Permalänk
Avstängd

Varför amatörfotograf?

Begreppet "amatörfotograf" låter nedvärderande att inte tala för någon med fotokunskap utan någon som fotar för enkelt nöje. Det kvittar hur duktiga folk är när det saknas begrepp som anger deras befintliga tillstånd. Att du har fått jätte bra betyg i en fotoskola det kvittar,, du är fortfarande amatör

Det representativa begreppet "professionell fotograf" det är ensidigt som bara baseras på att folk tjänar pengar på att fotografera, det är då ordet "professionell" tillämpas

Folk som tagit ingenjörsutbildning för eget syfte kallas dom för amatöringenjör?
Har aldrig hört det.

Dags för debatt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att båda orden, amatör och professionell, används fel (eller fått ny betydelse). Ursprungligen handlade det om att man utövar verksamheten yrkesmässigt eller inte, men orden har utvecklats till att istället/även handla om att något professionellt är bättre än det vanliga eller amatörmässiga.

Titta bara på alla mobiler och andra produkter med "Pro" i namnet; tvekar på att "OnePlus 7 Pro" riktar sig till användning inom yrke?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Inte foto, men begreppet amatör.
Inom tiodans kommer Amateur League precis efter World Championship och European Championship.
Många i Amateur League som försörjer sig på dansen. I sverige är Amateur League det högsta som finns.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Det är ju ett problem när ord får betydelser bortom de tänkta.

Yrkesfotograf är ett rätt så etablerat begrepp som inte är så laddat och är tydligare.
Motsatsen till det är då kanske hobbyfotograf.

Annars har jag själv inget problem med professionell vs amatör, och jag personligen ser dem bara som indikatorer på om man lever på det eller om det är en ren nöjesaktivitet. Det finns oerhört många amatörfotografer som är estetiskt och tekniskt skickliga. Det finns professionella fotografer som får jobbet gjort, men inte mycket mer (kanske mindre vanligt nu än förr, när en medioker fotograf kunde hanka sig fram på nån landsortstidning).

Jämförelsen med ingenjör haltar. Först och främst är ingenjör (med prefixen civil- eller högskole-) en skyddad titel, och indikerar att man genomfört en utbildning med gott resultat. Om man sen inte jobbar som ingenjör är man titelmässigt det ändå, utan att vara proffs eller amatör. För proffs och amatör förutsätter att man aktivt sysslar med det. Man är ju inte proffs- eller amatörgymnasist bara för att man gått ut gymnasiet för tio år sen. Och jobbar man som ingenjör (utan prefix, dvs man har det i sin yrkestitel), så är man automatiskt proffs, eftersom man rimligtvis får lön. Gör man ingenjörsmässiga saker (hur nu det ska definieras?!) på sin fritid, som en hobby, ja, då är man väl amatöringenjör, men det känns väl tillgjort.

Fotograf, å andra sidan, är inget som förutsätter en utbildning, utan det är nåt man är om man fotograferar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Som fotograf tycker jag det inte spelar någon roll om man kallar mig professionell, yrkesfotograf eller för den delen bara fotograf.
Amatörfotograf är nog bara känsligt beroende hur man tolkar ordet amatör. T.ex. det där var amatörmässigt gjort... Men för mig betyder det bara att man inte lever på fotograferandet, ett annat ord för hobbyfotograf.

Sen finns det säkert de som har invändningar om man måste ha utbildning för att räknas som professionell... Själv har jag inte det, men jag har jobbat inom yrket i typ 15 år någonting.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Gzerd: Saxat från Wikipedia: "En amatör, av franska amateur (ursprungligen från latinets verb amare, som substantiv amator, "en som älskar"), är en person som ägnar sig åt en verksamhet av eget intresse utan att ha den som yrke – motsatsen till professionell."

Det låter ju som amatör är ett klockrent prefix eller suffix på olika sysslor man pysslar med glädje på fritiden. Radioamatör är en ju en annan klassisk amatör som innehar en hel del utbildningar t.ex.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Avstängd

@cyklonen:

Ordet "amatör" har ju en laddad negativ innebörd som används som skällsord när nåt är dåligt
--- Åh jösses vilken amatörbild.

Har du fotokunskaper så vill du väl inte dra på dig en betäckning som inte motsvarar för vad du kan? Du har ju fotokunskaper på det viset att du inte fotar slarvigt med fel inställningar. Vad ska du utge dig för när proffs är ett ett yrke och inte för själva underbyggande prestationen?

Så här se synonymer ut på amatör
* lekman, icke‑professionell, icke yrkesmässig utövare, outbildad;
* nybörjare, novis, blåbär, gröngöling; dilettant, klåpare, kludd, oskicklig utövare.

Låter inte så fint va?

Synonymer på professionell
* yrkesmässig, fackmannamässig, fackmässig, sakkunnig, yrkes‑,
* expert‑; yrkesskicklig, skicklig, kompetent, proffsig

Det blev nåt helt annat

Men kända naturfotografer kallar man inte för amatör hur förklarar du det? Varför slipper dom ordet "amatör"? Trots att det inte är ett yrke, verkligen dubbelmoral när ordet inte ska med

Permalänk
Medlem

https://www.kenrockwell.com/tech/7.htm
Här är funderingar i ämnet.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Första svaret i tråden har redan svarat rätt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Själv upplever jag ingen större värdering i uttrycket amatörfotograf. Det är ett jag själv använder ofta för att markera distans mot pressfotograferna och yrkesmännen de gånger främlingar söker kontakt med mig när jag är ute med kameran på olika evenemang. Det gör min roll på plats tydlig. Hobbyfotograf ger ungefär samma mentala bild. Entusiastfotograf eller fotografentusiast ser jag mindre ofta och klingar inget vidare, det känns som onödigt poserande.

Skrivet av hölmiz:

Cyklonen har redan skrivit ett välkomponerat inlägg tidigare i tråden utan att behöva vädra byfånen Rockwells misslyckade humor kring ämnet.

Permalänk
Medlem

Nånstans här finns ju också begreppet "Prosumer", för de amatörer som köpte utrustning i en prisklass som svårligen motiverades av "bara en hobby".

Permalänk
Medlem

Jag försöker att uteslutande använda "amatör" och "professionell" som som synonymer till "får inte betalt" och "får betalt".

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

* lekman, icke‑professionell, icke yrkesmässig utövare, outbildad;
* nybörjare, novis, blåbär, gröngöling; dilettant, klåpare, kludd, oskicklig utövare.

Detta är ju två grupper där den första gruppen ord syftar på en betydelse och inte säger något om kunskapsnivå eller prestation och den andra gruppen ord syftar på en annan betydelse som kan vara mer negativ.
Det är inte alls så så ovanligt att ord betyder olika saker i olika kontext eller för den delen beroende på hur man betonar ordet.

Jag brukar själv kalla mig för amatörfotograf och ser inga problem i det. Om andra lägger någon värdering i det bryr jag mig inte om. Mina bilder får tala för sig själva och man får tycka vad man vill om dem oavsett om jag tjänar pengar på dem eller inte.

Att "amatör" som prefix historiskt har använts i negativ mening är väl eg inte heller så konstigt då det generellt sett varit så att den som är så duktig att man kan försörja sig på verksamheten i regel håller en ganska hög nivå (annars hade man ju inte fått några jobb). En nivå som inte alla amatörer når upp till. Bland amatörerna finns det fler som presterar på en låg nivå än inom de professionella och människan gillar ju att förenkla sin tillvaro genom att generalisera...