Samsung TV år 2020: 8K, 120 Hz och FALD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Förstår inte vad du snackar om här.. Tror inte du förstår mig heller så vi släpper det.

Var det detta du kunde hitta..? Mhmm ok, ja det var ett exempel. Jag trodde du förstod poängen men tydligen inte så jag tänker inte lägga mer energi på att förenkla eller förklara mer.
Vi släpper det här.

Du gjorde en jämförelse mot 720p, så jag utgick från det. 720p var ju redan från början kritiserat för att inte vara riktig HD, så jag fann jämförelsen bristande.

Det sista stycket var inte menat som ett argument i diskussionen, bara som upplysning. Det kanske inte var tydligt nog, men det som menades när jag skrev "i övrigt...".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Precis, att aldrig behöva oroa sig för skalningsartefakter är för mig väldigt trevligt.

Artefakterna finns kvar, men där är 4 ggr mindre och ligger på upplösnings som är på tröskeln för varseblivningen.

Den där ljusa kantskärpan som är en 0,75 mm tydlig lysande kant på en Full HD-65-tummare är nu 0,046875 mm tjock på 8K/65-tum. Där skalningen och processning också kan bygga en gradient av kantförstärkning på samma yta.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Baxtex:

SVT play är väll fotfarande 720? Ser ut som skit dom få gånger jag kollar på det.

Dessutom 25 fps på allt innehåll utom ishockey-VM förra året.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu läser du nog förmodligen någonting lite för snabbt. För den artikeln motsäger inget jag påstår, utan tvärtom bekräftar precis vad jag skriver här i tråden, tar upp i artiklar och tagit upp i forumet om ett bra tag nu: Att Mini-LED, Micro-LED och så vidare, kommer att dyka upp upp som FALD-belysning och komplettera befintlig LCD-teknik.

Vi får en bättre FALD men på vad som i grunden är samma LCD:er som innan. Renodlade Mini/Micro/Midi/Maxi/Efti-LED-skärmar, likt Samsungs The Wall kommer inte att nå konsumentnivåer någonstans inom en nära framtid. Om ens aldrig.

I så fall missförstod jag tekniken i grunden. Iden med mini-led backlighting trodde jag alltid har varit förbättrad lokal, men inte pixel-pixel kontrast? Vilket är smart, eftersom ögats förmåga att uppfatta kontrast inte är så stor med mindre än att man flyttar runt den punkt man fokuserar på. (Dvs OLED är overkill ur lokal kontrastsynpunkt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du gjorde en jämförelse mot 720p, så jag utgick från det. 720p var ju redan från början kritiserat för att inte vara riktig HD, så jag fann jämförelsen bristande.

Det sista stycket var inte menat som ett argument i diskussionen, bara som upplysning. Det kanske inte var tydligt nog, men det som menades när jag skrev "i övrigt...".

720p var också ett exempel.. Tror du är mer av ordmärkande typen och jag är mer av generella - förstå poängen - typen som inte lägger de exakta detaljerna på minnet.

Enda jag vet är att det känns som varje gång det kommer någon uppgradering av något tekniskt i just bild/monitorer/TV så kommer det en hel drös med kommentarer likt "helt onödigt. undersökning A visa på att det inte gör skillnad".
Och jag tycker mig aldrig hålla med när det väl lanserats.

Jag hoppas det går framåt mer och mer och vi får se höga HZ, höga upplösningar, OLED++, platta skärmar, dolby vision och allt sånt - mer och mer... Det är allt jag vill

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Evil Peter:

Du gjorde en jämförelse mot 720p, så jag utgick från det. 720p var ju redan från början kritiserat för att inte vara riktig HD, så jag fann jämförelsen bristande.

720p har aldrig varit kritiserat som "inte var riktig HD" av någon som har koll på hur tekniken fungerar i sitt större sammanhang. 720p är per definition just HD. På den tiden under 90- och 00-talet var diskussionen ifall man skulle gå 720p eller 1080i på sändningarna där väldigt många ville bli av med interlace och de som förespråkade 1080i föredrag den högre upplösningen. SVT föredrog 720p just för att bli av med Interlace. Sedan den tiden har tekniken sprungit förbi diskussionen om man säger så.

Det är däremot på forum väldigt vanligt med den här typen pixeldiskussioner om vad som är "riktigt" eller inte. Ofta med goda portioner hindsight bias

Permalänk
Bildexpert 📺

@EntropyQ3: Att döma av de frågor och foruminlägg jag möter är det många som missförstår hur Mini-LED etc. spelar in i teknikutvecklingen där man tror att det ska ersätta LCD (och OLED) helt och hållet. När det alltså kommer som en kompletterande lösning för att nå fler FALD-zoner på konsumentprodukter med befintlig LCD-teknik.

Stämmer rätt bra att OLED är overkill med kontrastnivån ned på pixelnivå. Denna overkill är dock "gratis" och finns där från början. Medan LCD med FALD måste kämpa för att nå samma effekt.

Permalänk
Medlem

Kommer dessa att ha HDMI 2.1?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NutCracker:

Kommer dessa att ha HDMI 2.1?

Vilken HDMI 2.1-funktion tänker du på?

Alla Samsung har till exempel ALLM sedan 2019-modellerna. För VRR gissar jag att det är som 2019 där 120 Hz-panelerna har HDMI VRR. Så även upprepning av 2019 för 48 Gbps FRL där 8K-modellerna samt de största 4K-modellen med One Connect-box (dock ej The Frame) har den bandbredden, vilket för 2020 bör bli Q95T-modellen. Det senare dock inte bekräftat ännu. De tekniska detaljerna var inte på den nivån på detta event.

Permalänk
Medlem

En funktion som jag verkligen gillar hos Samsungs apparater är One Connect. När jag köpte min nuvarande Samsung TV för några år sedan tänkte jag att det mest var en gimmick, men jäklar vad smidigt det är!

Det är skönt att kunna ha alla apparater i tv-bänken och sedan koppla in kablarna där, istället för i själva TVn. Det är smidigare och enklare att få snygg kabeldragning.

Min tv har en äldre variant med en tjock och ganska kort kabel, med separat strömkabel, men kompisens Frame har en tunn och lång kabel som både har data och ström. Gissar att det är någon optisk överföring av data.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

@Genx031

https://www.newsshooter.com/2018/12/01/8k-is-now-being-broadc...

"On my TV here in Japan, I have been seeing more and more ads for NHK’s 8K broadcasting. You would think that most people in Japan would be watching 4K broadcasts or at least own a 4K capable TV, but that couldn’t be further from the truth. Most Japanese are still watching HD broadcasts on HD televisions. It’s somewhat strange that NHK is now pushing 8K, even though you still can only watch very limited content in 4K on their channels"

Yes, men dom har fortf vissa program i 8k.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

720p har aldrig varit kritiserat som "inte var riktig HD" av någon som har koll på hur tekniken fungerar i sitt större sammanhang. 720p är per definition just HD. På den tiden under 90- och 00-talet var diskussionen ifall man skulle gå 720p eller 1080i på sändningarna där väldigt många ville bli av med interlace och de som förespråkade 1080i föredrag den högre upplösningen. SVT föredrog 720p just för att bli av med Interlace. Sedan den tiden har tekniken sprungit förbi diskussionen om man säger så.

Det är däremot på forum väldigt vanligt med den här typen pixeldiskussioner om vad som är "riktigt" eller inte. Ofta med goda portioner hindsight bias

Jag håller med då jag i det exemplet inte syftade till att beskriva det egentliga tillståndet utan gjorde en jämförelse med den tiden kring de diskussioner vi har just nu kring 8k. Anledningen var att kommentera en liknelse som gjorts genom att pålysa att det aldrig fanns någon diskussion kring att 720p skulle vara den högsta upplösning man någonsin skulle behöva.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag mest besviken på att SED aldrig blev en grej, bästa tekniken någonsin och som hade gett konsumenterna samma bildkvalitet som OLED till halva kostnaden. Herr Ytterberg vad tycker du om SED tekniken? Har du sett den demonstrerad nån gång?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av strokarn:

Sitter men avtryckarfingret för att klicka hem en 2019 75" q85 men har väntat in 2020 modellerna. Har jag rätt i att jag får en sämre tv om jag köper motsvarande 2020 modell? Och dessutom antagligen betalar mer för den?

Du gör som man har gjort det senaste åren och väntar till Black Friday-rean då priserna är 40-50% lägre än vid lanseringen i början på året. Eller köpa förra årets modell nu.

Stå står du idag och vill klicka hem en 75 tums Q85R kan du snart istället köpa den sämre Q80T för samma eller rent av ännu mer pengar. Eller så tittar du på den teknisk motsvarande ersättaren som är Q95T som är ruskigt mycket dyrare till en början.

Ju närmare BF-rean du kommer, desto mer kommer kommer priserna närma sig dagens utbud. Och någonstans kring BF kan du välja mellan
Q85R för ungefär samma pris som idag – ifall den ännu inte sålt slut
Q80T för en sämre produkt men också lägre pris
Q95T för en något bättre produkt med ungefär samma pris

Alltså: köp 2019 modellerna idag. Eller vänta till november och reaperioden för 2020-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

hade gett konsumenterna samma bildkvalitet som OLED till halva kostnaden.

Det faktum att SED inte blev av hintar om att påståendet ovan är falskt...

Mao, hade någon kunnat bygga oled kvalité för halva kostnaden så hade denne någon gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det faktum att SED inte blev av hintar om att påståendet ovan är falskt...

Mao, hade någon kunnat bygga oled kvalité för halva kostnaden så hade denne någon gjort det.

Halva kostnaden mot vad OLED kostade då det lanserades. Precis som alla tekniker sjunker kostnaderna med tiden...

Det handlar mest om patentsabotage att SED aldrig kom ut på marknaden...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

Personligen är jag mest besviken på att SED aldrig blev en grej, bästa tekniken någonsin och som hade gett konsumenterna samma bildkvalitet som OLED till halva kostnaden. Herr Ytterberg vad tycker du om SED tekniken? Har du sett den demonstrerad nån gång?

SED är speciellt för det var en ofärdig produkt med prototyper som gav positiva intryck på mässor för vad? 10-12 år sedan. Sedan dog tekniken i en onödig patentstrid. Finns ganska fler liknande lovande tekniklösningar som inte alls fick samma hype, likt FED. Och mängder av annat man glömt. Motsvarande Mini-LED-belysta LCD-datorskärmar visade Philips upp för 15 år sedan som prototyper som exempel. Blev aldrig något.

Det finns inget som bekräftar att SED skulle ha blivit en OLED för halva kostnaden. Det är väldigt mycket mer än löften och hopp som måste till innan man går från en prototyp på en mässa till något som kan massproduceras och konkurrera om priset. Dessutom är det en väldig skillnad på vad som var bra för tio år sedan jämfört med vad som är bra idag.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man vill ha en 8k tv från samsung när en OLED 4k från LG enligt blindtester ger bättre skärpa och framförallt färger? Blev väldigt förvånad själv när jag såg testen.
https://youtu.be/D9K9oU_VTQ8

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jobbigt att man redan nu har en 75" TV och inte vill gå ner i storlek. Blir ju ganska dyrt med en 75" toppmodell här känner jag.

Då köpte jag min nuvarande 75KS8005 för 29.000kr, 50% rea på Black Friday 2016. Har för mig det var deras toppmodell då. Nu ligger priset på 75" på över 80k?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺

@KingCobra: Finns många exempel genom tiderna på hur den här typen av tester visar att upplösningen på panelen inte spelar den roll man tror att den gör. Finns en klassisk skröna om hur Sim2 smög in en 3-chips DLP när man tävlade om bästa 1080p-projektorn. Detta var 2005 eller så. Då var 1080p-projektorer baserade på rätt så kontrastklena och därmed grådassiga LCD-paneler. Sim2 gick segrande ur striden, men hade inte talat om att deras projektor körde 720p-paneler.

Eftersom öga/hjärna är som känsligast för ljus och skillnader i ljus, baserar vi våra intryck av detaljer och skärpa på transienten mellan nyanser snarare än mängden bildelement. Med andra ord kontrastförhållande. Det är därför alla skärpefilter lägger på kantskuggor och gör kanterna runt objekt omväxlande mörkare och ljusare. För att det är så man lurar hjärnan.

Sim2:s 720p-projektor behövde inte det för att den hade redan från början en distinkt transient mellan pixlarna tack var DLP-tekniken. Från svart till vitt pixel för pixel. Medan 1080p-projektorerna var LCD:er som körde vitt ovanpå grått i jämförelse. Idag är det ofta viceversa, men tekniken var en annan då. Därav att det som gällde för tio år sedan antagligen inte gäller idag.

För 8K-paneler är det inte fler pixlar i sig som ger bättre bild. Det är fortfarande kvaliteten på helheten som avgör där inte minst en bra FALD är direkt avgörande. Men 8K är alltså heller inget som skadar. 8K på LCD blir inte sämre bara för att 4K på en OLED är bättre på det som OLED är bra på. Och samma 8K-LCD blir heller inte bättre av att man gör den till en 4K-panel istället.

Det vill säga: dra rätt slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tur att ingen lyssnar på dessa undersökningar för då hade vi fastnat på typ 720p i 50Hz.
Hört samma visa vid varje nya tekniska framsteg... stämmer aldrig.

Fast med den logiken finns det ingen begränsning i hur mycket detaljer ett mänskligt öga kan urskilja? Klart det finns en gräns någonstans. Ser du lika stor skillnad i upplösning mellan en Game Boy och en iPhone 4 som du gör mellan en iPhone 4 och en iPhone 11 Pro? Klart det är skillnad på 720p och 4K. 4K vs 8K däremot... Dessutom: Vi ÄR fortfarande fast i 720p 50Hz, i marknätet

Skillnaden är att förut har det nog mest handlat om hobbyexperter som hävdat att 720p>1080p var poänglöst. Denna gång har det gjorts ett riktigt test, av själva filmbolagen dessutom. Pixar, Amazon Prime Video, LG, American Society of Cinematographers (ASC) samarbetade när Warner Bros tog fram en studie.

Dom har alltså tagit 139 personer. Mätt deras syn. Visar klipp i både 4K och 8K på en 8K-OLED vid två olika avstånd mellan testdeltagare och skärmen (1,5m och 2,7m). Testet var dessutom dubbelblindat. Alltså de fick se klipp i ordningen A-B-A-B (visat för deltagarna med label i själva bilden) fast A kunde vara antingen 8K eller 4K och B kunde också vara antingen 8K eller 4K.

Dom hade personen med både vanlig 20/20-syn och ännu bättre 20/10-syn. Samt några med lite sämre syn. Alltså en bra representation av en allmän befolkning.

Slutsatsen var att det enda som talade för 8K var att de med 20/10-syn, som satt allra närmast TV:n (1,5m) upplevde 8K som "något bättre" (inte "bättre" eller "mycket bättre" som de också kunde valt) när de fick se ett specifikt material (ett naturklipp). Inte när de fick se vanlig film på samma avstånd. Inte när de satt på ett mer normalt avstånd och visades samma naturklipp. De med normal syn kunde inte urskilja 8K från 4K, oavsett avståndet.

Jag känner väldigt få personer som sitter 1,5m från sin TV och de har inte 88"

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Ska en TV visa verkligheten är det målet? En TV visar ju mer än verkligheten redan tycker jag i detaljer.
Om jag tittar ut i skogen tex hur är upplösningen, men mänskliga ögat kanske fungerar annorlunda och man inte kan prata om upplösning?

Jag kan personligen känna att en TV visar annorlunda än verkligheten oavsett.
Vi är kanske inte där än.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Infiniti: Jag ser direkt två problem med studien. Det ena mindre betydande och är rätt på sitt sätt. Det andra är kritisk.

Minsta problemet: Man har skalat 8K-material till 4K-nivå och sedan tillbaka till 8K med 1:4-skalning. Detta speglar inte situationen som är aktuell idag på något sätt där du har distribution av 1080p, 4K och 8K med olika codecs och bitrate. Det som folk egentligen jämför många gånger när de tror att de jämför TV:ns paneler. Men ja – det tar bort den aspekten ur jämförelsen vilket är rätt i detta sammanhang.

Stora problemet: Man har använt en och samma 88-tums LG OLED 8K för denna jämförelse Men då har man ju inte jämfört "4K" mot "8K". Man har jämfört skalning av 4K och 8K på en och samma 8K-panel. Och drar också ganska rimliga slutsater av detta.

Fast poängen med 8K-paneler i detta läge är att du har en panelstruktur som är 4 ggr mindre och därför mer diskret. Mer eller mindre osynlig över en meters håll. Med 4K på 88 tum har du i jämförelse en mycket grövre och framträdande pixelstruktur. Den jämförelsen får du inte med om du kör allt på samma 8K-panel.

Vilket är det jag säger här. 8K är inte en försämring mot 4K. Inget går förlorat. Det blir rent av en förbättring även med 4K-material.

Jag upplever precis detta när jag skalar 1080p med 1:4 på en 4K-datorskärm. 4K-skärmen är överlägsen mot en i övrigt jämförbar 1080p-skärm därför att pixelstrukturen inte längre är framträdande. Upplösningen i bildinnehållet är exakt densamma men intrycket är ändå till fördel för 4K-skärmen. Ytor av färg på 4-panelen är ytor av färg. På 1080p-panelen är samma yta mer som en mosaik.

Vilket man kanske inte tänker på innan man sett skillnaden.

Samma sak är det med 8K-paneler mot 4K-panel på stora TV. Panelstrukturen försvinner ned under tröskeln för synförmågan på 8K-panelen men inte på 4K-panelen.

Gör man om jämförelsen och gör rätt, då gör man jämförelsen med två TV bredvid eller ovanpå varandra i samma storlek. En med 4K och en med 8K-panel. LG har inte sina 88-tummare i 4K och har ännu inga 77-tummare med 8K.

Samsung har dock 4K- och 8K-paneler i samma panelstorlekar med än så länge jämförbar kvalitetsnivå. Då ser jag med rätt jämförelser på 65 tum skillnader på 10 meters håll som följd av pixelstrukturens inverkan. Särskilt kring aliasing- och moarie-effekter. Med filmat material och rörlig bild är skillnaden subtil på ett annat sätt och man måste kliva närmare för att märka av skillnaden. Ofta leta efter den.

"Onödigt?" Ja, kanske. Men det är fortfarande samma svar. Du har inte förlorat något på en 8K-panel mot en 4K-panel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Therpid:

Ska en TV visa verkligheten är det målet?

Verkligheten är inte målet i sig med en TV. Ta en film som Avatar eller Frozen. Vilken verklighet är det?

Däremot kan ett enskilt berättande ha som mål att spegla en verklighet så mycket som det bara går. Till exempel en naturdokumentär. Även om de också arbetar efter manus och likt allt annat som fångas med en kamera är det i grunden resultatet av en urvalsprocess. Det är någon som vill berätta något för dig.

Det du syftar på med "mer än verkligheten" brukar ofta vara en bieffekt av interpolering och annat.

Sedan kanske en Tiger i närbild på 65 tum är galet detaljerat. Testa att gå lika nära en tiger på riktigt så att den fyller hela ditt synfält. Galet verkligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilken HDMI 2.1-funktion tänker du på?

Alla Samsung har till exempel ALLM sedan 2019-modellerna. För VRR gissar jag att det är som 2019 där 120 Hz-panelerna har HDMI VRR. Så även upprepning av 2019 för 48 Gbps FRL där 8K-modellerna samt de största 4K-modellen med One Connect-box (dock ej The Frame) har den bandbredden, vilket för 2020 bör bli Q95T-modellen. Det senare dock inte bekräftat ännu. De tekniska detaljerna var inte på den nivån på detta event.

Ahaa, redan 2019, har tydligen inte hängt med i vad gäller TV-Specifikationer på senare tid, revision görs ca vart tredje år - dags iår;) Verkar komma en del omvälvande tekniker nu, men vill även se vad LG kommer med, de har stort förtroende hos mig.

Permalänk
Bildexpert 📺

@NutCracker: Går igenom vilka HDMI 2.1-funktioner som finns var i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Där är det Samsung och LG som har bredast användning. ALLM har nästan alla tillverkare eftersom det är en så enkel sak, bara en flaggning i metadata om att spelläge ska användas. Andra funktioner som eARC och VRR kräver utveckling av hårdvara och kretsar. 48 Gbps FRL ställer ytterligare krav och det verkar som flera tillverkare hoppar över detta tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@KingCobra: Finns många exempel genom tiderna på hur den här typen av tester visar att upplösningen på panelen inte spelar den roll man tror att den gör. Finns en klassisk skröna om hur Sim2 smög in en 3-chips DLP när man tävlade om bästa 1080p-projektorn. Detta var 2005 eller så. Då var 1080p-projektorer baserade på rätt så kontrastklena och därmed grådassiga LCD-paneler. Sim2 gick segrande ur striden, men hade inte talat om att deras projektor körde 720p-paneler.

Eftersom öga/hjärna är som känsligast för ljus och skillnader i ljus, baserar vi våra intryck av detaljer och skärpa på transienten mellan nyanser snarare än mängden bildelement. Med andra ord kontrastförhållande. Det är därför alla skärpefilter lägger på kantskuggor och gör kanterna runt objekt omväxlande mörkare och ljusare. För att det är så man lurar hjärnan.

Sim2:s 720p-projektor behövde inte det för att den hade redan från början en distinkt transient mellan pixlarna tack var DLP-tekniken. Från svart till vitt pixel för pixel. Medan 1080p-projektorerna var LCD:er som körde vitt ovanpå grått i jämförelse. Idag är det ofta viceversa, men tekniken var en annan då. Därav att det som gällde för tio år sedan antagligen inte gäller idag.

För 8K-paneler är det inte fler pixlar i sig som ger bättre bild. Det är fortfarande kvaliteten på helheten som avgör där inte minst en bra FALD är direkt avgörande. Men 8K är alltså heller inget som skadar. 8K på LCD blir inte sämre bara för att 4K på en OLED är bättre på det som OLED är bra på. Och samma 8K-LCD blir heller inte bättre av att man gör den till en 4K-panel istället.

Det vill säga: dra rätt slutsatser.

Jag kollade igenom det klippet för någon månad sen och slutsatsen jag tog var att idag med den tekniken Samsung använder med pixelmönster osv finns det ingen anledning att byta från min LG OLED 4k till Samsungs 8k. Kag har helt enkelt en bättre bild.
Som de sa i klippet ser de fram emot LGs 8k tv som är på gång och då skall de jämföra igen. Frågan är om de använder liknande teknik med pixlarna som på sina 4k modeller.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Att jämförelsen i studien bara handlade om skalning vet jag inte. Sjävla skalningen skedde ju i ett datorprogram och inte i själva TV:n? Eller du kanske menar skalning som i hur 4 pixlar på skärmen representerar 1 pixel i materialet? Jag skulle säga att jämförelsen var mellan detaljnivån i 4K-material vs 8K-material. Informationen var ju trots allt 4 gånger större i 8K-klippen. Men som du säger är det inte en rättvis jämförelse mellan 4K-tv och 8K-tv, det är sant. Hade varit intressant att se en sån jämförelse! Hör av dig till Samsung och se om dom kan sponsra med två skärmar till ett test, finns nog några medlemmar som hade varit sugna att ställa upp

Hur som helst Man blir ju nyfiken vad det är för "rätt jämförelse" du använt dig av för att se pixelstrukturen på 10 meters håll? Jag skulle vilja påstå att filmat material och rörlig bild är det 90% av alla som äger en TV ser på 90% av tiden. Om man jämför vad 4K vs 8K gör för bildkvalitet jämfört med vad OLED vs LCD gör för bildkvalitet så känns som den senare jämförelsen är 100 gånger viktigare. Det Samsungs marknadsföringsteam verkar försöka med är att vända på dom siffrorna (och lyckas säkerligen lura många). Men jag håller med om att 8K absolut är en trevlig bonus och inget som förstör bilden på något sätt. Men att prata om 8K som en gigantisk revolution känns helt fel när vinsten är så liten. Men säkert har 16K och kanske även 32K en funktion i att minska "pixel-looken" på en skärm

Det jag reagerade på i Nima2001:s inlägg var framförallt att hen påstod att vi tidigare alltid fått höra att upplösning inte gör någon skillnad, vilket sen visat sig vara fel. Tidigare har åtminstone materialet följt med i utvecklingen och gett den ökande detaljrikedomen. Denna gång har materialet inte ens följt med upp till 8K (och kanske aldrig kommer göra?) och därför tror jag inte att detta scenario är samma som när vi gick från 720p till 1080p till 2160p.

Men du har absolut rätt i att 8K är en logisk utveckling. Däremot inte något att fokusera på om man är på jakt efter en TV med bästa möjliga bildkvalitet i år eller några år framöver, såvida du inte är mångmiljonär.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Bildexpert 📺

@Infiniti: En typ av test som direkt syns skillnad på när upplösningen är tillräcklig hög är denna typ av test: https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Det kan yttra sig i verkligt foto också, till exempel panoreringar över storstadsvyer. Men där finns det så mycket mer som också inverkar än enbart pixelstrukturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Det jag reagerade på i Nima2001:s inlägg var framförallt att hen påstod att vi tidigare alltid fått höra att upplösning inte gör någon skillnad, vilket sen visat sig vara fel. Tidigare har åtminstone materialet följt med i utvecklingen och gett den ökande detaljrikedomen. Denna gång har materialet inte ens följt med upp till 8K (och kanske aldrig kommer göra?) och därför tror jag inte att detta scenario är samma som när vi gick från 720p till 1080p till 2160p.

Det kommer nog komma på bred front någon gång, men det känns ganska avlägset eftersom det är väldigt dyrt att filma ens i 4k, för att inte tala om att göra avancerad CGI i 4k. Att filma i 4k börjat bli vardag, men ändå har vi nutida, visuella mästerverk som Blade Runner 2049 vilken filmades i 3,4k. Avengers: Endgame hade extremt mycket effekter så trots att kameran de filmade i klarar över 6k så var bioreleasen i 2k (åtminstone den som inte var IMAX).

Men till slut kommer ju tekniken göra det både lättare och billigare att öka upplösningen, så det enda jag kan tänka mig skulle göra att 8k-material inte blir norm i längden är om formatet floppar. Det känns dock osannolikt då alla tv-apparater lär bli 8k oavsett om den breda massan efterfrågar det eller ej.