Komplett ändrar villkor för retur pga Corona, finns väl ingen logik i det?

Permalänk
Medlem

Komplett ändrar villkor för retur pga Corona, finns väl ingen logik i det?

Märkte detta när jag skulle göra en retur på en produkt.
Ringde och han sa då att "eftersom du köpte produkterna innan vi införde detta så är det ok med retur"

Läste sen det de skriver på deras sida.

"Förändrade kundlöften
På grund av den pågående situationen relaterad till Coronaviruset (Covid-19) måste vi göra restriktioner på kundlöftet ”Öppet köp i 60 dagar” för att skydda våra kunder och anställda. Från och med den 17 mars 2020 gäller endast öppet köp i 60 dagar för paket som inte har tagits med hem och testats hemma, i övrigt gäller 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen. Övriga garanti- och reklamationsrättigheter påverkas inte av det här och kommer fortsätta gälla som vanligt."

https://www.komplett.se/kampanj/109697/covid-19-information-t...

Hur kan detta på något sätt ha med Corona att göra?
Tror de att om en smittad hämtar ut en produkt och testar den sen skickar tillbaka den att corona viruset följer med som ett brev på posten och sen smittar Komplett's anställda?

De skriver även att ångerrätten gäller enligt lag, men enligt han jag pratade med så lät det även som jag inte hade kunnat skicka tillbaka produkten jag provat om det varit efter de införde detta, dvs de hade du brutit mot lagen de hänvisar till ovan.

Jag kan köpa de ändrar deras egna villkor bara "för att". Men det finns ju 0 logik bakom att detta kan föra med sig en smitta på något sätt eller vis.

Något jag missat?

Är det fler butiker som infört sådana här konstiga saker?

Permalänk
Hedersmedlem

@Nivity: Om du köper hem något och hostar över hela förpackningen eller snorar ner händerna när du packar upp det är det inte så konstigt att de tar det säkra före det osäkra. Jag har fortfarande inte sett några siffror på hur länge viruset kan överleva på ytor men du kan ju smeta ner alltihopa och sen skicka tillbaks till dem om det vill sig illa. Det är ju fortfarande osäkert om du smittar även innan du utvecklar några märkbara symtom så nej, jag tycker inte alls det är ologiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Nivity: Om du köper hem något och hostar över hela förpackningen eller snorar ner händerna när du packar upp det är det inte så konstigt att de tar det säkra före det osäkra. Jag har fortfarande inte sett några siffror på hur länge viruset kan överleva på ytor men du kan ju smeta ner alltihopa om det vill sig illa. Det är ju fortfarande osäkert om du smittar även innan du utvecklar några märkbara symtom.

Enligt folkhälsomyndigheten finns det ej något sådant bevis för smitta på post.

"Kan viruset smitta till människa via post och paket?
Kunskap från liknande tidigare utbrott visar att denna typ av virus smittar från sjuka människor och inte genom paket och postförsändelser.

Uppdaterad: 2020-03-06 14:50

Öppna i ny flik"

Ang smitta finns det ej några siffror, viruset kan eventuellt överleva ett par dagar sägs det i 100% optimala förhållande, något som sällan uppfylls, även detta står på folkhälsomyndighetens hemsida.

Sen enligt distansköpslagen så får man väl testa produkt, så detta kan dom ju inte kringgå ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Enligt folkhälsomyndigheten finns det ej något sådant bevis för smitta på post.

"Inget bevis för" är inte samma som "det gör inte". Som jag skrev så misstänker jag att de tar det säkra före det osäkra under de här väldigt extraordinära omständigheterna.

Skrivet av Nivity:

Sen enligt distansköpslagen så får man väl testa produkt, så detta kan dom ju inte kringgå ändå.

Det gör de inte heller, de skriver ju tydligt att du fortfarande har 14 dagars ångerrätt enligt distansköpslagen.

Permalänk
Medlem

Folkhälsomyndigheten har ingen koll. Viruset finns kvar på ett paket i 3 dagar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SectionX2:

Folkhälsomyndigheten har ingen koll. Viruset finns kvar på ett paket i 3 dagar.

Enligt vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Folkhälsomyndigheten har ingen koll. Viruset finns kvar på ett paket i 3 dagar.

Och vart är faktan på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Enligt vem?

The virus that causes coronavirus disease 2019 (COVID-19) is stable for several hours to days in aerosols and on surfaces, according to a new study from National Institutes of Health, CDC, UCLA and Princeton University scientists in The New England Journal of Medicine.

https://www.nih.gov/news-events/news-releases/new-coronavirus...

Translation, FHM vet inte ett piss.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

The virus that causes COVID-19 remains for several hours to days on surfaces and in aerosols, a new study published in the New England Journal of Medicine found.

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200320192755.ht...

Rent krasst kan de ju ta tillbaka grejerna, men bara låta dem ligga i någon vecka eller två. Men å andra sidan får ju postarbetarna fortfarande smällen...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur kan man köpa något utan att få det hem?

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Folkhälsomyndigheten har ingen koll. Viruset finns kvar på ett paket i 3 dagar.

Det var väl ändå i en steril labbmiljö man konstaterade att viruset kan överleva upp till 3 dygn på kartong. I praktiken har man inte kunnat hitta ett enda fall av smitta via post.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag har läst kan virus i allmänhet överleva i 72 timmar eller mer på en yta men det beror väl på temperatur osv.

Permalänk
Medlem

Detta är så klart bara rent hittepå från Kompletts sida, ett företag som jag tidigare handlade mycket av men som senaste åren tyvärr mer och mer påminner om en storbank än det bolag det en gång var (det är för övrigt även en bank).

Den lagstadgade ångerrätten för distansköp kan dom så klart göra något åt, och att någon skulle lyckas smitta ner produkter och paket mer dag 15-60 än de första två veckorna tvivlar jag starkt på.

Det hela handlar nog snarare om att dom vill minska kreditrisken i oroliga tider, där en lång tids öppet köp innebär en stor risk att man kommer få återbetala pengarna till kunden. Man måste helt enkelt reservera ett stort belopp pengar som man inte rakt av kan intäktsföra på vanligt sätt då det kan hända att man måste betala tillbaka pengarna. Det kan jag i och för sig ha en viss förståelse för men då kunde dom haft stake nog att bara säga som det är istället för detta uppenbara påhitt.

Samma fråga finns för övrigt på deras Facebook-sida, men dessvärre har dom råkat glömma att besvara just den men väl inläggen före och efter detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det var väl ändå i en steril labbmiljö man konstaterade att viruset kan överleva upp till 3 dygn på kartong. I praktiken har man inte kunnat hitta ett enda fall av smitta via post.

Man vill inte ta det osäkra. Viruset är som vi vet extremt smittsamt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Det jag reagerar på är att det inte står något alls under vilka förhållande detta gjordes i.
Som alla antagligen vet spelar saker som fuktighet, temperatur etc stor roll för hur viruset överlever.

Så vitt jag vet finns det 0 fall i världen där smittan påträffats på någon form utav post.

Permalänk

Men oavsett hur många timmar eller dagar viruset kan "överleva", varför skulle det vara säkrare inom 14 dagar än inom 60 dagar?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Nivity: Om du köper hem något och hostar över hela förpackningen eller snorar ner händerna när du packar upp det är det inte så konstigt att de tar det säkra före det osäkra. Jag har fortfarande inte sett några siffror på hur länge viruset kan överleva på ytor men du kan ju smeta ner alltihopa och sen skicka tillbaks till dem om det vill sig illa. Det är ju fortfarande osäkert om du smittar även innan du utvecklar några märkbara symtom så nej, jag tycker inte alls det är ologiskt.

Jo, det är fullständigt ologiskt, eftersom viruset för det fall att det skulle smitta Kompletts anställda den vägen knappast tar hänsyn till om paketet skickas tillbaka enligt lagens regler om ångerrätt, eller enligt Kompletts mer generösa villkor.

Permalänk
Medlem

@Jacob Kommer SweClockers att granska detta på samma sätt som ni gjorde med MSI och deras förlängda garanti med kundklubbskrav?

MSI utnyttjar COVID-19 för att värva kunder

Permalänk
Medlem

Hur hanteras paketen på Komplett, träffas de anställda fysiskt? Det handlar nog inte om virus på paketen, utan generellt ju mindre verksamhet desto mindre smittspridning. Om jag får spekulera alltså, jag jobbar inte på Komplett.

Men i princip allt onödigt stannar upp över hela världen nu.

Permalänk
Medlem

Ett väldigt konstigt ologiskt beslut. De får ju iofs göra vad de vill med öppet köp då det är helt frivilligt men det känns ju konstigt att man skulle göra så här då OM man skulle vara orolig för smitta så smittar det lika mycket vid en retur där man har 14 dagars ångerrätt som en retur där man har 60 dagar öppet köp. Det gör ingen skillnad alls.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Folkhälsomyndigheten har ingen koll. Viruset finns kvar på ett paket i 3 dagar.

"Dude, trust me"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

"Dude, trust me"

Kanske tänker på detta tex:

https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Ett väldigt konstigt ologiskt beslut. De får ju iofs göra vad de vill med öppet köp då det är helt frivilligt men det känns ju konstigt att man skulle göra så här då OM man skulle vara orolig för smitta så smittar det lika mycket vid en retur där man har 14 dagars ångerrätt som en retur där man har 60 dagar öppet köp. Det gör ingen skillnad alls.

Skillnaden är att det blir färre returer.

Permalänk
Medlem

Precis. Att de gör så pga coronakrisen betyder inte att det är smitta de är oroliga för. Snarare är det den ekonomiska situationen de känner är hotande. Någon som blir uppsagd om (t ex) tre veckor kan då inte skicka tillbaka varor den annars kanske gjort.

Permalänk
Medlem

Kan vara ekonomin ja, den störtdyker för många företag nu, åtminstone tillfälligt. Påverkar kanske Komplett också.

Eller smittspridning mellan anställda på Komplett, mellan postbuden och de anställda osv. Kolla in social distancing simuleringarna i Washington Post.

Alternativt att de anställda är mer sjukskrivna och borta från jobbet nu, så man måste dra ner på verksamheten av den anledningen.

Permalänk
Medlem

Ren spekulation: Jag tror att det kan ha att göra med att rent ekonomiskt förbereda sig för vad coronaviruset har bidragit till. De vill helt enkelt inte riskera att kunder börjar skicka tillbaka varor i större omfattning om det visar sig att detaljhandeln försämras. Tycker det är en relativt schysst och ofarlig åtgärd om företag är rädda för lägre vinster jämnfört med exempelvis att behöva permittera anställda eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Skillnaden är att det blir färre returer.

Jag skulle nog vilja påstå att det gör varken till eller från. Folk som lämnar tillbaka sina varor gör det oavsett om de har 14 dagar eller 365 på sig. De flesta onlineföretag har en eller ett par personer som jobbar med returerna och det är sällan mer än vad en person klarar av som kommer in. Att hantera returer är inte så komplicerat eller tidsödande, det är skillnad med reklamationer där man måste testa sakerna och ev. felsöka.

Risken här är även att folk returnerar en massa saker efter 14 dagar då de tror att de har 60 dagar på sig(för vilket företag går liksom bakåt i utvecklingen) och sen får företaget en massa extrajobb med detta pga de försämrade returreglerna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

"Övriga garanti- och reklamationsrättigheter påverkas inte av det här och kommer fortsätta gälla som vanligt.""

Detta verkar inte stämma då Komplett vägrar göra en reklamation eller ens titta på mitt 4 månader gammla Steelseries Pro som har drabbats av det väldokumenterade felet där plasten brister vid kåp-fästena efter helt vanlig användning. Deras "lösning" är att jag får en rabatt på ett nytt headset. Reparation nekas fullständigt och inga bevis kan ges från deras sida.
De hävdar att jag har orsakat felet utan att ens ha tagit in headsetet för att utföra en bedömning. Får känslan att Komplett inte har utbildat sina medarbetare i Svensk lag eller försöker kringgå lagar för att skydda in overhead.

Oavsett är det ruskigt fult i min mening. Dock kan jag förstå att man försöker skydda företaget men det finns snyggare sätt att göra det på än att agera på ovan vis. Oklart dock om det är endast den medarbetaren då jag inte har haft dålig kontakt med företaget i övrigt.

Vi får hoppas att det inte är något som sprider sig. Hade varit helt okej med att det skapas en friperiod i antingen återbetalningstiden eller hanteringstiden (att företagen tar in produkterna/klagomålen och lovar att hantera ärendet efter krisens värsta tid).

Korrektur och omstrukturering.
Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Man vill inte ta det osäkra. Viruset är som vi vet extremt smittsamt.

Nja, ska vi sätta det i relation så är det väl inte särskilt smittsamt. Säsongsinfluensan ligger på att en person smittar ca 1,3. Covid19 bedöms ju vara i spannet 1,4-3,9. Ebola 1,5-2,5 Mässling 12-18.

Sen är det ju också en sak vilka symtom som utvecklas och följderna av dessa. Dödligheten i Ebola är ju 25-90%, dödligheten i mässling tack och lov långt lägre men det förändrar inte faktum.

En hel del är ju fortfarande oklart avseende Covid19, främst då hur många som smittats och bara uppvisat lättare symtom (läs vanlig förkylning).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Komplett.se

Hej!

Förändringen i vårt kundlöfte innebär följande:

* Du kan fortfarande utnyttja den lagstadgade 14 dagars ångerrätten, vilket innebär att du kan ta hem och öppna en produkt och ångra köpet inom 14 dagar
* Har mer än 14 dagar passerat kan du fortfarande ångra köpet i upp till 60 dagar, men då kan produkten inte vara öppnad

Förändringarna beror på smittorisken kring Covid-19 då vi självklart hellre tar det säkra för det osäkra.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram