Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Är väl ingen som har sagt att du ska isolera dig själv så länge du inte visar symptom? Undvik kontakt med äldre, absolut, men inte ska en fullt frisk 30-åring sitta och trycka i sin lägenhet, snarare tvärs om

Jo, men det finns ju grader av isolering. Att jobba hemifrån och undvika sociala kontakter är definitivt en form av isolering även om det inte innebär att sitta inne och uggla hela tiden. Sonen är också småhostig och snuvig, vilket han har varit sedan innan detta började, så han får inte gå till förskolan och inte ha kontakt med andra barn åtminstone på närmare håll, så lekplatser och sånt får vi hålla oss borta från. Vi har varit ute i skogen, klättrat i berg och så en del, för en treåring trivs inte med att sitta hemma hela tiden. Eller trivs gör han nog om han får se på teve hela dagen, men det är ju inte bra på något sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niolator:

För mig känns det väldigt ologiskt att hamstra just toapapper. Toapapper är väl en av få dagligvaror som vi är självförsörjande på i Sverige. (Kanske någon har nämnt det tidigare i tråden, Jag läste inte igenom alla 15 sidorna).

Håller helt med men de är psykologiskt, om många börjar köpa mycket av en viss grej så hakar den stora massa på för många kan känna att dom missar något om dom inte gör lika dant.

Finns många artiklar om just sånt här nu, varför folk gör si och så i olika situationer.

Svenskarna hamstrar toapapper som aldrig förr – trots att ingenting talar för att det kommer ta slut.

Enligt psykologen Kata Nylén kan beteendet förklaras med att vi försöker få kontroll på situationen.

Att gå ut och köpa upp sig får oss kortsiktigt att känna oss lite lugnare.

Smart av en Ica butik i södra Sverige som sålde 6-pack förpackningar till ordinarie pris MEN köpte man ett paket extra så kostade de 100 kr för varje 6-pack, ett sett att få folk att inte köpa för mycket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Niolator:

För mig känns det väldigt ologiskt att hamstra just toapapper. Toapapper är väl en av få dagligvaror som vi är självförsörjande på i Sverige. (Kanske någon har nämnt det tidigare i tråden, Jag läste inte igenom alla 15 sidorna).

Ja Sverige och Finland är världens största exportörer av papper, vi tillverkar i princip papper för hela Europa så om det är nått som antagligen inte tar slut "på riktigt" så är det dasspapper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

De lokala butikerna hade kampanj på dasspapper så jag slog till på lite lokalproducerat.

Jag vet inte om de kör kampanjer för att visa att det är allt annat än en verklig brist på papper eller så är det kanske så att de har för mycket i lager här i väst där det tillverkas för att de inte levererar till Stockholm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

De lokala butikerna hade kampanj på dasspapper så jag slog till på lite lokalproducerat.
https://i.imgur.com/Z3H9Owb.jpg
Jag vet inte om de kör kampanjer för att visa att det är allt annat än en verklig brist på papper eller så är det kanske så att de har för mycket i lager här i väst där det tillverkas för att de inte levererar till Stockholm

Du skulle kunna starta en youtubekanal med dramatiska liverapporter dagligen från sveriges just nu viktigaste plats.
Kör lite Joakim Lamotte stuk på det så tror jag det kan bli stort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Min närmaste stormarknad har med dasspapper i veckans erbjudande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De lokala butikerna hade kampanj på dasspapper så jag slog till på lite lokalproducerat.
https://i.imgur.com/Z3H9Owb.jpg
Jag vet inte om de kör kampanjer för att visa att det är allt annat än en verklig brist på papper eller så är det kanske så att de har för mycket i lager här i väst där det tillverkas för att de inte levererar till Stockholm

Har varit erbjudanden på toapapper här i norr (ica, coop och willys) varje vecka sen jul så är inte bara där nere det är så.

Coop vill i veckan att man ska köpa 5 paket toa/hushållspapper för att få det billigare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Intressanta faktorer som förhindrande hamstrande i Sydkorea:

En intressant faktor som jag inte känt till förrän jag såg videon är att det finns tydligen köpplatser per 100 meter överallt i Sydkorea så du kan alltid känna att du har flera olika ställen att gå till. Sedan var den sydkoreanska regeringen också snabba med att berätta hur allt skulle gå till med testande osv så att folket kunde behålla ett lugn.

Jag vill återigen poängtera att Sydkorea geografiskt sett är annorlunda gentemot Sverige. Det är inte lika enkelt att masstesta i Sverige som i Sydkorea på grund av det geografiska läget där många kan bo väldigt långt ute i skogen eller ute på landet. Dock håller jag med om att om det gick att testa typ 90% av befolkningen så skulle ha det ha gett underlag för senare åtgärder att vidta.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

I göteborg verkar det finnas gott om toapapper men havregryn har vart utplockat i de butiker som jag vart i.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Nu har toapappret börjat dyka upp igen, men jag har inte sett till jäst på flera veckor. Jag bakade i princip varje vecka tidigare, börjar bli trist med köpebröd...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Intressanta faktorer som förhindrande hamstrande i Sydkorea:
https://www.youtube.com/watch?v=R93Jxspg4w8

En intressant faktor som jag inte känt till förrän jag såg videon är att det finns tydligen köpplatser per 100 meter överallt i Sydkorea så du kan alltid känna att du har flera olika ställen att gå till. Sedan var den sydkoreanska regeringen också snabba med att berätta hur allt skulle gå till med testande osv så att folket kunde behålla ett lugn.

Jag vill återigen poängtera att Sydkorea geografiskt sett är annorlunda gentemot Sverige. Det är inte lika enkelt att masstesta i Sverige som i Sydkorea på grund av det geografiska läget där många kan bo väldigt långt ute i skogen eller ute på landet. Dock håller jag med om att om det gick att testa typ 90% av befolkningen så skulle ha det ha gett underlag för senare åtgärder att vidta.

Att ha en hög koncentration av matvarubutiker är väl egentligen ganska vanligt i både europa (undantag sverige) och östra asien (korea, japan, hongkong, vietnam, thailand). Åtminstone i städerna.

Permalänk

Tror oxå att det handlar om att folk vill ha allt hemma så dom slipper lämna hemma på ett par veckor.

https://www.youtube.com/playlist?list=RD3tY3MLKCt_w&feature=s...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Och guldpriset dök häromdagen men har skjutit fart igen. https://www.di.se/ravaror/goldsp/

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Nu har toapappret börjat dyka upp igen, men jag har inte sett till jäst på flera veckor. Jag bakade i princip varje vecka tidigare, börjar bli trist med köpebröd...

Surdeg är mycket enklare än man tror, det enda problemet för mig var att använda upp allt. Här är ett recept som är hyfsat enkelt men väldigt gott.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu har toapappret börjat dyka upp igen, men jag har inte sett till jäst på flera veckor. Jag bakade i princip varje vecka tidigare, börjar bli trist med köpebröd...

I den affären jag handlar mest också. Nu har jag i alla fall 8 rullar att torka mig med
Efter att ha ändrat mina matvanorna till mer nyttig mat så räcker det med ett ark för det blir ingen skit på pappret längre.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Surdeg är mycket enklare än man tror, det enda problemet för mig var att använda upp allt. Här är ett recept som är hyfsat enkelt men väldigt gott.-

OT: herregud vad krångligt, för att baka med surdeg räcker det med mjöl, vatten och salt. Leta upp Martin Johanssons gamla blogg Pain de Martin eller Kenny Jakobsson på Youtube istället: https://www.youtube.com/channel/UC86KTlFSAwActdXdtyA7fJw

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

OT: herregud vad krångligt, för att baka med surdeg räcker det med mjöl, vatten och salt. Leta upp Martin Johanssons gamla blogg Pain de Martin eller Kenny Jakobsson på Youtube istället: https://www.youtube.com/channel/UC86KTlFSAwActdXdtyA7fJw

Tja, det finns många sätt att göra en surdeg på. Man kan fokusera på att göra det så lätt som möjligt eller på annat. Man kan lyssna på en bloggare eller av en bagare.

Permalänk
Medlem

"Humorn" med dasspapper och hushållspappershamstringen börjar avta lite nu.

Skulle köpa Coops Xtra dasspapper (fyra förpackningar i "bal") förra veckan men var ännu en gång slut. Såg megabalen med hushållspapper (Coop Xtra) och tänkte att jag följer råden och väntar för det vi har hemma räcker. Diverse händelser senare så skulle jag köpa hushållspapper idag och det var slut. Precis som allt dasspapper och hushållspapper förutom något hushållspapper, sex rullar för 45isch kr. Avstod när jag brukar betala 99kr för storbal med 32 (????) rullar.

Seriöst. Vad f-n gör folk med allt dass/hushållspapper??

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv

Finns gott om toa papper hos min Coop butik, var nog nån vecka sedan som de var helt slut.

Jag hade en 36 pack som jag köpte för ca 2 månader sedan som jag fortfarande har ca 10 rullar kvar på så jag har då klarat mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

"Humorn" med dasspapper och hushållspappershamstringen börjar avta lite nu.
Seriöst. Vad f-n gör folk med allt dass/hushållspapper??

Det är ju svårt att få tag på skyddsutrustning så jag fick denna bild från ronden i morse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Fördelen nu är att de börjar bli rea på toa papper, redan skyltar på min Coop butik, försäljningen har väl tvär stannat eftersom folk har köpt på sig papper för flera månader framåt.

Köper man den största balen som brukar ha 36 rullar så räcker de minst 3 månader för mig, är över 200 meter på varje rulle, jag gör av med max 1 kanske 1,5 halv per vecka om jag går ofta på toa.

Var tvungen att räkna vad jag har kvar efter ca 2 månader, har 16 rullar så jag klarar mig nog mer en 1 månad till.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 8 rullar igår. När hamstrandet började för typ 3 veckor (?) sedan hade jag två fulla rullar hemma och kände ingen panik alls, innan jag handlade igår hade jag ungefär en halv...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju svårt att få tag på skyddsutrustning så jag fick denna bild från ronden i morse.
https://i.pinimg.com/474x/07/5e/05/075e051d6ddbb11dee0483082fb3e791--kids-halloween-games-halloween-ideas.jpg

Vilket sjukhus? Menar så man vet vilket att undvik.....eh... sikta in sig på?!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

lite roligt att lokala maxi butiken haft slut på serla och lambi, och försvinner omgående när det dyker upp.
sen fick maxi tag i något udda märke, men mkt papper per rulle, 99kr för en bal.
står mängder nu där och ingen bunkrar dessa.

men medans "fin-pappret" försvinner fortfarande, dock tror jag mer på mängden leveranser som håller hyllorna tomma.
Åkte till rusta, fanns högar med 18-pack serla paket så.
säkert maxi som håller efterfrågan uppe här =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Åkte till rusta, fanns högar med 18-pack serla paket så.
säkert maxi som håller efterfrågan uppe här =P

Serla är dessutom ganska drygt, ett 18-pack räcker nog dubbelt så länge som ett paket "finpapper" med samma antal rullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

lite roligt att lokala maxi butiken haft slut på serla och lambi, och försvinner omgående när det dyker upp.
sen fick maxi tag i något udda märke, men mkt papper per rulle, 99kr för en bal.
står mängder nu där och ingen bunkrar dessa.

men medans "fin-pappret" försvinner fortfarande, dock tror jag mer på mängden leveranser som håller hyllorna tomma.
Åkte till rusta, fanns högar med 18-pack serla paket så.
säkert maxi som håller efterfrågan uppe här =P

Börjar också tro nått sånt... Vart till rusta & ÖoB och de hade fullt med dasspapper... ica nära och coop i byn har fortfarande tomt på dasspapper

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toivo83:

lite roligt att lokala maxi butiken haft slut på serla och lambi, och försvinner omgående när det dyker upp.
sen fick maxi tag i något udda märke, men mkt papper per rulle, 99kr för en bal.
står mängder nu där och ingen bunkrar dessa.

men medans "fin-pappret" försvinner fortfarande, dock tror jag mer på mängden leveranser som håller hyllorna tomma.
Åkte till rusta, fanns högar med 18-pack serla paket så.
säkert maxi som håller efterfrågan uppe här =P

Balarna som Ica har brukar jag köpa, är 36 rullar, räcker typ 3 månader minst, en rulle är över 200 m papper.

Köper man de fina mjuka dass pappret tar ju en rulle slut på typ 1-2 dagar, är ju ingenting på en rulle, visst de är mjukt för röven men de blir dyrt i längden.

Permalänk
Rekordmedlem

DIY !
HD och Sydsvenskan hjälper dig ur toapapperskrisen
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-01/hd-och-sydsvenskan-hjal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Balarna som Ica har brukar jag köpa, är 36 rullar, räcker typ 3 månader minst, en rulle är över 200 m papper.

Köper man de fina mjuka dass pappret tar ju en rulle slut på typ 1-2 dagar, är ju ingenting på en rulle, visst de är mjukt för röven men de blir dyrt i längden.

jag kör på serla 18-pack

Jag bor själv med 2 ungar varannan vecka,

kan väl i runda slängor slösa 1-2 rullar i veckan.

pratade lite me tjejen hon kör också serla, det är nästan 36m papper per rulle.
hon förbrukar 1 rulle på 2 dagar...dvs 18m papper per dag.

som jag sa till henne när vi räknade ut snittet att den rövspringan måste vara enorm haha hon vart helt knäpp tyst.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |