Half-Life: Alyx för VR-headset lanseras

Permalänk
Medlem

En sak som är skadligt för VR är att vanföreställningen om att man behöver en Index för 12k för att få en bra upplevelse lever kvar. Det är lika fel som att säga att man behöver en flådig 34” ultrawide-monitor för ungefär den summan för att spela PC-spel. Ett Rift S kostar inte mer än att skaffa ett halvbra grafikkort och är för den delen antagligen en roligare uppgradering för de flesta än att byta skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Just nu bara world of tanks. Har inte ork för mer spel, jobbar mest nu. Man blir av med mycket speltid när man får ett jobb.

Var försiktigt så du inte låter tröttheten från jobbet äta upp all din lediga tid bara. För några år sedan var det en lång period då jag spelade mindre och mindre och blev tröttare och tröttare, hade inte energi. Nu lyckas jag på något sätt spela med polarna ett par timmar de flesta kvällar förutom att dessutom träna, laga mat osv.

Någon dag när jag var riktigt jävla trött på saker på jobbet så insåg jag liksom hur mycket saker jag slutat med för att orka prestera 110% på jobbet varje dag. Tog ett tag att kalibrera om från det, och beroende på situation kanske man inte vill kalibrera om.

Just saying- om du inte jobbar för dig själv, låt inte jobbet ta mer tid än vad du får betalt för.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Var försiktigt så du inte låter tröttheten från jobbet äta upp all din lediga tid bara. För några år sedan var det en lång period då jag spelade mindre och mindre och blev tröttare och tröttare, hade inte energi. Nu lyckas jag på något sätt spela med polarna ett par timmar de flesta kvällar förutom att dessutom träna, laga mat osv.

Någon dag när jag var riktigt jävla trött på saker på jobbet så insåg jag liksom hur mycket saker jag slutat med för att orka prestera 110% på jobbet varje dag. Tog ett tag att kalibrera om från det, och beroende på situation kanske man inte vill kalibrera om.

Just saying- om du inte jobbar för dig själv, låt inte jobbet ta mer tid än vad du får betalt för.

Jo jag hinner spela ett par timmar, är inte 12 timmar per dag längre bara. Jobbar verkligen inte mer än vad jag får betalt för. Prick kl 8 börjar jag och slutar exakt 16:30. Men kommer slita ut mig för är mekaniker och man gör inte många ergonomiska saker varje dag.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Jo jag hinner spela ett par timmar, är inte 12 timmar per dag längre bara. Jobbar verkligen inte mer än vad jag får betalt för. Prick kl 8 börjar jag och slutar exakt 16:30. Men kommer slita ut mig för är mekaniker och man gör inte många ergonomiska saker varje dag.

Det är ju alltid något, fasta tider bättre på sätt och vis än förtroendetid och löst definerade ansvarsområden iallafall.

Nyfiken, vad gör mekaniker vanligtvis för att undvika/minska slitage på rygg och leder?

Nuvarande teknikerskada på mitt jobb är mycket bättre på att be om hjälpmedel som lyftbälten och remmar, lyftrobotar, tid att bygga om lastutrymme i teknikerbil osv för att fungera mer ergonomiskt. När jag jobbade i fält känns det som att jag bara slet ner kroppsdel efter kroppsdel tills jag till slut bytte tjänst, inte supersmart av mig.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det är ju alltid något, fasta tider bättre på sätt och vis än förtroendetid och löst definerade ansvarsområden iallafall.

Nyfiken, vad gör mekaniker vanligtvis för att undvika/minska slitage på rygg och leder?

Nuvarande teknikerskada på mitt jobb är mycket bättre på att be om hjälpmedel som lyftbälten och remmar, lyftrobotar, tid att bygga om lastutrymme i teknikerbil osv för att fungera mer ergonomiskt. När jag jobbade i fält känns det som att jag bara slet ner kroppsdel efter kroppsdel tills jag till slut bytte tjänst, inte supersmart av mig.

Vi har lite olika domkrafter och vagnar men oftast får man fråga en kollega om hjälp. Buss delar är oftast i gjutjärn så väger för mycket för en person. Sen för att minska slitage på handlederna mest är att använda luft/el verktyg där man kan och inte handverktyg, de gör ont väldigt fort då.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Behöver nog inte vara orolig, folk är för lata för VR och åksjuka är inte heller jättekul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Behöver nog inte vara orolig, folk är för lata för VR och åksjuka är inte heller jättekul.

Åksjuka kan man (om man lider av det) vänja av sig.
Half life alyx har dock fullt med komfortinställningar som ska hindra åksjukan.
Latheten däremot, det skulle så fall vara att sätta på sig headsetet.
Half life alyx tillåter sittande spel också
Men jag förstår vad du menar.

Upplevelsen är dock så mycket bättre.
Jag har otroligt svårt idag att spela first och third person games på plattskärm. Det "ger inget"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Upplevelsen är dock så mycket bättre.
Jag har otroligt svårt idag att spela first och third person games på plattskärm. Det "ger inget"

Dessutom är det så in i helvete svårt att sikta med en mus, så jävla mycket enklare att slänga runt en M16 snabbt med hög precision i VR och känns så mycket mer naturligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Dessutom är det så in i helvete svårt att sikta med en mus, så jävla mycket enklare att slänga runt en M16 snabbt med hög precision i VR och känns så mycket mer naturligt

Ja lätt asså. En 180 graders twitch-shot lägger man upp på löpande band med brillerna på. Hehe.

Varför säljs förresten inga 3D tv-apparater längre. Var sjukt grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Dessutom är det så in i helvete svårt att sikta med en mus, så jävla mycket enklare att slänga runt en M16 snabbt med hög precision i VR och känns så mycket mer naturligt

Ja det är både enklare och roligare att själv få skjuta, ta ut magasinen och ladda om, sikta osv ist för att trycka på musen och tangentbordet.
Det är helt enkelt en mycket roligare och mer inlevelserik upplevelse.

Kommer man längre i det här med att filma i "mixed reality" så kommer tex ett spel som CS i VR vara mycket roligare att titta på också.
Så jag tror det finns en framtid inom e-sporten där också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nu har inte testat seriöst VR men när jag spelade cod modern warfare (?) och i början av spelet när fartyget sjunker och börjar välta då var jag tvungen att sluta för jag mådde illa.
Kan tillägga att jag knappt kan gunga med ungarna.

Jag är också känslig för åksjuka men VR funkar utan problem ändå så länge man använder teleportering eller liknande för att flytta sig längre avstånd, om man går eller tittar runt med en spak på kontrollen så blir det lätt åksjuka dock men det behöver man inte göra i dom flesta spelen. Men även det ska ju tydligen gå att vänja bort till stor del.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

imo HELT klart!

Bra betyg med!
Skulle köpa då efter ditt inlägg hade redan fingrar på spelet på Power men när jag skulle avsluta köpet så hade de sålt slut. Likaså övriga butiker förutom något enstaka undantag.

Kollade precis igen och Power hade något ex i lager och köpte på direkten. Här ska spelas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra betyg med!
Skulle köpa då efter ditt inlägg hade redan fingrar på spelet på Power men när jag skulle avsluta köpet så hade de sålt slut. Likaså övriga butiker förutom något enstaka undantag.

Kollade precis igen och Power hade något ex i lager och köpte på direkten. Här ska spelas!

gött! kör hårt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lirat nu en timme, fyfan va stämningsfullt det är. Dom har hittills verkligen prickat rätt på den punkten. Det är även sjukt snyggt och jag var lite orolig över att behöva spela med lägre inställningar. Riggen i signatur lirar utan några problem på inställningen High fidelity, utan några kännbara hack. Lirar på ett Oculus Rift S, som körs i 80 fps.

Vill lira mer, men såklart så ska batteriet för ena kontrollen ta slut. Rookie mistake att inte bunkra upp inför detta.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Hypen är olidlig, storheten i detta ögonblick.. Det pirrar tom lite i magen.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem

Lirat i dryga 2 timmar, grymt spel.
Jag körde med smooth movement och det var väldigt bra, dock så har jag inte så lätt att bli åksjuk så kanske inte är för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

Lirat i dryga 2 timmar, grymt spel.
Jag körde med smooth movement och det var väldigt bra, dock så har jag inte så lätt att bli åksjuk så kanske inte är för alla.

Har också spelat ca 2 timmar är på jobb nu.
Blir att spela mer imorgon.
Men vilket spel, snacka om stämning

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

Lirat i dryga 2 timmar, grymt spel.
Jag körde med smooth movement och det var väldigt bra, dock så har jag inte så lätt att bli åksjuk så kanske inte är för alla.

Lirar också med smooth, kan lira nån timme innan jag måste chilla ett tag. Helt klart värt det då jag tycker att teleportsystem tar en ur spelet lite.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Skumt, nästan inga recensioner på tuben?

Permalänk
Medlem

få mig avblockad i Nordpatrullen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Skumt, nästan inga recensioner på tuben?

Alla vill ju spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Skumt, nästan inga recensioner på tuben?

Enligt recensions-aggregatorn Metacritic är det årets hittills bästa spel med 92/100 i medelbetyg:
https://www.metacritic.com/game/pc/half-life-alyx?ref=hp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ureet:

Enligt recensions-aggregatorn Metacritic är det årets hittills bästa spel med 92/100 i medelbetyg:
https://www.metacritic.com/game/pc/half-life-alyx?ref=hp

Möjligen på PC, 2a efter Persona 5 Royal: https://www.metacritic.com/browse/games/score/metascore/year/...

Fortfarande bra dock, men med många nyligen lanserade spel kommer topplistan att ändras. Förvånar mig inte om FFVIIR tar topplatsen, trots hård kritik från många.

Permalänk
Medlem

Vad är era tips för illamående? Jag testade Boneworks tidigare med full rörlighet och "mjuk" rotering så att säga. Det tog typ 5 min sen måde jag så illa att jag var tvungen att sluta. Angle snapping eller vad det nu heter verkar hjälpa men att fortfarande kunna gå/strafe:a omkring. Dock känner jag ett lätt illamående men blir inte överväldigande.

Jag blir typ aldrig åksjuk annars, i bil eller båt eller liknande. HL: Alyx är lite långsammare än Boneworks så det hjälper, plus att man gärna stannar upp och bara kollar runt. I Boneworks förflyttade man sig gärna snabbare. Att teleportera sig tycker jag fråntar lite av upplevelsen.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

Varit lite sugen på ett VR set ett tag. Någon som spelat Alyx on ett Oculus Rift S?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daniz:

Vad är era tips för illamående? Jag testade Boneworks tidigare med full rörlighet och "mjuk" rotering så att säga. Det tog typ 5 min sen måde jag så illa att jag var tvungen att sluta. Angle snapping eller vad det nu heter verkar hjälpa men att fortfarande kunna gå/strafe:a omkring. Dock känner jag ett lätt illamående men blir inte överväldigande.

Jag blir typ aldrig åksjuk annars, i bil eller båt eller liknande. HL: Alyx är lite långsammare än Boneworks så det hjälper, plus att man gärna stannar upp och bara kollar runt. I Boneworks förflyttade man sig gärna snabbare. Att teleportera sig tycker jag fråntar lite av upplevelsen.

Åk/sjö/vr-sjuka skapas ju av att hjärnan får motstridiga signaler, du läser en bok i bilen, ögonen säger att du är stilla, balanssinnet säger att du rör på dig, hjärnan blir förvirrad. Lösningen då är ju att titta ut genom fönstret så hjärnan fattar vad som händer. Detta blir ju svårt i VR så alternativ nr2 blir ju då att sätta ett av de motstridiga sinnerna ur spel. Blir svårt att spela med ögonen stängda så då lämnar det att kraftigt försämra balanssinnet...

Lösning: Spela på fyllan

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelabanjo:

Varit lite sugen på ett VR set ett tag. Någon som spelat Alyx on ett Oculus Rift S?

Jag spelar på ett Oculus Rift S med datorn i sign, funkar jättebra än så länge. Wow upplevelse vad det gäller grafik jämfört med andra VR spel jag testat

EDIT: Spelar på High fidelity

EDIT2: Här fanns det test med typ alla headset. Verkar som Rift S eller Index är bäst beroende på hur många stålar man vill kasta iväg. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580168-half-life-alyx...

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Lirar också med smooth, kan lira nån timme innan jag måste chilla ett tag. Helt klart värt det då jag tycker att teleportsystem tar en ur spelet lite.

Teleport är faktsikt bätre än smooth/sliding. Men det gäller att ha rätt konditioner.

Dvs, trådlöst samt en yta stor nog att kunna går runt lite, utöver teleporteringen.
Budget cuts var helt underbart med trådlöst och en 4x6m spelyta med min orginal vive. Och deras sätt att hantera teleporterningen passade perfekt in i atmosfären.

Men på mindre ytor och med kabel så fungerar sliding och snap turn betydligt bättre. Tyvärr är det inte i närheten lika immersivt som att faktiskt gå runt och teleportera lite då ock då.

Sen fins alltid det ultimata som är natural locomotion på steam, vilket verkar fungera rätt bra för de som blir åksjuka, men kan vara rätt meckingt att sätta up. Och kräver extra trackers eller joycons för fotspånings varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

@Mithras: Haha det där låter nästan som att det är som upplagt för att bli besviken. Det vill nog till att Alyx blir en rejäl succé för att möta våra förväntningar. Låt oss hoppas på det. Återkom gärna med dina första intryck efter ett par timmars speltid!

Efter 4-5 timmar spelade totalt kan jag säga att jag inte alls är besviken Finns självklart delar som kan förbättras och småsaker man kan störa sig på, men överlag är det ungefär så som jag förväntade mig att ett trippel-A spel i VR skulle vara

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt vad detta spel är bra. Skruvarna har 3d-mapping så man ser djupet i spåret på skruvvarna. DET är kvalitét! Sen är det oerhört satisfying gameplay och mechanics i spelet. Man känner sig redigt cool.