Vilket finger har du på högerknappen på musen?

Permalänk
Medlem

Så här håller, klickar och rullar jag.

(Nej, det är inte det normala underlaget, jag filmade på köksbordet pga bättre ljus.)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Läser frågan på mobilen nu och inser att jag har inte en aning om hur jag gör, jag måste hem och testa!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Alltså, hur kan ni använda scrollen med pekfingret?
Man ligger ju med långfingret precis vid scrollen, det är ju scrollfingret (och högerklickfingret)! Hädelse.

Jag försökte få mitt långfinger på scrollhjulet... det går ju knappt att skrolla en rad på det viset!

Kör som de flesta, pekfinger till vänsterklick + skroll + knappar vid skrollhjulet. Långfingret till högerklick, tummen till tumknapparna och ringfinger och lillfinger hänger mest brevid och gör inte så mycket

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Pekfingret!

Jag är vänsterhänt och har musen i vänster hand, vilket gör att höger musknapp blir den primära.

På vänster musknapp har jag långfingret.

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Har både lång och ringfinger vilande på högerknappen.

Samma här, då håller man musen mer stabilt och kan snabbt dra upp långfingret på skrollhjulet när det behövs.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Pekfinger på vänster, långfinger på höger.

Däremot scrollar jag ändå med långfingret, det känns mer naturligt att flytta över det än pekfingret, och när jag gör det så flyttar jag upp ringfingret till höger musknapp.

Däremot använder jag alltid pekfinger för scroll när jag spelar spel, okänt varför men det känns plötsligt mer naturligt då, haha.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Pekfingret!

Jag är vänsterhänt och har musen i vänster hand, vilket gör att höger musknapp blir den primära.

På vänster musknapp har jag långfingret.

Använder ni vänsterhänta wasd på tangentbordet när ni spelar dataspel eller ändrar ni inställningarna i spelen så det blir mer ergonomiskt?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan rapportera att jag har pekfingret vilande på scrollhjulet och flyttar det när jag behöver klicka. Långfingret ligger på högerknappen och både ring- och lillfinger på sidan av musen. Tummen tar hand om fram- och bakknapp på sidan av musen.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som scrollar med ringfingret, lillfingret på RMB? Dvs långfinger på LMB, och tumme och pekfinger på vänstra sidoknapparna (MB4, MB5)? Känns ju som att den moderna musen är gjort för det greppet men det var först när jag läste denna tråd tanken ploppa upp.

Jag kör "normalt" grepp annars, långfinger på RMB, flyttar pekfinger mellan scroll och LMB. Finns liksom inte många scenarion när man behöver scrolla och klicka samtidigt.

Edit: Vulkangreppet är väl ganska populärt? Pek och långfinger på vänster knapp och ring- och lillfinger på höger?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Använder ni vänsterhänta wasd på tangentbordet när ni spelar dataspel eller ändrar ni inställningarna i spelen så det blir mer ergonomiskt?

Jag använder plöä

Hur andra vänsterhänta gör vill jag inte uttala mig om

Permalänk
Inaktiv

Svår fråga, har använt datorer i nästan 30 år och tanken har inte riktigt slagit mig. De första datorer jag använde hade inget scrollhjul på dess möss bör förstås också tilläggas.

Oftast, nu när jag funderar, så används pekfingret till vänsterknappen. Höger knapp oftast långfingret men ringfingret förekommer om jag behöver använda vänster, scroll och höger samtidigt. Annars flyttar jag nog oftast pekfingret till scroll. Är högerhänt bör också tilläggas, och kör oftast claw grip. Hade förövrigt gillat om Logitech kunnat ge ett fingerstöd för lillfinger och ringfinger, likt stödet för tummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nu vet jag inte hur snäv du är i dina kriterier, men jag kan då röra och lyfta på ringfingret.

Om du låser ringfingret som enda utsträckt finger med alla andra fingrar samtidigt vikta under handen och har handflatan tryckt platt ner mot bordet så går det inte för dig att rubba det. Se bild nedan:

Du får gärna lägga upp en video på när du rör ringfingret uppåt från den positionen utan att röra övriga handen eller fingrar. Tro mig, jag har sett hundratals personer pröva detta genom åren och alla har blivit lika frustrerade. Sällan man behövt betala på krogen.

Det beror på att ringfingret rent anatomiskt är förenat med de närliggande fingrarnas senor på handryggen. Så när dessa är helt låsta kan inte ringfingret röra sig fritt. Det vore en underdrift att säga att det är extremt sällsynt att man inte har denna anatomiska begränsning i handen. Då är du närmast att betrakta som mutant

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Använder ni vänsterhänta wasd på tangentbordet när ni spelar dataspel eller ändrar ni inställningarna i spelen så det blir mer ergonomiskt?

Inte riktigt svar på din fråga. Men lite tankar ifrån en vänsterhänt.

Jag är vänsterhänt men kör som vanligt. Även om vissa saker kan vara lättare med vänster hand så handlar det mesta om en vana. Om man bara gör något tillräckligt många gånger så lär man sig att göra det så.
En dator har liksom musen på höger sida om tangentbordet och därför har jag alltid hanterat den med högerhanden. Likadant med en gitarr, den är byggd på ett visst sätt och då håller man den så.

Skall man anpassa allt till sin vänsterhänthet så borde man kanske köra en högerstyrd bil så man får växla med vänster.

Däremot får jag säga att det för mig är väldigt naturligt att hantera musen även med vänster hand. Men detta gör jag bara ibland, och då är det sällan situationer då jag använder högerklick. Jag sträcker mitt pekfinger över musen till vänsterklick, nästan att jag har min hand på diagonalen. Precisionen är inte riktigt lika bra som med högerhanden dock.

Angående trådens ämne, för att vara lite On Topic. Jag kör som flertalet verkar göra, långfinger på högerklick och scrollar med pekfingret.

precision stavning
Permalänk

pekfinger på vänsterknapp och flyttar den till mushjulet. Långfinger på höger knapp!

Permalänk
Medlem

Wow, det verkar vara en tydlig majoritet som använder långfingret - klart fler än jag trodde!
(Jag trodde nästan man skulle vara lite gammaldags ovanlig, men icke )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som väntar på att någon ska välja annat och beskriva det och sedan bli avstängd??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Råkade klicka på fel alternativ i misstag xD

Har aldrig ens tänkt på att man kan ha något annat än långfingret på högra knappen. Jag kör med typ "fingertip grip" också och det funkar inte överhuvudtaget på något annat sätt än med långfingret på högerknappen.

Så går det när man använder lillfingret på högerknappen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

MX518. Högerhänt.
Långfinger på vänster musknapp, långfinger (och en del av ringfingret) på höger musknapp. Använder långfingret för att använda scrollhjulet.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

MX518. Högerhänt.
Långfinger på vänster musknapp

Njae, använder du inte pekfingret alls alltså??

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Svarade ringfingret då jag just nu sitter med en MX Master på jobbet. Kör lika hemma med en G502 Hero. Vid resa har jag en G305 och då blir det långfingret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Jag är kanske skev, men jag har långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret när jag scrollar. Kan inte vara den enda?

Trodde alla gjorde som jag men uppenbarligen inte...

Jag gör också så, ofta ligger både lång och ringfinger på högra knappen

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, använder du inte pekfingret alls alltså??

Bara i spel då jag måste använda 2-3 fingrar. annars är det långfingret som gäller.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Bara i spel då jag måste använda 2-3 fingrar. annars är det långfingret som gäller.

Bara för att vara övertydlig nu... Du skrev:

Skrivet av Nauie:

MX518. Högerhänt.
Långfinger på vänster musknapp, långfinger (och en del av ringfingret) på höger musknapp. Använder långfingret för att använda scrollhjulet.

Använder du långfingret till både vänster och höger musknapp? (Och pekfingret vilar bara mest?)
Låter som en felskrivning eller väldigt bökigt sätt att arbeta?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Långfingret på högerknappen, sen flyttar jag långfingret för att scrolla.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Använder du långfingret till både vänster och höger musknapp? (Och pekfingret vilar bara mest?)

Japp, i huvudsak bara långfingret vid vanligt arbete, surf etc. Är det mycket höger->vänsterklick, för menyer, inställningar etc har jag ringfingret till höger musknapp.
Men i spel använder jag alla utom lillfingret.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Japp, i huvudsak bara långfingret vid vanligt arbete, surf etc. Är det mycket höger->vänsterklick, för menyer, inställningar etc har jag ringfingret till höger musknapp.
Men i spel använder jag alla utom lillfingret.

Hmm osäker, läser du ens vad jag frågar
Vi tar det från början: vilket finger använder du på vänster musknapp?

Du skrev nämligen "Långfinger på vänster musknapp" i ditt första inlägg i tråden

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Jodå, det lyckades jag allt med. Hann börja ifrågasätta min sinnesnärvaro rejält också för jag var helt säker på att jag inte valde ringfinger men ändå står det att jag röstat på det.

EDIT: Jag har aldrig varit så osäker på vilket finger som är vilket och vad höger och vänster är som när jag läser den här tråden. Jag får nog avlägsna mig innan det blir ett permanent tillstånd.

Var också tvungen att fundera en stund vilken knapp som verkligen menades och vilket finger som skulle vara vart😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Hmm osäker, läser du ens vad jag frågar
Vi tar det från början: vilket finger använder du på vänster musknapp?

Du skrev nämligen "Långfinger på vänster musknapp" i ditt första inlägg i tråden

Han kanske är född med flera långfingrar😀
Innan har jag bara hört talas om personer med tummen mitt i handen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm osäker, läser du ens vad jag frågar
Vi tar det från början: vilket finger använder du på vänster musknapp?

Du skrev nämligen "Långfinger på vänster musknapp" i ditt första inlägg i tråden

Långfinger, pekfingret ligger mot utsidan av musen. Flyttar långfingret för att högerklicka. får ont i handleden om jag använder pekfingret ofta.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Långfinger, pekfingret ligger mot utsidan av musen. Flyttar långfingret för att högerklicka. får ont i handleden om jag använder pekfingret ofta.

Det var som f-n, trodde inte du menade så
Sorry för allt tjatande men nu fattar jag till sist vad du menar!
Skönt udda lösning som nog förtjänar hamna i "annat" kategorin i poll:en

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.