Samsung TV år 2020: 8K, 120 Hz och FALD

Permalänk
Medlem

Alltså jag ser knappt skillnad på 4K och 1080 på en 65" TV 😂

Det var ju stor skillnad mellan 480 till 720 till 1080. Tittar jag koncentrerat på bilden så ser jag skillnad på 1080 och 4k men den är inte alls lika stor och efter fem minuter glömmer jag bort det helt.

Känns som att 4K är en brytpunkt åtminstone för dom enheter och användningsområden vi har idag. Jag kan dock tänka mig att 8K kan vara bra för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

296 Tums väggen för dryga 6 millar är som hittat ju snacka om fynd en sån måste jag ha pronto!

Har du 3,6 meter till tak då? (kanske man kan köpa nytt hus om man har 6 millar att lägga på en tv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Alltså jag ser knappt skillnad på 4K och 1080 på en 65" TV 😂

Det var ju stor skillnad mellan 480 till 720 till 1080. Tittar jag koncentrerat på bilden så ser jag skillnad på 1080 och 4k men den är inte alls lika stor och efter fem minuter glömmer jag bort det helt.

Känns som att 4K är en brytpunkt åtminstone för dom enheter och användningsområden vi har idag. Jag kan dock tänka mig att 8K kan vara bra för VR.

Håller med om att 8K känns onödigt, även om det kan vara svårt att se skillnad på en bra 1080P och 2060P film så gör HDR enorm skillnad i upplevelse, tror det går att göra HDR utan 4K men vet inte om det går att få tag på

Permalänk
Medlem

helt onödigt finns inga 8K filmer eller tv kanaler som stöder det ens

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Youtube har haft 8k sen 2015 och japanerna har haft 8k sändningar i över ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@pytonOrm: Youtube har haft 8k sen 2015 och japanerna har haft 8k sändningar i över ett år.

japan kanske har 8K tv sändningar men inte sverige och youtube är det inga hela 8K filmer eller tv serier o välja på

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Lägg på faktumet att en färsk undersökning visar att du i princip lär ha en 100" TV, sitta 2m ifrån samt kolla på naturdokumentärer för urskilja 8K från 4K. Sammanfattningsvis: 8K är meningslöst i dagsläget.

Tur att ingen lyssnar på dessa undersökningar för då hade vi fastnat på typ 720p i 50Hz.
Hört samma visa vid varje nya tekniska framsteg... stämmer aldrig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Håller med om att 8K känns onödigt, även om det kan vara svårt att se skillnad på en bra 1080P och 2060P film så gör HDR enorm skillnad i upplevelse, tror det går att göra HDR utan 4K men vet inte om det går att få tag på

Ja, HDR är mycket viktigare än högre upplösning numera och jag hoppas på fortsatt utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

japan kanske har 8K tv sändningar men inte sverige och youtube är det inga hela 8K filmer eller tv serier o välja på

SVT play är väll fotfarande 720? Ser ut som skit dom få gånger jag kollar på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infiniti:

HDMI klarar 8K. Däremot finns inga filmer att se. Varken streaming eller fysisk media. TV lär aldrig sändas i 8K med tanke på att 1080p knappt finns där än. Dagens grafikkort har problem att leverera 4K 60fps. 8K är 4 gånger fler pixlar så det lär dröja ett antal år innan man kan gejma i 8K. Lägg på faktumet att en färsk undersökning visar att du i princip lär ha en 100" TV, sitta 2m ifrån samt kolla på naturdokumentärer för urskilja 8K från 4K. Sammanfattningsvis: 8K är meningslöst i dagsläget.

NHK i Japan sänder faktiskt i 8K.

Watch here

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

japan kanske har 8K tv sändningar men inte sverige och youtube är det inga hela 8K filmer eller tv serier o välja på

Så Samsung ska vänta med utvecklingen tills vi i Sverige kommit ikapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag bör skaffa glasögon men inte gjort det så jag kanske är värre. Har lg oled 55 tum.
En polare skaffade glasögon och han sa att han märkte stor skillnad, blir nog glasögon för att kunna uppleva 4k och senare även 120k 😁

Har en likadan TV och ja, det är faktiskt enorm skillnad. Med glasögon på 😀 största kvalietschocken får man med en riktig 4k blueray. Ibland är det helt sjukt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

4K

Jag har en 4K sportkanal från Viasat sänd från parabol till en 4K Samsung TV och den sparkar skiten ur alla andra kanaler jag har och jag ser fram med stor förväntan på 8K och en stor 8K TV med ett hyfsat pris.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Så Samsung ska vänta med utvecklingen tills vi i Sverige kommit ikapp?

behöver dom väl inte har jag sagt det ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lastninja:

Vet någon var man kan se speccar på detta års modellers backlight uppdateringsfrekvens? Eller har dom börjat med flimmerfri backlight?

Samsung specar inte sådant. Generellt kan man räkna med att ifall en spec kan avslöja något konkret och objektivt runt prestanda, då undviker man att speca. Till exempel antal FALD-zoner

Inte bara Samsung då, utan alla tillverkare. Det mest tydliga exemplet från datorsidan är bildskärmars specade responstid. Bara en påhittad siffra, som idag nästan uteslutande är "1 ms" på alla nya skärmar.

Videon tar annars upp just detta med flimmer. Går inte att undvika när man riktar en kamera mot panelen.

Har man Auto Motion Plus eller motsvarande interpolering aktiverad flimrar lysdioderna med 120 Hz. Kör man med det avstängt är PWM-flimret på en högre frekvens. Enligt rtings tester är det 600–960 Hz.

Permalänk
Medlem

Lite ångest att gå in på denna nyheten då min QE75Q70R endast är ca 1½v gammal. Men samtidigt inget revolutionerande, skulle vara reflexfiltret Q80T i så fall. Men då jag gav 17tkr för min så blir ju hoppet extremt till nya generationen.

"Upplösningsmässigt" så "ska" det ju vara väldigt svårt att se skillnad 1080/4K på de 3-4m avstånd vi sitter. Och viss 1080P material ser otroligt bra ut, men det bästa 4K materialet är ju något snäpp bättre. Men där har ju Laxpudding bra förklaring.

P.S
Planet Earth S2 är fantastiskt.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med hertzen?
Sänds Netflix i en viss hertz, eller är det upp till de som spelar in materialet att bestämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tur att ingen lyssnar på dessa undersökningar för då hade vi fastnat på typ 720p i 50Hz.
Hört samma visa vid varje nya tekniska framsteg... stämmer aldrig.

Kommer man med sådana liknelser framstår man dock som idealkonsumenten när företagen vill sälja prylar i det nya megapixel-racet.

Permalänk
Bildexpert 📺

"TV sänds väl inte ens i 1080p?" – detta är ett märklig argument som hela tiden återkommer. För mig är som att säga att man inte behöver köpa moderna och välgjorda hörlurar eftersom Sveriges Radio och Mix Megapol fortfarande bara sänder på FM-bandet".

Att specifika typer av källor saknar moderna förutsättningar har jag svårt att se som ett skäligt argument mot att använda modern teknik med högre kvalitet i alla andra sammanhang. 8K – som källmaterial – är idag på ungefär samma läge som 4K var för runt 2012-2013. Källorna finns men är få och långt ifrån mainstream. Sedan får vi se hur det slår igenom.

Men det är inte det som är poängen här med en 8K-TV.

Talar vi om 8K-paneler är det ingenting man förlorar någonstans. Detta är också ett återkommande och märkligt argument som inte bara gäller TV utan även datorskärmar: Detta att man måste köra allt i exakt samma upplösning hela tiden. Annars är det på något sätt förgäves eller meningslöst om man inte har datorn som orkar rendera alla spel i 4K på sin 4K-skärm. Och 8K-TV:n är helt onödig om man inte kan mata 8K-material etc.

En 8K-TV är minst lika bra om inte bättre som en 4K-TV av motsvarande produktnivå på att återge UHD-material, Blu-ray, 720p SVT och UR:s Ukulele-skola. Det finns inget som blivit sämre bara för att materialet håller en lägre pixeldensitet än själva bildpanelen. Tvärtom får man en rad fördelar med 8K, särskilt i stora storlekar där pixelstrukturerna försvinner och sådant som skalning kan ske mer subtilt och effektivt jämfört med lägre pixeldensiteter. Inga superfördelar, men likväl: fortfarande inget som skadar eller blir sämre med en TV baserad på 8K-panel.

Marknaden kommer gradvis skifta mot 8K-paneler på 65 tum och uppåt. Ska man som paneltillverkare fortsätta utveckla teknik och tillverkning finns egentligen bara en väg att gå. Finns ingen poäng med att fortsätta utveckla 4K-paneler parallellt och stå med dubbel tillverkning och utveckling när en 8K-panel gör samma sak. Och dessutom har framtiden med sig.

Permalänk
Medlem

Sitter men avtryckarfingret för att klicka hem en 2019 75" q85 men har väntat in 2020 modellerna. Har jag rätt i att jag får en sämre tv om jag köper motsvarande 2020 modell? Och dessutom antagligen betalar mer för den?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Woaini: Normen sedan hedenhös är 24 bilder/s för internationellt material och biograf. Europeisk produktion är ofta 25 FPS för att gå jämnt upp med 50 Hz och PAL-systemen. Netflix har vissa problem med det senare då en del BBC-produktioner är konverterade så att det blir ryckigt. Doctor Who S5 senaste jag kollade. Vilket var ett tag sedan.

Permalänk
Avstängd

98 Tum tv hade inte vart fel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Kommer man med sådana liknelser framstår man dock som idealkonsumenten när företagen vill sälja prylar i det nya megapixel-racet.

Ja det finns många "idealkonsumenter" där ute som köper på sig marknadsföringen.
Sen finns det dom som hänger på sweclockers, har koll på tekniker och läser information från de riktiga experterna (som Laxpudding ovan). Så slipper man bry sig om de konstiga "undersökningarna" som alltid kommer när tekniken går framåt "vi behöver inte detta ändå. ögonen kan inte se mer än 1000 pixlar på en gång. vi behöver inte mer färger heller. ingen ser skillnad på 50 och 100hz ändå det har vår 'expertpanel' bevisat".

Som sagt.. alltid lika märkligt.. Visar sig aldrig stämma heller...

Det enda jag kan hålla med om är skillnaden mellan en bra HDMI kabel för 500 och en för 25000 kanske inte gör skillnad på korta avstånd.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

"TV sänds väl inte ens i 1080p?" – detta är ett märklig argument som hela tiden återkommer. För mig är som att säga att man inte behöver köpa moderna och välgjorda hörlurar eftersom Sveriges Radio och Mix Megapol fortfarande bara sänder på FM-bandet".

Att specifika typer av källor saknar moderna förutsättningar har jag svårt att se som ett skäligt argument mot att använda modern teknik med högre kvalitet i alla andra sammanhang. 8K – som källmaterial – är idag på ungefär samma läge som 4K var för runt 2012-2013. Källorna finns men är få och långt ifrån mainstream. Sedan får vi se hur det slår igenom.

Men det är inte det som är poängen här med en 8K-TV.

Talar vi om 8K-paneler är det ingenting man förlorar någonstans. Detta är också ett återkommande och märkligt argument som inte bara gäller TV utan även datorskärmar: Detta att man måste köra allt i exakt samma upplösning hela tiden. Annars är det på något sätt förgäves eller meningslöst om man inte har datorn som orkar rendera alla spel i 4K på sin 4K-skärm. Och 8K-TV:n är helt onödig om man inte kan mata 8K-material etc.

En 8K-TV är minst lika bra om inte bättre som en 4K-TV av motsvarande produktnivå på att återge UHD-material, Blu-ray, 720p SVT och UR:s Ukulele-skola. Det finns inget som blivit sämre bara för att materialet håller en lägre pixeldensitet än själva bildpanelen. Tvärtom får man en rad fördelar med 8K, särskilt i stora storlekar där pixelstrukturerna försvinner och sådant som skalning kan ske mer subtilt och effektivt jämfört med lägre pixeldensiteter. Inga superfördelar, men likväl: fortfarande inget som skadar eller blir sämre med en TV baserad på 8K-panel.

Marknaden kommer gradvis skifta mot 8K-paneler på 65 tum och uppåt. Ska man som paneltillverkare fortsätta utveckla teknik och tillverkning finns egentligen bara en väg att gå. Finns ingen poäng med att fortsätta utveckla 4K-paneler parallellt och stå med dubbel tillverkning och utveckling när en 8K-panel gör samma sak. Och dessutom har framtiden med sig.

Precis, att aldrig behöva oroa sig för skalningsartefakter är för mig väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tittar man på övriga tillverkare är det samma strategi med 8K i segmentet på 65+ tum med samma argument om utveckla tillverkning, bättre skalning och pixeltäthet vid stora storlekar. Och det är inte fel det som sägs heller även om det inte är sådär lysande starka argument direkt.

Mini-LED och Micro-LED kommer inte inom överskådlig tid, förmodligen aldrig, att bli en konsumentlösning.

Det finns en artikel uppe på digitimes newsfeed just nu som motsäger detta påstående.

Permalänk
Medlem

@Genx031

https://www.newsshooter.com/2018/12/01/8k-is-now-being-broadc...

"On my TV here in Japan, I have been seeing more and more ads for NHK’s 8K broadcasting. You would think that most people in Japan would be watching 4K broadcasts or at least own a 4K capable TV, but that couldn’t be further from the truth. Most Japanese are still watching HD broadcasts on HD televisions. It’s somewhat strange that NHK is now pushing 8K, even though you still can only watch very limited content in 4K on their channels"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ja det finns många "idealkonsumenter" där ute som köper på sig marknadsföringen.
Sen finns det dom som hänger på sweclockers, har koll på tekniker och läser information från de riktiga experterna (som Laxpudding ovan). Så slipper man bry sig om de konstiga "undersökningarna" som alltid kommer när tekniken går framåt "vi behöver inte detta ändå. ögonen kan inte se mer än 1000 pixlar på en gång. vi behöver inte mer färger heller. ingen ser skillnad på 50 och 100hz ändå det har vår 'expertpanel' bevisat".

Som sagt.. alltid lika märkligt.. Visar sig aldrig stämma heller...

Det enda jag kan hålla med om är skillnaden mellan en bra HDMI kabel för 500 och en för 25000 kanske inte gör skillnad på korta avstånd.

Och han säger ju att det inte görs riktiga jämförelser av upplösningen eftersom det tillkommer andra saker i jämförelsen. Om du sedan läser en massa "undersökningar" som ingen annan refererat till så får det stå för dig. Jag antar att du inte känner för att delge oss information som, baserat i vetenskap, säger samma saker kring 720p som har konstaterats kring upplösning på senare tid?

I övrigt kan jag bara rekommendera att lyssna på Laxpudding om HDMI-kablar då han rekommenderar sådana som kostar en tiondel av ditt billigare exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Och han säger ju att det inte görs riktiga jämförelser av upplösningen eftersom det tillkommer andra saker i jämförelsen. Om du sedan läser en massa "undersökningar" som ingen annan refererat till så får det stå för dig. Jag antar att du inte känner för att delge oss information som, baserat i vetenskap, säger samma saker kring 720p som har konstaterats kring upplösning på senare tid?

Förstår inte vad du snackar om här.. Tror inte du förstår mig heller så vi släpper det.

Skrivet av Evil Peter:

I övrigt kan jag bara rekommendera att lyssna på Laxpudding om HDMI-kablar då han rekommenderar sådana som kostar en tiondel av ditt billigare exempel.

Var det detta du kunde hitta..? Mhmm ok, ja det var ett exempel. Jag trodde du förstod poängen men tydligen inte så jag tänker inte lägga mer energi på att förenkla eller förklara mer.
Vi släpper det här.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det finns en artikel uppe på digitimes newsfeed just nu som motsäger detta påstående.

Precis som den TCL skärm Laxpudding använder som exempel handlar det om en mine led panel för backlightning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av EntropyQ3:

Det finns en artikel uppe på digitimes newsfeed just nu som motsäger detta påstående.

Nu läser du nog förmodligen någonting lite för snabbt. För den artikeln motsäger inget jag påstår, utan tvärtom bekräftar precis vad jag skriver här i tråden, tar upp i artiklar och tagit upp i forumet om ett bra tag nu: Att Mini-LED, Micro-LED och så vidare, kommer att dyka upp upp som FALD-belysning och komplettera befintlig LCD-teknik.

Vi får en bättre FALD men på vad som i grunden är samma LCD:er som innan. Renodlade Mini/Micro/Midi/Maxi/Efti-LED-skärmar, likt Samsungs The Wall kommer inte att nå konsumentnivåer någonstans inom en nära framtid. Om ens aldrig.