Permalänk
Medlem

Helt övertygad att botten inte är nådd.
Kolla på nyhetsrapporteringen i andra länder än Sverige.
Där har man UTEGÅNGSFÖRBUD.
Samtidigt i Stockholm samlas tusentals människor på Slussen för att se hur nya Guldbron monteras.
Kolla på milslånga lastbilsköer mellan Tyskland och Polen.
Samtidigt i Sverige så har vi ordentligt med afterski i Åre.

Gemene svensson och staten tar inte sjukdomen på allvar.
Räkna på hur många som har blivit av med jobben redan nu i Sverige och i hela världen.

Jag vill ha sagt att de ekonomiska konsekvenserna av lockdown kommer vara betydande.
Små/medelstora bolag inom restaurang och service sektorerna kommer att konka.
Stora företag kommer varsla tiotusentals anställda och kommer ha produktionsstopp i flera månader.

Tror börsen kommer dippa ca 60, kanske tom 80% från de maximala nivåer och detta kommer inte ske nu, utan snarare om 5-6 månader, när konkurserna och den 20%iga arbetslösheten är ett faktum.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Helt övertygad att botten inte är nådd.
Kolla på nyhetsrapporteringen i andra länder än Sverige.
Där har man UTEGÅNGSFÖRBUD.
Samtidigt i Stockholm samlas tusentals människor på Slussen för att se hur nya Guldbron monteras.
Kolla på milslånga lastbilsköer mellan Tyskland och Polen.
Samtidigt i Sverige så har vi ordentligt med afterski i Åre.

Gemene svensson och staten tar inte sjukdomen på allvar.
Räkna på hur många som har blivit av med jobben redan nu i Sverige och i hela världen.

Jag vill ha sagt att de ekonomiska konsekvenserna av lockdown kommer vara betydande.
Små/medelstora bolag inom restaurang och service sektorerna kommer att konka.
Stora företag kommer varsla tiotusentals anställda och kommer ha produktionsstopp i flera månader.

Tror börsen kommer dippa ca 60, kanske tom 80% från de maximala nivåer och detta kommer inte ske nu, utan snarare om 5-6 månader, när konkurserna och den 20%iga arbetslösheten är ett faktum.

Hur vill du ha det?

Att införa utegångaförbud skapar större ekonomiska konsekvenser. Men räddar fler liv. Troligen

Permalänk
Medlem

@PlogarN97:
Min poäng är att man inte tar alvar på smittan i Sverige.
Kanske tror man att folk blir ändå sjuka för eller senare, rycker vi i plåstret nu, så svider det, men bara en kort stund.

Smällen för ekonomin är långsiktig och hård, oavsett vilka åtgärder man vidtar.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@PlogarN97:
Min poäng är att man inte tar alvar på smittan i Sverige.
Kanske tror man att folk blir ändå sjuka för eller senare, rycker vi i plåstret nu, så svider det, men bara en kort stund.

Smällen för ekonomin är långsiktig och hård, oavsett vilka åtgärder man vidtar.

Jag anser att rätt insatser ska ske vid rätt tillfälle.

Exempelvis sverige är nog ett av de länder som är bäst rustade att ha distansundervisning för grundskolan. Då många (alla?) elever har en dator och vi har infrastrukturen.

Ändå väljer man att inte göra det. Eftersom det inte är rätt verktyg att ta till just nu.

Min flickväns mamma bor i ungern (jobbar som lärare). Där har de inte samma förutsättningar, eleverna har inte egna datorer. Ändå har man valt att lägga undervisningen på distans och kört hem barnen. Enligt min flickväns mamma är det kaos och folk gråter eftersom de inte lyckas hålla undervisning.

Vad kommer denna förlorade vårtermin innebära för alla dessa barn?

Samt problematiken med att vårdpersonal måste vara hemma och ta hand om barnen

Permalänk
Medlem

Vänta bara till USA får panik på riktigt då tror jag på större rörelser på börsen.

Hinner USA dela ut bromsmediciner/dämpande mediciner mot Covid19 senast om 2 veckor tror jag att det lugnar ner sig och bottnar runt -40%. Idag ligger det på nästan -30%.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon som vågar sig på att gissa när börsen bottnar?

Som Söderström var inne på i föregående inlägg har tidigare kriser visat att botten kan befinna sig ganska mycket längre ner än vad många investerare helst vill medge för sig själva.

Är ingen vän av hedgefondförvaltare i allmänhet, men Karl-Mikael Syding uttalade sig ganska förståndigt i en intervju med DI idag. Betalvägg dock, så saxar in ett par citat nedan:

”Hela ekonomin är en penna som står och balanserar på spetsen – allt från pensionskrisen, företagsobligationsbubblan i USA, mycket högre skulder på alla nivåer i systemet än tidigare och förstås att aktier är dyrare än de någonsin har varit historiskt.”

”Det hade kunnat vara vad som helst. Därför är min syn på det att den här gången är det dags att normalisera världens finanser och ekonomi igen. Värderingarna måste ned till nivåer där man faktiskt kan förvänta sig attraktiv avkastning”

"När börsen har tappat 33 procent från toppen konstaterade jag att ytterligare 33 procent ned bara innebär att den har gått ned lika mycket som under 2008. Och alla punkter är egentligen sämre, och ger sämre förutsättningar, den här gången. Det innebär att vi borde gå ned mer.”

Permalänk
Medlem

@Olegh: Är lite kluven, ju mer det faller desto större blir uppsidan på sikt (läs man får fler aktier för pengarna), men jag tror att ju fortare det vänder desto snabbare blir återhämtningen och återgången till det normal. Det kanske var något av en tautologi...

@Söderbäck: Håller helt med om det mesta. Tror det snabba fallet också har berott på att man "förstår" krisen, det är lättare att "prissätta" den jämfört med finanskrisen 2008. Nu är det en ekonomisk kris, inte en finanskris, i tillägg.

Resonerar också så att det är omöjligt att pricka en botten. Jag har alltid försökt "buy the dip", men jag är alltid för seg, så tycker jag det blir dyrt igen, men börsen har fortsatt upp. Så jag försöker lära mig av tidigare misstag men nu kommer jag garanterat ha mer tid på mig, för det faller säkert en stund till

@Savage_Gray: Du har säkert rätt i att det kommer falla mycket mer, men jag tycker du gör felet att tänka att börsen på en given dag återspeglar ekonomin i verkligheten den dagen, så är det inte. Om marknaden vet till 100% hur djup krisen blir om 6 månader, då är börsen snart på väg upp.
Du kan jämföra det med när det kommer uppköpsbud på ett företag. Då går kursen upp till ~95% av budet, även om affären inte är klar. De 5% under budet är "rabatt" för risken att budet röstas ner och kostnaden för aktieägaren att sitta investerad i aktien till dagen affären blir klar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Staten kan alltid trycka nya pengar för att uppfylla insättningsgarantin. Nackdelen med det är att man kan få hyperinflation, dvs, köpkraften minskas radikalt, men då spelar det ingen roll var man har sina pengar. Men jag tror risken för hyperinflation är väldigt låg, så jag skulle bara behållt pengarna där de är. Om du har lite pengar på ditt vanliga konto och bank så hade jag dock flyttat en del för att ha snabbt tillgång till pengar.

Skrivet av serdyllon:

1. Kontrollera att Volvo fasträntekonto täcks av den statliga insättningsgarantin. Det är inte alla konton som ingår.

2. Ställ dig själv frågan om du tror att Volvo (Cars?) kommer gå i konkurs. Om det inte sker är dina pengar redan "säkra".

3. Om Volvo går i konkurs (eller deras banktjänstedel där du har pengarna insatta) så och den statliga insättningsgarantin gäller för ditt sparkonto så kommer du, på sikt, få ut dina pengar. Detta är i grund och botten ett EU-direktiv som gäller inte bara för Sverige. Staten kommer inte att gå i konkurs, däremot kan det relativa värdet av dina pengar minska kraftigt till följd av krisen.

Tack för svaren! De har insättningsgaranti och jag behöver inte pengarna förrän nästa år, så jag kanske ska låta dem vara kvar. Det jag var lite orolig för är just nuvarande situations påverkan på Volvo i kombination med deras stora återkallelse av bilar. Får ha lite is i magen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Som Söderström var inne på i föregående inlägg har tidigare kriser visat att botten kan befinna sig ganska mycket längre ner än vad många investerare helst vill medge för sig själva.

Är ingen vän av hedgefondförvaltare i allmänhet, men Karl-Mikael Syding uttalade sig ganska förståndigt i en intervju med DI idag. Betalvägg dock, så saxar in ett par citat nedan:

”Hela ekonomin är en penna som står och balanserar på spetsen – allt från pensionskrisen, företagsobligationsbubblan i USA, mycket högre skulder på alla nivåer i systemet än tidigare och förstås att aktier är dyrare än de någonsin har varit historiskt.”

”Det hade kunnat vara vad som helst. Därför är min syn på det att den här gången är det dags att normalisera världens finanser och ekonomi igen. Värderingarna måste ned till nivåer där man faktiskt kan förvänta sig attraktiv avkastning”

"När börsen har tappat 33 procent från toppen konstaterade jag att ytterligare 33 procent ned bara innebär att den har gått ned lika mycket som under 2008. Och alla punkter är egentligen sämre, och ger sämre förutsättningar, den här gången. Det innebär att vi borde gå ned mer.”

Vid samtliga tidigare kriser så har statsobligationer som avkastat allt mellan 5-10% per år funnits som investerings alternativ. Och givetvis har det varit dit samtliga flytt, varför fundera på att riskera kapital på börsen när du får riskfria 5% varje år av staten? Detta är dock ett minne blott och kommer troligtvis förbli nu när både ECB samt FED idag tog beslut om att köpa obegränsat med räntepapper. De har t.om tröttnat på att ge de vanliga "vi köper för 500miljarder", nu är det obegränsat.

Annars håller jag dock med honom om det mesta, fast han har fel angående värderingarna, price to earnings var marginellt högre 07/08, men ganska mycket högre under it bubblan då vi hade många bolag med högt börsvärde som i många fall helt kunde sakna omsättning än mindre vinst, dvs hajpade it bolag.

S&P500 Apr 1, 1999 - 34.00 p/e
May 1, 2008 - 25.81 p/e
Sep 1, 2019 - 22.44 p/e

Stockholmsbörsen är väl relativt sorglig, speciellt om man tar hänsyn till valuta försämringen dessutom. Index var ju på 1540 Mars 2000. Isåfall är fastigheter en långt större bubbla, om man tittar mot inkomster. Börjar det skaka där tror jag dock vi får en långt värre kris.

Om inte stödet från 2016 håller på runt 1245, tror jag vi kan gå så lågt som 900 eller liknande, dvs 60-65% ner.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maarus:

Stockholmsbörsen är väl relativt sorglig, speciellt om man tar hänsyn till valuta försämringen dessutom. Index var ju på 1540 Mars 2000. Isåfall är fastigheter en långt större bubbla, om man tittar mot inkomster.

Hmm. Det där med att Stockholmsbörsen ser sorglig ut tycker jag blir lite orättvist.
Att jämföra toppen på en finansbubbla med nuvarande ras blir inte så bra. Det blir lite som att jämföra botten 2002 på 450 punkter med toppen nu i februari 2020 där vi var över 1900. Fantastisk ökning - tjohoo ;).

Vill man verkligen mäta för specifika punkter så är det kanske rimligare att mäta från topp till topp, eller från botten till botten. Men det tycker jag också kan bli ganska snett. De är extremlägen som kanske inte riktigt beskriver det generella läget.
Tycker det ser ut som att vi har haft en jättefin utveckling på stockholmsbörsen om man inte mäter från extrempunkterna utan ser till den generella uppgången.

Kronkursen är väl däremot inte lika kul just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När går ni på börsen efter Corona eller investerar du under Corona?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

När går ni på börsen efter Corona eller investerar du under Corona?

Månadssparar enligt samma filosofi som vanligt. Minst 30 till 40 år till så inte orolig.

Men kan erkänna att jag redan slagit ut det på veckoköpa istället för en gång i månaden just nu.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Månadssparar enligt samma filosofi som vanligt. Minst 30 till 40 år till så inte orolig.

Men kan erkänna att jag redan slagit ut det på veckoköpa istället för en gång i månaden just nu.

Det låter klokt i rådande tider.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iller:

Månadssparar enligt samma filosofi som vanligt. Minst 30 till 40 år till så inte orolig.

Men kan erkänna att jag redan slagit ut det på veckoköpa istället för en gång i månaden just nu.

Skrivet av crew seven:

Det låter klokt i rådande tider.

Dessvärre bör det påpekas att det historiskt har resulterat en underprestation över tid jämfört med att investera en klumpsumma på en gång. Men jag kan definitivt sympatisera med den psykiska aspekten i att sprida ut investeringarna. Kan rekommendera följande video över lag men mer specifikt 5:38 som tar upp ovan nämnda strategi: https://youtu.be/w_aOERmUWdA?t=338

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon som vågar sig på att gissa när börsen bottnar?

Det hela beror nog på hur lång tid det tar för politikerna att kunna väga (tragiska) dödsfall från Corona mot dödsfall orsakad av ekonomiska krisen som kommer följa. BBC hade en artikel i helgen vilken tog upp 3 alternativ:

1. Vaccin - 12 till 18 månader best case.

2. Låta smittan spridas långsamt tills de flesta blivit immuna ~24 månader.

3. Diskuterade "alternativa" strategier som tex skydda "de svaga". Ingen direkt tidshorisont

Kollar man på dessa alternativ så har vi enligt nuvarande väg som valts världen över 12-18 månaders "social distansering" framför oss. Den värld vi återgår till lär i alla fall inte se likadan ut efter mängder av konkurser och hög arbetslöshet (10-15% om vi återgår till normalt senast Q3 är prognosen för Sverige, hur mycket den är värd i dessa tider). Tror politikerna vaknar till liv senast efter påsk. Trots allt dör det väldigt många fler per år i tex rökning och det är inte direkt att vi stänger ner världen för att folk röker. Medellivstiden för italienarna som är värst drabbade är nära 80 år dessutom. Så visst är varje död en tragedi, men stryper vi oss själva så har vi i slutändan inte pengar kvar att bekämpa viruset.

När vänder det då? Med min tippning om förändringar efter påsk så försöker väl människan som generellt verkar skakad sakta återgå till det normala och någonstans mellan veckor och månader därefter så börjar även börsen vakna då apokalypsen inte skedde denna gång heller. Inte omöjligt med konkurser och allmänna tråkigheter resten av året så någon raketfärd uppåt igen lär det inte bli 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Det där med att Stockholmsbörsen ser sorglig ut tycker jag blir lite orättvist.
Att jämföra toppen på en finansbubbla med nuvarande ras blir inte så bra. Det blir lite som att jämföra botten 2002 på 450 punkter med toppen nu i februari 2020 där vi var över 1900. Fantastisk ökning - tjohoo ;).

Vill man verkligen mäta för specifika punkter så är det kanske rimligare att mäta från topp till topp, eller från botten till botten. Men det tycker jag också kan bli ganska snett. De är extremlägen som kanske inte riktigt beskriver det generella läget.
Tycker det ser ut som att vi har haft en jättefin utveckling på stockholmsbörsen om man inte mäter från extrempunkterna utan ser till den generella uppgången.

Kronkursen är väl däremot inte lika kul just nu.

Man kan ju knappast påstå att stockholmsbörsen ser jätte imponerade ut historiskt senaste 20åren. Men bättre än Italien, där har vi ett index som aldrig repat sig.

Usa börserna är däremot imponerade, stadig tillväxt.

Kronan är nog inget man bör hålla mer än fickpengar, och det blir troligtvis ännu värre, garanterat.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maarus:

Man kan ju knappast påstå att stockholmsbörsen ser jätte imponerade ut historiskt senaste 20åren. Men bättre än Italien, där har vi ett index som aldrig repat sig.

Usa börserna är däremot imponerade, stadig tillväxt.

Kronan är nog inget man bör hålla mer än fickpengar, och det blir troligtvis ännu värre, garanterat.

Ja backar man just 20 år så var det ju en extrem bubbla just då inför IT-crashen. Det blir en ganska extrem mätpunkt att utgå ifrån. Jag tycker det ser helt OK ut om man normaliserar kurvan och inte mäter från extremvärden högt eller lågt.
Imponerande hade jag kanske inte heller kallat det - men det är också ett ord som ligger ganska långt ifrån det första ordvalet vilket var "sorgligt" (och som jag tyckte var lite orättvist).
Men visst har USAbörserna gått bättre och de visar mer imponerande siffror. Så är det helt klart ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Jo det låter som en vettig tidslinje! Lider nog av lite kognitiv bias i det här fallet. Mitt företag går för fullt, sitter hemma och jobbar och interagerar med de samma personerna, fast online, så får en känsla av att det nästan är som vanligt. Men stora delar av samhället ser inte ut så tyvärr.

@sirdyllon: Jag kan hålla med om att det mesta han säger. Ekonomiska systemet går på steroider, och han kritiserar resultatet av sista decenniets finans/penningpolitiken. Min invändning är dock att det inte säger något om avkastning på börsen i framtiden. Visst, riskerna är större för en total härdsmälta, men intressena att hålla det igång är så starka. Samtidigt finns det inga alternativ.
Jag gjorde en graf som kanske ger en lite perspektiv (i allmänhet).

December 2008 kunde man alltså få 5,75% ränta på sparkontot på Nordax. Idag får man 0,35%
Som Maruus nämner i sitt inlägg så har svenska statsobligationer gett 5-10% och investorer har flytt hit i stormiga tider. Nu ger 2åriga statsobligationen minusränta sedan flera år. Investorer tvingas in på börsen eller andra, mer riskfyllda placeringar.
Hittade tyvärr ingen statistik längre bak i tiden på sparkonto, men det följer reporäntan ganska (och kurvan för statsobligationer).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Börsen kommer sjunka ytterliggare 20% tror jag. Finns inte ens chans att vi är i botten än på långa vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur vill du ha det?

Att införa utegångaförbud skapar större ekonomiska konsekvenser. Men räddar fler liv. Troligen

Och hur många kommer inte dö av fattigdom? I Sverige har vi hyfsade skyddsnät men USA är ju lite värre.

Jag tror också börsen kommer att gå ner mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Och hur många kommer inte dö av fattigdom? I Sverige har vi hyfsade skyddsnät men USA är ju lite värre.

Jag tror också börsen kommer att gå ner mer

Jo det beror väl på vilket perspektiv man har. Och min ståntpunkt är väl att man bör begränsa folk så lite som möjligt = bra för ekonomin.

Killen snackade dock om att man gör för lite i sverige. Jag anser att principen om att rätt verktyg ska användas vid rätt tillfälle.

Och med min begränsade kunskap så verkar det som vi gör rätt insatser vid rätt tid.

Att den mest extrema insatsen ska sättas in så tidigt som möjligt håller jag ej med om.

Även om (jag vet inte?) sverige har kapacitet att ha poliser och militär som patrullerar gatorna och hindrar folk från att gå ut så tycker jag inte det är något man bör göra från dag 1.

Permalänk
Medlem

Börjar nog bli dags för mig att slänga över pengar till Avanza nu, snart så ska de jobba.

Permalänk
Inaktiv

Gjorde mina första större köp av aktier förra veckan. Blandning från de flesta områden som t.ex. industri, finans, råvaror & teknik.
Botten kanske inte är riktigt nådd än, men på 1-2 års sikt så blir det bra. Spelar ingen roll om de går ner 20-30% i närtid, ändå en bra affär i längden

Permalänk
Medlem

Jag förde över en ansenlig summa till avanza för 3-4 veckor sedan, men avvaktade ett tag och gjorde slutligen också köp igen förra veckan när det verkade lite ljusare igen (om nu en supervolatil börs någonsin kan ses som ljus). Har fört över mer men kommer nog avvakta ett tag igen.

Jag var lite för seg för mitt egna bästa med hur mycket corona faktiskt skulle påverka, och möjligen är jag fortfarande det. Lyckas dock inte se varför corona skulle lamslå världen i säg över ett år framåt. I Kina verkar det ju ebba ut, så det varade väl 3-4 månader, och europa är väl redan någon månad in i det.

Att det sen punkterar börsen, och indirekt leder till recession en längre tid framåt är väl en annan femma. Frågan är ju om börsen inte redan sjunkit vad den ska på grund av det. Vissa här verkar rätt säkra på att det kommer fortsätta nedåt. Jag säger inte emot men jag delar inte deras konfidens i frågan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Sitter med lite lekpengar i en raket som gick 40% upp idag. 😁 Acousort, de tillverkar blodanalysutrustning.. det kan fort vända med för dem igen, men jag tror att de är något på spåren med sin teknik!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Idag blev det ett litet köpt av AMD aktier och sedan förde jag över pengar in på Lysa, 100% aktier.

Det blir vecko sparande in på Lysa framöver ett tag och sen månadssparande.
Men jag sneglar lite på Latour och Investor så blir kanske lite köp där med

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

@mistahh: Är det inte lite sent för AMD idag när de redan gått upp? Både AMD och Nvidia lär sjunka som stenar de närmaste dagarna.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Då kan jag bara handla mera när det går ner igen!
Och jag köpte direkt vid öppning idag!
Surt att jag inte hann igår när det var nere på 40usd! :/

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Satan vad börsen gått idag. Tror att det dyker ner lika fort inom närmaste dagarna. Gick in vid öppningen.

Får inte bli för girig och tänka att jag borde ha pytsat in mer..

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Satan vad börsen gått idag. Tror att det dyker ner lika fort inom närmaste dagarna. Gick in vid öppningen.

Får inte bli för girig och tänka att jag borde ha pytsat in mer..

Dow jones bästa börsdagen sen 1933, man ska dock inte glömma att Dow jones klättrade +12.3% 30 oktober 1929, det var under börskraschen som orsakade den stora depressionen. De största dagsrallyn tenderar ske i börskrascher. Goda tider för traders, som gillar volatilitet. Kampen mellan hopp och förtvivlan.

Visa signatur

=)