Samsung TV år 2020: 8K, 120 Hz och FALD

Permalänk
Melding Plague

Samsung TV år 2020: 8K, 120 Hz och FALD

Samsung visar 2020 års TV-modeller med 8K-paneler i toppen och flera udda skapelser. Thomas tar en första titt på årets utbud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fullt förståeligt att de måst släppa 8K tv i år med tanke på att S20 kan spela in i 8K så måste man ju också ha hårdvaran som klarar att visa det också 🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Samsung will trycka på 8K eftersom dom ligger efter i utvecklingen på alla andra tekniker. Andra tillverkare kommer troligen köra Mini, Micro LCD och Dual LCD. Samsung försök att återuppta sin OLED satsning har inte producerat någonting användbar ännu så Samsung kör samma gamla teknik dom har gjort dom senate åren.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

en fråga behöver vi 8k skärmar ok om man vill köra 8k filmer men hänger resten med?? hdmi kabeln kanalutbudet mm
Tycker de är en vill ha sak men man har ingen större nytta av den.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Vill ha 75" tavlan nu!

Permalänk
Medlem

Nån uppgift om freesync?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vill ha 75" tavlan nu!

Den var ju skitsnygg om den passar i rummet!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

en fråga behöver vi 8k skärmar ok om man vill köra 8k filmer men hänger resten med?? hdmi kabeln kanalutbudet mm
Tycker de är en vill ha sak men man har ingen större nytta av den.

HDMI klarar 8K. Däremot finns inga filmer att se. Varken streaming eller fysisk media. TV lär aldrig sändas i 8K med tanke på att 1080p knappt finns där än. Dagens grafikkort har problem att leverera 4K 60fps. 8K är 4 gånger fler pixlar så det lär dröja ett antal år innan man kan gejma i 8K. Lägg på faktumet att en färsk undersökning visar att du i princip lär ha en 100" TV, sitta 2m ifrån samt kolla på naturdokumentärer för urskilja 8K från 4K. Sammanfattningsvis: 8K är meningslöst i dagsläget.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

en fråga behöver vi 8k skärmar

Vill man ha bästa 2020 Samsung LCDn, även om man räknar bort upplösningen, så "behöver" man det.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det färre zoner i FALD i dessa jämfört med 2019 år apparater.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Coca:

Samsung will trycka på 8K eftersom dom ligger efter i utvecklingen på alla andra tekniker. Andra tillverkare kommer troligen köra Mini, Micro LCD och Dual LCD.

Tittar man på övriga tillverkare är det samma strategi med 8K i segmentet på 65+ tum med samma argument om utveckla tillverkning, bättre skalning och pixeltäthet vid stora storlekar. Och det är inte fel det som sägs heller även om det inte är sådär lysande starka argument direkt.

Mini-LED och Micro-LED kommer inte inom överskådlig tid, förmodligen aldrig, att bli en konsumentlösning. Det blir som med TCL X10 att man använder ett tät LED-array som FALD med – just det – QLED i forma av VA-LCD med Quantum dot-teknik från Nanosys.

Dual-Cell-lösningar verkar ha det trögare än väntat. Tekniken är lovande, men dras med det enkla faktum att för att nå en viss ljusstyrka, säg 1000 nits, behöver du i grunden dubbelt så mycket ljus. Så då måste man bygga denna halvnya teknik med lysdioder som ger motsvarande 2000 nits med andra tillverkningsmetoder. Och då blir det lite samma sak igen. Det blir stora och dyra 8K-modeller där man ser den förändringen.

Jag har inte sett någon från de övriga tillverkarna som skulle vara så värst mer innovativt. Nu har ju dock 2020-utbudet inte fått samma start i fråga om presentationer och information pga av rådande världsordning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pantsoff:

Nån uppgift om freesync?

Inget nya uppgifter tyvärr. Och detta event var mer presentation av modeller och mindre diskussioner runt teknik på den nivån. Räkna med samma status som för 2019.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hellmix:

Fullt förståeligt att de måst släppa 8K tv i år med tanke på att S20 kan spela in i 8K så måste man ju också ha hårdvaran som klarar att visa det också 🤣

Detta är åtminstone tredje årskullen med 8K-modeller från Samsung, där sensommaren 2018 var den första 8K-konsumentinriktade modellen Q900R. 2019 hade Samsung Q950R och nu för 2020 kryper det nedåt i utbudet uppifrån. Fortsätter som detta 2022-2023 lär 8K vara normen för de flesta modeller på 65+ tum.

Permalänk
Medlem

Dags för 16k snart 8k är redan gammalt 😉.
Skämt åsido så undrar jag för vem 8k är till för? Måste vara 100tum eller mer och att man sitter rätt nära för att märka någon större skillnad.
Jag har enn 55 tums tv och sitter ca 2 meter ifrån och 1080p och 4k ser jag ingen skillnad på om jag inte synar bilden noga på nära håll.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aka_The_Barf: Jag ser skillnad på 65 tum 4K och 8K på tio meters håll – bara jämförelsen är den rätta. Och då är det snart läge att kolla synen för min del.

Skillnaden mellan 4K och Full HD är verkligen direkt och tydlig om man räknar in skillnaderna som att 4K-material ofta hänger ihop med högre bitrate, moderna codecs och högre dynamikomfång i materialet. Däremot är det inte säkert att du använder din TV på ett sådant sätt att dessa skillnader blir uppenbara.

Det är ofta i jämförelsen det brister. Ytterst få gånger är det någon som strikt jämför 4K och 8K. Precis som det för 7 år sedan var ytterst få som faktiskt jämförde 4K mot Full HD, ytterst få som för snart 14 år sedan jämförde 720p mot 1080p och så vidare. Det är så mycket mer som spelar in när man gör en jämförelse. Mängden pixlar är sällan den största skillnaden.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Jag såg skillnad på 1080p och 4k på Netflix. Men en bra 1080p och 4K BR såg jag ingen störander skillnad. 55 tum och också 2 meter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tack för videon, kul att se. Du får även extra poäng för att du hostade i armvecket.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Aka_The_Barf: Jag såg skillnad på 1080p och 4k på Netflix. Men en bra 1080p och 4K BR såg jag ingen störander skillnad. 55 tum och också 2 meter.

kollat både netflix och br jag med men jag kanske ser sämre än dig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Släpps det tv med 3D fortfarande??

Om inte, vilka var dom sista?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aka_The_Barf: Grejjen med Netflix är när du jämför Full HD med 4K så är det olika codecs, olika bitrate och olika dynamikomfång, likt HDR. Skillnaden är dramatiskt stor och samma material i Full HD ser verkligen mycket sämre ut jämfört med 4K-utbudet. Särskilt då Netfilx egenproducerade material.

Jag har blivit förvånad flera gånger över hur mycket sämre Full HD-utbudet är på Netflix. Så det är inte en rättvis grund för en strikt jämförelse 4K vs. Full HD.

Så att du inte ser någon skillnad tyder på att du har något filter någonstans som omintetgör den skillnaden. Kan vara så enkelt att du har en så mycket processning påslagen på TV:n att skillnaden döljs bakom processningen. Men också ett filter hos dig som betraktare i någon form. Acceptansribban lligger verkligen på olika nivåer hos olika personer.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Inte en chans att du ser sämre än mig idag. Därför jag skrev i dåtid Jo, jag tyckte verkligen att Netflix 1080p material, även HDR, var sämre än deras 4K. Inget man ramlar av stolen för men det var skillnad. I alla fall på min Samsung 2016 men har en OLED LG 2019 nu och kanske man inte ser skillnad på den TV men det kan jag i nuläget inte avgöra för just nu är allt suddigt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

Släpps det tv med 3D fortfarande??

Man började släppa det där för 4-5 år sedan. Jag tror att LG:s OLED C6 är en av de sista, alltså 2016-modellen.

Permalänk
Medlem

8K passar väl bra iom dom nya konsolerna som släpps till jul? 8K gaming!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Släpps det tv med 3D fortfarande??

Om inte, vilka var dom sista?

En projektor kanske? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4871529
Tyckte det faktiskt var kul att spela i 3D men film såg jag int ofta på min passiva Philips 3D TV. Hade senare en Aktiv 3D från Sony men den fick jag huvudvärk av. Nu vet jag inte om min 3D terminologi är riktig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Synd att dom hoppar Dolby Vision än en gång. Mycket Märkligt.
Tycker verkligen man skall få stöd för DV för det priset alltså.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThAnOs:

Tyvärr är det färre zoner i FALD i dessa jämfört med 2019 år apparater.

Låter lite farligt det där ... Om dom misslyckas vill säga ....

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mini-LED och Micro-LED kommer inte inom överskådlig tid, förmodligen aldrig, att bli en konsument lösning. Det blir som med TCL X10 att man använder ett tät LED-array som FALD med – just det – QLED i forma av VA-LCD med Quantum dot-teknik från Nanosys.

Sant men en Mini led FALD är ju bättre än den gamla typer med större LED då man får fler zoner vilket gör att svärtan kan bli bättre.
Får dom till Micro LED FALD då blir det nog nära OLED svärta. Dock så är 2020 lite av ett mellanår då ingenting stort verkar hända.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Aka_The_Barf: Inte en chans att du ser sämre än mig idag. Därför jag skrev i dåtid Jo, jag tyckte verkligen att Netflix 1080p material, även HDR, var sämre än deras 4K. Inget man ramlar av stolen för men det var skillnad. I alla fall på min Samsung 2016 men har en OLED LG 2019 nu och kanske man inte ser skillnad på den TV men det kan jag i nuläget inte avgöra för just nu är allt suddigt.

Jag bör skaffa glasögon men inte gjort det så jag kanske är värre. Har lg oled 55 tum.
En polare skaffade glasögon och han sa att han märkte stor skillnad, blir nog glasögon för att kunna uppleva 4k och senare även 120k 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Tack för en bra genomgång!

Själv köpte jag en Samsung QE65Q6FN för 2 år sen.
Blev nu lite orolig att jag kanske fått en 60hz panel, eftersom Q6 (entrylevel QLED år 2018) borde motsvaras av nuvarande Q60, men sen kom jag på att jag kört 1080p i 120hz ett flertal ggr på denna TV och det har fungerat bra. Sägs även stödja 1440p120.
Endast 4K 120hz saknas på min.

Vet någon var man kan se speccar på detta års modellers backlight uppdateringsfrekvens? Eller har dom börjat med flimmerfri backlight?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

296 Tums väggen för dryga 6 millar är som hittat ju snacka om fynd en sån måste jag ha pronto!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version