Brukar elgiganten krångla till det om man reklamerar begagnat?

Permalänk

Brukar elgiganten krångla till det om man reklamerar begagnat?

Om jag köpt en vara begagnat som ursprungligen köptes på elgiganten, brukar dom krångla om man vill reklamera då?

Permalänk
Medlem

@hardware1234567:
Att reklamera en vara under öppet köp är inga problem. Vare sig du köpt de ny eller om det är en tidigare uppackad vara.

Är det en vara utan öppet köp eller andra köpvillkor kan det vara mer besvärligt.

Permalänk
Medlem

Jag tror TS har köpt en vara begagnat på blocket t ex och sedan vill reklamera med kvitto? Jag tror inte de bryr sig om vem som köpt ifrån början sålänge du har kvitto!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardware1234567:

Om jag köpt en vara begagnat som ursprungligen köptes på elgiganten, brukar dom krångla om man vill reklamera då?

Reklamera kan du nog glömma, reklamtionsrätten följer ursprungliga köparen och inte varan.

Står det någon annans namn/tel.nr/ e-post på kvittot så kan dom nog neka dig garanti service också då du bland annat får skriva under på att dom får skicka kvittot med personliga uppgifter på till verkstaden/tillverkaren.
Det går ju inte då om det är någon annans personliga uppgifter, aja baja säger GDPR.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Skrivet av Whiskey89:

Reklamera kan du nog glömma, reklamtionsrätten följer ursprungliga köparen och inte varan.

Står det någon annans namn/tel.nr/ e-post på kvittot så kan dom nog neka dig garanti service också då du bland annat får skriva under på att dom får skicka kvittot med personliga uppgifter på till verkstaden/tillverkaren.
Det går ju inte då om det är någon annans personliga uppgifter, aja baja säger GDPR.

Extremt sällan det här är ett problem

Permalänk
Medlem

@hardware1234567: Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att Elgiganten krånglar till det oavsett anledning till reklamation. I alla fall min lokala butik. Jag försökte reklamera två par Sony MDR100x då gängan på båda två hade gått sönder (plasten hade spruckit). Butiken vägrade ta emot reklamationen och jag var tvungen att kontakta Sony samt gräva fram många många trådar om precis samma problem. Det visade sig vara ett ursprungligt fel och jag fick därefter rätt mot Elgiganten.
Lurarna reparerades och fungerar nu felfritt.

Tyvärr verkar det som att en hel del butiker i Sverige (har en nuvarande tvist mot en annan webbbaserad återförsäljare av Steelseires PRO som spruckigt i plasten vid ena kåpan, ett vanligt problem) har problem med att tolka reklamationslagarna och innebörden av bevisbörda.

Jag hoppas att detta löser sig för dig! Det är fruktansvärt jobbigt att behöva stå på sig i ärenden där butiken vägrar lyssna.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |