Antikmagasinet - Är teknik och datorer framtidens stora antikvitet?

Permalänk

Antikmagasinet - Är teknik och datorer framtidens stora antikvitet?

Veckans avsnitt av Antikmagasinet ställer frågan "Är teknik och datorer framtidens stora antikvitet?".
Kommer gamla datorer, mobiltelefoner, 3D-printrar, dator-/konsolspel, gamla handhållna spel att bli
framtidens antikviteter/samlar objekt och kommer de att vara värda något?

I programmet varvas diskussioner i studion med gamla klipp om datorer och även Teleguide.

Veckans gäster, Erik Ingare från Antikrundan, och Måns Jonasson från Internetstiftelsen visar också
upp några föremål från deras privata samlingar.

https://www.svtplay.se/video/25856408/antikmagasinet/antikmag...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Avstängd

Intressant men tveksamt om det kommer att sluta så. Självklart finns det vissa ikoniska modeller som kan ha ett visst värde på begagnatmarknaden, typ som Apple II idag, men datorer har ju blivit mycket mer av massprodukter sedan dess och dessutom finns det få ikoniska modeller på det sättet längre. Kanske vissa väldigt specifika produkter som var lite före sin tid och tillverkades i ganska små volymer, typ en Zune, kanske blir värda något om fem-tio år. Sen finns det förstås mer artificiellt begränsade produkter, typ någon specialversion av Nintendo DS eller Switch med ett tema från något spel som fortfarande är populärt eller så, som kanske kan vara värda att spara på av mer än nostalgiskäl.

Permalänk
Hedersmedlem

Njaaa. Näää. Don't think so.
Dagens grejer är så beroende av servrar för bra funktionalitet att de typ blir obrukbara när de är daterade.
Utöver det så ger teknikprylar sällan mervärde i utsmyckning eller funktion om själva tekniken inte riktigt funkar.

Tennljusstakar från 1600tal kan man inreda med, märkesklockor från 60talet kan man fortfarande använda och tavlor har sin funktionalitet kvar.
En palm pilot från millennieskiftet däremot... Jag har svårt att se hur man inreder med den. Och funktionaliteten är begränsad (även om den funkar). Eller den fösta iPhonen. Vad ska man egentligen med den till nu för tiden? Den är i det närmsta obrukbar om batteriet ens lever fortfarande. En 12portarsHUB från 1996... Jag vet inte vem som bill ha det alltså.

Med det sagt. Det finns en viss grupp som har ett intresse för samlande av exempelvis gamla nintendospel som går för stora pengar. Konsolsamlande är en grej, och commodoremaskiner kan säkert säljas ganska dyrt. Till en liten grupp.
Men för gemene man har daterade teknikprylar begränsat användningsområde, så intresset kommer vara begränsat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En kopia av Super Mario Bros. till NES sålde nyligen för $100,000 men då var det en extremt sällsynt förstautgåva som var både förseglad och i perfekt skick.

Jag tror att för att det ska bli några riktiga antikviteter av teknikprylar så måste originalprodukten haft några av dessa egenskaper:
- Varit komplett och självständig.
- Kopplad till något känt IP som är av intresse; exempelvis Apple, Nintendo, IBM.
- Av speciellt historiskt värde; något som var först, revolutionerande, unikt, igenkännbart etc.

En första iMac från 1998 i perfekt skick kanske kan vara värt något en dag. Random iMac/MacBook från 2010, förmodligen aldrig. Skulle också kunna tänka mig att unika floppar som hamnade i historieböckerna, t.ex. Nokia N-Gage, skulle kunna bli värt något. De flesta PC-komponenter faller på första punkten, området är helt enkelt för brett, vitt, spritt, finns ingen använding för dem och inte heller något speciellt med dem. Vissa undantag som uppfyller tredje punkten kan säkert finnas; en förseglad kopia av ett Voodoo2 eller Geforce 256 eller något.

Sen finns det förstås alltid retrointresserade som kör Amiga, bygger ihop fungerande DOS-datorer eller spelar gamla konsolspel på gamla CRT-apparater, men det är väl sällan några extrema pengar inblandade där.

Permalänk
Medlem

Det får mig att tänka på en video från Antiques Roadshow PBS, amerikarnarnas version av Antikrundan, som jag snubblade över nyligen. Svårt att säga om videon faktiskt är seriös eller ett skämt, avgör själva:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Det får mig att tänka på en video från Antiques Roadshow PBS, amerikarnarnas version av Antikrundan, som jag snubblade över nyligen. Svårt att säga om videon faktiskt är seriös eller ett skämt, avgör själva:
https://www.youtube.com/watch?v=BAdoaGYpSaA

Ganska kul i alla fall. Men videon är från 2014, och även då så känns priset ganska högt.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant ämne

En del saker har redan idag ganska högt värde för att de är eftertraktade, både som samlarobjekt och för att användas i retro-sammanhang. Ofta är det sånt som man (jag) dreglade över men inte hade råd med i slutet av 90-talet.

Det räcker att kolla på gamla 3dfx-kort, i stort sett alla är relativt dyra på begagnatmarkanden idag. Tror dock inte att ett grafikkort från idag kommer att hamna på samma nivåer om 20 år, men vem vet?

Gamla prylar är i alla fall alltid skoj, helst ska de fungera och användas flitigt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Intressant ämne

En del saker har redan idag ganska högt värde för att de är eftertraktade, både som samlarobjekt och för att användas i retro-sammanhang. Ofta är det sånt som man (jag) dreglade över men inte hade råd med i slutet av 90-talet.

Det räcker att kolla på gamla 3dfx-kort, i stort sett alla är relativt dyra på begagnatmarkanden idag. Tror dock inte att ett grafikkort från idag kommer att hamna på samma nivåer om 20 år, men vem vet?

Gamla prylar är i alla fall alltid skoj, helst ska de fungera och användas flitigt

Hmm, jag tog en snabbkoll på Tradera och det verkar som om Voodoo II går för sådär 500-700 vilket var överraskande mycket visserligen men ändå ganska mycket mindre än när de var nya.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Hmm, jag tog en snabbkoll på Tradera och det verkar som om Voodoo II går för sådär 500-700 vilket var överraskande mycket visserligen men ändå ganska mycket mindre än när de var nya.

Otestade brukar ligga därikring. Ibland drar de iväg över tusenlappen för testade och fullt fungerande kort.

Tror jag gav 1500kr för mitt VoodooII när jag köpte det 1999. Testat och fungerande med kartong är det nog inte långt från att jag kan få tillbaka de pengarna nu... men det lär aldrig säljas

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Söderbäck:

Njaaa. Näää. Don't think so.
Dagens grejer är så beroende av servrar för bra funktionalitet att de typ blir obrukbara när de är daterade.
Utöver det så ger teknikprylar sällan mervärde i utsmyckning eller funktion om själva tekniken inte riktigt funkar.

Tennljusstakar från 1600tal kan man inreda med, märkesklockor från 60talet kan man fortfarande använda och tavlor har sin funktionalitet kvar.
En palm pilot från millennieskiftet däremot... Jag har svårt att se hur man inreder med den. Och funktionaliteten är begränsad (även om den funkar). Eller den fösta iPhonen. Vad ska man egentligen med den till nu för tiden? Den är i det närmsta obrukbar om batteriet ens lever fortfarande. En 12portarsHUB från 1996... Jag vet inte vem som bill ha det alltså.

Med det sagt. Det finns en viss grupp som har ett intresse för samlande av exempelvis gamla nintendospel som går för stora pengar. Konsolsamlande är en grej, och commodoremaskiner kan säkert säljas ganska dyrt. Till en liten grupp.
Men för gemene man har daterade teknikprylar begränsat användningsområde, så intresset kommer vara begränsat.

Jag vågar inte sticka ut nacken och säga att du har fel. Men jag misstänker att någon på slutet av 1600-talet funderade på precis samma sätt som du gör nu: "njae, 1400-tals handskrivna böcker är ju fina, men vem skulle vilja ha en skruttig tennljusstake när det finns nya finare varianter i brons?"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Jag vågar inte sticka ut nacken och säga att du har fel. Men jag misstänker att någon på slutet av 1600-talet funderade på precis samma sätt som du gör nu: "njae, 1400-tals handskrivna böcker är ju fina, men vem skulle vilja ha en skruttig tennljusstake när det finns nya finare varianter i brons?"

Du har absolut en poäng, fast samtidigt är det en väldig skillnad på hantverk och massproducerade saker från en fabrik. Ser man på lite nyare saker som är massproducerade och som har blivit rariteter idag så handlar det ofta om snygga saker, där estetiken är själva grejen liksom. Som en radio från Braun eller säg en Kobratelefon. Och/eller så handlar det om saker som ändå tillverkades i en begränsad upplaga, kanske för att de var kassa på något sätt, som bilen Edsel, eller för att de inte blev någon hit eller helt enkelt för att tillverkaren valde att bara tillverka förhållandevis få exemplar. Inget av detta stämmer in på Voodoo-korten. Möjligtvis att något obskyrt grafikkort som aldrig slog på marknaden men som innehöll intressanta tekniker, som ett Kyro II exempelvis, skulle kunna ha eller på sikt få lite värde.

Edit: En annan sak som kan göra något till en raritet trots masstillverkning är ju att produkten helt enkelt inte höll och att det därför finns väldigt få exemplar kvar. Som VW typ 2.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att det kommer finnas en del personer som samlar på olika teknik prylar det som framförallt kommer samlas på är de riktigt high end sakerna samt de med någon udda design

det finns redan en del dator saker från 00 talet som redan nu lockar samlare ett exempel på en sådan sak är "apples powermac cube" datorer vilka är rätt coolt designad där plexiglaset kan lysa i olika färger och mönster mm https://i.imgur.com/etxlCrL.jpg
Kostade som ett mindre bankrån när dem kom
Men typ senaste zenbooken har jag svårt att se kommer samlas på i någon större skala.

Ser man på andra samlar områden så måste det vara möjligt att få tag i objekten samtidigt som det inte får vara för lätt att få tag på objekten för då kommer ingen att bry sig.

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/