Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

/wave, på akuten atm med dropp, solsting/värmeslag lr något sa dom (tur jag bor typ 200m från sjukhuset lol)
Har haft problem med hosta också som suttit kvar efter förkylning, och i värmen hostade jag bara värre och värre så allt blev riktigt groggy, huden asvarm.

Tyckte något var fel med mig idag, har haft de svårt hela maj men senaste 2 dagarna har varit hemska och idag var det väl too much.

Dom sa jag antagligen var låg på salt också, druckit vatten och typ läsk, tydligen är mineralvatten bästa då det innehåller högre halt salt.

Sitter här o chillar nu, känner mig lite bättre igen

Hoppas det stämmer som man läste på aftonbladet, att det ska återgå till mer normala sommartemperaturer efter måndag.

Kanske läge att kolla om du är allergisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är det noll isolering i ditt hus eller? Jag har inte ens på elementen på vintern om det inte närmar sig -40.

Bor dock i lägenhet, får släppa in kyla på vintern när tempen närmar sig 20c inne.

Bor du i lägenhet är det förmodligen central styrning av elementen så dom är på vare sig du vill eller inte.

Permalänk

luftvärmepump är guld. Svalka på sommaren och värme på vintern

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ska vi byta?`
Inte haft under 24c i min lägenhet senaste månaden typ, vissa dagar 30c. (med öppna fönster)

Ja tack gärna. Har haft 45 grader varmt här som rekord än så länge i år. Balkongdörren på vid gavel, köksfläktens utsug öppet, och öppet i både sovrum och badrum. Det hade varit SÅ skönt med lite tvärdrag.

Skrivet av Nivity:

Har knappt på min element under vintern ens, håller ändå bra temp här lol.

Jag har 25 grader varmt hela vintern, med alla element utom det i badrummet avstängt. Vilket gör att min hyresvärd vill ha extra betalt för värmen i bostaden. Hurra för komfortvärmesystem. Jag hade gärna haft 20 grader i stället, men det är inte helt enkelt att fixa, eftersom det faktiskt drar skitkallt från öppna fönster vintertid... Bostäder är helt enkelt inte byggda för den mängden elektronik vi har i dem i dag.

Skrivet av improwise:

Bor du i lägenhet är det förmodligen central styrning av elementen så dom är på vare sig du vill eller inte.

De flesta har fortfarande termostat på själva elementet, som den boende kan påverka, medan cirkulationen av varmvattnet styrs centralt. Har man så kallat ett-rörsystem kan man känna på rören där de kommer upp ur golvet / ut ur väggen, är de varma där, är cirkulationen igång. Med två-rörs system är det inte säkert man kan känna något på rören, om man inte skruvar upp termostaten. Mitt hus system är till exempel igång just nu. 32 grader varmt mitt i natten, utetempen är under 10c, så systemet sparkade igång för ett par timmar sedan... Sjukt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bor du i lägenhet är det förmodligen central styrning av elementen så dom är på vare sig du vill eller inte.

Jag kan dock vrida av såg att det kommer in nära noll varmvatten i själva elementet. Rören är dock varma plus värmen från grannar gör mer än nog. Har även skärmat av termostaterna med kartong så det inte rinner in kyla från vädringsluckor.

Visst helt kalla blir de ju inte, men skillnaden från ett som är vridet på noll och ett som är på 1-3 är enorm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja tack gärna. Har haft 45 grader varmt här som rekord än så länge i år. Balkongdörren på vid gavel, köksfläktens utsug öppet, och öppet i både sovrum och badrum. Det hade varit SÅ skönt med lite tvärdrag.

Låter som ett perfekt sätt att dra in varmluften utifrån. Dock undrar jag om det går att komma upp i 45 grader inomhus om man inte typ bor i ett glastorn, låter mer som en felplacerad/ej fungerande termometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

De flesta har fortfarande termostat på själva elementet, som den boende kan påverka, medan cirkulationen av varmvattnet styrs centralt. Har man så kallat ett-rörsystem kan man känna på rören där de kommer upp ur golvet / ut ur väggen, är de varma där, är cirkulationen igång. Med två-rörs system är det inte säkert man kan känna något på rören, om man inte skruvar upp termostaten. Mitt hus system är till exempel igång just nu. 32 grader varmt mitt i natten, utetempen är under 10c, så systemet sparkade igång för ett par timmar sedan... Sjukt.

Påverka ja, stänga av nej. Sen finns det säkert undantag men jag talar om normalfallet här i ett svenskt flerfamiljshus. Tveksam om elektroniken påverkar så mkt om man inte driver typ mining fabrik eller liknande eller har någon gammal plasmatv som står på dygnet runt. Dock påverkar väl lägenheterna varandra, det bästa vore säkert helt isolerade "celler" där varje lägenhet helt styrde sitt eget klimat men det är förmodligen omöjligt i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Låter som ett perfekt sätt att dra in varmluften utifrån.

Långt från perfekt, men så bra det går att åstadkomma. Och eftersom det är varmare inne, än ute, så är det vad som är avsikten.

Skrivet av improwise:

Dock undrar jag om det går att komma upp i 45 grader inomhus om man inte typ bor i ett glastorn, låter mer som en felplacerad/ej fungerande termometer

Märkligt. Alla termometrarna i det här hushållet är alltså felplacerade, eller icke fungerande... Kul. Inne/ute termometern kan för visso lida av dåligt batteri, men då ska den tända en icon för det. Termometern i tangentbordet från Logitech behöver inte vara världens mest exakta, men den är i alla fall placerad så det gör varken till eller från om jag sitter där eller inte, så den verkar hyfsat konsekvent. Sprit-termometrarna till akvariumen är inte heller kalibrerade, men både de i akvarium för stunden, och de som ligger i sin låda, visar samma temp, om de placeras på samma ställe, så de verkar också hyfsat konsekventa. Den svindyra lab-termometern jag köpte för att jag höll på med hyss, är dock försedd med en livstidsgaranti, och påstås garanterat visa rätt temperatur, och även den håller med alla de andra termometrarna på några tiondelars marginal. Och eftersom termometrarna är placerade högt och lågt, tror jag vi kan utgå från att åtminstone någon av dem har "rätt" placering.

Skrivet av improwise:

Påverka ja, stänga av nej.

Som sagt, har du 1-rör system (vilket är ett löjligt namn, eftersom man har två rör till elementet) så har du termostat du kan öppna, eller stänga. I stängt läge, är den helt stängd. Det här är det normala i flerfamiljhus, eftersom alternativet betyder att man får dra en hemsk massa rör. Har man 1-rör system, sitter det vanligen en korskoppling precis i anslutning till elementet, så att varmvattnet i slingan kan cirkulera med fullt flöde, utan att påverkas av din termostat. Med 2-rör system har du dedikerad anslutning till varmvattnet, och returledningen. Det betyder att i stället för att ansluta alla element på en lång slinga, är alla element effektivt parallellkopplade. Fördelen här är att alla får lika varmt vatten, det spelar ingen roll hur tidigt, eller sent man är i slingan. Dyrare, och man bygger inte så längre, men även här går termostaten att stänga helt.

Skrivet av improwise:

Tveksam om elektroniken påverkar så mkt om man inte driver typ mining fabrik eller liknande eller har någon gammal plasmatv som står på dygnet runt.

Dator, nätverkslagring, stereo, "TV", (stor monitor) i mitt fall dessutom ett par akvarium, och vattensäng. En tröst är att uppvärmningsbehovet för både akvarium och vattensäng är lågt under den här säsongen. Men om vi räknar lite på det. Serverskåpet idlar på en bit över 400w, med UPS'ens strömförbrukning inräknad. Stereon drar nästan 50w bara den är igång, och utan att ljud spelas, skärmen säger tillverkaren ska dra närmare 200w max, men jag har skruvat ned ljuset på den rätt ordentligt, LED LCD, vilket gör att fläktarna i den inte går konstant längre... Trots sommarvärmen.
Akvariumen bidrar med ett par hundra watt i form av belysning och pumpar, så bara att sitta här och skriva ligger strax under en kilowatt. Lägg till det att man byggde kåken på 70-talet, och inte räknade med speciellt mycket värme från elektroniken, så man satsade på att göra lägenheterna soliga, och jag har strålande solsken in i bostaden från 9 till 21, ungefär, och taket på de här låghuslängorna är nästan platt, svart tjärpappskonstruktion, så innertaket fungerar som en fantastisk infra-värmare nu sommartid... Det blir helt enkelt varmt.
Det var säkert rätt när man byggde, men det saknar vissa finesser i dag.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Just den varianten är den sämre, men har redan diskuterats i tråden. Den bättre varianten ser till så att vattnet avdunstar med varmluften som måste skickas ut ur rummet i alla fall. Elgiganten säljer säkert den varianten med.

Typisk uppsättning på en sälj-lada är 3-4 modeller uppställda att välja mellan - ibland färre...

Det svåra är att avgöra vilken av typerna man tänker köpa då det står väldigt lite och kryptisk om det på de maskiner som faktiskt förångar sin egen kondens - och de som inte gör det skryter verkligen inte om att de måste tömmas på kondens mer eller mindre ofta... - för en oinvigd så ser de likadana ut och med ungefär samma prisnivå.

Den som bara desperat köper en apparat som kan ge kyla - får med stor sannolikhet hem en maskin som man hela tiden måste tömma på kondens - speciellt om det är varmt och fuktigt ute som på sensommaren och man kommer att hata det efter ett tag...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts redan, men treglasfönster. Blev en enorm skillnad i min lgh med mycket svalare temperaturer på sommaren och varmare på vintern.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Kanske är alla dina termometrar som ligger bakom din inomhusvärme

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Investera också i en fläkt, luft i rörelse känns alltid svalare än stillastående luft.

Det stämmer nog i de flesta fall, då sommar-Sverige inte brukar bjuda på temperaturer över kroppstemperaturen på ~37 grader. Men om luften som man fläktas med av någon anledning skulle ha en högre temperatur än kroppstemperaturen borde man värmas upp, då man träffas av fler luftmolekyler än annars, och de delar alla med sig av sin något högre temperatur och värmer istället för att svalka. Och tydligen är det några i den här tråden som ibland har problem med inomhustemperaturer på 40 grader.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem

Det kroppen kan göra i nämnda situation med varmare lufttemperatur än kroppsvärme - är att svettas och med fläktdrag så ökar avdunstningstakten från huden och därmed ökad kylverkan på kroppen - ja under förutsättning att luften _inte_ samtidigt har väldigt hög fuktighetsnivå (hög Rh-värde nära 100%) eller är uttorkad, av sjukdom eller av annan orsak inte kan svettas tillräckligt mycket, och då är det direkt livshotande...

Det är en orsak till varför evaporativ kylare är värdelösa i många fall då mängden värme som kan bindas med vattenånga är begränsad och gör förutsättning att kunna svettas med kylverkan snabbt minskar när lufttemperaturen snart höjs igen - nu med nära 100% Rh istället...

evaporativ kyla fungerar i ökenländer med torr luft, men i stort sett bara där...

Permalänk
Musikälskare

Jag och katten fick spel och köpte en AC, nedsatt 1000kr (3000kr tot) och nu är här äntligen drägligt hemma!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

För er som vill slippa hänga ut en suspekt AC slang ifall hyresvärden kan bli gnällig så rekomenderar jag att köra ut värmen via spisfläkten, funkar kanon då jag har centralfläkt på taket som suger ut allt
Bild

Du riskerar att trycka luften in till grannarna (beroende på hur rördragningen ser ut).

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Glass och kall öl funkar:D

Permalänk

Olidligt här hemma. Slutade med att jag efter jobbet i fredags gick och köpte påsar med is och fyllde badkaret (plus lite vatten). Det var skönt men smärtsamt.

Jag saknar hösten och våren!

Permalänk
Medlem

Jösses, denna sommar har min AC varit mycket värdefull.

Kom hem idag vid 18:00 och det var 32.8 grader inne

Kanske ännu värre är att så många människor ute idag har så många brännskador, tragiskt.

Jag har inte upplevt regn sedan April ungefär, inte en droppe.

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Jösses, denna sommar har min AC varit mycket värdefull.

Kom hem idag vid 18:00 och det var 32.8 grader inne

Kanske ännu värre är att så många människor ute idag har så många brännskador, tragiskt.

Jag har inte upplevt regn sedan April ungefär, inte en droppe.

Det kom lite regn här (dock gjorde den ytterst lite nytta, mest gjorde det uthärdligt ett par dagar), men inte det där 33mm regnet såg jag inte till.

Så är rejält torrt, det är sjukt. Kan inte bara vara naturens naturliga gång (utan även människan måste påverkat detta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det kom lite regn här (dock gjorde den ytterst lite nytta, mest gjorde det uthärdligt ett par dagar), men inte det där 33mm regnet såg jag inte till.

Så är rejält torrt, det är sjukt. Kan inte bara vara naturens naturliga gång (utan även människan måste påverkat detta).

Vi har fått kring 150-200mm i veckan, 100mm på en natt på två timmar. Sänkte flera båtar direkt.

Var åtta grader inatt på vissa ställen här, har under 20 inne nu =D
Rip sommar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vi har fått kring 150-200mm i veckan, 100mm på en natt på två timmar. Sänkte flera båtar direkt.

Var åtta grader inatt på vissa ställen här, har under 20 inne nu =D
Rip sommar.

Var bor du? Island?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Avstängd

AC, punkt slut bästa lösningen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kör med stora takfläktar med varvtal i flera steg, större desto bättre då varvtalet kan hållas lågt och därmed tyst gång. Billig snabb och enkel installering och låg energi förbrukning samt har ljuskälla med dimmer (ersätter vanlig taklampa), allt styrs med fjärrkontroll.

Mycket nöjd med resultatet med visst en hade en fast monterad AC/Värmepump förmodligen varit bättre men kräver helt annan kostnad och installation om man bodde i eget hus.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Ge mig regn nu!

Jag orkar inte mer!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Ge mig regn nu!

Jag orkar inte mer!

ja massa regn vore inte helt fel nu, när det är över 30 är det olidligt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Var bor du? Island?

Står var jag bor.
https://screenshots.firefox.com/v90kxrU0tyIuL5j4/nsd.se

Har sen regnat två dagar till efter det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Står var jag bor.
https://screenshots.firefox.com/v90kxrU0tyIuL5j4/nsd.se

Har sen regnat två dagar till efter det.

Fy fan vad skönt med regn!!!

Jag har inte sett regn sedan April ungefär.

Jag har aldrig längtat så här mycket till hösten under hela mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Du riskerar att trycka luften in till grannarna (beroende på hur rördragningen ser ut).

Tänkte från början att du hade helt fel men han tänka till innan jag svarade Normalt sett är det inte troligt att det händer men nu med den varma utetemperaturen gäller inte samma spelplan.

AC'n har troligtvis kylt ner såpass mycket att avluften är svalare än både grannens frånluft och utetemperaturen vilket gör att i ett självdraghus kan skorstenseffekten som ska driva ut den varmare luften bli påverkad. Aldrig hört/läst om det men i teorin borde det kunna hända i de värsta fallen. Kan ha tänkt lite galet då klockan nästan är 04 och sängen väntar på mig men återkommer med en edit om jag inser att min natthjärna lurat mig

Permalänk
Medlem

Sommaren 2018 och våren 2019 var Luftkonditionering svåra att få tag på enligt en lång tråd jag inte hittar. Blir det en ny boom om alla måste stanna inne på grund av smittan? Själv är jag övertygad om det men hoppas skiten är över i maj.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Finns det inte vattenkylda gaming stolar/fotöljer?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]