från restaurangköksarbete, så fokus är generellt effektivitet i själva matbyggandet.
Givetvis börjar man alltid men en ren arbetsyta, men under arbetets gång ansamlas det en del disk som jag sedan betar av när maten så tillåter. Exempelvis kan det efter initial prep stå några bunkar/tallrikar med ingredienser och lite verktyg som skärbräda/kniv/fler byttor framme, vilket sedan diskas undan medan ingredienser puttrar i panna/kastrull/whatever. Så fortsätter det genom samtliga moment i matlagningen. När maten är klar äter man, skulle aldrig vänta med att äta bara för att få undan eventuell disk som kvarstår - den tar jag isåfall direkt efter maten.
Låter aldrig matproduktionen ta en paus bara för att jag tycker det ser lite skitigt ut och vill röja undan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag går på herr åkersorks @emilakered: linje. Ingen mat serveras innan allt är rent och fint.
Min fru är tvärt om. Dock godkänns detta (under protest) då hon är ett totalt geni i köket, både när det gäller matlagning och bakning.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

En tanke slog mig när jag stod och lagade mat nyss! Det är väldigt olika hur personer "hanterar" lagandet. Blir köket en krigszon, eller är det strikt ordning?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/81512?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODE1MTIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI5NjVhZjRmZGU4OTU0ZTgxNjdjOWYxZmQ5OTlhZTEwNCJ9
Sådär är det i detta nu, mitt i tillverkning av lasagne. Kanske ser tillgjort ut, så ni får tro på mitt ord. Jag är typen som kontinuerligt diskar undan, ställer i diskmaskin och torkar av ytor. Mer eller mindre mellan varje moment.

På andra sidan staketet finns min fru och min kära svärmor (ping @Grukk!). Där blir det helt klart mer slagfält, med allt som använts och kan behöva användas framme. Själva röjandet blir istället när maten är klar, eller till och med efter ätandet.

Så, hur ser ditt kök ut mitt i matlagning? Bilder är ett krav!

Tar fram, mäter upp i mått/skålar och diskar undan allteftersom jag använt prylarna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Det går i vågor. Vissa moment kräver ju att man jonglerar med åtta stekpannor o tolv kastruller. Nä skämt åsido. Börjar med en tom diskbänk men sen kan det det se ut Hiroshima stundtals. Viktigaste är ju att all komponenter är klara/varma samtidigt, allt annat får stryka på foten just då. Skittråkigt när man missar och exempelvis köttet är kallt och tillbehöret i ugnen inte är klart ännu. Tidskrävande moment ger ju andrum för "röj".

Permalänk

Kan säga att när sambon började pendla för 6-7 år sen och jag tog över matlagningen så såg det ut som en krigszon efteråt.

Började alltid med för små grytor och fick hälla över i en större eller dela upp det på flera med lite spill här och där, tog dubbelt så lång tid att städa som att laga.

Men nu när man börjar vara medelavancerad amatör så svänger man ihop det mesta utan att det behövs kökssanering och 3 rundor i diskmaskinen efteråt

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Mitt ser för jävligt ut. Sen låter jag det stå medan jag äter. Senare eller dagen efter tar jag och städar upp.
Jag bor dock med en inneboende som "ungkarlslya" så ingen av oss bryr sig.

När jag hade sambo så skedde det under tiden / direkt efter. Likaså när jag lagar mat med tjejen så är det gjort under tiden. Teamwork är smidigt och allt är klart sen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det finns ett ord som är otroligt viktigt i sammanhanget.

Diskoptimering

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det var många år sedan utbildade mig till kock, mottot i skolan var Oordning och Reda gör en suverän Rätt.

Just nu har vi fått tillökning, det är ”bebisgrejer” både högt och lågt, har relativt stort kök så allt får plats i ett organiserat kaos.

När jag lagar maten (ofta jag som lagar) så röjs det för att få ytor, har tre olika ytor att jobba på, köksö och sidor av bänkskivan vid spisen, när det väl är rent har respektive produkter egen plats, sallad, kött och vegetariskt (frugan äter ej kött), såser, annan förberedelse osv. Sen börjar cirkusen...

Jag ”snurrar runt” men det brukar funka bra, lite musik, öl/vin eller starkare dryck och det är ren avkoppling.

Håller undan så gott det går och de större barnen får hjälpa till med dukning och andra lättare saker, vi är alla i köket mer eller mindre och pratar och har kul, köket är vårat ”hjärta” eller nav där alla samlas.

Förstår dock inte varför frugan tycker det ser ut som ett hav av saker överallt efteråt...

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Håller undan för det mesta, ibland låter jag disken stå till nästa dag. Diskmaskinen är blott en dröm..

Visa signatur