Jonas streamar Half-Life: Alyx

Permalänk
Melding Plague

Jonas streamar Half-Life: Alyx

Intresserad av Valves stora VR-satsning i Half-Life-universumet men saknar headset att spela på? Häng med oss i kvällens stream!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

soft!

Permalänk
Medlem

Sweet, äger inget headset men lite nyfiken på hur det ser ut, är 2020 året för VR i hemmet?

Permalänk
Medlem

försöker tanka ner det nu det går såååå segtttt 1-2MB/s...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Oneone:

försöker tanka ner det nu det går såååå segtttt 1-2MB/s...

Jag preloadade allt igår, men är fortfarande rädd för att allt ska kajka ihop när klockan slår 18 och spelet låses upp. Håller tummarna att det lirar!

Permalänk
Administrativ avgift

@JonasT: Lirar du på ett Index eller Pro ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av andra94:

@JonasT: Lirar du på ett Index eller Pro ?

Ursprungliga Vive.

Permalänk
Administrativ avgift

@JonasT: Lycka till då Kan fortfarande rekommendera att göra en GearVR mod på OG vive. Hoppas du får den optimala upplevelsen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag preloadade allt igår, men är fortfarande rädd för att allt ska kajka ihop när klockan slår 18 och spelet låses upp. Håller tummarna att det lirar!

hehe ja jag med, men steam brukar ju hålla bra när det kommer nya spel nu är det klart iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag hoppas jag hinner spela lite ikväll innan jobbet.
Kommer bli lite sömn imorgon för vill ju upp och spela

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Sweet, äger inget headset men lite nyfiken på hur det ser ut, är 2020 året för VR i hemmet?

Det här med "VR-året" är lite uttjatat. (ta det inte personligt) Om något så var just 2016 VR-året, då den här moderna generationen VR lanserades på riktigt. Sedan dess har inget banbrytande skett, och jag tvivlar på att något kommer hända snart. För mig var VR-året 2019 iom lanseringen av Valve Index. Jag kände att hårdvaran hade blivit lagom bra för att investera.

Min poäng är att om man går omkring och väntar på ett VR-år så tror jag man kommer bli besviken. Det kommer bli stegvis förbättringar, inte en plötslig övergång från dagens situation till the Matrix.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Testpilot
Skrivet av L'ombra:

Det här med "VR-året" är lite uttjatat. (ta det inte personligt) Om något så var just 2016 VR-året, då den här moderna generationen VR lanserades på riktigt. Sedan dess har inget banbrytande skett, och jag tvivlar på att något kommer hända snart. För mig var VR-året 2019 iom lanseringen av Valve Index. Jag kände att hårdvaran hade blivit lagom bra för att investera.

Min poäng är att om man går omkring och väntar på ett VR-år så tror jag man kommer bli besviken. Det kommer bli stegvis förbättringar, inte en plötslig övergång från dagens situation till the Matrix.

Nog för att jag delvis håller med dig i mångt och mycket, speciellt med att det är stegvisa förbättringar. Men jag tror personligen "VR-året" blir det året då man har råd att köpa dator + headset för max 10-12 laxar (nytt) så att säga.

Är ägare av både PSVR, RIFT och VIVE, men det var en relativt dyr investering trots att jag gjorde klipp på BF och begagnatmarknaden. Inte pengar gemene man generellt "har råd med" eller hur man nu väljer att uttrycka det.

Gott om spel tycker jag det finns ute på marknaden för VR, utan anser mer personligen att just kostnaden är den stora tröskeln för många, likaså den tekniska aspekten om något krånglar (än så länge anser jag att PSVR har haft den enklaste uppsättningen, men kanske är enklare nu med inside-out tracking headsetten, har inte provat än).

OT: Hoppas det blir en intressant stream för dom som väljer att kolla, undviker dock själv tror jag då jag vill testa spelet först innan jag får något spoilat

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Lite som att spela ett avancerat Myst. Känns väldigt styltigt med teleportering.
Hade inte HL: A stöd för smooth locomotion?

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

Såg att man kan stänga av teleport-modet, då kanske det här spelet blev lite intressant ändå

edit : continues mode tror jag det hette i settings-menyn när man rörde sig fritt istället för att teleporta sig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Lite som att spela ett avancerat Myst. Känns väldigt styltigt med teleportering.
Hade inte HL: A stöd för smooth locomotion?

Jo, men Jonas är om jag minns rätt åksjuk av sig och då är teleportering skonsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det här med "VR-året" är lite uttjatat. (ta det inte personligt) Om något så var just 2016 VR-året, då den här moderna generationen VR lanserades på riktigt. Sedan dess har inget banbrytande skett, och jag tvivlar på att något kommer hända snart. För mig var VR-året 2019 iom lanseringen av Valve Index. Jag kände att hårdvaran hade blivit lagom bra för att investera.

Min poäng är att om man går omkring och väntar på ett VR-år så tror jag man kommer bli besviken. Det kommer bli stegvis förbättringar, inte en plötslig övergång från dagens situation till the Matrix.

Jag håller med för det mesta, men... Om HL Alyx är så bra som valve vill få det att verka kan det här spelet kanske räknas till den kategorin, banbrytande d.v.s. Spelet har redan innan lansering fått många att köpa ett headset. Om det visar sig att spelet är riktigt bra törs jag sätta en femtiolapp på att det kommer säljer mångdubbelt fler headsets än vad som gjorts sedan nyheten om Alyx lanserades.

Och som vi vet blir det en god spiral när fler börjar spela VR. Fler spelare → fler som vågar/vill göra spel → fler som köper vr → fler som vågar/vill göra spel o.s.v.

Permalänk
Medlem

Det där ser verkligen fantastiskt ut
Jag köper inte spel innan de släps, men det blir nog Half Life till helgen för min del.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vilket spel!
måste tyvärr avsluta för arbete snart men till er som ska spela spelet titta inte på streams! detta vill man uppleva.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag kör med GTX1070 och HTC Vive och kände att upplevelsen var riktigt bra! Sjukt snyggt ljud. Grafiken slog _mig_ som enastående baserat på vad jag sett i tidigare spel.
Ogillar starkt läskiga spel men så väldigt ändå värt hittills. Hade samma problem med HL och HL2

Stressmässigt och svetten tillåter mig spela runt en timme i stöten vilket är alldeles lagom!
Ska prova spela med continous movement framöver men kör hittills med teleport.

Är så glad över denna release! Efter en timme så har det överträffat mina förväntningar.
Kalla mig fanboy, det är jag helt ok med!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Vilket jäkla spel! Riktigt tajta kontroller och väldigt kul gameplay. Ser fram emot att fortsätta i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Jag kör med GTX1070 och HTC Vive och kände att upplevelsen var riktigt bra! Sjukt snyggt ljud. Grafiken slog _mig_ som enastående baserat på vad jag sett i tidigare spel.

Stressmässigt och svetten tillåter mig spela runt en timme i stöten vilket är alldeles lagom!
Ska prova spela med continous movement framöver men kör hittills med teleport.

Är så glad över denna release! Efter en timme så har det överträffat mina förväntningar.

Samma här, jag kör med GTX1060 6GB och Oculus Quest (trådlöst med senaste Virtual Desktop betan), flyter på riktigt bra än så länge. Håller med om att en timme var rätt lagom för att sedan ta en paus.

Blev illamående rätt fort i början då jag testade continuous och fick stänga av det efter bara ett par minuter. Jag kan spela Boneworks utan problem men implementationen av smooth locomotion i Alyx var inget vidare, det känns liksom som att man flyter fram ungefär som i Mission:ISS, tror det lurar hjärnan lite. Sedan misstänker jag även att det funkar bättre i Boneworks på grund av att man ser både kropp, armar och ben.

Permalänk
Medlem

Har kört någon timme nu och måste ju säga att närvarokänslan är ju total. Här har man inte snålat på kvalitén, den saken är säker.

Spelade utan teleport, men just att gå omkring känns faktiskt något bättre i Boneworks.

Permalänk
Medlem

Finns det en guide någonstans innehållande vad man behöver, både i utrustning samt yta, för att spela det?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Samma här, jag kör med GTX1060 6GB och Oculus Quest (trådlöst med senaste Virtual Desktop betan), flyter på riktigt bra än så länge. Håller med om att en timme var rätt lagom för att sedan ta en paus.

Blev illamående rätt fort i början då jag testade continuous och fick stänga av det efter bara ett par minuter. Jag kan spela Boneworks utan problem men implementationen av smooth locomotion i Alyx var inget vidare, det känns liksom som att man flyter fram ungefär som i Mission:ISS, tror det lurar hjärnan lite. Sedan misstänker jag även att det funkar bättre i Boneworks på grund av att man ser både kropp, armar och ben.

Åfan. Hmm. Jag får prova i alla fall och se. Brukar inte bli illamående. Det enda som fått mig att nästan spy är Overload.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimefall:

Har kört någon timme nu och måste ju säga att närvarokänslan är ju total. Här har man inte snålat på kvalitén, den saken är säker.

Spelade utan teleport, men just att gå omkring känns faktiskt något bättre i Boneworks.

Håller med känns mycket bättre än Boneworks när man rör sig.
Tror att det har att göra med att i Boneworks rör man sig orealistiskt snabbt medans half life alyx går i mer naturligt tempo.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hjälpsam

Hängde med i tjugo minuter innan åksjukan kom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Älskar verkligen detaljrikedomen. Titta bara på dina gravity-gloves. Det bästa är ju att man ser bättre i VR än man gör i verkligheten på riktigt nära avstånd. Har lite svårt att fokusera på 5 cm. Imponerande högupplösta texturer och objekt.

Krama en läskburk lite hårdare med dina index-kontroller och se den skrynklas ihop är ganska tillfredsställande.

Valve gjorde det!

Permalänk
Medlem

Tror ni detta kommer släppas som ett vanligt spel dvs inget vr spel? Älskar hl men hatar vr 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Tror ni detta kommer släppas som ett vanligt spel dvs inget vr spel? Älskar hl men hatar vr 😂

Inte av Valve men spelet precis som tidigare spel går att modda så jag gissar nån/några kommer göra en pannkaksversion.
Hur man gör med gameplayet som är "långsamt och utforskande" är en annan femma.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Älskar verkligen detaljrikedomen. Titta bara på dina gravity-gloves. Det bästa är ju att man ser bättre i VR än man gör i verkligheten på riktigt nära avstånd. Har lite svårt att fokusera på 5 cm. Imponerande högupplösta texturer och objekt.

Krama en läskburk lite hårdare med dina index-kontroller och se den skrynklas ihop är ganska tillfredsställande.

Valve gjorde det!

Gaben sa ju i intervjun med IGN.
I think we nailed it

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc