Permalänk

Moderkort över 110 grader

Hejsan en kompis har lite problem med sin dator så skulle behöva lite hjälp!

Har kollat på två olika program och på båda står det att hans moderkort ligger på 116 C. Resten av datorn ligger på bra temperatur.

Vad kan felet vara?

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle sätta en slant på att det är nån form av mätfel.

Hur ser övriga temperaturer ut och vad är det för saker i datorn?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

@OSkar000: Det är min dator som det gäller.
Själv tycker jag att datorn har varigt seg det senaste trots att jag ändå har hyfsade dator delar.

I5 6600k
Grafikkort: Gtx 960 4GB
Moderkort: Asus prime b250m-k
Ram: 8Gb

Kan knappt spela något spel lagfritt.

Permalänk
Medlem

har nog 3 moderkort som visar över 100c eller 88+c hela tiden förutom på CPU så det är nog ingen större fara

Permalänk

@ExcZist: Okej
Var tror du problemet kan vara?
Kan till exempel inte spela Call of Duty Warzone utan extrema fps dropp.
Tycker ändå att min dator ska kunna klara av det någorlunda och just nu är det typ ospelbart.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att din dator knappt ska klara av Call of dut warzone. men gå in på https://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/call-... och Tryck på den blåa knappen som det står "can i run it" på sedan starta detection.exe som laddas ner. Programmet jämför dina specs i datorn med spelet rekommendationer och säger vart du saknar kraft.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr junior:

@ExcZist: Okej
Var tror du problemet kan vara?
Kan till exempel inte spela Call of Duty Warzone utan extrema fps dropp.
Tycker ändå att min dator ska kunna klara av det någorlunda och just nu är det typ ospelbart.

Har du ett GTX 960 har du ett problem bara där. Sen är din CPU en 4 kärnig med 4 trådar? och bara det gör ju att du kan få drops men att du kan ha högta temps kan ju vara ett sensor fel men är den verkligen så varm i lådan så är det ett problem.
3700x med GTX 960
https://www.youtube.com/watch?v=Ze8NCwORSwo
RX 580 6600K
https://www.youtube.com/watch?v=UM9IMDFZ05k

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Jag skulle säga att din dator knappt ska klara av Call of dut warzone. men gå in på https://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/call-... och Tryck på den blåa knappen som det står "can i run it" på sedan starta detection.exe som laddas ner. Programmet jämför dina specs i datorn med spelet rekommendationer och säger vart du saknar kraft.

Spela det kan han väl men det blir ju inge mycket mer än så med ett GTX 960 och den processorn ihop.
Han skulle ju kunna skaffa sig en bättre gpu och en i7 6700k begagnad och få en bra bump i spelet

Permalänk

@ExcZist: Tack ska kolla på det.

Permalänk

@ExcZist: Om jag skulle överklocka min processor skulle det fungera med bara en uppgradering av GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr junior:

@ExcZist: Om jag skulle överklocka min processor skulle det fungera med bara en uppgradering av GPU?

Du behöver byta ut ditt moderkort också i så fall. Du har ingen modern dator. Spara pengar till ett nytt bygge istället.
Du kan nog få omkring 500kr för grafikkortet och 500kr för processorn, 300kr för RAM-minnet, ett par hundra för moderkortet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr junior:

@ExcZist: Om jag skulle överklocka min processor skulle det fungera med bara en uppgradering av GPU?

Jag kan inte svara på det då jag inte äger någon i5a men jag hittade en video där en person kör med 6600k och ett GTX1080.
FPSn ser bra ut men videon laggar och han kommenterar till personen som frågar om lagget att han vet inte varför.
Men en 6600k kommer gå i taket som du kan se i klippet när kärnorna ligger i 100% och drar.
Du kan alltså klocka den och köpa en lite bättre gpu men jag tillhör dom som inte vill spela så men cpun på videon går ju stock med.
Sen har du ju 8gb ram, det är minimum för cod så 16gb borde du ha.

Kopierat från Blizzards egna sida.
Minimum Requirements
Operating System

Windows® 7 64-bit (SP1) or Windows® 10 64-bit
Processor

Intel® Core™ i3-4340 or AMD FX-6300
Video

NVIDIA® GeForce® GTX 670 / NVIDIA® GeForce® GTX 1650 or AMD Radeon™ HD 7950 - DirectX 12.0 compatible system
Memory

8 GB RAM
Storage

175 GB available hard drive space