Xbox Series X och Geforce RTX 2080 Ti jämförs av utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte om jag missförstod vad som faktiskt testade, men stämmer verkligen det markerade? Kikar man på videon verkar ju tiderna för 2080Ti komma från drakmodellen medan tiderna för Xbox robotmodellen. En rätt viktig detalj där, förutom skillnad i upplösning, är att draken består av ~200k trianglar medan roboten består av ~60k trianglar... Det nämns ju att en av optimeringarna man testar är bara vettig om man har väldigt många pixels per triangel i genomsnitt, 2080Ti kortet har ju både lägre upplösning och väsentligt fler trianglar -> väldigt få pixels per triangel.

Försökte hitta en mer lik jämförelse: Xbox: 97 mot 2080 Ti: 40

Slår man ut det på pixlar så är nvidia snabbare om jag inte höftar fel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Gears 5 porten som de tittar på använder inte mesh shaders eller varible rate shading.

No shit, men det har heller inget med vad jag citerade att göra. Artikeln är fel oavsett om xbox one x närmar sig 2080Ti i prestanda med mesh shaders eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

No shit, men det har heller inget med vad jag citerade att göra. Artikeln är fel oavsett om xbox one x närmar sig 2080Ti i prestanda med mesh shaders eller inte.

Då förstår jag nog inte vad din poäng var. Vad tycker du var fel i artiklen?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Då förstår jag nog inte vad din poäng var. Vad tycker du var fel i artiklen?

Detta:

"Däremot verkar de båda bli tämligen kraftfulla och får vi tro Digital Foundry så presterar Xbox Series X i paritet med PC-världens meste värsting; RTX 2080 TI"

Baserar dom på föjande citat:

"They compared it directly to a PC with a RTX 2080 TI and a Threadripper 2950x, so that's a 16-core CPU, and that thing had 64GB of memory as well, and basically what the benchmark showed was that with that PC running the exact same settings as Xbox Series X with a fixed resolution, without dynamic resolution of course, they produce nearly identical results."

Men det är felciterat, dom säger 2080 i videon, inte 2080 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Detta:

"Däremot verkar de båda bli tämligen kraftfulla och får vi tro Digital Foundry så presterar Xbox Series X i paritet med PC-världens meste värsting; RTX 2080 TI"

Baserar dom på föjande citat:

"They compared it directly to a PC with a RTX 2080 TI and a Threadripper 2950x, so that's a 16-core CPU, and that thing had 64GB of memory as well, and basically what the benchmark showed was that with that PC running the exact same settings as Xbox Series X with a fixed resolution, without dynamic resolution of course, they produce nearly identical results."

Men det är felciterat, dom säger 2080 i videon, inte 2080 Ti.

Då förstår jag vad du syftar på. Ganska sjukt med ett 2080 i en konsoll i stället för 2060-nivån som man fick förra generationen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

XSX stödjer 8 ggr fler SIMD vågor så den borde kosta 8 ggr mer än 2080 ti. Just saying.

Vänta får du se, tull moms och mellanhänder.. Finns inte en chans att MS skulle ge bort något under dess värde.
Om det nu är det monstret som det framstår som.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vänta får du se, tull moms och mellanhänder..

Och dessa finns inte för Xbox One menar du?
Eller är de beroende av antal SIMD vågor?

Men ja, kronan kan störtdyka men det har inget med Microsofts prissättning av Series X (eller 2080Ti) att göra.

Citat:

Finns inte en chans att MS skulle ge bort något under dess värde.

Det här är mera du inte förståendes hur konsol-ekonomi fungerar.

Citat:

Om det nu är det monstret som det framstår som

Vad Series X är för nått är vid det här laget väl dokumenterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och dessa finns inte för Xbox One menar du?
Eller är de beroende av antal SIMD vågor?

Men ja, kronan kan störtdyka men det har inget med Microsofts prissättning av Series X (eller 2080Ti) att göra.

Det här är mera du inte förståendes hur konsol-ekonomi fungerar.

Vad Series X är för nått är vid det här laget väl dokumenterat.

Precis som vid tidigare konsol eller Smartphone release så blir random datorutbildat folk (eller ren google elit) experter på prissättning. Att rapa upp random datatermer och medvetet feltolka kan vem som helst

Men precis som jag skrev så är det bara vänta och se.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Att rapa upp random datatermer och medvetet feltolka kan vem som helst

Men att backa upp sina prediktioner med genomtänkta argument verkar dock vara få förunnat...

Om du faktiskt läser artikeln (no google needed!) så anges antalet, för tillfället, supportade SIMD vågor som förklaring till att XSX matchar 2080TI så pass bra i detta specifika test. Att härifrån peka på 2080Tis prislapp som argument för sin prediktion av XSX prislapp är rent av riktigt krassligt tänkt (faktum är att 2080Tis prislapp i huvud taget har väldigt liten relevans för en konsols pris).

"tull moms och mellanhänder" är ingen höjdare heller eftersom dessa inte drabbar just XSX i någon unik grad.

Exakt vad är feltolkat förövrigt?