Hjälp! Förlänga wifi ner till bryggan i sommarstugan?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Förlänga wifi ner till bryggan i sommarstugan?

Hej!

Har nyss skaffat internet ut till sommarstugan, skulle vilja ha hjälp med att förlänga Wifi:et från stugan ner till bryggan.
Har fått tag på en Asus RT-AC86U som jag har kopplat in till fibern så internet funkar perfekt i stugan.
Hur skulle ni gjort för att få ner Wifi:et till bryggan som är ca 25m bort från stugan?
Det finns tillgång till el där vid bryggan, har sedan tidigare dragit ner ett eluttag till våffeljärn och liknande

Mvh

Permalänk
Medlem

Ska det vara en permanent utomhuslösning eller bara "vid behov"?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Har du klar sikt från fönster ner till bryggan? Routern ska ha ca 30m range enligt det jag kan hitta. Kanske bara gäller när man bett till gud ordentligt kvällen innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ska det vara en permanent utomhuslösning eller bara "vid behov"?

På sommaren enbart men det kommer ju vara varje sommar Inget problem med att den är igång konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Har du klar sikt från fönster ner till bryggan? Routern ska ha ca 30m range enligt det jag kan hitta. Kanske bara gäller när man bett till gud ordentligt kvällen innan

Yes, näst intill klar sikt ner till enbart ett eller två frukt träd.
Haha kan nog va så Tror det är bra att ha ett sätt att förstärka det. Tvivlar inte på att vi kommer vara minst 1 grupp på 4 pers där nere när det väl är folk där.

Permalänk
Rekordmedlem

Sätt en accesspunkt utomhus på rätt sida av huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Protectera AB

Ubiquiti AC-mesh med riktantenn kan funka bra, men ska du in i ett annat hus också skulle jag sätta p2p brygga.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas_protectera:

Ubiquiti AC-mesh med riktantenn kan funka bra, men ska du in i ett annat hus också skulle jag sätta p2p brygga.

Är det en sådan du menar?
https://www.dustinhome.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh

Med risk av att låta dum så frågar jag ändå haha.
Hur funkar den i runda svängar? T.ex. sätter jag den vid bryggan och drar ner en internetsladd till den?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swelo:

Är det en sådan du menar?
https://www.dustinhome.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh

Med risk av att låta dum så frågar jag ändå haha.
Hur funkar den i runda svängar? T.ex. sätter jag den vid bryggan och drar ner en internetsladd till den?

Ja kan du dra kabel så långt det bara går är det ännu bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja kan du dra kabel så långt det bara går är det ännu bättre.

Det kan jag absolut lösa, att gräva ner en kabel ner till bryggan är inga problem. Tack för hjälpen!

Permalänk
Protectera AB

Om du menar mesh som du pratar om ovan är en vanlig wifi accessounkt, det jag menar är en sådan men med riktantenn istället. En p2p brygga är ngt annat, du kan läsa på om Ubiquiti Air Fiber, eller så hör du av dig till ett företag som jobbar med sånt

Visa signatur

protectera.se