hittar ej EFI USB Device/USB HDD med windows, bara linux?

Permalänk
Medlem

hittar ej EFI USB Device/USB HDD med windows, bara linux?

Jag har en Lenovo ideapad 100-15IBD och försöker boota Windows 10 från ett USB-minne men hur jag än vrider på det så får jag det inte att fungera, den hittar inte USB-minnet. Men det går boota från USB med Ubuntu Mate .
Har prövat skapa bootbar USB med Windows 10 i både Rufus, balenaEtcher och media creation tool från Microsofts hemsida utan resultat. Det är bara med Linux det går. Har också testat med 4 olika USb-minnen. Vad kan de vara för problem?

Jag kör med följande inställning i bios,

Boot Mode: Legacy Support
Boot Priority: UEFI First
USB Boot: Enabled
PXE Boot to LAN: Enabled
USB Legacy: Enabled
Wireless LAN: Enabled
Intel Virtual Technology: Disabled
Bios Back Flash: Disabled
OS Optimized Defaults: Disabled
Intel Platform Trust Technology: Enabled

Visa signatur

Lenovo ideapad 100-15IBD 80QQ | Maskintyp modell: 80QQ01C4MX | Serienummer: PF0JU82Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucinen:

Har prövat skapa bootbar USB med Windows 10 i både Rufus, balenaEtcher och media creation tool från Microsofts hemsida utan resultat.

I Rufus vad valde du för Partition scheme, GPT eller MBR?

Kan din datorn inte boota från en GPT partition så kommer USB-stickan naturligtvis inte fungera om du väljer det (vilket är valt som standard).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Valde MBR i rufus.

Visa signatur

Lenovo ideapad 100-15IBD 80QQ | Maskintyp modell: 80QQ01C4MX | Serienummer: PF0JU82Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucinen:

@Belzader: Valde MBR i rufus.

Det är fel för en modern dator med UEFI. Välj GPT/UEFI i Rufus och ställ om Boot Mode till UEFI Only på datorn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:

Ändrade till följande inställningar och ser bara (EFI PXE Network) i boot option menu, ej Windows boot manager. Får också upp dessa meddelanden, (checking media, EFI Network 0 for IPv4 samt IPv6), Default boot device missing or boot failed.
Valde också GPT - (icke CSM) som du föreslog.

Boot Mode: UEFI
Fast Boot: Enabled
USB Boot: Enabled
PXE Boot to LAN: Enabled
IPv4 PXE First: Enabled
OS Optimized Defaults: Enabled (OS support pure UEFI mode)

Intel PTT: Enabled
Secure Boot: Enabled
Intel VT: Disabled
Wireless LAN: Enabled
Bios Back Flash: Disabled

Visa signatur

Lenovo ideapad 100-15IBD 80QQ | Maskintyp modell: 80QQ01C4MX | Serienummer: PF0JU82Q

Permalänk
Medlem

Hjälper det att välja, clear Intel PTT Key, reset to setup mode samt restore factory keys under security menyn?

Visa signatur

Lenovo ideapad 100-15IBD 80QQ | Maskintyp modell: 80QQ01C4MX | Serienummer: PF0JU82Q

Permalänk
Medlem

@lucinen: Jag har även prövat med ett Windows 10 usb-minne köpt från microsoft utan lycka?

Visa signatur

Lenovo ideapad 100-15IBD 80QQ | Maskintyp modell: 80QQ01C4MX | Serienummer: PF0JU82Q

Permalänk
Medlem

Glöm inte att man måste kallbota datorn med mediat redan installerad, varmreboot/omstart så är det redan försent då BIOS i många datorer inte scannar ansluten media - det gör bara vid spänningspåslag när man startar datorn

Prova med en annan USB-sticka av annan fabrikat. Det kan vara problem med USB-stickor med storlek över 32 GB också.

Somliga Sandisk USB-stickor är ökända för att vara helt omöjliga att boota och/eller att installera win10 ifrån och beror på om stickan presenterar sin som 'mass storage' _eller_ som 'removable mass storage' (1 bit som skiljer när den presenterar sig för BIOS) med helt olika beteende i installationsförloppet där tex. WIN10 vägrar att installera från media som klassar sig själv som enbart 'mass storage' (dvs att den anser sig motsvara en hårddisk, vilket kan gälla en del snabba USB-stickor då de försöker låtsas som att de är en liten SSD), utan det kräver att det skall installera sig från media som klassas som 'removable mass storage' (dvs. är typ borttagbar CD/DVD eller borttagbar USB-sticka som lagring)

Om det är fel så kan man inte ändra på detta på stickan i efterhand då det är hård-kodat utan det enda man kan göra är att prova helt annan USB-sticka eller att bränna på en DVD-skiva och köra via USB-ansluten DVD-läsare.

ibland är det så illa med vissa server-BIOS att det enda som fungerar är just en bränd DVD-skiva med en DVD-läsare efter man bråkat med halvdussinet olika USB-stickor och rätt många svordomar när man är inne på den 3' och fjärde...

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Jag har prövat med 32GB SanDisk samt 32GB Kingston USB-minne, ett 16GB Kingston USB-minne. Formaterat dom i både fat32 och NTFS. Har också testat med både GPT samt MBR. Använt balenaEtcher, Rufus, media creation tools. Prövat både Windows och Linux på alla dessa USB-minnen och endast Linux har fungerat men aldrig Windows. Mitt tålamod börjar ryka =)...

Jaså kan det vara så illa? Går det inte bara köpa en ny SSD hårddisk och lyckas?

Visa signatur

Lenovo ideapad 100-15IBD 80QQ | Maskintyp modell: 80QQ01C4MX | Serienummer: PF0JU82Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucinen:

@LemonIllusion:

Ändrade till följande inställningar och ser bara (EFI PXE Network) i boot option menu, ej Windows boot manager. Får också upp dessa meddelanden, (checking media, EFI Network 0 for IPv4 samt IPv6), Default boot device missing or boot failed.
Valde också GPT - (icke CSM) som du föreslog.

Boot Mode: UEFI
Fast Boot: Enabled
USB Boot: Enabled
PXE Boot to LAN: Enabled
IPv4 PXE First: Enabled
OS Optimized Defaults: Enabled (OS support pure UEFI mode)

Intel PTT: Enabled
Secure Boot: Enabled
Intel VT: Disabled
Wireless LAN: Enabled
Bios Back Flash: Disabled

"Fast Boot: Enabled"

https://www.tenforums.com/tutorials/21284-enable-disable-fast...
------
Fast

You will not be able to boot from a USB flash drive unless you boot from the USB in Windows.
------
Testa ändra "Fast Boot:" till Disabled?

------
Vet inte om detta är något som kan vara till hjälp. (Secure Boot: Enabled)
https://superuser.com/questions/962132/how-do-i-install-windo...
Även om denna är relaterad till hur man gör från windows, så kan den kanske ge några ledtrådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucinen:

@xxargs:

Jag har prövat med 32GB SanDisk samt 32GB Kingston USB-minne, ett 16GB Kingston USB-minne. Formaterat dom i både fat32 och NTFS. Har också testat med både GPT samt MBR. Använt balenaEtcher, Rufus, media creation tools. Prövat både Windows och Linux på alla dessa USB-minnen och endast Linux har fungerat men aldrig Windows. Mitt tålamod börjar ryka =)...

Jaså kan det vara så illa? Går det inte bara köpa en ny SSD hårddisk och lyckas?

nu har du bara nämnt de minnesticksor som faktiskt kan bråka - du har ingen reklam-sticka eller annan skräpsticka som bara är några GB stora??.

En av de absolut 'säkraste' USB-stickorna jag har för att för att kunna boota/installera är just en noname-reklammaterial sticka - när det bråkar med de 'kända' fabrikaten så går det i stort sett alltid med denna av någon orsak. hittar du en sådan - håll i den.

En SSD är en 'mass storage' - inte en 'removable mass storage' som är kravet för att win10 skall installera sig från denna och om det fungerar eller inte fungera beroende på media är parametrar begravt i UEFI-delarna i installations-ISO och skall tydligen vara mycket svårt att ändra.

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Nu satt jag och fiffla lite till idag och jag har absolut ingen aning om hur jag lyckades denna gång. Jag bestämde mig för att göra ett sista försök att installera windows på lenovon och drog hem en version och formatera om ett annat sandisk 32 gb minne jag testat förr utan lycka, men denna gång formatera jag först i diskpart plus tog bort volym och la in igen. Sen formatera jag via cmd. DOck denna gång valde jag MBR igen i rufus och nu hitta datorn windows stickan från ingenstans, tröttna datorn på mig för att jag vägra låta den få som den ville lr vad hände?? hehe

Visa signatur

Lenovo ideapad 100-15IBD 80QQ | Maskintyp modell: 80QQ01C4MX | Serienummer: PF0JU82Q