Permalänk
Medlem

Pigga upp min dator för Warzone

Hej!

Min dator är inget fan av att spela Nya COD - Warzone skulle behöva se över hårdvaran lite.

Jag är extremt usel på komponenter så skulle behöva hjälp med vad det är som inte håller måttet idag.

Moderkort
MK ASRock P67 EXTREME4 GEN 3

Processor:
CPU Core i7 2600K

Ram:
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz (Två styck så totalt 16 GB (4*4))

Nätagg:
PSU Fractal Design 800W Newton

Grafikkort:
MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X

Kör fortfarande Win 7 på en ssd men har spelet installerat på "HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM"
Vet inte hur mycket det påverkar prestandan.

Antar att processonr påverkar en hel de.
Skulle det fungera att bara byta ut den?

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte fungerar då? Kör du allt på ultra? Har du rengjort datorn, och då inkluderas at verkligen kolla cpu kylaren på damm i det.

Ska du byta cpu:n måste du byta moderkort och minnen också. Det billiga du kan göra, om det nu är cpun som är problemet är att överklocka den men då behöver du säkert en ny kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Vad är det som inte fungerar då? Kör du allt på ultra? Har du rengjort datorn, och då inkluderas at verkligen kolla cpu kylaren på damm i det.

Ska du byta cpu:n måste du byta moderkort och minnen också. Det billiga du kan göra, om det nu är cpun som är problemet är att överklocka den men då behöver du säkert en ny kylare.

Kör allt på lägsta möjliga.Det flyter väldigt dåligt det känns hackigt bara av att röra kameran snabbt.
Kanske skulle behöva rengöra och formatera om burken för att den ska kännas snabb och pigg igen.

mm överklocka är inte möjligt idag då kylningen är under all kritik!

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Inaktiv

I slutändan faller det lite på en enda fråga.

Hur många pesetas är du redo att lägga på det här?

Permalänk
Medlem

En kompis kör med en 3770K och ett GTX1070 och det fungerar bra, en annan kompis kör med en R5 3600 och ett R9 390 och det fungerar bra även där. Jag tror att problemet för dig är att du skulle behöva klocka CPUn, polaren med en 3770K kör sin i 4.4GHz och då verkar han tycka att det fungerar bra iaf. Så konsensus är nog att en överklockning av CPUn kan vara ett sätt att få lite mer ur din dator.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Kör allt på lägsta möjliga.Det flyter väldigt dåligt det känns hackigt bara av att röra kameran snabbt.
Kanske skulle behöva rengöra och formatera om burken för att den ska kännas snabb och pigg igen.

mm överklocka är inte möjligt idag då kylningen är under all kritik!

Du kör säkert cpu:n på 100% då, då brukar det bli stutter och ligger den på 100% och du har usel kylning kanske den klockar ner sig pga temperatur också.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Bob:

Processor:
CPU Core i7 2600K
Antar att processonr påverkar en hel de.
Skulle det fungera att bara byta ut den?

Det skulle vara till en i7 3770K.
Skulle inte göra jättestor skillnad, men viss.

Annars är det ny plattform som gäller:

Om din 2600K är överklockad så måste du dock överklocka Ryzen 5 3600 också för att se någon förbättring.
En överklockad 2600K presterar som en stock Ryzen 5 3600:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du kör säkert cpu:n på 100% då, då brukar det bli stutter och ligger den på 100% och du har usel kylning kanske den klockar ner sig pga temperatur också.

Då kanske du kan ge mig lite tips tänker att jag ska testa ge CPU en extra boost.
Har i dagsläget en fläkt som blåser in på framsidan och en som blåser ut bak.

Tror inte jag har några mer platser på moderkortet för fläktar. vilket är det mest effektiva sättet att installera flera?

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

Du kan ju installera MSI afterburner och sätta dig och spela en timme. Då har du en snygg logg över hur temperaturer på cpu och gpu ser ut samt att de går i rätt frekvenser.

Och se till att belasta grafikkortet genom att dra upp inställningarna i spelen, det vi inte vill ha är att cpun är belastad maximalt för då kommer det att bli stutter. Du kan även se belastning på gpun och det ser ut på cpukärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Då kanske du kan ge mig lite tips tänker att jag ska testa ge CPU en extra boost.
Har i dagsläget en fläkt som blåser in på framsidan och en som blåser ut bak.

Tror inte jag har några mer platser på moderkortet för fläktar. vilket är det mest effektiva sättet att installera flera?

Det överlägset viktigaste är vad du har för processorkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Hej!

Min dator är inget fan av att spela Nya COD - Warzone skulle behöva se över hårdvaran lite.

Jag är extremt usel på komponenter så skulle behöva hjälp med vad det är som inte håller måttet idag.

Moderkort
MK ASRock P67 EXTREME4 GEN 3

Processor:
CPU Core i7 2600K

Ram:
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz (Två styck så totalt 16 GB (4*4))

Nätagg:
PSU Fractal Design 800W Newton

Grafikkort:
MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X

Kör fortfarande Win 7 på en ssd men har spelet installerat på "HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM"
Vet inte hur mycket det påverkar prestandan.

Antar att processonr påverkar en hel de.
Skulle det fungera att bara byta ut den?

Jag skulle bara bytt grafikkortet då jag själv spelat med i7 920 och spelar man dom vanliga små kartorna på TDM så är det inga problem att hålla 120-150ish fps på max inställningar 1080p eller 1440p med ett 1080ti, får även högre fps med den i7an än vad min 1800x gör med samma grafikkort. I Groundwar och Plunder så får runt 90fps på max så sänker man grafiken så kan man nog allt få ut 144fps om det är vad du söker med din burk och 2600k ska ju vara snabbare speciellt om du klockar den lite. Om du inte vill lägga så mycket pengar just nu på CPU så kanske det kan vara värt att köpa en GPU och uppgradera CPU längre fram då din cpu är ju inte helt kass för att den är gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag skulle bara bytt grafikkortet då jag själv spelat med i7 920 och spelar man dom vanliga små kartorna på TDM så är det inga problem att hålla 120-150ish fps på max inställningar 1080p eller 1440p med ett 1080ti, får även högre fps med den i7an än vad min 1800x gör med samma grafikkort. I Groundwar och Plunder så får runt 90fps på max så sänker man grafiken så kan man nog allt få ut 144fps om det är vad du söker med din burk och 2600k ska ju vara snabbare speciellt om du klockar den lite. Om du inte vill lägga så mycket pengar just nu på CPU så kanske det kan vara värt att köpa en GPU och uppgradera CPU längre fram då din cpu är ju inte helt kass för att den är gammal

Det finns väl inga små banor i Warzone?
Tror det är stor skillnad på vanliga CoD och battle royal-läget. Jag tror att det är för att det är så många spelare inne i samma match i warzone som sänker processorn. Jag kör med 4670k och det hackar redigt för mig.

Dock är väl spelet i beta, så det är nog inte riktigt färdigt.
Kan vara värt att tänka på innan man köper ny rigg eller uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det finns väl inga små banor i Warzone?
Tror det är stor skillnad på vanliga CoD och battle royal-läget. Jag tror att det är för att det är så många spelare inne i samma match i warzone som sänker processorn. Jag kör med 4670k och det hackar redigt för mig.

Nej jag menade det vanliga när jag sa små banorna men sen har ju din cpu 4 kärnor och 4 trådar medans i7orna har 4 kärnor och 8 trådar.
När man springer runt i dom delarna som är "multiplayer" kartor i vanliga spelet så blir fpsn mer eller mindre den samma, annars så ljuger ju min afterburner och visar fel. Kan sätta igång datorn senare idag eller i morgon så kan jag spela in ett klipp så får du se själv att det funkar om du vill för Groundwar kartorna är ju med i Warzone och när jag spelar dom som är 64 spelare i vanliga fall så flyter det på som vanlig.🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Nej jag menade det vanliga när jag sa små banorna men sen har ju din cpu 4 kärnor och 4 trådar medans i7orna har 4 kärnor och 8 trådar.
När man springer runt i dom delarna som är "multiplayer" kartor i vanliga spelet så blir fpsn mer eller mindre den samma, annars så ljuger ju min afterburner och visar fel. Kan sätta igång datorn senare idag eller i morgon så kan jag spela in ett klipp så får du se själv att det funkar om du vill för Groundwar kartorna är ju med i Warzone och när jag spelar dom som är 64 spelare i vanliga fall så flyter det på som vanlig.🤷‍♂️

Ja det får du gärna göra med klippet och länka men kan du inte testa warzone, battle royal läget. För det är dumt att anta att prestandan är densamma för groundwar och battle royal.

Permalänk
Medlem

sitter lite med samma prolem som dig - helt klart att CPUn flaskar sönder i det spelet eftersom det inte dåligt optimerat.
Sitter och väntar på nästa grafik / CPU lansering i Juli?

men annars kanske detta kan vara något för dig?
https://www.komplett.se/product/1134124/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja det får du gärna göra med klippet och länka men kan du inte testa warzone, battle royal läget. För det är dumt att anta att prestandan är densamma för groundwar och battle royal.

Är ju warzone jag menar att jag ska spela in i
Ska bara se om det blir i idag eller i morgon då jag är hos föräldrarna till 7 i kväll båda dagarna och passar kattungar och på kvällen så kommer sambon hem men det ska nog allt ordnas

Permalänk
Medlem

Usch hatar detta!
gick in och kollade tempraturen och såg att CPU'n låg väldigt högt utan överklockning.
Öppnade datorn och dammade ur den och det var en hel del damm i den.
Satt även i två chassifläktar för att få lite cirkulation i burken
(2 stycken Fractal Design Silent Series R3 120mm)
Kopplade dessa till CHA_FAN2 och CHA_FAN3

Det gillade datorn INTE!

Den fick först BSOD bara av att starta den.
Sen kunde jag köra igång den som vanligt

Nu får den BSOD så fort jag stänger av den:

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det överlägset viktigaste är vad du har för processorkylare.

Där har jag någon halvkass standard.
Har du något tips?

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag skulle bara bytt grafikkortet då jag själv spelat med i7 920 och spelar man dom vanliga små kartorna på TDM så är det inga problem att hålla 120-150ish fps på max inställningar 1080p eller 1440p med ett 1080ti, får även högre fps med den i7an än vad min 1800x gör med samma grafikkort. I Groundwar och Plunder så får runt 90fps på max så sänker man grafiken så kan man nog allt få ut 144fps om det är vad du söker med din burk och 2600k ska ju vara snabbare speciellt om du klockar den lite. Om du inte vill lägga så mycket pengar just nu på CPU så kanske det kan vara värt att köpa en GPU och uppgradera CPU längre fram då din cpu är ju inte helt kass för att den är gammal

Du tror alltså att GPU kan vara där skon klämmer?
Nu har jag inte koll på system requirementsför warzone... men mitt grafikkort är inte jättegammalt så känns inte som att det skulle sega ner det så mycket?

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

Tror inte på gpu, av nån anledning så går din cpu i 100% kolla på Youtube finns massor med folk med cpu fix videos.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Du tror alltså att GPU kan vara där skon klämmer?
Nu har jag inte koll på system requirementsför warzone... men mitt grafikkort är inte jättegammalt så känns inte som att det skulle sega ner det så mycket?

Jag har upplevt spelet som bra optimerat då min FPS är ju inte dåligt på någon av mina burkar.
Har ju även fått högre fps än min fars 3900x och 5700xt så jag kommer aldrig klaga över Call of Duty denna gång men nej jag tvivlar på det, en jag spelar med kör med 3770k klockad till 4.5ghz och ett RX580 och får ut 120fps allt på low 1080p och fpsn är ju stabilare på Warzone är groundwar enligt honom . Var ju en här på sweclockers som sa att min i7 920 inte kunde få 60-80fps i bf5 och han fick ju ett klipp på det och jag har alltid haft ca 90fps på max settings " motionblur" av 1440p på groundwar och i tdm 120-150fps beroende på karta och Warzone tycker jag funkar bättre att spela på än Groundwar och deras TDM,S&D etc.
jag tycker att du ska prova att klocka din cpu till 4/4.2ghz eller mer och se om det hjälper lite.
Skulle jag köra mn 5960X i stock "runt 3.4ghz" tror jag det är så skulle ju det flyta på som skit i spelen en gammal cpu kan vara bra att klocka

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att installera windows 10 till att börja med.
En kompis hade massa problem med det spelet trots bra hårdvara. Dock satt han på windows 7.
Sa åt han att byta och efter byte så var alla problem som bortblåsta och det flöt som smör.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

@Bob: Din CPU är inte glad. Köp en bättre kylare så blir allt bättre ska du se. Fler chassifläktar kommer inte att avhjälpa problemet. be quiet! Pure Rock är en prisvärd kylare. Sedan klockar du din CPU, finns gott om guider för det på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag har upplevt spelet som bra optimerat då min FPS är ju inte dåligt på någon av mina burkar.
Har ju även fått högre fps än min fars 3900x och 5700xt så jag kommer aldrig klaga över Call of Duty denna gång men nej jag tvivlar på det, en jag spelar med kör med 3770k klockad till 4.5ghz och ett RX580 och får ut 120fps allt på low 1080p och fpsn är ju stabilare på Warzone är groundwar enligt honom . Var ju en här på sweclockers som sa att min i7 920 inte kunde få 60-80fps i bf5 och han fick ju ett klipp på det och jag har alltid haft ca 90fps på max settings " motionblur" av 1440p på groundwar och i tdm 120-150fps beroende på karta och Warzone tycker jag funkar bättre att spela på än Groundwar och deras TDM,S&D etc.
jag tycker att du ska prova att klocka din cpu till 4/4.2ghz eller mer och se om det hjälper lite.
Skulle jag köra mn 5960X i stock "runt 3.4ghz" tror jag det är så skulle ju det flyta på som skit i spelen en gammal cpu kan vara bra att klocka

Tack för det!

Tror dock tempen kommer bli ett problem.
Vet inte riktigt hur jag ska få ner den om jag ska testa med någon gel eller något.

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Mitt tips är att installera windows 10 till att börja med.
En kompis hade massa problem med det spelet trots bra hårdvara. Dock satt han på windows 7.
Sa åt han att byta och efter byte så var alla problem som bortblåsta och det flöt som smör.

Lutar mer och mer åt att det får bli en liten uppgradering snart.

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Bob: Din CPU är inte glad. Köp en bättre kylare så blir allt bättre ska du se. Fler chassifläktar kommer inte att avhjälpa problemet. be quiet! Pure Rock är en prisvärd kylare. Sedan klockar du din CPU, finns gott om guider för det på nätet.

Den såg inte ut att vara särskilt dyr nej!
Har extremt dålig koll på processorkylare.
Är det bara att skruva bort den befintliga och smacka på en ny. kommer den passa tro?

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Den såg inte ut att vara särskilt dyr nej!
Har extremt dålig koll på processorkylare.
Är det bara att skruva bort den befintliga och smacka på en ny. kommer den passa tro?

Finns nog en manual i kartongen kylaren kommer med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Tack för det!

Tror dock tempen kommer bli ett problem.
Vet inte riktigt hur jag ska få ner den om jag ska testa med någon gel eller något.

Det man kan göra är ju att du upgraderar till Windows 10, byter kylare och sen klockar din cpu lite.
Känner du någon som orkar och kan fixa det så är det ju rätt snabbt gjort
Edit: Annars är det ju uppgradera burken som gäller men prestanda fins ju att få ur cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om din 2600K är överklockad så måste du dock överklocka Ryzen 5 3600 också för att se någon förbättring.
En överklockad 2600K presterar som en stock Ryzen 5 3600:
https://youtu.be/FBq-r0pjq_A

Nej, här har du fel. För övrigt om du kollar ordentligt i videon så vinner 3600 i alla testerna, trots att den bara testas med ETT minne i single channel. Lägg alltså på 10-15% prestanda på ryzen-processorn i testet.

https://www.sweclockers.com/test/25932-snabbtest-core-i7-2600...

https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

Testerna utförs med olika grafikkort men i båda fallen är det tydligt CPU som bottleneckar så det kvittar.

Tydligt är dock att man kan få ut mer prestanda ur processorn genom att överklocka, men då krävs ordentlig kylning och lite koll på vad man gör också.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Nej, här har du fel. För övrigt om du kollar ordentligt i videon så vinner 3600 i alla testerna, trots att den bara testas med ETT minne i single channel. Lägg alltså på 10-15% prestanda på ryzen-processorn i testet.

https://www.sweclockers.com/test/25932-snabbtest-core-i7-2600...

https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

Testerna utförs med olika grafikkort men i båda fallen är det tydligt CPU som bottleneckar så det kvittar.

Tydligt är dock att man kan få ut mer prestanda ur processorn genom att överklocka, men då krävs ordentlig kylning och lite koll på vad man gör också.

Videon känns tämligen orelevant, jag menar CPU belastning på ett spel för en spelare kan man inte dra en slutsats för hur processorn presterar under en last med 150 spelare. Förövrigt körde TS på LOW vilket sänker belastningen nämnvärt på GPU:n och därför är det desto mer troligt att GPU:n ej är en flaskhals i just Warzone utan att det är något annat som spökar.

Jag antar att du ämnade att skriva "det tydligt GPU som bottleneckar så det kvittar. " dvs inte CPU.

(Jag har dygnat och är galet trött, hoppas att mina svar i tråden är begripliga ändå )