Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Pantsatt

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Marknadsräntorna har stigit kortsiktigt, samtidigt har räntemarknaden problem de flera stora som Spiltan och SEB numera hindrar uttag, så vi får väl se om det blir som vanligt.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/171940/3-man-stib...

Samtidigt, om krisen pågår så värst många veckor till kommer det snart inte finnas några företag att gå tillbaka till, så vi får nog börja höra diskussioner om plan B från världens länder under veckan som följer. 12-18 månader innan vi har någon "flockimmunitet" i bäst fall enligt de BBC pratat med.

https://www.bbc.com/news/health-51963486

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Samtidigt, om krisen pågår så värst många veckor till kommer det snart inte finnas några företag att gå tillbaka till

Ja, exakt, djup långkonjunktur, vilket normalt pressar ner räntorna eftersom det finns kapital som någon vill förränta, men få som vill låna (tillgång och efterfrågan).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Märkligt, då man inte pantsätter bostadsrätter med pantbrev, endast i bostadsrättsföreningens register, och där står inget belopp så vitt jag vet utan endast att den är pantsatt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, exakt, djup långkonjunktur, vilket normalt pressar ner räntorna eftersom det finns kapital som någon vill förränta, men få som vill låna (tillgång och efterfrågan).

Det är nog ingen brist på de som vill låna, däremot på de som får göra det.

Permalänk

Bolån

Hej, jag och min sambo ska köpa ett hus av farsan och behöver ordna ett lån.
Vart vänder man sig, och är det något speciellt att tänka på i dessa tider?

Hon studerar men har ca 800.000:- i fonder med vad som har visat sig vara en bra avkastning, och jag tjänar ca 370.000/år. Kan det bli några problem?

Permalänk
Medlem

Skulle önska lite input/åsikter kring hur man bör resonera i dessa tider!

Vi ska snart skriva bolåneavtal med banken och kommer låna ca 3.4milj, har fått följande offert:

3mån 1.45%
1år 1.55%
2år 1.55%
3år 1.5% (genom facket 1.44%)
5år 1.6%

Magkänslan säger att det är mer sannolikt att räntorna går ner än upp på kort sikt med tanke på läget vi befinner i oss, men samtidigt vill vi binda räntan för att känna oss säkra och veta vad lånet kommer kosta oss i form av ränta de närmsta åren.

De alternativen jag ser spontant är att antingen binda sig i 5år till den "dyra" räntan och somna om så att säga, eller binda 3år till den bästa räntan just nu 1.44% och i alla fall känna oss säkra i 3år. Sista alternativet är att köra rörligt ett tag 1.45% med hopp om att räntorna kommer dippa lite inom den närmsta tiden och då binda 3-5år.

Hur resonerar ni om ni hade varit i samma sits?

Permalänk
Medlem

Man brukar gå till en bank, själv valde jag Handelsbanken.

Värt att tänka på är att räntan är låg som fan så det är bra tider att låna. Den kan dock såklart stiga, vilket kan sluta i att det plötsligt blir dyrt att stå med ett lön. Något banken kommer gå igenom med er och visa uträkningar på hur det kan gå.

Det kan bli problem om du tänkt låna över två miljoner men annars är det nog lugnt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ni vänder er till valfri bank. Om ni får låna eller inte beror förstås främst på hur mycket ni behöver låna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Hej, jag och min sambo ska köpa ett hus av farsan och behöver ordna ett lån.
Vart vänder man sig, och är det något speciellt att tänka på i dessa tider?

Hon studerar men har ca 800.000:- i fonder med vad som har visat sig vara en bra avkastning, och jag tjänar ca 370.000/år. Kan det bli några problem?

Just nu har fonderna rasat något fruktansvärt pga Corona, antar att så är fallet även för din sambos fonder. Att sälja nu till skillnad från att vänta på att det återgår innebär att ni förlorar 2-300 000kr. Eftersom det nu är din pappa ni ska köpa av, finns det möjlighet att hyra det under 1-2 års tid för att fonderna ska hinna återhämta sig och sedan köpa det? Om det i övrigt är några problem får banken svara på. Gör en låneansökan på ett par olika banker och jämför räntor.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ztikkan: Statistiskt sett har det varit mer gynsamt att ha rörlig ränta. Om du tvunget måste ha koll på utgifterna och inte vill ha något som rör sig är det binda som gäller. Det bör inte rådande ränteläge påverka i din kalkyl.

Med de där siffrorna så känns det dock inte som att du fått några rimliga priser från bankerna på de lite längre löpräntorna?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztikkan:

Skulle önska lite input/åsikter kring hur man bör resonera i dessa tider!

Vi ska snart skriva bolåneavtal med banken och kommer låna ca 3.4milj, har fått följande offert:

3mån 1.45%
1år 1.55%
2år 1.55%
3år 1.5% (genom facket 1.44%)
5år 1.6%

Magkänslan säger att det är mer sannolikt att räntorna går ner än upp på kort sikt med tanke på läget vi befinner i oss, men samtidigt vill vi binda räntan för att känna oss säkra och veta vad lånet kommer kosta oss i form av ränta de närmsta åren.

De alternativen jag ser spontant är att antingen binda sig i 5år till den "dyra" räntan och somna om så att säga, eller binda 3år till den bästa räntan just nu 1.44% och i alla fall känna oss säkra i 3år. Sista alternativet är att köra rörligt ett tag 1.45% med hopp om att räntorna kommer dippa lite inom den närmsta tiden och då binda 3-5år.

Hur resonerar ni om ni hade varit i samma sits?

Jag är i samma sits så kommer följa detta med spänning

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Går det på något sätt hos någon bank att förhandla om lånebeloppets storlek man får när man pluttar i all sin info på deras hemsidor, eller är det totalkört?

Kontantinsatsen 15% är inte ett problem, vi verkar bli blockade av någon regel i typ med ”max 4,5 gånger årsinkomst” eller likande.

Jag tänker mig t ex en förhandling där man går med på att binda delar av lånet på en längre tid, på så sätt så borde man ju skydda sig från allas skräckscenario ”tänk om räntan går upp till 7%”. Under tiden man har räntan bunden så hr man då hunnit amortera ned, så även om räntan stuckit iväg den dagen så kommer det inte vara ett problem.

Permalänk
Inaktiv

Man kan gå in på de flesta bankers hemsidor och kolla runt, och ansöka om lånelöfte. Eller ring dom.

Men om jag vore ni, så skulle jag vara väldigt försiktig med fonderna och kolla på vad de ligger på just nu - förmodligen har de gått ner rätt rejält och då vore det en stor förlust att sälja dom, bättre att vänta i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Går det på något sätt hos någon bank att förhandla om lånebeloppets storlek man får när man pluttar i all sin info på deras hemsidor, eller är det totalkört?

Kontantinsatsen 15% är inte ett problem, vi verkar bli blockade av någon regel i typ med ”max 4,5 gånger årsinkomst” eller likande.

Jag tänker mig t ex en förhandling där man går med på att binda delar av lånet på en längre tid, på så sätt så borde man ju skydda sig från allas skräckscenario ”tänk om räntan går upp till 7%”. Under tiden man har räntan bunden så hr man då hunnit amortera ned, så även om räntan stuckit iväg den dagen så kommer det inte vara ett problem.

Ett problem är att du med den kombinationen får krav på 3 % amortering per år rent regelmässigt, eftersom det blir ytterligare 1 % över 4,5 ggr årsinkomsten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@BasseBaba: Kan vara så att nätverktygen sätter stopp. Tekniskt sett finns det ingen begränsning vid lån större än 4.5 gånger årsinkomsten men skärpta ammorteringskrav finns om ytterligare en procent ammortering per år tills dess belåningen understiger 4.5 årsinkomster.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Går det på något sätt hos någon bank att förhandla om lånebeloppets storlek man får när man pluttar i all sin info på deras hemsidor, eller är det totalkört?

Kontantinsatsen 15% är inte ett problem, vi verkar bli blockade av någon regel i typ med ”max 4,5 gånger årsinkomst” eller likande.

Jag tänker mig t ex en förhandling där man går med på att binda delar av lånet på en längre tid, på så sätt så borde man ju skydda sig från allas skräckscenario ”tänk om räntan går upp till 7%”. Under tiden man har räntan bunden så hr man då hunnit amortera ned, så även om räntan stuckit iväg den dagen så kommer det inte vara ett problem.

Ja det kan gå om du pratar med dem, det är inte säkert att bolånet blir godkänt bara för att man klara deras mall heller.

Utan deras formulär är en snabbgransking, som inte tar hänsyn till allt, med en personlig kontakt så kan ni åtminstone få reda på varför ni inte får igenom lånet.

Permalänk
Skrivet av ztikkan:

Skulle önska lite input/åsikter kring hur man bör resonera i dessa tider!

Vi ska snart skriva bolåneavtal med banken och kommer låna ca 3.4milj, har fått följande offert:

3mån 1.45%
1år 1.55%
2år 1.55%
3år 1.5% (genom facket 1.44%)
5år 1.6%

Magkänslan säger att det är mer sannolikt att räntorna går ner än upp på kort sikt med tanke på läget vi befinner i oss, men samtidigt vill vi binda räntan för att känna oss säkra och veta vad lånet kommer kosta oss i form av ränta de närmsta åren.

De alternativen jag ser spontant är att antingen binda sig i 5år till den "dyra" räntan och somna om så att säga, eller binda 3år till den bästa räntan just nu 1.44% och i alla fall känna oss säkra i 3år. Sista alternativet är att köra rörligt ett tag 1.45% med hopp om att räntorna kommer dippa lite inom den närmsta tiden och då binda 3-5år.

Hur resonerar ni om ni hade varit i samma sits?

Jag har valt att sprida riskerna lite. Har delat upp vårat lån på 3 lika stora delar som just nu ser ut enligt följande:
1 år.
3 år.
5 år.

Den 5 åriga fick jag 1,39 på, detta var för 3 veckor sedan. Förhandla mer gällande räntorna

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Jag har valt att sprida riskerna lite. Har delat upp vårat lån på 3 lika stora delar som just nu ser ut enligt följande:
1 år.
3 år.
5 år.

Den 5 åriga fick jag 1,39 på, detta var för 3 veckor sedan. Förhandla mer gällande räntorna

Vad bra att du tog olika löptider. För banken då.
När det är dags att binda om 1 åringen kan de skambjuda för du har ju ändå kvar 3åringen och 5åringen.
Samma sak med 3åringen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Ja, vi vill inte sälja fonderna. Tanken är att ta ett lån på ca 1.5M och hoppas att bli beviljade på min inkomst och hennes tillgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Ja, vi vill inte sälja fonderna. Tanken är att ta ett lån på ca 1.5M och hoppas att bli beviljade på min inkomst och hennes tillgångar.

Ni behöver lägga en kontantinsats på minst 15% av lånet, i detta fallet då 225000kr. (Om hela huset kostar 1,5 miljon).

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det kostar med lagfart, pantbrev, ev. besiktningsman osv

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Ändrade mina lån för en dryg månad sedan och nu ser jag att de blev ca 300 kr lägre en vad jag haft förut varje månad, känns skönt.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Vad bra att du tog olika löptider. För banken då.
När det är dags att binda om 1 åringen kan de skambjuda för du har ju ändå kvar 3åringen och 5åringen.
Samma sak med 3åringen.

Dom skambjuder inte. Har kvar min punktrabatt sedan tidigare. Detta är andra gången jag förlänger och har inte blivit "blåst". Kanske skiljer sig mellan banker, men litar på min bankman iaf som jag har väldigt bra kontakt med.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheMuffinMan:

Dom skambjuder inte. Har kvar min punktrabatt sedan tidigare. Detta är andra gången jag förlänger och har inte blivit "blåst". Kanske skiljer sig mellan banker, men litar på min bankman iaf som jag har väldigt bra kontakt med.

Vad har du för räntor idag på dina 3 lån?

Permalänk
Medlem

Hur man ska göra beror på hur känslig man är för eventuella svängningar kombinera med när man kan tänkas vilja (el. måste) flytta. (ev. ränteskillnadsersättning för förtidsinlösen). Har personligen 2/3 bundet oftast på 2-4 år i stöten beroende på vad som ger lägst ränta och 1/3 'rörligt' (3 månaders ränta). Sen amorterar jag bara på den rörliga delen, så jag lätt kan justera hur mycket/lite jag amorterar och inte behöver vänta in att det är dags att binda om lånet.

Över tid har rörligt alltid lönat sig, men ibland time:ar man in bidningarna också, jag har 1/3 för tillfället med 1.3% ränta, vilket just nu är lägre än min rörliga del. (sen har jag förstås haft 'trista' perioder också som när vi hade bundit på 6.5% och räntorna började sjunka... )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Vad har du för räntor idag på dina 3 lån?

5 åriga 1,39
3 åriga - 1.76 (Är en 5 årig i början.)
1 åriga - 1,44 (Är en 3 årig i början.)

Som många säger så har det oftast lönat sig att ha rörlig.
Jag vill dock sprida mina risker och väljer då att betala lite extra för att slippa tänka på det och behöva omförhandla rörliga hela tiden. Ser den extra kostnaden som en sorts "försäkring". Sen kan det såklart visa sig att räntan är uppe på tex 10% när någon av mina löper ut, det vet man aldrig. Men därav har jag delat upp mina på 3.

Edit: De som pratar om att banken skulle blåsa sina kunder när något lån löper ut och ska omförhandla har nog fel bank i början och bankman. Har omförhandlat hos min ett par gånger och har aldrig vara något problem och alltid behållit min punktrabatt jag haft sedan tidigare.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheMuffinMan:

Jag har valt att sprida riskerna lite. Har delat upp vårat lån på 3 lika stora delar som just nu ser ut enligt följande:
1 år.
3 år.
5 år.

Den 5 åriga fick jag 1,39 på, detta var för 3 veckor sedan. Förhandla mer gällande räntorna

Det är helt ok men nackdelen med att binda hos en bank är att du är som sagt bunden hos banken. Banken älskar att få sälja bundna räntor då det kommer bli en massa strul den dagen du kan få bättre ränta hos en annan bank och vill flytta och de kan säga att du då måste betala för att få lösa lånet. Det blir oftast dyrare så då kommer du välja att vara kvar hos din bank.
Har man dessutom spridit ut det som du gjort så kommer du egentligen aldrig kunna komma loss gratis förutom var 15:de år då alla lånen förfaller samtidigt.

Jag kör rörligt och har 1,55%.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Det är helt ok men nackdelen med att binda hos en bank är att du är som sagt bunden hos banken. Banken älskar att få sälja bundna räntor då det kommer bli en massa strul den dagen du kan få bättre ränta hos en annan bank och vill flytta och de kan säga att du då måste betala för att få lösa lånet. Det blir oftast dyrare så då kommer du välja att vara kvar hos din bank.
Har man dessutom spridit ut det som du gjort så kommer du egentligen aldrig kunna komma loss gratis förutom var 15:de år då alla lånen förfaller samtidigt.

Jag kör rörligt och har 1,55%.

Förstod att det skulle komma upp, har editerat mitt inlägg enligt:
"De som pratar om att banken skulle blåsa sina kunder när något lån löper ut och ska omförhandla har nog fel bank i början och bankman. Har omförhandlat hos min ett par gånger och har aldrig vara något problem och alltid behållit min punktrabatt jag haft sedan tidigare."

15 år?

Visa signatur

Citera!