Permalänk
Medlem

Varm ryzen 3700x med noctua fläkt

Hej!

Jag har nyss byggt en ny dator med följande komponenter

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1141593/kylning

Jag har bara chassifläktarna monterade för tillfället (En fram och en bak) samt endast mitten-fläkten på processorfläkten monterad. Jag använde den klassiska riskornsmetoden när jag applicerade thermal-paste.

Jag har använt core temp för att mäta hur varm processorn blir.

När jag har normalt datoranvändande (Lite chrome tabs, laddar ner ett spel etc) ligger jag på ca 55-60 grader, när jag startar igång lite olika processer samtidigt (Spel, program, fler chrome tabs) så snittar jag på strax under 70 grader.

Jag körde ett stresstest med Prime95 i 30 minuter och hamnade då på; max 78 grader, medel 74 grader.

Det känns högt men detta kanske är normala temperaturer för detta chip.

Säg gärna till om ni har några tankar.

Tack för er tid!

Permalänk
Medlem

@Slimhunk: Dina load temps är inte oroväckande höga. Däremot tycker jag idle temperaturen är för hög.

Permalänk
Medlem

Lite snabb googlande så verka de vara max 85 grader sen trottlar den
Prime95 bruka vara hård på att grilla cpu
Jag tror det är normalt för cpu du har

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har du slagit på "AMD Cool n' Quiet" i bios?

Permalänk
Medlem

@prpx: Hej, nej det har jag ju inte gjort. Mycket bra input, ska kolla upp det.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Lite snabb googlande så verka de vara max 85 grader sen trottlar den
Prime95 bruka vara hård på att grilla cpu
Jag tror det är normalt för cpu du har

92 grader är det

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Dina idle temperaturer låter som att antingen har du något slags coin-miner virus i bakgrunden, eller så sitter kylaren felmonterad. Är fläktarna ikopplade till rätt kontakt på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Det är inte rekommenderat att använda riskorn metoden till Ryzen 3000 CPU'er eftersom de inte är en monolitisk konstruktion såsom tidigare CPU'er var. Istället så är det flera chip (I 3700X fall 2 stycken) ett större I/O chip som styr själva CPU'n och så själva beräknings chipet i form av en liten chiplet som sitter separat. Pga detta så är det viktigare med en jämn spridning av värmepasta över hela värmespridarens yta och med riskornsmetoden riskerar man att få en mer rund spridning kring mitten vilket passar illa för Ryzen.

Så skulle rekommendera att applicera ett tunt men jämnt lager över hela ytan med ditt finger. Enklast är att sätta en tejpbit på fingret och sedan sprida ut pastan så blir det bra sedan.

Med detta sagt så kanske ditt problem inte nödvändigtvis är relaterat till detta utan kanske till dessa problem:

https://forum.level1techs.com/t/3700x-idle-temperatures-very-...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kan vara id'e att ladda hem senaste bios för att se om det gör någon skillnad. Tidiga bios för Ryzen 3000 chippen tenderade att ha märkligt boost beteende med höga temps som följd och i vissa fall var idle spänningar också märkligt justerade. Med det sagt kan det vara id'e att montera om kylaren såsom herr Ågren nämner i sitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimhunk:

Jag har bara chassifläktarna monterade för tillfället (En fram och en bak) samt endast mitten-fläkten på processorfläkten monterad.

Varför bara den? D15 har plats för två fläktar? Nu vet jag inte riktigt hur stor skillnad det gör, men någon grad borde det ju hjälpa. Har du monterat Noctua-fläkten som du köpte också? Sätt den i fronten så mer luft kommer in.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Eftersom temperaturen under belastning är bra kan alla sluta spekulera i kylarens montering etc. Hade det varit något problem med kylaren hade temperaturerna under belastning snabbt nått throttle.

Mer sannolikt är väl för hög tomgång, hehe.
(allt måste jämföras med bilar)

Permalänk
Medlem

Generellt sätt så blir det tung load på din CPU vid nedladdning av spel. Min 8750h går upp till 100% vid nedladdning av spel. Eftersom din maxtemp inte är över 78c talar det för att din kylare är rätt monterad. Lägg inte för mycket fokus på temp, med ryzen hoppar den mycket.

Allt gott

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Dina idle temperaturer låter som att antingen har du något slags coin-miner virus i bakgrunden, eller så sitter kylaren felmonterad. Är fläktarna ikopplade till rätt kontakt på moderkortet?

Haha, ja det kanske är så, får köra lite viruskoll och sen installera om windows för att se om det hjälper

Skrivet av Joakim Ågren:

Det är inte rekommenderat att använda riskorn metoden till Ryzen 3000 CPU'er eftersom de inte är en monolitisk konstruktion såsom tidigare CPU'er var. Istället så är det flera chip (I 3700X fall 2 stycken) ett större I/O chip som styr själva CPU'n och så själva beräknings chipet i form av en liten chiplet som sitter separat. Pga detta så är det viktigare med en jämn spridning av värmepasta över hela värmespridarens yta och med riskornsmetoden riskerar man att få en mer rund spridning kring mitten vilket passar illa för Ryzen.

Så skulle rekommendera att applicera ett tunt men jämnt lager över hela ytan med ditt finger. Enklast är att sätta en tejpbit på fingret och sedan sprida ut pastan så blir det bra sedan.

Med detta sagt så kanske ditt problem inte nödvändigtvis är relaterat till detta utan kanske till dessa problem:

https://forum.level1techs.com/t/3700x-idle-temperatures-very-...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Riktig grym beskrivning! Tack för tipset. Jag testar lite annat först men går det så långt att jag måste montera om så skall jag absolut göra det med detta i åtanke.

Skrivet av [SmR]BMF:

Kan vara id'e att ladda hem senaste bios för att se om det gör någon skillnad. Tidiga bios för Ryzen 3000 chippen tenderade att ha märkligt boost beteende med höga temps som följd och i vissa fall var idle spänningar också märkligt justerade. Med det sagt kan det vara id'e att montera om kylaren såsom herr Ågren nämner i sitt inlägg.

Det hade jag inte tänkt på, riktigt dumt med tanke på att alla recensioner jag läst om moderkortet säger att en bör göra det. Det sätter jag fart med direkt.

Skrivet av Decster:

Varför bara den? D15 har plats för två fläktar? Nu vet jag inte riktigt hur stor skillnad det gör, men någon grad borde det ju hjälpa. Har du monterat Noctua-fläkten som du köpte också? Sätt den i fronten så mer luft kommer in.

När vi monterade den så tyckte vi det såg overkill ut med två fläktar, tänkte ha satt den fram i chassit istället. Men den i mitten av kylaren sitter monterad i CPU fan 1. Nu när du säger det kanske det är lika bra att montera den på sin rätta plats

Skrivet av Mordekai:

Eftersom temperaturen under belastning är bra kan alla sluta spekulera i kylarens montering etc. Hade det varit något problem med kylaren hade temperaturerna under belastning snabbt nått throttle.

Mer sannolikt är väl för hög tomgång, hehe.
(allt måste jämföras med bilar)

Vilket skönt svar! Inga bilar jag ägt har dock gått så här tyst trots hög idle

Skrivet av HerrGw:

Generellt sätt så blir det tung load på din CPU vid nedladdning av spel. Min 8750h går upp till 100% vid nedladdning av spel. Eftersom din maxtemp inte är över 78c talar det för att din kylare är rätt monterad. Lägg inte för mycket fokus på temp, med ryzen hoppar den mycket.

Allt gott

Haha jag får helt enkelt njuta av att allt funkar som det skall och prestandan är exakt vad jag förväntade mig.

Tack för alla svar! Otroligt lärorikt. Jag betar av alla tips i lagom svår ordning, men jag är inte längre alls orolig att något skulle vara knäppt.

God fortsättning!