Vilket finger har du på högerknappen på musen?

Permalänk
Medlem

Vilket finger har du på högerknappen på musen?

Jag läste just en tråd här på Swec om "mus med extrastöd för lillfingret" och började då fundera på vad som egentligen är vanliga för hur man håller fingrarna på musen:
Har ni pekfingret på vänsterknappen, långfingret på mushjulet/knappen och ringfingret på högerknappen? (lillfingret dinglar)
Eller har ni långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret till mushjuket/knappen när det behövs? (ring- och lillfingret dinglar)
… eller har ni någon annan fantasifull variant jag missat?

Är man vänsterhänt blir det kanske lite svårare att definiera "högerknappen", men tänk "sekundärfingret/sekundärknappen" så kanske det blir tydligare!

...

Själv kommer jag från tiden med två knappar, så för mig är det långfingret som gäller för högerknappen.
Känns supernaturlig för min del och upplever det som man får stabilare grepp om musen i de flesta fall, men å andra sidan verkar ergonomin på många möss nog luta mer åt att man ska bara ha lillfingret dinglande utanför?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

*edit*
klantade mig direkt och skrev "pekfingret" i pollen först, men fixade hyfsat snabbt! Hoppas nån inte han skriva fel nu!

---

Hmm, undrar om det varit enklare att fråga om man har en eller två fingrar "vid sidan av" musen?
Nåja, inte värt att pilla i pollen nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret till skrollhjulet. Testade de andra två varianterna du beskrev och tyckte att det kändes sjukt bakvänt. Jag använder två möss, en dedikerad vänsterhandsmus (är vänsterhänt) och en vanlig högermus till högerhanden. Håller respektive hand likadant och använder samma fingrar på respektive hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag läste just en tråd här på Swec om "mus med extrastöd för lillfingret" och började då fundera på vad som egentligen är vanliga för hur man håller fingrarna på musen:
Har ni pekfingret på vänsterknappen, långfingret på mushjulet/knappen och ringfingret på högerknappen? (lillfingret dinglar)
Eller har ni långfingret på högerknappen och flyttar det till mushjuket/knappen när det behövs? (ring- och lillfingret dinglar)
… eller har ni någon annan fantasifull variant jag missat?

Är man vänsterhänt blir det kanske lite svårare att definiera "högerknappen", men tänk "sekundärfingret/sekundärknappen" så kanske det blir tydligare!

...

Själv kommer jag från tiden med två knappar, så för mig är det långfingret som gäller för högerknappen.
Känns supernaturlig för min del och upplever det som man får stabilare grepp om musen i de flesta fall, men å andra sidan verkar ergonomin på många möss nog luta mer åt att man ska bara ha lillfingret dinglande utanför?

Har pekfingret på vänsterknappen, långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret till hjulet vid behov.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är kanske skev, men jag har långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret när jag scrollar. Kan inte vara den enda?

Trodde alla gjorde som jag men uppenbarligen inte...

Permalänk
Medlem

Råkade klicka på fel alternativ i misstag xD

Har aldrig ens tänkt på att man kan ha något annat än långfingret på högra knappen. Jag kör med typ "fingertip grip" också och det funkar inte överhuvudtaget på något annat sätt än med långfingret på högerknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

*edit*
klantade mig direkt och skrev "pekfingret" i pollen först, men fixade hyfsat snabbt! Hoppas nån inte han skriva fel nu!

Jodå, det lyckades jag allt med. Hann börja ifrågasätta min sinnesnärvaro rejält också för jag var helt säker på att jag inte valde ringfinger men ändå står det att jag röstat på det.

EDIT: Jag har aldrig varit så osäker på vilket finger som är vilket och vad höger och vänster är som när jag läser den här tråden. Jag får nog avlägsna mig innan det blir ett permanent tillstånd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag har långfingret på högerknappen och flyttar pekfingret till skrollhjulet.

Haha klantigt av mig: menade flytta pekfingret till scrollhjulet, inte långfingret
Men egentligen borde det varit ett poll-alternativ det också.

Grundfrågan är dock bara vilken finger som vilar på högerknappen (eller omformulerat hur många fingrar som ligger vid sidan av musen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

80% med ringfingret på högerknappen? Största chocken detta året. Jag har en riktigt rejäl mus, en Naos 7000 och jag får precis plats med mina tre fingrar till bredds.

Edit: Det ändrades snabbt, mer rimliga siffror nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jodå, det lyckades jag allt med. Hann börja ifrågasätta min sinnesnärvaro rejält också för jag var helt säker på att jag inte valde ringfinger men ändå står det att jag röstat på det.

Sorry!

Det är f-n svårt att få till en poll direkt! Skyller på att det var min första...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Pekfinger på vänster, tummen på höger och lillfinger på scroll, för jag tränar fingerflexibilitet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Långfingret på min nuvarande mus, Logitech MX Master.

Men på min förra så hade jag ringfingret, 3-knappars FTW!! (3DConnexion CadMouse)

EDIT Oops.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Ringfingret på min nuvarande mus, Logitech MX Master.

Men på min förra så hade jag ringfingret, 3-knappars FTW!! (3DConnexion CadMouse)

Blev det fel på någon av de två nu...?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Var tvungen att tänka efter en stund. Men långfingret.
Använder både höger- och vänster hand när jag använder musen. Vänster på jobbet och höger hemma.
Funkar bra mot musarm!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har både lång och ringfinger vilande på högerknappen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd

Jag använder fingret 4:an eller 3:an på högerknappen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag gör som de flesta, pekfinger på vänster, långfinger på höger, och flyttar pekfingret till hjulet om jag ska använda det.

Det hade varit intressant med svarsalternativen uppdelade i åldergrupperingar. Möss med hjul blev populära i slutet av 90-talet, så min gissning är att alla som började använda möss tidigare än, säg, 1997-1998, nästan hundraprocentigt använder pekfinger-långfinger-kombinationen, medan det bland de som började använda möss med hjul redan från start (och då gissningsvis är yngre än 35 år) kan vara pekfinger-långfinger-ringfinger-användare.

Själv är jag över 40 och började använda mus hemma ca 1993.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har på tok för stora händer för att kunna använda ringfingret. Pekfinger på vänsterknapp, långfinger på högerknapp, ring och lill på musmattan. Logitech MX518.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag gör som de flesta, pekfinger på vänster, långfinger på höger, och flyttar pekfingret till hjulet om jag ska använda det.

Det hade varit intressant med svarsalternativen uppdelade i åldergrupperingar. Möss med hjul blev populära i slutet av 90-talet, så min gissning är att alla som började använda möss tidigare än, säg, 1997-1998, nästan hundraprocentigt använder pekfinger-långfinger-kombinationen, medan det bland de som började använda möss med hjul redan från start (och då gissningsvis är yngre än 35 år) kan vara pekfinger-långfinger-ringfinger-användare.

De första möss jag började använda hade bara en knapp.

Möss till pc är en ganska sen uppfinning och det var Macarna som lanserade mössen på allvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Pekfingret ligger på vänsterknapp vilandes mot scrollhjulets sida, så vid behov är förflyttningen till scroll minimal. Långfingret på höger. Tummen på vänstersidans sidoknappar, som jag dock aldrig använder. Ringfingret och lillfingret på högra sidan för stabilitet.

Var vänsterhänt som liten, men tvingades lära mig skriva med högern i skolan. Är vanligtvis helt omvänd i allt jag gör (hur man svingar en klubba, hur man skriver bokstäver etc) men i just det här fallet är jag nog helt "standard". Förmodar att det beror på att allting var anpassat för högerhänta när jag började använda datorer tidigt 90-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag gör som de flesta, pekfinger på vänster, långfinger på höger, och flyttar pekfingret till hjulet om jag ska använda det.

Det hade varit intressant med svarsalternativen uppdelade i åldergrupperingar. Möss med hjul blev populära i slutet av 90-talet, så min gissning är att alla som började använda möss tidigare än, säg, 1997-1998, nästan hundraprocentigt använder pekfinger-långfinger-kombinationen, medan det bland de som började använda möss med hjul redan från start (och då gissningsvis är yngre än 35 år) kan vara pekfinger-långfinger-ringfinger-användare.

Själv är jag över 40 och började använda mus hemma ca 1993.

Ringfingret har ingen "egen" sena, så det är helt absurt att använda det egentligen. Balansen är klart sämre.

Testa själv att göra följande:

  1. Gör "fuck off"-tecknet fast med ringfingret istället för långfingret.

  2. Lägg handen ner mot ett bord, med ringfingret pekandes uppåt/ut från handen.

  3. Försök lyfta ringfingret utan att lyfta handen eller något annat finger. Det är fysiskt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De första möss jag började använda hade bara en knapp.
https://o.aolcdn.com/images/dims?quality=85&image_uri=https%3A%2F%2Fwww.blogcdn.com%2Fmedia%2F2012%2F08%2Fwrielessapple2emouse.jpg&client=amp-blogside-v2&signature=25d7bfc9ebc556052708090a4f3d27e99fbdea9f
Möss till pc är en ganska sen uppfinning och det var Macarna som lanserade mössen på allvar.

Jo, och enknappsgalenskaperna håller ju Apple fast vid fortfarande, till viss del.

Men mus till PC har åtminstone varit normalt i 30 år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mix mellan allt! i LoL så blir det ofta pek + långfinger på höger & vänster, i webbläsning så är det pekfingret som scrollar och höger musknapp med långfingret, ibland till och med ringfingret för scroll om jag får musarm. Ibland skippar jag scroll och klickar på hjulet med valfritt finger och pillar navlen medans musen långsamt scrollar facebook åt mig.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kör claw-grip. Pekfingret och långfingret. Scrollar med långfingret. Ring och lillfingret "sitter" på sidan av musen. Använder en Logitech G305 för tillfället.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Alltså, hur kan ni använda scrollen med pekfingret?
Man ligger ju med långfingret precis vid scrollen, det är ju scrollfingret (och högerklickfingret)! Hädelse.

Permalänk
Medlem

@loefet: Svårt att hålla ordning på fingrarna.
Dock är ju en riktig treknapparsmus riktigt grymt.

Permalänk
Medlem

Pekfingret på vänsterknapp, långfinger snett vilande på scrollkanten och ned över högerknapp, där även ringfinger ligger.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Ringfingret har ingen "egen" sena, så det är helt absurt att använda det egentligen. Balansen är klart sämre.

Testa själv att göra följande:

  1. Gör "fuck off"-tecknet fast med ringfingret istället för långfingret.

  2. Lägg handen ner mot ett bord, med ringfingret pekandes uppåt/ut från handen.

  3. Försök lyfta ringfingret utan att lyfta handen eller något annat finger. Det är fysiskt omöjligt.

Nu vet jag inte hur snäv du är i dina kriterier, men jag kan då röra och lyfta på ringfingret.

Permalänk
Medlem

Vilar ringfingret på högerknappen men klickar med långfingret som vanligtvis vilar på scrollhjulet.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Alltså, hur kan ni använda scrollen med pekfingret?
Man ligger ju med långfingret precis vid scrollen, det är ju scrollfingret (och högerklickfingret)! Hädelse.

Aha, det finns såna också
Men har du ringfingret vid sidan av musen i ditt normalgrepp? Isåfall, är det inte lite obekvämt att flytta långfingret till mushjulet utan att påverka greppet om musen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.