Hur ser köket ut när du lagat mat?

Permalänk
Relik 📜

Hur ser köket ut när du lagat mat?

En tanke slog mig när jag stod och lagade mat nyss! Det är väldigt olika hur personer "hanterar" lagandet. Blir köket en krigszon, eller är det strikt ordning?

Sådär är det i detta nu, mitt i tillverkning av lasagne. Kanske ser tillgjort ut, så ni får tro på mitt ord. Jag är typen som kontinuerligt diskar undan, ställer i diskmaskin och torkar av ytor. Mer eller mindre mellan varje moment.

På andra sidan staketet finns min fru och min kära svärmor (ping @Grukk!). Där blir det helt klart mer slagfält, med allt som använts och kan behöva användas framme. Själva röjandet blir istället när maten är klar, eller till och med efter ätandet.

Så, hur ser ditt kök ut mitt i matlagning? Bilder är ett krav!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Köket blir inte en krigszon.. det ÄR en krigszon innan jag ens startat, får konstant flytta runt på saker när jag behöver bänk-yta och verktygen man behöver ligger alltid smutsiga i diskhon

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker inte om att ha grejer överallt så jag plockar fram det jag behöver, tar det jag ska ha och ställer tillbaks det igen. Torkar av ytor däremot gör jag inte förrän allt ligger i sina respektive kastruller/pannor/formar och puttrar.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Väldigt olika. För det mesta blir det en krigszon men ibland, förmodligen beroende på vad jag lagar för käk, så kan vissa saker diskas/städas undan direkt under tiden maten håller på och tillagas.

Råvaror som använts brukar jag dock snabbt plocka undan.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Jag avskyr att laga mat (om jag inte ska ha gäster - då är det kul!) och har arbetat fram ett fåtal goda rätter som jag kan laga snabbt, med minimal arbetsinsats och med minimalt antal grejer.

Men jag lagar maten, och sen ställer jag kastrull, visp och annat i diskhon med vatten i sig medan jag äter. När jag ätit klart ställer jag det jag ätit på/med på diskbänken med vatten i sig. Senare under dagen eller nästa dag diskar jag i maskinen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får bara laga mat i köket under vissa omständigheter, annars är det sambon som sköter matlagningen.

Det kan bero på att hon har snyggare i köket under matlagningen än vad jag har

Så länge det är snyggt och ordning när maten är klar så har jag inget problem. Däremot är jag totalallergisk att komma in i ett ostädat kök dagen efter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Då bänkytor snabbt går åt så diskas allt under arbetets gång, speciellt kockkniven/arna.
När middagen sen är klar är det mkt lite som skall diskas efteråt, skönt när matkoman slår till.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Köket blir inte en krigszon.. det ÄR en krigszon innan jag ens startat, får konstant flytta runt på saker när jag behöver bänk-yta och verktygen man behöver ligger alltid smutsiga i diskhon

tänkte instämma med samma. har inte sådär lite bröte på bänkarna som på bilden innan jag äns börjat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av brackemannen:

Då bänkytor snabbt går åt så diskas allt under arbetets gång, speciellt kockkniven/arna.
När middagen sen är klar är det mkt lite som skall diskas efteråt, skönt när matkoman slår till.

Det sista där är viktigt för mig med! När jag väl äter och har ätit vill jag vara klar, inte ha ett jätteprojekt som väntar i köket.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det är lite olika från gång till gång, men en sak som jag håller ganska hårt på är att torka upp spill och skvätt i princip omedelbart.

De (få) ytor som är fria ska hållas fria. Förpackningar och behållare ska vara rena förutom där själva innehållet "smutsar" ner dom, så risken att kladd överförs från en yta till en annan minimeras.

Permalänk
Avstängd

Vi har ungefär samma situation som TS. Jag är ganska bra på att hålla undan löpande, diska av större saker, torka av, ställa in i diskmaskinen och så men tjejen verkar inte kunna göra det. Det värsta i mina ögon är dock att hon betraktar vasken som dels en papperskorg och dels någon form av lagring för smutsig disk. Det är inte så kul när jag kommer och ska laga mat så är det ett berg av disk i ena hon och fullt med gamla potatis- och morotsskal, plastpåsar, köttblöjor och liknande i den andra. Sen står det nästan alltid en skärbräda (eller flera) och en kniv, ofta min finkniv som inte tål sura grejer så bra, med intorkad tomat eller liknande på diskbänken.

Permalänk
Medlem

När jag lagar mat är det total chaos mayhem (man kan ibland hitta barnen bland kastrullerna, vilsna och gråtandes). Min sambo är precis tvärtom, hon lagar mat med militärisk disciplin och kirurgisk precision.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Då bänkytor snabbt går åt så diskas allt under arbetets gång, speciellt kockkniven/arna.
När middagen sen är klar är det mkt lite som skall diskas efteråt, skönt när matkoman slår till.

Det beror på vad man lagar. Jag har väldigt litet kök vilket gör att en tallrik gör att det ser stökigt ut. Men jag kan vänta med att diska tills kvällen om diskmaskinen är full, är ju sällan i köket om jag inte lagar mat så jag slipper se det och våndas.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Efter kollat på precis allt Gordon Ramsay medverkat i sen man var liten typ så har jag alltid rent när jag lagar mat, torka av, ordning och reda osv

Diskar även upp allt när jag har tid mellan moment så det inte blir diskberg.

Permalänk
Medlem

Clean as you go. Avskyr slarvpellar i köket.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

ofta min finkniv som inte tål sura grejer så bra, med intorkad tomat eller liknande på diskbänken.

Jag blir irrationellt mycket upprörd av detta.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Vi har ungefär samma situation som TS. Jag är ganska bra på att hålla undan löpande, diska av större saker, torka av, ställa in i diskmaskinen och så men tjejen verkar inte kunna göra det. Det värsta i mina ögon är dock att hon betraktar vasken som dels en papperskorg och dels någon form av lagring för smutsig disk. Det är inte så kul när jag kommer och ska laga mat så är det ett berg av disk i ena hon och fullt med gamla potatis- och morotsskal, plastpåsar, köttblöjor och liknande i den andra. Sen står det nästan alltid en skärbräda (eller flera) och en kniv, ofta min finkniv som inte tål sura grejer så bra, med intorkad tomat eller liknande på diskbänken.

Oj vad jag känner igen mig. Speciellt det där med kniven, skärbräda etc som alltid är skitig av någon anledning...
Min sambo har dock många andra bra egenskaper och jag är säkerligen minst lika skyldig på någon annan punkt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är det inte slut på gafflar eller knivar så är det imorgon mig problem. Ibland funderar jag på att det hade varit bra att städa iordning medans maten ändå bara puttrar på en halvtimme och jag bara tittar på tv men längre än en tanke sker inte.
Men två saker rengörs alltid direkt. Den bra kniven och gjutjärns pannan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Lego Master

BLITZKRIEG!
Det är bunkar, skärbrädor, knivar, assietter, slevar, handdukar och kastruller ÖVERALLT när jag lagar mat. Älskar det. Mat är konst, konst är en process.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Strikt ordning.
Diskar upp och plockar rent under tiden.
Gillar verkligen inte att ha det stökigt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Brukar plocka undan och diska av det värsta medan maten ändå står och inte kräver input från mig så att säga. Sen när maten är klar är den för varm att käka direkt ändå, då passar jag i regel på att diska kärlen jag lagat maten i medan jag ändå väntar.

Ibland slarvar jag lite men för det mesta försöker jag hålla mig till detta.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Från igår. Ganska representativt tror jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Jag blir irrationellt mycket upprörd av detta.

Jo absolut, men jag har lagt band på mig. Alla stör ju sig på olika saker liksom.

Skrivet av DavidtheDoom:

Oj vad jag känner igen mig. Speciellt det där med kniven, skärbräda etc som alltid är skitig av någon anledning...
Min sambo har dock många andra bra egenskaper och jag är säkerligen minst lika skyldig på någon annan punkt.

Precis. Samma läge här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

En tanke slog mig när jag stod och lagade mat nyss! Det är väldigt olika hur personer "hanterar" lagandet. Blir köket en krigszon, eller är det strikt ordning?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/81512?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODE1MTIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI5NjVhZjRmZGU4OTU0ZTgxNjdjOWYxZmQ5OTlhZTEwNCJ9
Sådär är det i detta nu, mitt i tillverkning av lasagne. Kanske ser tillgjort ut, så ni får tro på mitt ord. Jag är typen som kontinuerligt diskar undan, ställer i diskmaskin och torkar av ytor. Mer eller mindre mellan varje moment.

På andra sidan staketet finns min fru och min kära svärmor (ping @Grukk!). Där blir det helt klart mer slagfält, med allt som använts och kan behöva användas framme. Själva röjandet blir istället när maten är klar, eller till och med efter ätandet.

Så, hur ser ditt kök ut mitt i matlagning? Bilder är ett krav!

Likt de som jag har blodsband till så är det krigszon som gäller! Men det beror självklart vad jag lagar. Lagar jag lasagne är det verkligen en krigszon men det plockas undan när skapelsen är i ugnen. Om det däremot något som som kan serveras direkt från kastrull/stekpannan så måste det ju plockas undan efter ätandet!

Permalänk
Medlem

Föredrar mat som tillreds i ugnen så man kan städa undan allt tills maten e klar. Annars blire ofta mkt stök som ingen vill ta hand om med magen full...

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

@emilakered: Blir nyfiken, använder du nånslags tång för att platta till konservburkarna eller är det ren hjältestyrka?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

En tanke slog mig när jag stod och lagade mat nyss! Det är väldigt olika hur personer "hanterar" lagandet. Blir köket en krigszon, eller är det strikt ordning?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/81512?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODE1MTIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI5NjVhZjRmZGU4OTU0ZTgxNjdjOWYxZmQ5OTlhZTEwNCJ9
Sådär är det i detta nu, mitt i tillverkning av lasagne. Kanske ser tillgjort ut, så ni får tro på mitt ord. Jag är typen som kontinuerligt diskar undan, ställer i diskmaskin och torkar av ytor. Mer eller mindre mellan varje moment.

På andra sidan staketet finns min fru och min kära svärmor (ping @Grukk!). Där blir det helt klart mer slagfält, med allt som använts och kan behöva användas framme. Själva röjandet blir istället när maten är klar, eller till och med efter ätandet.

Så, hur ser ditt kök ut mitt i matlagning? Bilder är ett krav!

Du och jag är av samma sort och har samma sambo tror jag. 😀
Jag torkar och plockar efter varje moment och när hon lagar så ser det ut som kriget brutit ut med diskhon full med byttor och liknande. Kan bli vansinnig på henne nor hon sen efter lagandet eller annat fix i köket inte torkar av bänkar och spis ordentligt.
Hon har också förmåga att börja plocka undan när maten är klar och man ska sätta sig till bords och äta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag = OCD. Min fru = CHAOS!!!

Opposites attract?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av aToria:

@emilakered: Blir nyfiken, använder du nånslags tång för att platta till konservburkarna eller är det ren hjältestyrka?

Haha, en tom konserv är ju supermjuk! Det är mest för de ska ta liiiite mindre plats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha, en tom konserv är ju supermjuk! Det är mest för de ska ta liiiite mindre plats.

Haha du har verkligen optimerat hela processen från ax till limpa, det är imponerande, glöm inte att ha kul när du lagar mat bara!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ